مشاوره خانواده آغاز راه است؟

به تمامی سوالات و ابهامات دهنی شما در مورد مشاوره خانواده پاسخ داده شده است.

مشاوره خانواده

سیستم خانواده از مهم ترین سیستم های جامعه می باشد که بر اساس ازدواج دو جنس مخالف با یکدیگر تشکیل می شود و حفظ و تداوم آن از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. همان طور که گفته شد خانواده به عنوان واحد اجتماعی می باشد و این خانواده کانون رشد و تکامل ، التیام و شفا دهندگی و تغییر و تحول آسیب ها و عوارض است که هم بستری برای شکوفایی و هم فرو پاشی در روابط اعضایش می باشد . اهمیت خانواده سالم در این جا است که با توجه به توانمندی هایشان در مورد مسائل مشترک تصمیم بگیرند.  مشاور خانواده در مراکز مشاوره خانواده معمولا مشکلات افراد را در محیطی، خصوصا در محیط خانواده مورد بررسی قرار می دهد و گاهی اوقات در مشاوره خانواده افراد به صورت گروهی تحت درمان قرار می گیرند زیرا که بهبود روابط بین فردی در خانواده بسیار با اهمیت است.

  • در صورتی که فکر می کنید رابطه ی عاشقانه ی شما سرد شده است و نگران این موضوع هستید!
  • در صورتی که نگرانی و یا شک به این دارید که همسر تان به شما خیانت می کند!
  • در صورتی که فکر می کنید همسر شما مشکل رفتاری و روانشناختی دارد!
  • در صورتی که فکر می کنید دارید با یک فرد خودشیفته زندگی می کنید!
  • در صورتی که اصلاً رابطه ی خوب و مثال زدنی دارید و می خواهید کیفیت آن را حفظ و یا بیشتر بکنید!
  • در صورتی که در رابطه و یا زندگی مشترک خود دچار مسائل و مشکلاتی شده اید که نمی دانید چگونه حلش کنید!
  • در صورتی که در رابطه با مسائل زناشویی (جنسی) تان دچار مشکلاتی شده اید و به دنبال آموزش روابط زناشویی هستید!
  • و موارد دیگر..

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری (1)

به مشاور خانواده نیاز دارید وقتی همسر شما رفتارهای منفی از خود نشان می‌دهد

به‌عنوان یک مشاور خانواده معتقدم، آنچه ما درون خود احساس می‌کنیم سرانجام به بیرون بروز خواهد کرد. حتی اگر برای مدتی بخواهیم این احساسات را پنهان کنیم و در خود بریزیم، بالاخره از جایی دیگر بیرون می‌ریزد. احساسات منفی مانند احساس خشم یا احساس درماندگی نسبت به همسر می‌تواند به رفتارهای مضر و گاهی آسیب‌زا دز زندگی مشترک منجر شود. گرچه گاهی اوقات در هنگام مشاوره متوجه می شویم زن با در نظر گرفتن شرایط زندگی، مثلاً به خاطر فرزندان، تصمیم به حفظ رابطه و ادامه زندگی مشترک گرفته اما به این دلیل که هنوز ریشه مشکلات زناشویی از بین نرفته، همسر مدام احساس کینه‌توزی می‌کند. این احساس کینه‌توزی سبب می‌شود زن آسیب‌های گذشته خود را با بدرفتاری نسبت به شوهر تلافی کند. یک مرکز مشاوره خوب می‌تواند به زوجین کمک کند احساسات منفی خود را تشخیص داده و راه مناسبی برای برخورد و مقابله با این احساسات پیدا کنند.

 

مشاور خانوادگی چرا اهمیت دارد؟

یکی از انواع مشاوره که به دلیل گسترش روز افزون مشکلات خانوادگی بسیار محبوب و مورد استفاده قرار می‌گیرد مشاور خانوادگی است. مشاوره خانوادگی به مشاوره گفته می‌شود که علی‌رغم اسم آن می‌تواند هم به صورت فردی صرفا برای یکی از اعضای خانواده و هم به صورت گروهی برای آن دسته از خانواده هایی که با یکدیگر مشکل خاصی دارند و بایستی حتما به صورت گروهی برای مشاوره خانوادگی مراجعه کنند صورت می گیرد و از این رو می تواند انواع مختلفی را داشته باشد.

همچنین برای انواع گوناگونی از مشکلات خانوادگی برگزار گردد. امروزه افراد در زمینه‌ های گوناگون کاری تحصیلی خانوادگی با مشکلات متعددی روبرو هستند و یکی از مشکلاتی که همواره افراد را از راه زندگی درست و خوشبختی و سعادت بازمی ‌دارد مشکلات بزرگ خانواده است. بسیاری از آنها اگر به سرعت پاسخ داده شوند و درمان مناسب و راهکار مناسبی برای آنها ارائه شود به مشکلات بزرگ تر تبدیل نشده و به قول معروف در نطفه خفه می ‌شوند و نمی توانند مشکلات متعاقب و متعدد بعدی را برای فرد به وجود آورند. به دلیل این هم مورد امروزه مشاوره خانوادگی به عنوان یکی از انواع مشاوره های بسیار محبوب نزد خانواده‌ها و عموم مردم شناخته می شود و در مشاوره خانوادگی انواع مشکلاتی که خانواده ها با آن مواجه می شوند مورد بررسی قرار می گیرد.

مزایای مشاوره خانواده

این نوع از مشاوره جامع، که به حل مشکلات خانواده می پردازد در موارد مختلفی بسیار اثربخش گزارش شده است. اعضاء خانواده در یک محیط امن و کنترل شده به حل مشکلات خود می پردازند و در این فرایند مزایای مختلفی را می توان برشمرد:

  • فهم بهتر از مرزبندی های سالم و الگوهای رفتاری سازگار و انگیزه بخش
  • تعامل در محدوده خانواده و بافت های گسترده تر
  • آگاهی از شیوه های حل مسئله مشکل دار و تغییر دادن آنها
  • افزایش فهم و بینش نسبت به منبع تعارض و کارکرد آن
  • افزایش حمایت اعضاء از یکدیگر برای عبور از بحران ها
  • آگاهی از تاثیر پویایی ها و نقش احساسات در خانواده
  • افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس اعضاء
  • ایجاد پیوند انسانی قوی بین اعضاء خانواده
مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

چه افرادی به مشاوره خانواده نیاز دارند؟

در واقع خانواده ایی که به مشاوره خانواده رجوع می‌کند، به میزانی از سطح رشد و شناخت دست یافته و کاملاً آگاه است که بررسی و تحلیل مسائل خانوادگی شان تحت نظر یک مشاور روانشناس مجرب، می‌تواند به مراتب مشکلاتشان را بهتر تشخیص دهد و به درمان و بهبود خود و افراد خانواده بپردازد. خانواده‌هایی که به این میزان از رشد فرهنگی دست پیدا کرده‌اند که می‌توانند با هم صحبت کنند و هر گاه احساس کردند در زمینه‌هایی، صحبت‌هایشان نتیجه بخش نیست و لازم است کارشناس و مشاور مجربی به آنها حرف‌هایی را بزند یا حرف‌هایی را که ترجیح می‌دهند ابتدا با مشاوران روانشناس خود مطرح کنند و بعد به صورت اصولی و پایه ایی آن را در خانه و خانواده‌شان اجرا کنند، خانواده‌های در حال رشد و پیشرفت هستند. این خانواده‌ها از لحاظ روانی، روان سالمتری نسبت به خانواده‌هایی که مدام در جنگ، بحث و دعوا هستند یا مدام در قهر و کینه‌توزی از یکدیگر قرار دارند می‌باشند.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری

انواع مشکلات خانوادگی

یکی از مشکلات بسیار مهم برای خانواده ها و روابط میان زن و شوهر دانست که به دلایل بسیار زیادی از ابتدای زندگی تا انتهای زندگی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای آنها به وجود آورد و مشاوره خانوادگی در این زمینه می ‌تواند نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا نموده و دغدغه ‌های بسیار زیادی را از خانواده ها بکاهد.

  • حل اختلافات و ناسازگاری زن و شوهر
  • مشاوره زناشویی
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • برطرف کردن مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان
  • فرزند پروری صحیح (اصلاح رابطه والدین و فرزندان، پرخاشگری، بلوغ فرزندان)
  • طلاق عاطفی
  • کنار آمدن با غم فقدان عزیزان
  • مقابله با خشونت خانگی(درگیری‌های لفظی و فیزیکی میان زن و شوهر)
  • کمک به حل مشکلات ناشی از اعتیاد یا سوءمصرف مواد مخدرهمسر
  • طلاق(تصمیم‌گیری برای طلاق و کمک برای سازگاری با طلاق)
  • درمان خیانت زن یا شوهر
  • کمک به مرزبندی با خانواده همسر (کمک به رفع مشکلات با خانوده همسر)
  • حل اختلافات زن و شوهر در دوران بارداری

 

چه موقع باید از مشاوره خانواده استفاده کرد ؟

طبق نظر بهترین روانشناس خانواده ، برخی از مشکلات به قدری با خانواده پیوند می خورد که نیازمند درمان از طریق مشاوره خانواده و خانواده درمانی می باشد زیرا که ممکن است این مشکلات به خاطر ساختار خانواده ای که فرد در آن زندگی می کند و بزرگ شده است ، باشد . در مواردی وقوع اتفاقاتی که ممکن است تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد مانند مرگ یکی از عزیزان نیز می تواند  مفید باشد .طبق نظر مشاور خانوادگی  به وجود آمدن تنش ها و بحث ها در هر خانواده ای طبیعی می باشد و به عبارتی هر فردی با اختلافات خانوادگی مواجه می شود . این اختلافات ممکن است بین زوجین یا ارتباط والدین و فرزندان باشد . وجود اختلافات خانوادگی نیازمند آشنایی با مهارت هایی برای از بین بردن تنش های موجود می باشد . مشاوره خانواده بسیار گسترده است و  این شیوه درمانی را می توان در شاخه های مختلف که مربوط به روانشناسی خانواده باشد استفاده کرد .

مرکز مشاوره روانشناسی خانواده انتخاب نو و در حالت کلی مشاوره خانواده به شیوه های متفاوتی می تواند در بهبود روابط میان خانواده نقش داشته باشد که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم .

 

 آیا لازم است حتما همسرم هم در جلسات مشاوره حضور داشته باشد؟

مطمئنا بهترین حالت جلسات زوج‌درمانی یا مشاوره خانواده این است که زن و شوهر هردو حضور داشته باشند. وقتی فقط یک نفر حضور داشته باشد، درمانگر نمی‌تواند اطلاعات کاملی از سیستم خانواده و زوج به دست آورد، چون مثلا خانم مشکلات را از دید خودش بیان می‌کند و نظر و حرف‌های آقا شنیده نمی‌شود. در روال درمان هم درمانگر باید به هردونفر دسترسی داشته باشد تا بتواند تغییر عمده‌ای در سیستم ایجاد کند. اگر یک نفر حضور داشته باشد، فقط می‌تواند آموزش‌های مربوط به خودش را دریافت کند. با این‌حال چون خانواده و رابطه زوجی مثل یک سیستم عمل می‌کند، تغییر رفتار یکی از اعضا، باعث ایجاد تغییر در رفتار سایر اعضا نیز می‌شود. بنابراین اگر خانم یا آقا به تنهایی در جلسات حضور داشته باشند، درست است که کارآمدی درمان کمتر می‌شود، ولی بازهم می‌توانند تغییرات مهمی در سیستم خانواده‌شان ایجاد کنند. بنابراین حضور یک نفرشان قطعا بسیار مفیدتر از عدم مراجعه است. ضمن اینکه درمانگر می‌تواند در روال جلسات به فرد آموزش دهد چطور مقاومت همسرش را برای حضور در جلسات کمتر کرده و او را ترغیب به شرکت در درمان کند.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری

 

خانواده درمانی

خانواده درمانی در سلامت و عملکرد خانواده نقش بزرگی را ایفا می کند و می تواند کمک بزرگی در دوران سخت یا وجود مشکلات رفتاری و روانی در فردی از خانواده و حتی حل مشاجرات خانوادگی کمک کند.

چرا نیاز به مشاوره خانواده داریم ؟

همانطور که گفته شد، مشاوره خانواده در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند به شما کمک کند؛ اما در برخی زمینه‌ها نیاز به مشاوره ضروری‌تر بوده و چه بسا بدون کمک متخصص پیچیدگی مسائل بیشتر می‌شود. از جمله مهم‌ترین شرایطی که باید در آن از یک متخصص کمک بگیرید، به شرح زیر است:

خانواده مهمترین ارتباطی است که انسان ها با یکدیگر دارند. جوامع حول محور خانواده تشکیل شده اند و بدون ارتباط ما با یکدیگر و غریزه زیست شناختی ما برای محافظت از خانواده هایمان ، ممکن است انسان ها در راهی که پیش می گیرند تکامل نیافته و یا پیشرفت نکنند.
با این حال ، همه خانواده ها بدون مشکل ، استرس یا درگیری نیستند. نکته اصلی در داشتن و نگه داشتن یک واحد خانوادگی موفق و رو به پیشرفت این است که بتوانیم نیاز های فردی اعضای خانواده را بفهمیم و شناسایی کنیم و آنها را با سلامت واحد خانواده هم جهت کنیم . مشاوره خانوادگی نوعی درمان منحصر به فرد است که می تواند در رفع همه ی آن نیاز ها کمک کند.

اگر به فکر مشاوره خانواده هستید ، این به خودی خود نشانگری خوب و به این معناست که شما به آن نیاز دارید. همانطور که شما این تصمیم مهم را برای کسب حمایت از خارج می گیرید ، ده دلیل وجود دارد که نشان می دهد خانواده شما می تواند از مشاوره بهره مند شود. هنگامی که به دنبال یک مشاور خانواده هستید ، تمام گزینه های موجود از جمله یک روانشناس یا روانپزشک یا مشاور را در نظر بگیرید.

ویژگی‌های یک خانواده‌درمانگر خوب

باید به گوناگونی فرهنگ هرخانواده توجه کند و دید بازی نسبت به انواع فرهنگ ، افکار و جهانبینی های مختلف داشته باشد.
توانایی ایجاد یک رابطه موثر و قابل اعتماد که طی ان بتواند راهبردها و تشخیص‌هایش را به اعضای خانواده بگوید.
توانایی حل مسئله
توانایی درک همدلانه همه اعضای خانواده
پرسیدن سوالاتی برای آشکارکردن کارکرد، الگو و تاریخچه خانواده
توانایی پرسش سوالاتی که بتواند تمرکز اعضا را از دیگری به “خود” تغییر دهد.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری

مشکلات ارتباطی با همسر

زندگی مشترک و رابطه با جنس مخالف در کل بستر اختلافات سلیقه ای، فرهنگی و چالش های فراوانی است که اغلب افراد به تنهایی از پس رفع این چالش ها بر نمی آیند و متاسفانه سیاست مدارا و ادامه را در پیش می گیرند، در حالی که این بحث ها هیچگاه از بین نمیرود و همیشه همچون آتشی در زیر خاکستر روشن هستند و ارام آرام زندگی مشترک را می سوزانند، در این موارد چه باید کرد؟ باید اختلافات را ریشه یابی و حل نمود ، زیرا ادامه دادن رابطه به منوال دعوا و سازش به مرور احترام و اعتماد میان زوجین را از بین می برد که این امر برای زندگی مشترک بسیار سمی و خطرناک است، در این موارد مشاوره خانواده با آموزش اصولی یاری دهنده زوجین در انسجام رابطه شان خواهد بود.

طلاق عاطفی زوجین
ای کاش آمارها شفاف می گفتند که در زیر سقف این خانه ها چه میزان طلاق عاطفی بیداد می کند، در اطراف خودتان ببینید اغلب افراد تنها با هم همزیستی دارند خبری از زندگی نیست، عاطفه که دیگر مدت هاست از آشیانه شان رخت بربسته، زندگی در محیطی تا این میزان متلاطم به نظرتان چه تاثیری بر روح و روان اهالی آن خانه می گذارد، زن و شوهر که از لمس یکدیگر که هیچ، از دیدن همدیگر هم ابا دارند، بچه هایی که الگویشان سردمهری بوده، نوازش هایی که دریغ شده و تبدیل به زخم گردیده همگی یکصدا می گویند ما کارد به استخوانیم ما را از هم رها کنید، ما مجبوریم در کنار هم باشیم ما از اجبار به مصرف هم بیزاریم . طلاق عاطفی ریشه در حرف های نزده، زخم های مرهم گذاشته نشده، عواطف دریغ گردیده است که به زمان مناسب کسی به دادشان نرسیده و حالا دیگر به طلاق رسیده اند، در این موراد هم مشاور خانواده دست یاری به سوی مشاوره گیرنده برده و گام به گام به شما می گوید چگونه خود را از این وضعیت نجات بخشید.

 

مشکلات پدر و مادر با فرزندان

رابطه ی فرزند با پدر و مادر از عمیق ترین و مهم ترین روابط عاطفی در زندگی انسان است. اما گاهی به دلیل ضعف پدر و مادر در برقراری رابطه موثر با فرزند یا وجود مشکلات فردی در فرزند یا یکی از والدین این رابطه ممکن است با تنش و چالش همراه باشد تا جایی که صمیمیت کل خانواده به خطر افتد. از طرفی محبت و نگرانی بیش از حد والدین یا سرکشی و جسارت فرزندان می تواند این تنش ها را غیر قابل حل سازد.

در چنین شرایطی یک مشاور خانواده آگاه و متخصص می تواند با ارائه راهنمایی های سازنده به هر دو طرف فرایند بهبود روابط خانوادگی را تسریع و سهولت بخشد.

مشاوره خانواده جهت تربیت فرزندان

تربیت کودکان از بدو تولد از روابط نزدیک والدین و کودک در خانواده سرچشمه می گیرد. تجربه ثابت کرده است که کودک بیش از هر کس از پدر ، مادر و خانواده خود تاثیر می گیرد و نیمی از دنیای کودکی در آرزوی تبدیل شدن به پدر، مادر خود سپری می شود. از نظر کودک، کامل ترین و قدرتمندترین افراد، خانواده او هستند.می توان با اطمینان گفت صرف وقت بیشتر برای کودک در سال های اول زندگی، به معنی داشتن خیالی راحت تر در سال های بعد است. یعنی اگر در سال های نخستین زندگی کودک، با آگاهی و حوصله و دست و دل بازی از نظر وقت و متناسب با شرایط سنی کودک به او رسیدگی کنیم، به تدریج کارهای مربوط به تربیت او آسان تر شده و آسایش خاطر بیشتری در ارتباط با فرزندان فراهم می گردد همچنین پیشنهاد می شود جهت تربیت صحیح فرزندان خود حتما با مشاور خانواده مجرب در تهران در ارتباط باشید.

رابطه بد والدین و فرزندان

یکی دیگر از مشکلات خانوادگی که همواره افراد برای حل آن به مشاور خانوادگی و مشاوره خانوادگی رجوع می‌کنند مشکل ارتباط میان فرزندان و پدر و مادر آن ها است بسیاری از پدر و مادرها به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند و می‌گویند که نمی‌توانند ارتباط مناسبی را با فرزندان خود به خصوص فرزندانی که در سنین حساس نوجوانی و بلوغ هستند برقرار نمایند و به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند رابطه خود را با آنها در شرایط بهتری قرار داده و بتوانند آینده‌ای بهتر را برای آنها و خانواده رقم بزند.چرا که به خوبی می‌دانند که عدم وجود رابطه مطلوب بین پدر و مادر و فرزندان در سنین نوجوانی می‌تواند سبب انحراف رفتاری اخلاقی و اجتماعی آنها شده و آنها را به انواع ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی سوق دهد.مثلا یکی از مواردی که همواره در مشاوره خانوادگی مطرح می شود اعتیاد و روابط نامشروع فرزندان نوجوان با سایر افراد است.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری (1)

رابطه بد والدین و فرزندان و کمبود محبت

یکی از دلایل این امر این است که فرد در خانواده رابطه خوبی با پدر و مادر خود ندارد و بنابراین در بسیاری از موارد با کمبود توجه و کمبود محبت مواجه شده و به دنبال برطرف نمودن این کمبودها در بیرون از محیط خانواده است.

بنابراین به راحتی با دیگر افراد که ممکن است افراد خوبی نباشند پناه برده و به انواع خطرات اجتماعی و اخلاقی دچار می شود و راهکار این امر برقراری ارتباط خوب بین فرزند و والدین و درک متقابل آنها از شرایط یکدیگر می‌باشد.

چالش و مشکل تربیت فرزندان

یکی دیگر از مواردی که مشاوره خانوادگی می توانند جهت بهبود آن اقدام نمایند مشکل تربیت فرزندان است بسیاری از خانواده ها به خصوص خانواده هایی که تازه ازدواج کرده‌ اند و تازه بچه دار شده اند با تربیت فرزند خود دچار مشکلات بسیار فراوانی هستند و همواره از مشاور خانواده در این زمینه طلب یاری و کمک می کند آنها نمی دانند که چگونه بایستی با کودک خود ارتباط برقرار نموده و چگونه مشکلات آن را حل نمایند.

بنابراین جهت دریافت راهکارهایی به مشاور خانوادگی مراجعه می‌کند که مشاور می‌تواند در این زمینه با دانش و تسلط کافی که نسبت به امور کودکان دارد و اطلاعاتی که در این زمینه دارد آنها را یاری نموده و در جهت تربیت هرچه بهتر فرزند و کودک آنها به آنها کمک نماید.

به مشاوره خانواده نیاز دارید وقتی فکر می‌کنید طلاق آخرین گزینه است
وقتی زن و شوهر باهم اختلاف دارند و یا مدام دعوا با همسر دارند،  اندکی فاصله گرفتن زوج از هم اغلب می‌تواند مفید واقع شود. بااین‌حال، وقتی این فاصله گرفتن‌ها منجر به دوری و ترک منزل همسر به صورت مداوم شود، حتماً باید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

 

رفع چالش‌های زندگی زناشویی

عدم تفاهم زوجین به مشکلات زناشویی آن‌ها دامن می‌زند. در جلسات مشاوره شاهد بودیم که بسیاری از زوج‌ها بیان می‌کردند که «ما می‌دانیم که چه مشکلاتی داریم ولی نمی‌دانیم که چگونه این مشکلات را برطرف کنیم». دلیل این عدم توانایی برای حل مشکل، نبود تفاهم در بین زوجین است. در چنین شرایطی حضور یک شخص سوم متخصص و بی‌طرف برای کمک به حل اختلافات زناشویی بسیار تأثیرگذار است.

 

مشاوره ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج برای کسانی که می خواهند زندگی مشترک زناشویی را شروع کنند بسیار مناسب است زیرا که به زوجین کمک می کند تا با معیار های انتخاب همسر ،  و میزان همسان بودن با یکدیگر و راه های داشتن ازدواج موفق و اصول و مهارت های ارتباطی و بسیاری از موارد دیگر  آشنا شوند  از آن جایی که بر قراری رابطه صمیمانه می تواند یکی از مهم ترین منابع لذت برای فرد باشد و در عین حال هم چنین می تواند منشا ناراحتی وی باشد . عشق با امید های رویایی زیادی شروع می شود و اما این امید ها با واقعیت هایی که در مسیر روابط عاشقانه هستند مواجه می شود و به مرور ممکن است این نیاز ها برآورده نشده و عصبانیت ، شکافی را بین آن ها ایجاد کند . از این رو مشاوره ازدواج برای افراد در دوران قبل ازدواج یا نامزدی و یا حتی اگر ازدواج کرده اند بسیار مناسب است زیرا که برای داشتن رابطه ی پایدار یادگیری مهارت های ارتباطی  از سوی بهترین روانشناس ازدواج الزامی می باشد. برای آشنایی بیشتر با مشاوره ازدواج می توانید به صفحه مورد نظر رجوع کنید.

زوج درمانی و درمان رابطه زوجین

ازدواج های موفق ازدواج هایی هستند که در آن زوج ها علی رغم نقص هایشان با هم رشد می کنند . با وجود تفاوت ها و کاستی ها غم خوار هم هستند و توانمندی های خود را برای تحکیم نقطه های قوت و کاهش ضعف های ارتباطی بسط می دهند . اگر قصد این را دارید که رابطه زناشویی خود را حفظ و یا بازسازی کنید یادگیری مهارت های زناشویی مهم است زیرا که در آن مهارت هایی از قبیل گوش دادن ، ارتباط شفاف ، مذاکره کردن ، مدیریت عصبانیت و … آشنا شده و برای داشتن رابطه سالم به کار ببرید.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری (1)

مشاوره روانشناسی اختلال روانی خانواده

از محتوای مفید همسر خود استفاده کنید و بینش خود را به زندگی خود اضافه کنید. پیش از آنکه نیازها و انتظارات شما از همسرتان را برآورده کند و چیزها را انجام دهد، برخی از آنها را ارائه دهید.

او را شگفت زده کنید. آرامش ذهن را فراهم کنید. البته، آرامش زندگی به تنهایی باعث ایجاد رفاه عاطفی نمی شود. بلکه مسئولیت، همدردی، همدلی و حمایت از یکدیگر باعث ایجاد رفاه عاطفی و روحی خانواده می شود. به جای تعلیم و تربیت یکدیگر، با چشم انداز و نگرش مثبت و زیبایی شناختی به دنبال تحسین برانگیزانی از قوت و ضعف های همسر به منظور تحمیل روحیه قدردانی و صداقت در خانواده باشید. به همین دلیل است که مشاوره رایگان بسیار اهمیت دارد و بایستی تمام افرادی که در زندگی زناشویی و خانوادگی دچار مشکل هستند باید از آن استفاده کنند. اتفاقی که بیشتر در زندگی زناشویی می افتد این است . که زوج به جای توجه به لحظات احساسی، با مسائل دیگر مانند:

ایجاد یک خانه قرار دادن چیزها در محل و سایر مسائل حاشیه ای که آنها در امور روزانه ضروری و جذاب می دانند، برخورد می کنند. به عنوان یک نتیجه، آنها از حضور عاطفی بی اطلاع هستند.
و در مورد آن فراموش کار می شوند و احساس و صمیمیت در مرکز خانواده کم رنگ می شود. اگر زندگی هشداردهنده نیست، مردم برای مراقبت از روابط نادیده گرفته می شوند. یکی از مبانی هذیانی، ایجاد حضور عاطفی در ابعاد مختلف است. سپس لینک ها با هم مرتبط خواهند شد.

مشاوره جنسی و سکس تراپی

درمان مشکلات جنسی با منشا روانشناختی که می تواند به روابط زوجین تاثیر بگذارد و روابط زناشویی آن هارا تخریب کند و  خانواده را با مشکلاتی مواجه سازد به همین دلیل درمان آن از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای کشب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مرکز سکس تراپی انتخاب نو مراجعه کنید.

 

اعتیاد

اعتیاد می تواند هر کسی را در خانواده از همسرتان گرفته تا نوجوان یا اعضای دیگر خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر معتاد در خانواده نزدیک شما نباشد ممکن است عواقب اعمال آنها به شدت احساس شود. سوء مصرف الکل و مواد مخدر را به سختی می توان حل و فصل کرد ، به ویژه هنگامی که یا یک سابقه قوی وجود دارد یا مصرف مواد مخدر و الکل در خانواده بی سابقه است.

راز نگه دار

داشتن اسرار یا چیز های خاصی که فقط برای خودتان نگه دارید طبیعی و قابل احترام است. اگرچه یک فرد صریح و بی پرده بودن در خانواده می تواند نشانه اقتدار و اهمیت باشد و ارتباط داشتن در رابطه زناشویی بسیار مهم است ، اما داشتن چند مساله که فقط خودتان از آن اطلاع دارید نباید به کسی آسیب برساند. با این حال ، اگر متوجه شدید که مرتباً چیز هایی را از همسرتان مخفی نگه می دارید یا چیز هایی هست که عمداً آنها را جوری تنظیم کرده اید که همسرتان به آن پی نبرد ، این رفتار فریبنده و پنهانی است و می تواند به رابطه زناشویی لطمه وارد کند.

مشاوره خانواده می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا علت اصلی فاصله ایجاد شده بین شما و اینکه چرا اسراری نگهداری می شود را کشف کنید. یک مشاور خانواده همچنین می تواند کمک کند تا شکاف ارتباطی را که با شریک زندگی خود تجربه می کنید ، پیوند دهد.

بی میلی جنسی

طبق یک مطالعه محبوب میان مردم ، زوجین برای حفظ صمیمیت و نزدیکی باید حداقل یک بار در هفته رابطه جنسی برقرار کنند. ثابت شده است که انتظار بیشتر از یک هفته برای ایجاد صمیمیت با شریک زندگی شما منجر به ایجاد فاصله و عدم صداقت شده و مانع برقراری ارتباط می شود. دلایل زیادی وجود دارد که زوجین دچار بی میلی جنسی می شوند. بعضی اوقات دارو ها یا عدم تعادل هورمون ها باعث کاهش میل جنسی می شوند. بعضی اوقات هم می تواند ناشی از مساله ای در درون رابطه باشد.

عدم صمیمیت در یک رابطه می تواند نشانه ای از درگیری های ارتباطی ، افسردگی ، قطع ارتباط یا صرفاً عدم صرف وقت کافی برای یکدیگر باشد. اغلب ، هنگامی که زوجین با ایجاد رابطه صمیمی مشکل دارند ، در سایر زمینه های رابطه خود نیز مشکل دارند و همین امر می تواند منجر به مشاجره و نزاع شود. مشاوره خانواده می تواند کلید ارتباط مجدد جسمی و عاطفی با همسرتان باشد.

چه مشکلاتی را می‌توانیم در مشاوره خانواده مطرح کنیم؟

همانظور که گفته شد، مشاوره خانواده در بسیاری از زمینه‌های می‌تواند به شما کمک کند. اما در برخی زمینه‌ها نیاز به مشاوره ضروری بوده و بدون کمک متخصص پیچیدگی مسائل بیشتر می‌شود. از جمله مهم‌ترین شرایطی که لازم به مداخله‌ی مشاوره خانواده دارد، به شرح زیر است:

مشکلات ارتباطی با همسر

زندگی زناشویی دارای چالش‌های زیادی است. ولی زمانی که به جای آرامش در کنار همسرتان، بیشتر دچار استرس و تنش هستید؛ باید سریعا برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنید. بهبود رابطه زن و شوهر آن هم زمانی که حرمت‌ها از بین رفته و دعواها شدید شده‌اند، دیگر کار آسانی نخواهد بود. عدم آگاهی از مهارت ارتباط صحیح با همسر موجب سردی، بی علاقی نسبت به یکدیگر، بی اعتنایی، عدم علاقه به گفتگو با همسر، بی میلی جنسی و… می‌گردد. تا جایی که نادیده گرفتن احساسات همسر در این دعواها، در طولانی به سوء استفاده‌های عاطفی و جسمی تبدیل می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله رفتار با همسر را مطالعه کنید.

طلاق عاطفی و دلسرد شدن زوجین نسبت به یکدیگر

زمانی که رابطه زن و شوهر تنها به رابطه دو هم خانه محدود شود، به طوری که هیچ احساسی به یکدیگر نداشته‌باشند، دریافت مشاوره خانواده بسیار ضروری است. نشان ندادن احساسات در زندگی زناشویی به مرور سبب سرد شدن رابطه زناشویی و از بین رفتن صمیمیت زوجین می‌گردد. در بسیاری از جلسات مشاوره روانشناسی شاهد بودیم که دلیل برداشت‌های اشتباه و دور شدن زوجین از یکدیگر، عدم ابراز محبت و عشق بود. بیان نکردن احساسات در نهایت باعث سرد شدن هر چه بیشتر زوجین و طلاق عاطفی آن‌ها می‌شود.

رفتار‌های منفی همسر در مشاوره خانواده

در زندگی‌های امروزی همه افراد در طول روز تنش‌ها، اضطراب و استرس‌های زیادی را متحمل می‌شوند. هر چقدر هم این تنش‌ها را برای مدتی در خود پنهان کنند، در نهایت در یک موقعیت این ناراحتی‌ها بروز پیدا می‌کنند. احساسات منفی مانند ناراحتی، احساس ناامیدی و ناامنی سبب بروز رفتارهای مضر و گاهی آسیب زا در زندگی مشترک می‌شود.

مشکلات اخلاقی و رفتاری همسران

همچنین مشکلات اخلاقی و رفتاری همسران از مشکلات مهم و دغدغه‌های اساسی خانواده‌هاست بسیاری از افراد به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند و اذعان می کنند که رابطه خوبی با همسر خود ندارند و به دنبال دریافت راهکارهایی برای بهبود شرایط خود در این زمینه هستند که قطعاً مشاوره خانوادگی با دانش و تسلطی که در زمینه روانشناسی افراد دارد می‌تواند به‌خوبی شخصیت های طرفین را شناخته و به درک درستی از وضعیت و مشکلات آنها برسد و پس از آن راهکارهای مناسبی را جهت خوشبختی هر چه بیشتر آنها و سلامت رابطه آنها به آنها ارائه دهد.

موارد بسیار مهمی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم با این سبب گفته شدند که یکی از موارد بسیار مهمی که افراد همواره برای مشاوره به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند مشکلات خانوادگی است و مشاور خانوادگی به عنوان یکی از مشاوران مهم می‌تواند سبب بهتر شدن شرایط خانواده‌ها شود و از آنجایی که خانواده‌ها بنیان جامعه را تشکیل می دهند نقش مشاوره خانواده بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند باعث سلامت فکری و اخلاقی و اجتماعی جامعه نیز شده و جامعه را نیز در شرایط بهتر و مطلوب ‌تری قرار دهد.

بنابراین مشاوران بایستی بر اهمیت کار خود واقف بوده و بدانند که با اصلاح امور خانواده می ‌توانند نقش مهمی را در سلامت کلی جامعه نیز به نمایند اگر فردی را می شناسید که در زمینه خانوادگی با انواع مشکلات خانوادگی اعم از روابط نامطلوب با همسرخود فقدان دانش کافی در زمینه تربیت فرزند فقدان مهارت کافی در زمینه ارتباط با فرزندان نوجوان و یا همینطور مشکلات ارتباطی دیگر با سایر اعضای خانواده رو به رو است.

بایستی او را به مرکز مشاوره معرفی نموده تا بتواند جهت انجام مشاوره خانوادگی اقدام نماید و از این راه مشکلات یکی پس از دیگری از پیش رو برداشته و آینده‌ی مناسب تر و سالم تر را برای خود رقم بزند.

بسیاری از مردم به دلیل نداشتن مشکلات متعدد خانوادگی زمان کافی را برای مشاوره و مراجعه به مرکز مشاوره ندارند و مشکلات را نادیده گرفته و یا کوچک می شمارند و مرحله به مرحله مشکلات را پشت گوش انداخته و سبب می‌شوند که در آینده این مشکلات کوچک بر روی هم تلنبار شده و مشکلات متعددی و بزرگتری را برای افراد و خانواده به وجود بیاورند

برخی از رفتارهای بد همسر ریشه در اختلالات شخصیت و ناشی از تربیت والدین اوست که در شخصیت او تثبیت شده است. یک فرد متخصص در زمینه خانواده به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند احساسات منفی خود را شناسایی کرده و نحوه برخورد با این احساسات را بیاموزند. مشاور با آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط با همسر و مهارت‌های همسر داری به شما کمک می‌کند تا خود به حل مشکلات موجود بپردازید و مهارت حل مسئله را نیز در شما تقویت می‌کند.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری (1)

رفع چالش‌های زندگی زناشویی و جنسی

عدم تفاهم زوجین به مشکلات زناشویی دامن می‌زند. در جلسات مشاوره شاهد بودیم که بسیاری از زوج‌ها بیان می‌کنند «ما می‌دانیم که چه مشکلاتی داریم ولی نمی‌دانیم که چگونه این مشکلات را برطرف کنیم». دلیل این عدم توانایی نبود تفاهم در بین زوجین است. در چنین شرایطی حضور یک شخص سوم متخصص برای کمک به حل اختلافات زناشویی بسیار تدثیرگذار است.

زمانی که فکر می‌کنید طلاق آخرین گزینه است

در زمان‌های اختلاف و دعوا کمی فاصله میان زن و شوهر می‌تواند مفید باشد. با این حال، وقتی مدت این دوری زوجین از یکدیگر به صورت طولانی و مدام می‌شود. حتما از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

دور از هم زندگی کردن و به خانه نرفتن اختلافات زوجین را حل نمی‌کند. این طرز برخورد برای حل مشکلات خانوادگی تنها سبب تقویت این فکر می‌شود که دور بودن از همسر مفید است و سبب سوق زوجین به سمت طلاق می‌شود. اما این موضوع معمولا نادیده گرفته می‌شود.

ادامه زندگی به خاطر فرزندان، آبرو و…

زمانی که احساس می‌کنید تنها به خاطر فرزندان، آبرو، حرف‌های خانواده، همسایه‌ها و… به زندگی مشترک خود با همسرتان ادامه می‌دهید؛ حتما از یک مشاوره خانواده کمک بگیرید. چرا که ادامۀ چنین زندگی تنها به سلامت روانی شما و فرزندتان آسیب می‌رساند. زن و شوهر باید به زندگی مشترکشان به عنوان یک رابطه سالم و مثبت نگاه کنند تا بتوانند یک بستر مناسب برای تربیت فرزند فراهم سازند. فرزندان بسیار باهوش هستند، مهم نیست والدین چقدر و چگونه اختلافات میان خود را در حضور فرزند کتمان کنند. همه فرزندان رابطه سرد میان والدینشان را متوجه می‌شوند.

چالش‌های مرتبط با تربیت فرزندان

تربیت فرزند مسئله‌ی بسیار مهمی است که نیاز به کسب آگاهی و افزایش اطلاعات دارد. بسیاری از والدین، به خصوص آن‌هایی که تازه بچه‌دار شده‌اند نمی‌دانند چگونه فرزندان خود را تربیت کنند و ارتباط مؤثری با آن‌ها داشته‌باشند. در بسیاری موارد شاهد بوده‌ایم که پدر و مادر در تربیت فرزندان خود به تفاهم نمی‌رسند و هر کدام روشی متفاوت را برای تربیت به کار می‌گیرند. دو گانگی در تربیت فرزند آسیب‌های زیادی را به او وارد می‌کند. والدین می‌توانند برای جلوگیری از این دوگانگی و انتخاب بهترین سبک تربیتی از مشاوران خانواده کمک بگیرند.

رابطه والدین و فرزندان نوجوان

شما می‌توانید نواقص ارتباطی خود را با فرزندان و یا والدین مطرح کنید. بسیاری از والدین به دنبال راه‌هایی هستند تا روابط خود را با فرزندان نوجوان بهبود ببخشند. از جمله مشکلاتی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند مربوط  به روابط نامشروع فرزندان و یا انحرفات اجتماعی و رفتاری آن‌ها می‌شود. اگر در خانواده رابطه خوبی با پدر و مادر خود ندارید و یا احساس کمبود محبت و توجه می‌کنید می‌توانید از مشاوره خانواده بهره‌مند شوید. حل مشکلات و دعواهای میان خواهر و برادرها نیز در مشاوره خانواده صورت می‌گیرد.

 

برتری مشاوره خانواده حضوری نسبت به مشاوره خانواده تلفنی

امروزه بسیاری از افراد برای مشاوره حضوری به مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه می‌کنند، ولی چند مشکل برای مراجعه به مراکز مشاوره روانشناسی وجود دارد. برای مراجعه حضوری مخاطبان باید از قبل به مراکز مراجعه کنند، وقت قبلی بگیرند و در لیست انتظار بمانند تا زمانی که نوبتشان بشود. در این چرخه در بسیاری از موارد، شاهد بوده‌ایم زمانی که نوبت بعضی از مخاطبان می‌رسید کار از کار گذشته و مشکلاتشان به مرحله بحرانی رسیده است.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری

اثر بخشی مشاوره خانواده در چه صورت کامل می‌شود؟

تنها زمانی می‌توانید از مشاوره خانواده نتیجه بگیرید که تمام راهکارهای ذکر شده را به کار ببرید و در این راه تلاش زیای به خرج دهید. رمز موفقیت شما در حل تعارضات خانوادگی، میزان عمل به راهنمایی‌های مشاور است. لازم است جهت حل مشکلات زوجین هدف مشترکی داشته‌باشند. «ما به مشاوره مراجعه کردیم تا روابط خود را بهبود ببخشیم.» در واقع بیشتر مراجعین انتظار دارند با یک جلسه مشاوره تمام مشکلاتشان حل شود.

در واقع بهره‌مندی از مشاوره خانواده به جلسات مشاوره محدود نمی‌شود و بیشترین نقش را خود افراد مراجعه کننده ایفا می‌کنند. در صورت عدم نتیجه بخشی ارتباط خود را با مشاور به سرعت قطع نکنید و نگرانی‌های خود را برای او توضیح دهید تا راه‌حل‌های جدید دریافت کنید.

 

انواع سبک‌های مشاوره خانواده

مشاوران خانواده با بررسی وضعیت و شرایط مراجعین و به تناسب نیازهای آنان سبک‌های مشاوره‌ای زیر را به کار می‌گیرند:

1. سبک مشاوره خانواده بوون یان

این سبک از مشاوره خانواده برای افرادی است که تمایلی برای حضور در مراکز مشاوره ندارند و یا به دلیل مشکلات مختلف نمی‌توانند در مراکز حاضر شوند. در این نوع از مشاوره‌ها فرد سومی رابط بین افراد و مشاور می‌شود تا مشکلات و تعارضات بین افراد را حل کند. برای مثال مادر خانواده برای حل مشکلات بین زوجین واسطه می‌شود و به مشاور مراجع می‌کند.

2. سبک مشاوره‌ای ساختارمند

در این نوع سبک مشاوره‌ای تلاش بر آن است تا نقش‌ها و جایگاه‌های قدرت در خانواده مورد بررسی قرار گرفته و دوباره تنظیم شوند. چرا که بسیاری از تعارضات موجود در خانواده از تنظیم اشتباه نقش‌های افراد ناشی می‌شود. برای مثال نقش کمرنگ پدر آسیب‌های فراوانی را به بنیان خانواده وارد می‌کند. در سبک ساختار مند سعی می‌شود تا افراد در جایگاه مناسب خود به ایفای نقش بپردازند.

3. سبک مشاوره‌ای سیستماتیک در مشاوره خانواده

در سبک سیستماتیک مشاور به معنای رفتارهای اعضای خانواده توجه می‌کند و ارتباط بین افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ اما این دخالت‌ها و کند و کاوها تنها در ذهن مشاور اتفاق می‌افتد و مشاور در این سبک رویکری خنثی دارد. مشاور با بیان نمونه‌های درست رفتار سعی در اصلاح رفتارهای اعضای خانواده، افزایش آگاهی‌های آن‌ها و آموزششان دارد.

4. سبک مشاوره خانواده استراتژیک

این روش رویکردی مستقیم و کوتاه مدت دارد. از این روش برای خانواده‌هایی استفاده می‌شود که نیاز دارند به سرعت به حل تعارضات و مشکلات بپردازند و در مدت زمان کوتاه نتایج لذت بخشی را تجربه کنند. زمانی که اعضای خانواده اثرات مثبت را به سرعت مشاهده می‌کنند نسبت به حل مشکلات امیدوارتر شده و از بروز مشکلات بیشتر در فرآیند مشاوره جلوگیری می‌شود. در این روش اصولا تکنیک‌های کوتاه مدتی به فرد ارائه می‌شود.

 

دسترسی به مشاوره خانواده از تمامی نقاط کشور

یکی از بزرگترین مزیت‌های دریافت مشاوره تلفنی، دسترسی آن برای تمام مردم کشور می‌باشد. در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها یک متخصص خانواده خوب وجود ندارد و دسترسی به یک مرکز مشاوره مناسب برای آنها بسیار مشکل است، لذا بسیاری از مردم نمی‌توانند از خدمات مشاوره روانشناسی خوب بهرمند شوند. همچنین در شهرهای بزرگ بسیاری از افراد به دلیل مشغله زیاد خود نمی‌توانند به یک مرکز مشاوره خانواده خوب مراجعه کنند به همین دلیل مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی با فراهم سازی بستر تلفنی و حضوری سعی در برطرف نمودن این مشکلات نموده‌است.

 

چرا مشاوره تلفنی خانواده ؟

بهترین مرکز مشاوره خانواده در تهران به تشخیص و درمان اختلالات روحی، روانی و عاطفی می پردازد: به عنوان مثال افسردگی، اختلال دوقطبی، اضطراب و افسردگی بالینی.انجام مشاور خانواده حضوری اعضای خانواده را تشویق می کند تا احساسات خود را شناسایی کرده و تجربه های خود را اذعان کنند.

آموزش به افراد خانواده که چگونه به دقت واکنش خود را در موقعیت های مختلف بهبود بخشند و از مهارت های مقابله ای مثبت بهره مند شوند نوعی دیگر حمایت های مشاوره خانواده محسوب می شود. همچنین درست همراه شدن با تغییرات زندگی برای مثال به دنیا آمدن نوزاد، طلاق، پیری، بروز بیماری و… همچنین آموزش اینکه چطور می توانند تصمیمات مالی، زندگی، شخصی، آموزشی، والدین و تصمیم گیری های عاقلانه و سودمند گرفته و آن ها را اجرایی نمایند.

در دنیای تخصص طلب امروزی دسترسی به مشاوران خوب بسیار مشکل می‌باشد. چرا که جمع آوری مشاوران متخصص در یک مرکز برای مشاوره حضوری فضای بسیار زیادی را نیازمند است، در حالی که از توان مراکز مشاوره روانشناسی خارج می‌باشد (به همین دلیل برای مشاوره حضوری نوبت دهی می‌شود). در حالی که زمانی که متخصصان، مشاوره تلفنی می‌دهند به فضای بسیار زیادی برای مشاوره نیاز ندارند و تمامی متخصصان در زمینه‌های مختلف می‌توانند در یک مرکز حضور یابند.

به مشاوره خانواده نیاز دارید وقتی نمی دانید چطور اختلاف با همسر خود را حل کنید وقتی زن و شوهر در زندگی زناشویی تفاهم نداشته و هر دو از این اختلافات آگاه باشند، شناخت ریشه اختلاف در زندگی زناشویی فقط نیمی از ماجراست. به‌عنوان مشاور خانواده بارها این جمله را از مراجعین خود می‌شنوم که می‌گویند: ما علت اختلاف با همسر در زندگی خود را می‌دانیم اما نمی‌توانیم چگونه به حل مشکلات زناشویی خود پایان دهیم.

این موقع بهترین زمان است تا از شخص سومی برای کمک به حل اختلافات زناشویی خود کمک بگیرید. اگر زوج در زندگی مشترک با همسر خود اختلاف دارند، یک مشاور خانواده خوب می‌تواند ازدواج شما را به درستی هدایت کند تا از تجربه یک زندگی مشترک موفق در کنار همسر خود لذت ببرید. دور از هم زندگی کردن و به خانه نیامدن معمولاً اختلافات زن و شوهر را حل نمی‌کند. در عوض، این طرز فکر را تقویت می‌کند که دور بودن از همسر مفید است و باعث تکرار بیشتر این رفتار می‌شود. وقتی‌که همسر دوباره به خانه بازمی‌گردد، مشکلات زندگی و اختلافات زناشویی قبلی هنوز وجود دارد اما به خاطر آنکه زمانی از آن موضوع گذشته اغلب توسط زوج نادیده گرفته می‌شود.

به مشاوره خانواده نیاز دارید وقتی فقط به خاطر فرزندان به زندگی با همسر خود ادامه می‌دهید وقتی احساس می‌کنید فقط به خاطر فرزندان مجبور به ادامه زندگی مشترک با همسر خود هستید، حتما از یک مشاور خانواده خوب برای راهنمایی درخواست کمک کنید. برخلاف تصور زن و شوهر ، ادامه دادن چنین زندگی و رابطه‌ای درواقع آسیب جدی به تربیت فرزندان وارد می‌کند. بالعکس، اگر زن و شوهر قادر به حل اختلافات خود هستند و به ازدواج خود به‌عنوان یک رابطه سالم و مثبت نگاه کنند، این بهترین گزینه برای والدین و فرزندان آنها خواهد بود.
به‌عنوان یک مشاور خانواده معتقدم فرزندان نباید بهانه ای برای ادامه زندگی مشترک زن و شوهر باشند.

به یاد دارم وقتی با یک نوجوان که در مدرسه مشکل داشت کار می‌کردم، او رفتار مخربی نشان می‌داد و نمره‌های درسی او در کلاس روز به روز در حال کاهش بود. وقتی از او دلیل چنین کارهایی را پرسیدم، پاسخ داد: من به‌خوبی می‌دانم که والدین من یکدیگر را دوست ندارند زیرا فقط نقش خوب بودن را بازی می‌کنند ولی هرگز مانند والدین دوستانم شاد و خوشحال نیستند.
فرزندان ما عموماً بسیاری شهودی و باهوش هستند. مهم نیست والدین چقدر و چگونه اختلافات زناشویی خود را در مقابل فرزندان کتمان کنند، اکثر فرزندان عدم رضایت پدر و مادر از ازدواج خود را احساس می‌کنند.

مراجعه به مرکز مشاوره خانواده در چه صورت اثر بخش است؟

مراجعه به مرکز مشاوره خانواده تنها به حضور در جلسات مشاوره و صحبت با مشاور ختم نمی شود. رمز موفقیت در کمک از یک مشاور خانواده به طور قابل توجهی به تلاش و پشتکار زوج در عمل به توصیه و راهنمایی های مشاور وابسته است. البته این موضوع قابل درک است که اکثر مراجعین نمی دانند از مشاور خود چه انتظاراتی باید داشته باشند.

در مراجعه به مرکز مشاوره خانواده با همسر خود هدف مشترکی داشته باشید
ساده به نظر می رسد، درست است؟ البته در اغلب موارد اینطور نیست. تنها هدف مشترک زوج در مراجعه به مرکز مشاوره خانواده باید این باشد: ” ما هر دو می خواهیم برای حفظ رابطه و ازدواج خود تلاش کنیم.” با این حال، گاهی در جلسات مرکز مشاوره خانواده مشاهده می‌شود یکی از زوج ها در ادامه زندگی با همسر خود دچار شک و تردید است که این امر کاملا طبیعی است.

دلایل مختلف اینکه چرا گاهی در جلسات مشاوره خانواده و فرایند زوج درمانی موفقیت حاصل نمی شود وجود دارد. البته شما هنوز هم می توانید برای راهنمایی و طرح سوالات زندگی زناشویی خود از مشاور درخواست کمک کنید اما تا زمانیکه زن و شوهر یک هدف مشترک در مراجعه به مرکز مشاوره خانواده نداشته باشند، تمرکز بر روی موضوع مشاوره مشکل خواهد بود.

به فرایند مشاوره تعهد کامل داشته باشید

“در شرایط سخت” حداقل برای شش ماه به تلاش خود برای حفظ و بهبود رابطه با همسر ادامه دهید. باید دانست سرعت پیشرفت در امر مشاوره خانواده و زوج درمانی نسبت به مشاوره فردی همواره کمتر است. زیرا اغلب، انگیزه و نگرش در زوج با هم متفاوت است و زوجی که در کنار هم زندگی می کنند نیاز به زمان بیشتری برای تغییر در رفتار خود دارند.

همچنین برای برخی افراد، سال های زیادی (به طور متوسط شش سال) طول خواهد کشید تا برای حل اختلاف با همسر خود تصمیم به مراجعه به مرکز مشاوره خانواده بگیرند. این زمان طولانی، کار را هم برای مشاور و هم برای زوج سخت تر می کند.

تا زمانیکه به اصول مشاوره و زوج درمانی متعهد هستید، یکدیگر را تهدید به طلاق نکنید

تهدید به طلاق از طرف زن یا مرد می تواند به طور کامل فرایند مشاوره زوج درمانی را تخریب کند. زوج درمانگر برای ایجاد اطمینان و حفظ امنیت زوج ( که اعتماد آنها اغلب نسبت به هم از دست رفته است) به سختی تلاش می کند. تهدید به طلاق در حین دعوا با همسر، شما را از مراحل مشاوره دور می سازد.

برای حفظ رابطه با همسر خود تلاش کنید

برای حفظ و بهبود روابط زناشویی خود باید به دنبال فکر و ایده باشید. در مورد یک ضعف اخلاقی و خصوصیات رفتاری ناپسند خود که در گذشته در برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان و همسر خود مشکل ساز شده و باعث آزار و اذیت اطرافیان گردیده بیشتر فکر کنید.

نگویید :”من تمام کارها را انجام می دهم”

گاهی در جلسات مرکز مشاوره خانواده مشاهده می شود، یکی از زوج ( زن یا مرد)  تلاش و فداکاری یکطرفه شدیدی برای حل اختلافات زناشویی و حفظ رابطه می کند. البته یک مشاور خانواده خوب به سادگی می تواند این نکته را تشخیص داد که چه کسی ( زن یا مرد) میل و اراده بیشتری برای حفظ رابطه دارد و چه فردی در این رابطه شفاف نیست.

علاوه براین، اغلب اوقات فقط یکی از زوجین ( زن یا شوهر) تلاش بیشتری را در مقایسه با دیگری انجام می دهد. این منصفانه نیست. ما این را می دانیم اما گاهی تنها یک نفر واقعا برای حفظ رابطه و نجات زندگی مشترک مبارزه می کند. در حقیقت او با این کار کمک می کند کنترل همسر خود که در آموزش و درک راهنمایی های مشاور عقب تر است را در دست بگیرد.

خیلی زود انتظار نتیجه از جلسات مشاوره خانواده نداشته باشید

وقتی احساس کردید تلاش شما برای حفظ ازدواج و بهبود در رابطه زناشویی بی نتیجه است زود تصمیم به قطع ارتباط با مشاور نگیرید. سعی کنید در این مواقع، دلیل نگرانی خود را با مشاور خانواده مطرح کرده و در صورت موافقت نظر مشاور، موضوع را با همسر خود نیز در میان بگذارید.

در مورد اختلاف با همسر خود به دیگران چیزی نگوییددر مورد مشکلات و اختلافات زناشویی خود با کسی صحبت نکنید مگر کسانی که کاملا از تلاش های شما حمایت می کنند. همچنین در طول مراحل مشاوره زوج درمانی نزد دوستان و خانواده از همسر خود گله و شکایت نکنید. شما مشورت و راهنمایی های موثری از دیگران برای نجات زندگی خود کسب نخواهید کرد.

شرکت در جلسات مرکز مشاوره خانواده را در اولویت کاری خود قرار دهید

فرایند مشاوره زوج درمانی خود را قبل از هر اقدام دیگری در اولویت قرار دهید. نسبت به زمان خود انعطاف پذیر باشید. اگر لازم است برای مدتی پول خود را بودجه بندی کنید (برای پول خود برنامه ریزی کنید) تا استطاعت آن را داشته باشید که هزینه مشاوره را پرداخت کنید. من به شما اطمینان می دهم هزینه مشاوره ارزان تر از هزینه اقدام به طلاق خواهد بود.

بدانید که مشکلات زندگی شما در حال تکرار است

شما در اختلاف با همسر خود در یک دور باطل قرار گرفته اید. یک مشاور با نقد و نکوهش رفتار های اشتباه شما ( مانند سوء استفاده جنسی، خشونت خانگی و یا خیانت همسر ) قصد طرفداری از همسر شما را ندارد. مشاور خانواده زوج را راهنمایی خواهد کرد تا رفتارهای منفی و مخرب در روابط زناشویی خود را تغییر داده و کمک می کند بهترین  ها را در یکدیگر ببینند.

رفتار با همسر در جمع

انواع روش های مشاوره خانواده چیست؟

بایستی به این افراد گوشزد نماییم که مشکلات اگرچه کوچک و ناچیز انگاشته می شوند می‌توانند در آینده سبب به وجود آمدن مشکلات بسیار زیاد و بزرگتری شده و خانواده را در شرایط بغرنج و ناامنی قرار بدهند. بنابراین در صورت داشتن کوچک ترین مشکلات نیز می توانید به راحتی با مشاور خود مشورت نمایید و اگر مشکلی در زمینه هزینه و یا زمان ناکافی دارید می توانید از سایر انواع مشاوره های غیر حضوری خانواده ایم.

مانند مشاوره های تلفنی مشاوره آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و یا مشاوره از طریق سایت ما که می تواند به صورت نوشتاری یا صوتی و تصویری باشد اقدام نموده و مشکلات کوچک خود را قبل از اینکه به مشکلاتی بزرگتر تبدیل شوند به راحتی و به آسانی درمان و حل نمایید. مشاور خانوادگی حاضر در مرکز مشاوره ما افرادی با تجربه و ماهر بوده و با سابقه طولانی در این زمینه نسبت به انواع مشکلات خانوادگی و مشکلات روابط میان خانواده ها اگاه هستند.

بنابراین می‌ توانند به ‌راحتی کمک شایان توجهی را به افراد در جهت حل مشکلات خانوادگی خود نموده و از این طریق گام مهمی را برای فراهم نمودن زندگی هر چه بهتر برای آنها بردارند و ان ها را از بابت داشتن اینده ای بهتر و خوشبختی روز افزون مطمن تر نمایند.

مشاوره خانواده حضوری

اولین و به عقیده ی برخی بهترین روش مشاوره با روانشناس خانواده مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده یا یک مشاور خانواده متبهر و متخصص است. در این روش ممکن است یکی از افراد خانواده به مشاور مراجعه کند و به تنهایی به شرح مشکلات و مسائل گریبانگیر خانواده بپردازد. در چنین شرایطی فرد مراجع ممکن است قادر به تشریح همه جوانب مسئله نباشد و مشاور نتواند با قاطعیت به وی کمک کند. از همین رو بسیاری از جلسات مشاوره خانواده با حضور هر چه بیشتر اعضای خانواده برگذار می شود که بسته به صلاحدید مشاور ممکن است به صورت جلسات جمعی یا جدا جدا، اجرا شود.

مشاوره خانواده تلفنی

به واسطه ی مشغله فراوان و سختی هماهنگی اعضای خانواده یا شدت گرفتن مشکلات و مسائل خانواده ممکن است افراد نتوانند برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی به صورت حضوری مراجعه کنند. یکی از بهترین و ساده ترین جایگزین ها برای مشاوره ی حضوری، مشاوره خانواده تلفنی است. در این روش افراد می توانند در هر زمانی بدون نیاز به مراجعه و در ساعات متنوع تری با مشاور خود تماس بگیرند و بسطه به صلاحدید مشاور به صورت گروهی (کنفرانس) یا تک به تک مسائل را با مشاور مطرح کرده و به حل مشکلات بپردازند. از مزایای این روش انعطاف بیشتر در انتخاب زمان و مکان مشاوره و هزینه کمتر اشاره کرد. از نظر برخی هم، مشاوره تلفنی به واسطه ی رو در رو نبودن فرد با مشاور می تواند به مطرح کردن راحت تر مسائلی که افراد از بیان آن شرم یا ترس دارند کمک کند.

مشاوره خانواده آنلاین

از دیگر روش های دریافت خدمات مشاوره خانواده، مشورت از طریق مکاتبه آنلاین و برنامه های مشاوره متنی است. البته این روش به باور برخی به واسطه ی ناتوانی متن در بیان دقیق احساسات و افکار نمی تواند کیفیت قابل قبولی داشته باشد. از طرفی با اینکه مراکز بسیاری خدمات مشاوره به صورت چت آنلاین ارائه می دهند، این روش خصوصا در حوزه ی مشاوره خانواده از استقبال خوبی برخوردار نشده است.

مرجع اصلی مشاوره خانواده

انجمن ازدواج و مشاوره خانواده آمریکا یکی از مراجع اصلی مشاوره خانواده است. این مرجع شش حیطه اصلی را برای فرایند مشاوره ارائه کرده است:

  • پذیرش جهت دریافت مشاوره از خانواد درمانگر
  • سنجش و ارزیابی
  • برنامه ریزی جلسات و مدیریت آنها
  • مداخلات مورد انتظار در جلسات مشاوره (فعالیت­ هایی که برای بهبود مشکلات طراحی می شوند)
  • مسائل اخلاقی و معیارها (آگاهی و رعایت قوانین فعلی، مقررات، ارزش­ ها و آداب و رسوم مشاوره خانواده)
  • پژوهش و به روز کردن دانشِ درمان

مهمترین ویژگی‌های مشاوره خانواده خوب و حرفه ای چیست؟

ویژگی‌های یک مشاور خانواده خوب و متخصص را می‌توان در این چهار دسته کلی زیر بررسی کرد.
۱. تخصص، اعتبار، تجربه و حرفه‌ای بودن مشاوره خانواده
۲. رضایت آگاهانه و سایر مسائل قانونی
۳.  ارتباط موثر، همدلی و تمرکز بر مراجعه‌کننده توسط مشاوره خانواده
۴. پیشرفت فرآیند مشاوره خانواده

رفتار مرد با همسرش

رفتار مرد با همسرش

سوالات رایجی که از مشاوران پرسیده می‌شود؟

همسرم چندین بار بهم خیانت کرده ازش جداشم یا بمونم اگه بمونم چطور مطمئن شم دیگه خیانت نمیکنه؟!
من و همسرم در رابطه جنسی مون دچار مشکل شدیم و جدا از هم میخوابیم!
شوهرم به شدت سرد شده و بهم توجه نمی‌کنه
همسرم می‌خواد ازم جدا شه چکار کنم منصرف بشه؟
میخوام طلاق بگیرم
چکار کنم یا خانواده شوهرم دیگه تو زندگی ما دخالت نکنن؟
شوهرم دست بزن داره و فحش میده
شوهرم معتاده می‌خوام طلاق بگیرم ولی بخاطر بچه‌هام نمی‌تونم
شوهرم با همکارهای خانمش خیلی صمیمیه این موضوع اذیتم میکنه
بچم حرفم رو به هیچ وجه گوش نمیده و به شدت پرخاشگره
بچم هرکاری می‌کنم درس نمیخونه!
عشقم منو ول کرده و رفته چکار کنم برگرده؟
خواستگار خوب ندارم چکار کنم می‌خوام ازدواج کنم
خواستگار برام اومده از کجا بفهمم برام مناسبه یا نه؟
با همسرم سر کوچیک ترین چیزها اختلاف نظر داریم و دعوا می‌کنیم
با همسرم سر بچه‌دار شدن نمی‌تونیم به توافق برسیم
همسرم خیلی سرش تو گوشیه بهش شک دارم

مشاوره به منظور رفع مشکلات خانوادگی

قاعدتا در زندگی زناشویی یا ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر، ممکن است مشکلاتی وجود داشته. همچنین اگر مشکلی نیز وجود نداشته باشد می توان مدیریت بهتر را در دستور کار قرار داد. این مورد یکی از راهکارهای مدیریت و دستیابی به عشق در زندگی مشترک است. مشاوره خانواده در قالب خدمات زیر قابل ارائه است که در صورت نیاز و تمایل می توانید از آنها بهره مند شوید:

  1. مشاوره خانواده به منظور همسرداری و تربیت فرزند
  2. حل اختلاف، خیانت همسر و مشاوره طلاق
  3. کنترل پرخاشگری، مهارتهای ارتباطی، اعتماد به نفس
  4. مهارتهای نه گفتن و ابراز وجود

سایت مشاوره خانواده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *