دیروز با دوتا ازهمکارانم که اتفاقاهردو در حال ازدواج بودن به بیرون رفتیم و عصر را با هم گذروندیم، جاتون خالی خیلی خوب و خوش گذشت وکلی اطلاعات به اطلاعاتم اضافه شد.!

حتما تعجب می کنید که چطور در زمان تفریح من اطلاعات به دست اوردم ؟! خدمتتون گفتم،هر دوشون در حال ازدواج بودن و کلی برنامه و حرف داشتن .

همچنین آرزوهای خوب و قشنگ داشتن برای زندگی مشترکشون، در حال بگو بخند بودیم که یک ماشین عروس خیلی قشنگ، از کنارمون گذشت و حرف ما را قطع کرد.

مشاوره پیش از ازدواج

هر سه ی ما در حال لذت بردن ازماشین عروس بودیم که راحله گفت : یعنی اینا مشاوره پیش از ازدواج رفتن؟

نگار به صورت پوزخند گفت : چی؟! و مجدد راحله حرفش را تکرار کرد.

نگار گفت : بابا ول کن این سوسول بازیا رو، مشاوره پیش از ازدواج کشکه و همش الکیه.

راحله نگاهی به من انداخت و نظر منو پرسید، منم صادقانه نظر را گفتم.

چون واقعا با این اتفاق موافق بودم و به نظرم مشاوره پیش از ازدواج میتونه خیلی از مشکلات را حل کنه .

دقیقا مشاوره قبل از ازدواج، مثل پیشگیری بهتر از درمان پزشکان است .هر چیزی که بشه پیشگیری کنی ارزشش را داره چون درمان هم زمانبره و هم هزینه بر.

نگار با قیافه حق به جانب گرفته گفت: نکنه این کار رو کردی و پسر مردم برداشتی و رفتی پیش مشاوره؟!

و راحله با لبخندی رضایت بخش گفت: آره من رفتم و هر دومون راضی بودیم .

من با اشتیاق راحله را بغل کردم و گفتم: آفرین بهت تبریک میگم، کارت عالی بود .

خوشحالم که این مشاوره پی از ازدواج را ساده نگرفتی و نسبت بهش بی تفاوت نبودی.

مشاوره پیش از ازدواج و شکستن شاخ قول

نگار هاج و واج داشت ما دو تا را نگاه می کرد و دلیل این کار ما را متوجه نمیشد بعد از چند ثانیه به صورت تمسخر گفت : ول کنین بابا، حالا اگه کسی ندونه فکر میکنه، شاخ غول را شکوندی.

قبل از اینکه راحله بخواد جواب نگار را بده، من شروع کردم به حرف زدن .

نگار جان،عزیزم به جای اینکه این قدر جبهه بگیری بزار راحله از جلسه مشاوره پیش از ازدواجش بگه، شاید واقعا اون طور که میگه خیلی خوب باشه .

راحله با اشتیاق گفت :آره، وای نمی دونین که چقدراین، خانم مشاوره دوست داشتنیه، خیلی خوب مشاوره میده و راهنمایی می کنه.

نگاربا غرور ابروش را بالا انداخت و گفت: هیچ کس به اندازه خاله من نمیتونه راهنمایی کنه .

با تعجب ازش پرسیدم:نگار، خاله ات روانشناس یا مشاوره؟ نگفته بودی کلک! نگارم با لبخند رضایت بخش گفت: نه خیر، هیچ کدوم اینا نیست. خاله ام کل دختر و پسرای فامیل را مشاوره داره و خیلیم با تجربه است.مهم تجربه است عزیزم…!!!!

نمی دونستم واقعا باید جواب نگار را چطور بدم که ناراحت نشه. آخه عقل و منطق آدم میگه فرد متخصص را ول کنی و بری پیش کسی که نه علمش رو داره و نه تجربه کاربردیش.

راحله متوجه شد که بابت حرف نگاررفتم تو فکر.

اصلا من حرفای که خانم روان شناس گفت را میگم و نگار هم حرفای خاله اش را بگه، بعد همه باهم به نتیجه میرسیم.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

من و نگار موافقت کردیم

نگار گفت : خاله ام میگه، ازدواج هندوانه دربسته است که تا باز نشه، خوبی و بدیش مشخص نمیشه .

راحله هم گفت : خانم روانشناس میگه، باید تیپ شخصیتی همدیگه رو بشناسیم و بدونیم مثلا کدوممون درون گرا هستیم یا برون گرا، بعد ازشناخت؛ میتونیم هم دیگه رو درک کنیم. شخصیت از دوران کودکی تا بزرگسالی هر کسی در حال شکل گیری است. بنابراین باید بدونیم که واکنش هرکسی نسبت به چیز هایی که بر روی آنها حساس غیر قابل کنترل است.

بعدشم بهمون گفت : برای ازدواج موفق و ارتباط صحیح با همدیگه باید حساسیت های هم بشناسیم تا باعث تشدید حساسیت نشیم.

مهمترین حساسیت های آدما حساسیت به خشم، حساسیت به احترام، حساسیت به ناامیدی، حساسیت به ارزش ها، حساسیت به بی کاری، حساسیت به خانواده و … است. جالبیش به اینه که نامزدم دقیقا حرفای خانم روان شناس را تایید کرد و گفت که حساسیت زیادی نسبت به احترام داره. این حساسیت ها باعث میشن تا خاطرات گذشته در وجودمون زنده بشن که باعث واکنش احساسی منفی میشه.

کلا مشاوره پیش ازدواج کمک مون میکنه تا بتونیم با ترس، انتظارات، خشم و رفتار های پرخاشگرایانه طرف مقابل برخورد صحیحی داشته باشیم و آن ها را مدیریت کنیم.

بعدشم بهمون گفت : در اختلافات زناشویی دائما یکدیگر مقصر ندونیم و همدیگر را سرزنش نکنیم. و اینو بدونین که سرزنش یک نوع عذر و بهانه خود خواهانه است که باعث میشه تا یکی ازشما به قیمت ناراحتی و نارضایی اون یکی احساس بهتری پیدا کنه.

در ضمن روی این موضوع خیلی تاکید کرد که باید بپذیریم که هیچ کس کامل نیست. و هردومون باید با نقص های هم دیگه کناربیایم و دنبال مقصر نباشیم، واینم درک کنیم که نمی تونیم با سرزنش کردن یک ارتباط موثرو خوب برقرار کنیم.

ما ازدواج می کنیم یا عروسی ؟

ما ازدواج می کنیم یا عروسی ؟

هدف از مشاوره پیش از ازدواج چیه؟

این سوالی بود که نگار پرسید و راحله هم گفت: دقیقا ماهم این سوال را داشتم و از خانم روانشناس پرسیدیم.

مشاوره پیش از ازدواج دارای ۳ هدف اساسی دارد:

اولیش بررسی آمادگی نامزدها برای ازدواج و دومیش ارزیابی هم کفو بودن و یا هماهنگی و همسانی نامزدها و سومیش ارزیابی مهارت های زندگی مشترک نامزدها.

این سه مورد دلیل اصلی است که اقدام کنین برای مشاوره پیش از ازدواج!

بعد از دلایلی که راحله از زبون خانم روان شناس گفت هر سه تامون سکوت کردیم .

راحله ادامه داد و گفت : که خانم روانشناس مثال قشنگی برامون زد که من و نامزدم به فکر رفتیم، ایشون گفتن:

وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج میگیرن مقدمات ازدواج شون را آماده می کنن، ولی متاسفانه زوجین برای عروسی آماده میشن تا برای ازدواج. مثلا خرید و یا اجاره لباس عروسی، خرید طلا و جواهرات، اجاره سالن و تهیه سفارش غذا، تهیه لیست میهمانان، چاپ کارت عروسی و درنهایت مراسم عروسی. تمام آمادگی های چند ماهه در یک شب به اتمام می رسه.

مهم ترین موضوعات مشاوره پیش از ازدواج

یک سوال پیش میاد آیا این زوج های جوان با همدیگه درباره موضوعاتی مانند: تصمیم گیری در مسائل زندگی مشترک، برنامه ریزی مالی، اوقات فراغت، برقراری ارتباط، اعتقادات مذهبی، فعالیت های لذت بخش، صمیمیت و دلبستگی، مسئولیت پذیری، ایجاد تغییر در یکدیگرصحبت می کنن؟

دقیقا مشکل همینه درباره رنگ کابینت ها و جنس و متن نوشته کارت عروسی صحبت می کنن ولی اصل موضوعات را نادیده میگیرن !؟

خب حدس زدن سخت نیست که آخرش چی میشه؟.بعد ازمدتی داد و فریادشون بلند میشه و هر کدوم از زوجین به صورت حق به جانب اعلام میکنن که با هم تفاهم ندارن و هم دیگه را درک نمی کنن و درخواست طلاق میدن والسلام ختم کلام .

شما چی برای ازدواج آماده شدین یا عروسی؟؟؟؟ این سوال خانم روانشناس مثل یک پتک رو سر من و نامزدم برخورد کرد. واقعا برای کدومشون آماده ایم ؟؟!!

نگار کاملا ساکت بود و فقط گوش می داد.

مسئله و دغدغه اصلی مشاوره پیش از ازدواج

دقیقا چند وقت پیش متنی در این باره خوندم که شبیه به صحبت خانم روانشناس بود.

مسئله و دغددغه اصلی ای مشاوره پیش از ازدواج به ویژه در کشورمون، درک نکردن مسئله «چرایی ازدواج» از سمت دختر و پسرهایی است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارن.

خیلی اوقات طرفینی که برای ازدواج مراجعه می کنن، دلیل و فلسفه مناسبی برای ازدواج ندارن و واقعا هیچ هدفی را از تشکیل یک زندگی دنبال نمی کنن و براساس تصمیم های هیجانی و ناگهانی و بدون فکر کردن، تصمیم می گیرن که خانواده تشکیل بدن.

در این بین، خیلی از خانواده ها هم فکر می کننن ازدواج کردن مثل تکالیف دیگه زندگی مانند درس خواندن یا کار پیداکردن است که حتما و هر چه زودتر باید انجام بشه و همین اصرار و در تنگنا قراردادن دختر یا پسربرای ازدواج کردن، باعث تصمیم گیری های نادرست میشه که علت بسیاری از طلاق های امروزه نیز هست.

تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج

نگار به آرامی پرسید: تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج چند تاست؟

جلسات مشاوره پیش از ازدواج از پنج جلسه تا ۱۰ جلسه متغیراست که بستگی داره به نوع ویژگی های شخصیتی طرفینی که مراجعه می کنن و مسائل و مشکلاتی که بین شون وجود داره، این تعداد جلسات بیشتر یا کمتر میشه، من و نامزدم قراره شش جلسه بریم.

آزمون در مشاوره پیش از ازدواج

بعد از شنیدن حرف راحیل ازش پرسیدم: راستی آزمون خاصی هم ازتون در مشاوره پیش از ازدواج گرفتن؟

تا الان که نه ولی خانم روانشناس گفت: معمولا، آزمون های ارزیابی شخصیت میگیرن و اونم زمانی که احتمال ابتلا به اختلال های روانی بدن که اونم بیشتر مبنای تکمیلی داره. تا الان که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مصاحبه و مشاوره انجام دادن.

داشتم به هوش راحیل غبطه می خوردم و بلند شدم وراحیل را بغل کردم بهش تبریک گفتم که برای آینده اش و زندگیش این قدر هوشمندانه برنامه ریزی کرده و واقعا نیت شون ازدواج است و نه فقط عروسی .

نگار نگاهی بهمون کرد و گفت : آدرسش را میدی که ما هم بریم پیشش.

من و راحیل نگاهی به نگار کردیم و با لبخند گفتیم : پس خاله ات چی میشه ؟ اونم گفت خاله ام برای بحث عروسی (مثلا خرید و یا اجاره لباس عروسی، خرید طلا و جواهرات و غیره) خوبه نه برای بحث ازدواج.

از صمیم قلبم برای این دو همکار عزیزم و همه ی زوج های جوان آرزوی خوشبختی دارم فقط خواهشا قصدتون ازدواج باشه نه عروسی.

منبع :ما ازدواج می کنیم یا عروسی ؟مشاوره