چرا افسرده میشویم؟ والدین ما مقصر هستند یا محیط زندگی ما بد است؟

علل افسردگی ناشی از خانواده است یا محیط زندگی؟ یا می تواند علت های دیگری داشته باشد. اگر مادر و پدر افسرده باشند آیا کودک سالمی خواهند داشت؟

علت های افسردگی ارثی است یا محیطی؟

افسردگی می تواند علت واضحی داشته باشد مانند از دست دادن یکی از عزیزان، ولی در اکثر مواقع اینگونه نیست زیرا تمام کسانی که عزیز خود را از دست می دهند، بیماری خطرناکی می گیرند و یا دچار نقص عضو می شوند دچار افسردگی نمی شوند.

بعضی از آدم ها بیش تر در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. هنوز به طور کامل مشخص نشده است که چرا افراد درگیر افسردگی می شوند.

عواملی که می توانند شما را افسردگی کنند

علل افسردگی و علت های افسردگی  تجاوز

ژن | والدین و ارث

ژن ها از طریق والدین به ارث می رسند و نقش مهمی در افسردگی دارند البته به دلیل وجود ژن های زیادی که وجود دارند اطلاعات زیادی در مورد عملکرد آن ها وجود ندارد و وجود این ژن ها به تنهایی باعث ایجاد افسردگی نمی شود در حقیقت فرد باید در موقعیتی قرار بگیرد که این ژن ها خودشان را نشان بدهند.

این که پدر و مادر شما مبتلا به افسردگی هستند به این معنی نیست که شما هم مبتلا به افسردگی می شوید. اگر هم برادر یا خواهر دوقلو داشته باشید که مبتلا به افسردگی باشد احتمال افسردگی شما افزایش پیدا می کند.

به دلیل وجود انواع مختلف افسردگی نمی توان خطر واقعی ژن افسردگی را تعیین کرد، زیرا اهمیت ژن ها در افسردگی های مختلف، متفاوت است.

نقش ژن ها در افسردگی شدید بیش تر از افسردگی خفیف است و در سنین کم بیش تر خودش را نشان می دهد.

بعضی از افراد دوره هایی از افسردگی را تجربه می کنند و سپس کاملا سرحال می شوند و به طور مدام این دوره را تجربه می کنند در این حالت افراد دچار حالت دو قطبی می شوند این افراد دوره ای از شیدایی را هم تجربه می کنند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

شخصیت خود شما

نمی توان با توجه به نوع شخصیت افراد گفت که دچار افسردگی خواهند شد. ولی می توان گفت که افراد وسواسی، مضطرب، سخت گیر و کسانی که احساس خود را مخفی نگه می دارند بیش تر در خطر افسردگی قرار می گیرند.

افرادی که به طور مداوم حالاتشان تغییر می کند و احساسات مختلف را تجربه می کنند معمولا درگیر اختلال دو قطبی هستند.

محیط خانواده یا از دست دادن یکی از والدین در کودکی

بعضی از تحقیقات نشان می دهند که از دست دادن مادر در کودکی ممکن است باعث ایجاد افسردگی در بزرگسالی بشود، این افراد معمولا در برابر افسردگی آسیب پذیر تر هستند. اما این فقدان ممکن است افرادی را مقاوم تر سازد.

مشکلات مالی و روانی که پس از فقدان والدین به وجود می آید معمولا از خود فقدان تاثیرات بیش تری بر روحیه کودک می گذارد.

 

نحوه تربیت کودکان می تواند افسرده کننده باشد

تحقیقات نشان می دهد که والدینی که عیب جو و پر توقع هستند و موفقیت را وظیفه کودکان خود می دانند و بخاطر شکست فرزندان خود را سرزنش می کنند. در آینده فرزندانشان بیش تر در معرض افسردگی قرار می گیرند.

همین طور فرزندانی که در کودکی محبت پدر و مادر را به شکل لازم دریافت نکرده اند در آینده مستعد افسردگی هستند.

بدرفتاری جسمی و جنسی با کودکان

سوء رفتارهای جنسی ممکن است باعث ایجاد افسردگی در افراد شود. آمار به دست آمده نشان می دهد که نیمی از کسانی که از افسردگی رنج می برند در کودکی یا نوجوانی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند.

بعضی از افراد این سوء استفاده جنسی را به یاد می آورند و بعضی دیگر در طول درمان آن را بخاطر می آورند.

 

منبع : چرا افسرده میشویم؟ والدین ما مقصر هستند یا محیط زندگی ما بد است؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *