مشاوره خانواده چیست ؟

مشاوره خانواده چیست ؟ چه کاربردهایی دارد؟ بهترین مشاوران خانواده در ایران کجاست؟ کانون مشاوران ایران چه نقشی دارد؟ مشکلات بسیار زیادی را در این زمینه برای آنها به وجود آورد و وظیفه مشاوره خانواده نیز شناخته این مشکلات و اقدام برای ریشه یابی دقیق آنها در جهت حذف و حل هر چه بهتر مشکلات و دغدغه های آنها می باشد. مشاوره خانواده می‌تواند به طرق مختلفی انجام شود.

مثلاً یک نوع مشاوره خانواده مشاوره خانواده ای است که در آن مسائلی مانند روش های پیشگیری از بارداری مد نظر است اما در مشاوره خانواده در مورد اشخاص افراد تلاش به تصمیم گیری و انتخاب روش درست و مناسب برای داشتن یک خانواده موفق و سالم می کند.

هرگونه مشکل و اختلالی که در خانواده به وجود می آید می تواند بسیار تاثیر گذار بوده و به حالات روحی و روانی افراد در آینده تاثیرگذار باشد.

مشاور خانواده چیست؟ |تعریف مشاوره خانواده

مشاور خانواده به طور دراز مدت از خانواده ها حمایت می کند. هدف مشاور خانواده سلامت، خوشبختی و رابطه سالم اعضای خانواده می باشد. هدف مشاوران خانواده بیشتر از درمان ، پیشگیری است. مشاور خانواده در مراکز مشاوره خانواده معمولا مشکلات افراد را در بطن محیط ، خصوصا در محیط خانواده مورد بررسی قرار می دهد و گاهی اوقات در مشاوره خانواده افراد به صورت گروهی تحت درمان قرار می گیرند زیرا که بهبود روابط بین فردی در خانواده بسیار با اهمیت است. بنابراین بهتر در کنار خانواده باشند تا بتوانند خانواده را در برابر مشکلات و بحرانهايى از جمله اعتیاد، مسائل پزشکی، تشخیص سلامت جسمی و روانی کمک کنند. مشاور خانواده ای که بتواند در این امور به خانواده همکاری لازم را برساند یک مشاور خانواده ایده آل است. همچنین داشتن ارتباطات درست، اخلاق مداری، توانایی حل مسائل، آموزش و رهبری از جمله ویژگی های یک مشاور خانواده خوب است. ارتباط خانواده ها با مشاور می تواند در بهبود ارتباطات، رفع اختلافات خانوادگی تاثیر بسیاری داشته باشد.

  • درمشاوره خانواده روی ” خانواده” به عنوان بیمار انگشت گذاشته میشود نه فردی خاص در خانواده و اگر فردی در خانواده مشکلی بارزتر از دیگر اعضا داشته باشد آن را فردی درنظر میگیرند که صرفا آشفتگی و بیماری خانواده را منعکس میکند. یعنی آن فرد که به عنوان بیمار معلوم درخانواده، مراجعه کرده است حامل نشانه‌های مرضی و بدکارکردی نظام خانواده است در نتیجه تا نظام خانواده درجهت مثبت تغییر نکند بیماری و پریشانی آن بیمار معلوم هم درمان نمیشود یا اگر درمان شود ماندگار نخواهد بود.
  • درمشاوره خانواده اعضای خانواده بیشتر باهم ملاقات میشوند تا جداجدا
  • مشکلات ، درون فردی درنظر گرفته نمی شود بلکه حاصل تعاملات بین فردی اعضای خانواده درنظرگرفته میشود.
  • دراین نوع مشاوره بیشتراز الگویی برای فهمیدن علت استفاده میشود که درآن رفتار هرشخص هم به عنوان علت وهم به عنوان معلول رفتار بقیه اعضا توجه میشود
  • این‌نوع درمان معمولا مختصر، مسئله محور و عملگراست.
  • مشاوره خانواده چیست

مشاوره خانواده چیست کاربرد مزایا بهترین

کی باید به مشاور و روانشناس مراجعه کرد؟

پس از بررسی مشاور و روانشناس در این زمینه متوجه می‌شود که یک مشکل بسیار ساده و قابل حل بوده و چندان حائز اهمیت نیست.

اما به دلیل حل نکردن آن و فقدان تجربه و مهارت در افراد برای حل آن کمک نکردن به مشکل کوچک به  یک مشکل بزرگ در درون خانواده تبدیل شده و آنها را در جهت مشکلات بیشتر سوق داده است.

لذا در صورت داشتن هرگونه مشکلی در زمینه های مختلف درون خانواده بایستی سریعا به مشاوره خانواده مراجعه نموده تا از پیشرفت مشکل و سرایت ان به سایر ابعاد خانواده و روابط جلوگیری نمود و به قول معروف مشکل را در نطفه خفه نماییم که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را در آینده روابط افراد در درون خانواده و در میان آشنایان و فامیل ها به عنوان خانواده بزرگ تر داشته باشد.

برخی از زمینه هایی که مشاور خانواده می تواند موثر واقع شود عبارتند از:

  • تعارض میان اعضای خانواده
  • مصرف مواد و اعتیاد
  • مشلات میان خواهر و برادرها
  • مشکلات رفتاری کودکان
  • مراقبت کردن از یکی از اعضای خانواده که دارای نیازهای ویژه ای است.
  • بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده
  • خیانت
  • طلاق و جدایی
  • بیماری روانپزشکی یکی از اعضای خانواده
  • مشکلات مالی یا اختلاف نظر در رابطه با پول
  • مشکلات در مدرسه
  • مشاوره خانواده چیست

 

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

مشاوره خانواده چگونه به ما کمک می کند؟

مشکلات موجود در خانواده شما می تواند بر تمامی جنبه های زندگی اعضای خانواده اثر گذارد. این مشکلات ممکن است در زمینه کار، مدرسه یا تعاملاتتان با دیگران باشد.

زمانی که احساس می کنید مسائل موجود در خانواده شما به قدری بزرگ شده اند که خودتان به تنهایی نمی توانید آنها را مدیریت کنید و وضعیت بهتر نمی شود زمان آن است که با مشاوره خانواده ملاقات داشته باشید.  او می تواند  به شما کمک کند که راههای جدیدی را برای مدیریت نعارض ها و چالش ها بیابید.

مشاور خانوادگی چرا اهمیت دارد؟

یکی از انواع مشاوره که به دلیل گسترش روز افزون مشکلات خانوادگی بسیار محبوب و مورد استفاده قرار می‌گیرد مشاور خانوادگی است.

مشاوره خانوادگی به مشاوره گفته می‌شود که علی‌رغم اسم آن می‌تواند هم به صورت فردی صرفا برای یکی از اعضای خانواده و هم به صورت گروهی برای آن دسته از خانواده هایی که با یکدیگر مشکل خاصی دارند و بایستی حتما به صورت گروهی برای مشاوره خانوادگی مراجعه کنند صورت می گیرد و از این رو می تواند انواع مختلفی را داشته باشد.

همچنین برای انواع گوناگونی از مشکلات خانوادگی برگزار گردد. امروزه افراد در زمینه‌ های گوناگون کاری تحصیلی خانوادگی با مشکلات متعددی روبرو هستند و یکی از مشکلاتی که همواره افراد را از راه زندگی درست و خوشبختی و سعادت بازمی ‌دارد مشکلات بزرگ خانواده است.

بسیاری از آنها اگر به سرعت پاسخ داده شوند و درمان مناسب و راهکار مناسبی برای آنها ارائه شود به مشکلات بزرگ تر تبدیل نشده و به قول معروف در نطفه خفه می ‌شوند و نمی توانند مشکلات متعاقب و متعدد بعدی را برای فرد به وجود آورند.

به دلیل این هم مورد امروزه مشاوره خانوادگی به عنوان یکی از انواع مشاوره های بسیار محبوب نزد خانواده‌ها و عموم مردم شناخته می شود و در مشاوره خانوادگی انواع مشکلاتی که خانواده ها با آن مواجه می شوند مورد بررسی قرار می گیرد.

مشاوره خانواده چیست کاربرد مزایا بهترین

کاربردهای اصلی مشاوره خانواده

  • بررسی معضلات و مشکلات در خانواده
  • ارائه راه حل مناسب برای حل مسائل خانواده ها
  • افزایش بهداشت روانی خانواده و جامعه
  • افزایش کیفیت روابط خانوادگی و ارائه راهکارهای آن

روانشناسی خانواده اغلب با افراد، زوج ها، خانواده ها سیستم های اجتماعی در ارتباط است. روان شناسان خانواده مشکلات سلامت روانی، آسیب شناسی افراد و خانواده ها و روابط متقابل آنها را مورد بررسی و سپس درمان قرار می دهد. روانشناسی خانواده سعی می کند مشکلات خانوادگی، چالش های تربیتی فرزندان، تنش و استرس خانواده، مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان، مشکلات ارتباطی با افراد دیگر را مورد بررسی قرار دهد و برای رفع آنها تلاش می کند بهترین راهکارها و تدابیر درمانی را ارائه دهد.

در طول جلسات مشاوره خانواده چه کارهایی انجام می شود؟

ابتدا مشاور خانواده با هریک از اعضای خانواده صحبت می کند تا به درک جامعی از مشکلات برسد. مشاور خانواده در جلسه سوالاتی را می پرسد تا به این نتیجه برسد هر کدام از اعضای خانواده مشکلات را چگونه می بینند و زمانی که مشکلی ایجاد می شود چگونه آن را مدیریت می کنند

در مرحله بعدی، مشاور خانواده طرح درمانی خود را طراحی و اجرا خواهد کرد. هدف اصلی حل و درمان تعارضات بین خانواده است بدون مقصر و سرزنش کردن یکی از اعضای خانواده در واقع مشاور خانواده به اعضای خانواده کمک می کند با یکدیگر بهتر تعامل کنند و راه های جدیدی برای حل مشکلاتشان بیابند و مشکلات خود را حل کنند. به طور کلی مشاور خانواده آموزش و مهارت هایی به   عضای خانواده می دهد که در شرایط دشوار به شیوه کارآمد عمل کنند و این مشکلات را از بین ببرند. تعداد جلسات مشاور خانواده به طور متوسط ۱۲ جلسه می باشد و اینکه چند وقت یکبار نیاز است که با وی جلسه داشته باشید بستگی به مشکلاتی که در بین اعضای خانواده هست، وجود دارد و در جلسه درمانی این مشکلات مطرح می شود.

  • اعضای خانواده بتوانند راحت تر به یکدیگر اعتماد کنند و مشکلات خود را باهم درمیان بگذارند.
  • اگر برخی از اعضای خانواده با هم دچار مشکل هستند، درباره آن صحبت کنند.
  • اگر برخی از اعضای خانواده بنا بر دلایلی (مانند اعتیاد) منزوی شده باشند، می توانند مجددا به آغوش گرم خانواده برگرند و از حمایت آن ها برخودار شوند.

میزان سطح تنش و استرس در میان خانواده کاهش یابد. دعواها و فشارهای عصبی حاصل جای خود را به گفتمان و آرامش بدهد. اعضای خانواده بتوانند شیوه های حل تعارض و حل مساله را یاد بگیرند و بتوانند از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنند. مشاوره خانواده چیست ؟

اعضای خانواده بتوانند احساس نزدیکی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و احساس همدلی در آن ها تقویت شود. اعضای خانواده بیاموزند به حریم های شخصی و تفاوت های فردی یکدیگر احترام بگذارند.

اعضای خانواده درک کنند که خانواده شبیه بدن انسان است. گاهی برخی امور به راحتی پیش می رود و گاهی دچار مشکل می شویم. گاهی اوقات عدم توجه به مسائل کوچک موجب می شود تا مسائل بزرگتری به وجود بیاید. اعضای بدن بر روی عملکرد یکدیگر تاثیر می گذارند. ممکن است عضوی عفونت کند و یا استخوانی بشکند، در این صورت باید همه اعضا باید با ایجاد حس همدلی برای بهبود آن تلاش کنند.

آیا مشاوره خانواده ایده خوبی است؟

بدون توجه به اینکه همه اعضای خانواده در این درمان شرکت کنند، روابط خانوادگی برای سلامتی روانی مهم است. این یک روش مشاوره ایده آل برای کمک به اعضای خانواده است که بتوانند با یک فرد فوری خانواده که با اعتیاد، مسئله پزشکی یا تشخیص سلامت روان مقابله می کند، سازگار شوند.

مشاوره خانواده چیست کاربرد مزایا بهترین

مزایای استفاده از مشاوره خانواده چیست ؟

رویکرد جامع‌تری برای درمان مشکلات درون خانواده است که تاثیر به سزای آن در بسیاری از موارد ثابت شده است. در مشاوره خانواده، خانواده‌ها می توانند با راهنمایی یک متخصص بهداشت روان در محیطی امن و کنترل شده مشکلات خود را حل کنند.

مزایای استفاده از مشاوره خانواده عبارتند از:

  • درک بهتر از مرزهای روابط سالم و الگوهای و دینامیک خانواده
  • ارتباطات پیشرفته
  • بهبود توانایی حل مشکل و مسئله
  • همدلی عمیق تر
  • کاهش منازعه و بهبود مهارت‌های مدیریت خشم

بهبود روابط خانوادگی با مشاوره خانواده |نمونه مشاوره خانواده

مشاوره خانواده به ویژه می‌تواند روابط خانوادگی را از طریق موارد زیر بهبود بخشد:

  • جمع کردن مجدد خانواده در کنار هم پس از طی بحران.
  • ایجاد صداقت بین اعضای خانواده
  • ایجاد اعتماد میان اعضای خانواده
  • ایجاد محیط خانوادگی حمایت کننده
  • کاهش منابع تنش و استرس درون خانواده
  • کمک به اعضای خانواده برای بخشیدن یکدیگر
  • حل اختلافات میان اعضای خانواده
  • بازگرداندن اعضای خانواده‌ای که از هم جدا شده‌اند، در کنار یکدیگر

علاوه بر این، مشاورۀ خانواده می‌تواند مهارت‌های مورد نیاز برای داشتن خانواده‌ای سالم را افزایش دهد مهارت‌هایی مانند ارتباطات، حل اختلافات و حل مسائل. بهبود این مهارت‌ها برای هر یک از اعضای خانواده، نیروی بالقوه‌ای را برای موفقیت و غلبه بر مشکلات خانوادگی در آنها افزایش می‌دهد. در مشاوره خانواده، تمرکز بر گردهم‌آوردن همۀ اعضای خانواده با ابزارهایی است که آنها نیاز دارند تا راحت‌تر درمان شوند. مشاوره خانواده چیست ؟

روش مشاوره خانواده بوون یان |مشاوره خانواده حضوری

روش مشاوره خانواده بوون یان از انواع مشاوره خانواده می باشد که برای خانواده هایی که تمایل به رفتن کلینیک ها و دفاتر مشاوره را ندارد بسیار مناسب است. مشاوره خانواده بوون یان دارای دو هسته اصلی از جمله هسته استراتژی مثلثى به عنوان هسته اول و استراتژی تمایز به عنوان هسته دوم است. در روش مثلثى مشاور خانواده سعی دارد با ارتباط با نفر سوم مشکلات بین دو نفر از اعضای خانواده را حل کند. برای مثال استفاده از مادر برای رفع تنش های بین زوج ها  و در روش تمایز مشاوره خانواده به روش غیر مستقیم مثلا با نوشتن نامه و واسطه گری سعی دارد تا تعارضات بین اعضای خانواده را رفع کند. این نوع از مشاوره خانواده توسط موری بوون روانپزشک آمریکایی و استاد روانپزشکی دانشگاه جورج تاون تاسیس شد.

مشاوره خانواده چیست کاربرد مزایا بهترین

روش مشاوره خانواده ساختارمند |مشاوره خانواده حضوری

این نوع از انواع مشاوره خانواده با تنظیم دوباره نقش اعضای خانواده به رفع مشکلات و تعارضات خانوادگی کمک می کند. بسیاری از تعارضات خانواده بدلیل آن است که اعضای خانواده نقش خود را بدرستی انجام نمی دهند. برای مثال نقش پدر در خانواده کم رنگ شده و یا بچه ها نقش خود را نسبت به والدین ب درستی ایفا نمی کنند. در روش مشاوره خانواده ساختارمند مشاوران خانواده با تعادل سازی نقش ر یک از اعضای خانواده  بصورت عادلانه ارتباط و هبستگى افراد خانواده را بهبود می بخشند. در روش خانواده ساختار مند، مشاور خانواده با دریافت گزارشات مداوم از خود افراد خانواده ارتباطی عمیق و بنیادین بین اعضای خانواده برقرار کرده و بین آنها پیوستگی ایجاد میکند.

 

روش مشاوره خانواده سیستماتیک|روش مشاوره خانواده چیست ؟

مشاور خانواده بر روی رفتار اعضای خانواده تاثیر ميگذارد ولی در ارتباط شخصی افراد نفوذ نمی کند و این دخالت به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد. در روش مشاوره خانواده سیستماتیک مشاور رویکرد های خنثی را در نظر گرفته و در عین حال رفتارها و نمونه های درست را به خانواده آموزش میدهد. در روش خانواده سیستماتیک هیچ یک از افراد خانواده دخالت را در درون خانواده احساس نمی کنند و درمانگر با یک حالت ناخودآگاه به بهبود روابط آنها کمک میکند.

 

روش مشاوره خانواده استراتژیک |روش مشاوره خانواده چیست ؟

این نوع از انواع مشاوره خانواده برای خانواده هایی که می خواهند سریعتر به نتیجه برسند، کارآمد است. گاهی یک نتیجه مثبت می تواند به اعضای خانواده امید بخشد و این به مشاور خانواده بستگی دارد که به صورت استراتژیک و درست تصمیم بگیرد. در روش خانواده استراتژیک به فرد دچار مشکل شده و یا عامل مشکل توصیه هایی برای رفع مشکل داده می شود. تا اقداماتی در جهت رفع آنی مسائل انجام دهد. مشاور خانواده این اقدامات را در قالب مثبت و منفی دسته بندی می کند. وظیفه مشاور خانواده در روش استراتژیک امید بخشی به افراد خانواده است تا ايگونه بتوانند مسائل را به صورت بنیادی حل کنند.

سوالات:

برای سردی در مسائل جنسی می توان به مشاور مراجعه کرد؟

بر اساس تحقیقات و پزوهش های متعددی که صورت گرفته است. زوجین در زندگی مشترک حداقل یک بار در هفته باید رابطه جنسی داشته باشند تا صمیمیت و نزدیکی (maintain intimacy) روابط عاطفی و جنسی آنها حفظ شود. این موضوع کاملا اثبات شده است. زمانی که شرکای زندگی بیش از یک هفته در انتظار رابطه جنسی بنشینند بین آنها فاصله خواهد افتاد. از این گذشته فقدان باز بودن در زوجین مشکلاتی را در ارتباطات و تعاملات آنها بوجود میاورد. دلایل بسیاری وجود دارد که چرا زوجین به سمت سردی در روابط عاطفی و جنسی حرکت میکنند. گاهی اوقات این مسئله از جهات فیزیولوژیکی است مانند مصرف دارو اما گاهی اوقات مسئله به این سادگی نیست و سردی روابط جنسی به خاطر چیزی درون رابطه (internal relationship) است.

مشاوره خانواده چیست کاربرد مزایا بهترین

موقعیت و قابلیت دسترسی |بهترین مشاوران خانواده در ایران

مطب شما کجاست؟ ساعت کار مطبتان چیست؟ آیا در مواقع اضطراری در دسترس هستید؟

تعداد و مدت زمان جلسات

مدت زمان هر جلسه چقدر است؟ جلسات چند وقت یک بار برنامه ریزی میشود؟ باید انتظار چند جلسه را داشته باشم؟

هزینه و بیمه

هزینه ی هر جلسه چقدر است؟ آیا بیمه ی سلامت هزینه ی خدمات شما را پوشش می دهد؟ آیا باید هزینه ی تمام جلسات را از قبل تقبل کنم؟ سیاست شما درمورد کنسل شدن جلسه چیست؟

 انتظار از مشاوره خانواده چیست ؟ | تحقیق درباره مشاوره خانواده

معمولا در خانواده درمانی چند نفر از اعضای خانواده برای جلسه ی درمان دور هم جمع میشوند اما یکی از اعضای خانواده هم میتواند به صورت جداگانه نزد تراپیست برود.
مدت زمان هر جلسه معمولا 50 دقیقه تا یک ساعت است. معمولا این روش کوتاه مدت است. حدودا 5 تا 12 جلسه. با اینحال، فاصله ی بین جلسات و تعداد آن به وضعیت خاص خانواده و توصیه ی تراپیست بستگی دارد.

چرا از دوستانمان کمک نگیریم؟ |نمونه مشاوره خانواده

تقریبا زن و شوهر میدانند که یکی از آفت های زندگی زناشویی و مشکلات به وجود آمده در بین آنها بلاشک دخالت افراد غیر در رابطه و زندگی مشترک است. چه بسیار هستند رابطه هایی که در آنها هیچ مشکلی بین زن و مرد وجود ندارد و به دلیل اظهار نظر و دخالت طرفین کم کم دچار مشکلات متعددی میشوند. به راستی دخالت خانواده ها و اطرافیان از جمله ویران کننده ترین اتفاقات میباشد. دلیل اینکه خانواده ها و اطرافیان زوجین در زندگی و رابطه خصوصی آنها دخالت میکنند میتواند دو وجه داشته باشد. گاهی دخالت های صورت گرفته به دلیل خیانت فرد دخالت کننده میباشد که قصدش برهم زدن رابطه دونفر است که اگر زن و شوهر افراد آگاهی نباشد به احتمال قریب به یقین به دام می‌افتند. مشاوره خانواده چیست ؟

دلیل دوم میتواند این باشد که خانواده ها مخصوصا در فرهنگی که غالب خانواده‌های ایرانی به شدت بعد از ازدواج نگران فرزند خود هستند و تمام تلاش خود را برای خوشبخت شدن آنان می‌کنند. ممکن است خانواده ای وقتی مطلع میشود که دختر یا پسرس  با همسر خود مشکل دارد خیلی زود به میذانذو در واقع حریم خصوصی آنها وارد شود و بدون پرس و جو و اطلاعات دقیق و فقط بخاطر تعصب خانوادگی زندگی زوج را به میدان جنگ تبدیل کند. مشاوره خانواده به دور از تمام این حواشی و بدون تعصب حرف های دو طرف را میشنود و به دلیل بی طرف بودن خیلی زود مورد اعتماد هر دو طرف قرار میگیرد که این آرامش به وجود آمده میتواند تأثیر بسزایی در حل مشکلات زوج داشته باشد.

برچسب های موضوع

رشته مشاوره خانواده چیست

مشاوره خانواده آنلاین

نمونه مشاوره خانواده

مشاوره خانواده تهران

تحقیق درباره مشاوره خانواده

بهترین مشاوران خانواده در ایران

مشاوره خانواده چیست ؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *