بی خوابی بعد از ترک اعتیاد | درمان فوری بی خوابی ترک اعتیاد

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، درمان بی خوابی ترک اعتیاد

یکی از مشکلات شایع که بعد از ترک اعتیاد افراد گرفتار آن می شوند بی خوابی می باشد، این مساله یکی از عوامل هشداردهنده می باشد و در بسیاری از مواقع باعث می شود تا فرد دوباره به سمت مصرف مواد اعتیاد آور برود به همین دلیل بسیار مهم است تا افراد برای درمان بی خوابی خود راه حلی را پیدا کنند، درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد با استفاده از روش ها و داروهای گوناگون انجام می شود.

در این مقاله می خواهیم توضیحات کاملی در مورد علل و درمان بی خوابی بعد از ترک بیان می کنیم و در صورتی که بعد از ترک علاوه بر بی خوابی با چالش های دیگری رو به رو شدید می توانید از مراکز مشاوره کمک بخواهید.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

یکی از شایع ترین عوارضی که بعد از ترک اعتیاد به وجود می آید و حدودا بین ۹۷ درصد افراد ترک کرده دیده می شود بی خوابی می باشد، داشتن خواب کافی بسیار مهم است و بر روی زندگی نقش بسیار مهمی می گذارد و بر کیفیت زندگی اثر می گذارد.

اگر خواب کافی داشته باشد باعث آرامش و کاهش استرس می شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مغز فعال تر می شود و می تواند سریع تر نسبت به مصرف مواد مخدر رها شود اما در صورتی که فرد دچار بی خوابی و کمبود خواب شود با مشکلاتی مانند تحریک پذیری، عصبانیت، اضطراب و افسردگی رو به رو می شود و قدرت تمرکز و تصمیم گیری فرد به سرعت کاهش می یابد.

مشکلاتی که در خواب به وجود می آیند تا حد زیادی می تواند غیرقابل تحمل شود و فکر فرد را به سمت بکشاند که تنها راه خوب خوابیدن مصرف مجدد مواد مخدر می باشد و این باعث می شود تا مصرف اعتیاد افزایش یابد به همین دلیل مشکلات خواب یکی از مهم ترین بخش های درمانی برای ترک اعتیاد می باشد که باید به آن توجه ویژه ای شود تا ترک به صورت اصولی انجام شود و دوباره فرد گرفتار مواد مخدر نشود.

مشکلات خواب بعد از ترک اعتیاد

بسیار از افراد بعد از ترک دچار مشکلات خواب می شوند اما برای برخی از آن ها این مشکل بعد از چند روز از بین می رود و خواب آن ها به حالت نرمال بر می گردد، در سایر افراد ممکن است مشکلات خواب به سه شکل زیر ادامه داشته باشد:

کم خوابی: این افراد بعد از ترک اعتیاد به راحتی نمی توانند بخوابند و دچار بی خوابی بعد از ترک اعتیاد می شوند و این مشکل برای آن ها بسیار آزاردهنده خواهد بود.

کاهش کیفیت خواب: گروهی از افراد از کیفیت خواب شان شکایت می کنند و با خوابیدن خستگی آن ها از بین نمی رود و در طول روز به قدری خسته هستند که انگار شب گذشته اصلا نخوابیده اند.

خواب بریده بریده: این گروه از افراد نسبت به سایرین بیشتر می خوابند اما خواب آن ها منقطع و بریده بریده می باشد و بدن نمی تواند به آرامش لازم برسد.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول می کشد؟

با توجه به شرایط فرد و میزان مصرف او، مدت زمان بی خوابی بعد از ترک برای افراد متفاوت می باشد و حتی نوع ماده مصرفی در افزایش یا کاهش دوره نقش بسیاری دارد، در صورتی که ترک تحت نظر متخصص باشد و به صورت اصولی انجام شود تا حد زیادی کاهش می یابد ، در صورتی که خواب فرد بعد از یک دوره بهبود یابد از نشانه ها سم زدایی کامل تلقی می شود و در این خصوص مشاوره ترک اعتیاد نقش اساسی و مهمی در کاهش این گونه مشکلات دارد.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

بر اساس مطالبی که بیان شده است مشکلات خواب باعث می شود تا خطر عود اعتیاد افزایش یابد برای جلوگیری از مصرف مجدد مواد باید به درمان مشکلات خواب پرداخته شود، برای درمان بی خوابی روش های مختلفی وجود دارد.

ابتدا باید ریشه بی خوابی را شناسایی کرد و گاهی اوقات ریشه بی خوابی در استرس و اضطراب فرد می باشد و هم چنین بی خوابی یکی از علائم افسردگی است و باید فرد به روانشناس مراجعه کند تا به صورت کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد و با فهم دقیق تری مشکلش را شناسایی کند و در این صورت با دید روشن تری برای درمان بی خوابی اقدام خواهد کرد.

  1. دارو درمانی برای درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

یکی از روش هایی که برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد دارو درمانی می باشد، بنزودیازپین ها و باربیتورات ها از جمله گروه های دارویی می باشند که برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرند اما این داروها نباید به صورت خودسرانه مورد استفاده قرار گیرد و باید به پزشک مراجعه کرد تا نسخه مناسب را در اختیار فرد قرار دهد.

زیرا این داروها خودشان اعتیاد آور می باشند و ممکن است باعث اعتیاد دارویی شوند و یکی دیگر از معایبی که دارو درمانی دارد این است که با قطع مصرف دارو، بی خوابی با شدت بیشتری برمی گردد و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد.

  1. رفتار درمانی شناختی

در این روش درمانی به شما کمک می شود تا بتوانید افکار و عادت های مضر خود را تشخیص دهید و این افکار را با افکار بهتری و استراتژی های مقابله ای مناسب تری جایگزین کنید تا بتوانید از این طریق با مشکلات خواب مقابله کنید.

در رفتار درمانی شناختی به صورت خاص به شما کمک می شود تا افکاری که مانع خواب شما می شود مبارزه کنید و بتوانید از استرس ها و اضطراب ها دور شوید برای این کار تکنیک های مختلفی وجود دارد که در رفتار درمانی شناختی برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد، برخی از این تکنیک ها عبارت اند از:

بهداشت خواب: این تکنیک ها به شما کمک می کند تا بدانید چه رفتارهایی را باید انجام دهید و چه رفتارهایی را نباید انجام دهید تا خواب بهتر و راحت تری داشته باشید، به طور مثال نباید از کافئین و یا قبل از خواب گوشی همراه استفاده کنید و به صورت منظم ورزش را انجام دهید. و غیره.

تکنیک های آرام سازی: در تکنیک هایی آرام سازی مانند مدتیشن، ذهن آگاهی و تنفس عمیق باعث می شود فرد به آرام کردن عضلات و ذهن خود بپردازد تا استرس و اضطراب را از خود دور کند و با آرامش بیشتری به خواب برود در این صورت کیفیت خواب بالاتری خواهد داشت.

تحمل بیدار ماندن: در این روش از شما خواسته می شود با توجه به فراهم بودن شرایط و موقعیت خواب اما شما بیدار بمانید، به این ترتیب این فکر که” اگر تا صبح نتوانم بخوابم چه اتفاقی می افتد” استرس ناشی از آن از شما دور خواهد شد.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

  1. بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی برخی از گیاهان هستند که در تنظیم چرخه خواب بسیار مناسب می باشند و با استفاده از آن ها می توان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد را از بین برد به عنوان مثال گیاه بابونه، گیاهی است که به عنوان آرام بخش مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید قبل از خواب از آن استفاده کنید تا خواب راحت تری داشته باشید هم چنین می توانید از روغن بابونه برای ماساژ دادن سر خود استفاده نمایید.

علاوه بر بابونه متخصصین طب سنتی، توصیه های دیگری دارند به عنوان مثال می توان از دم کرده گل بیدمشک برای آرام سازی اعصاب و خواب زیاد استفاده کرد، تخم گیاه شوید نیز خاصیت خواب آوری دارد و باعث می شود تا هورمون های آرام بخش افزایش یابند، گیاه گشنیز، جوشانده ترخون و سبزیجاتی مانند هویج و کدو تنبل به خاطر داشتن ویتامین A برای رفع بی خوابی مناسب می باشند و می توانید از این گیاهان که مفید هستند و باعث آرامش فرد می شود در رژیم غذایی استفاده کرد.

  1. اتاق خواب آرامش بخش و برنامه خوابی منظم

سعی کنید برای خوابتان اتاق ثابتی داشته باشید و هر شب را در جای متفاوتی نخوابید و اتاق تان را از هر گونه نور و صدایی که باعث مزاحمت می شود دور نگه دارید و از بالش و تشک های مناسب استفاده کنید تا در طول شب بدنتان در حالت آرامش باشد و خواب راحتی داشته باشید، داشتن برنامه خواب ثابت و منظم اهمیت بسیاری دارد و بسیار کمک کننده می باشد شما باید سعی کنید تا هر شب در زمان مشخصی به خواب بروید تا چرخه خواب شما به خوبی تنظیم شود.

۵٫ کمک گرفتن از دیگران

نقش حضور خانواده و عزیزان را در نظر بگیرید و آن ها را فراموش نکنید، بعد از ترک اعتیاد مشکلات خواب بسیار آزار دهنده می باشند شما باید این احساس خود را با آن ها  در میان بگذارید و از آن ها بخواهید برخی از شب ها در کنار شما باشند تا کمی از سختی آن کاسته شود، هم چنین آن ها می توانند برخی از شب ها به شما سر بزنند و به شما کمک کنند.

۶٫ تغذیه، ورزش و خواب منظم

برای این که بی خوابی بعد از ترک اعتیاد را درمان کنید باید خواب منظمی داشته باشید و همواره به آن پایبند بوده تا بتوانند شب ها به راحتی به خواب بروید، به عنوان مثال روز ها با ورزش کردن خودتان را خسته کنید و در طول روز چرت نزنید  اینطور می توانید شب با خستگی بیشتری به خواب بروید.

در صورتی که تغذیه مناسبی داشته باشید و ورزش کنید نقش بسیار مهمی بر روی خلق و خوی شما خواهد داشت هم چنین قبل از خواب از مصرف کافئین و استفاده از گوشی بپرهیزید تا کیفیت خوابتان بر هم نریزد.

۷٫ مدیریت اضطراب

اضطراب ارتباط مستقیمی با کیفیت خواب دارد در صورتی که فرد اختلالات اضطرابی را تجربه نکرده باشد اما ممکن است در فرایند ترک آن را تجربه کند و توصیه می شود برای این که اضطراب خودتان را کنترل و مدیریت کنید از ورزش، یوگا و مدیتیشن استفاده کنید، هم چنین می توانید از فردی که در این خصوص تخصص دارد استفاده کنید تا آموزش های لازم را به شما بدهد و راهکارهای کنترل اضطراب را در اختیار شما بگذارد.

منبع : بی خوابی بعد از ترک اعتیاد | درمان فوری بی خوابی ترک اعتیاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *