ترک متادون، بهترین روش ترک اعتیاد به متادون

ترک متادون برای بسیاری از مصرف کنندگان به یک آرزو تبدیل شده است، به طور معمول متادون برای ترک مواد مخدری مانند هروئین، مورفین، تریاک، شیره، ترامادول و غیره تجویز می شود اما بعد از مدتی به دلیل خستگی از خوردن دارو فرد تصمیم می گیرد تا آن را ترک کند و همین مسئله نقطه آغاز مشکلات می باشد.

در صورتی که بیمار میزان دوز دارو را تغییر دهد، بدون نظر متخصص تعادل بدن خود را به هم می زند و احتمال بازگشت اعتیاد بسیار زیاد می شود و توجه داشته باشید که ترک های خودسرانه و غیراصولی عوارض متعددی بر جای می گذارند و روند درمان را سخت تر می کنند اما در صورتی که با درمانگر مشورت کنید و از او بخواهید که راهی برای ترک دارو در اختیار شما قرار دهد در این صورت وارد چرخه معیوب برای ترک اعتیاد نخواهید شد.

متادون چیست و موارد مصرف متادون ؟

متادون خاصیت ضد درد دارد و به دلیل تاثیرات مشابهی که با مواد مخدر دارد برای ترک اعتیاد موادی مانند هروئین و مورفین استفاده می شود مدت زمان تاثیر پذیری متادون به صورت میانگین بین ۲۴ تا ۷۴ ساعت می باشد که با توجه به سوخت و ساز بدن افراد می تواند متفاوت باشد، به همین دلیل از متادون برای درمان هروئین که مدت تاثیر آن ۲ تا ۳ ساعت است مورد استفاده قرار می گیرد.

متادون به عنوان دارویی برای درمان دردهای شدید توسط متخصصان تجویز می شود و این دارو به صورت قرص و شربت وجود دارد و هم چنین به شکل خوراکی داخل آبمیوه استفاده می شود و کمتر دیده می شود این ماده به شکل تزریقی عضلانی و یا وریدی استفاده شود.

متادون بر روی گیرنده های اوپیوئیدی اثر می گذارد تا درد را کاهش دهد و پزشکان آن را بین ۴ تا ۸ ساعت تجویز می کنند بسیاری از افراد برای درمان اعتیاد از متادون استفاده می کنن اما در حقیقت متادون اعتیاد آور بوده و عوارض جسمانی و روانی بسیاری دارد.

توجه: متادون تاثیرات مشابهی با مواد مخدر دارد و به همین دلیل باید با احتیاط مورد مصرف قرار گیرد و در صورتی که غیراصولی و بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد کمکی به ترک اعتیاد نخواهد کرد بلکه تبدیل به ماده ای می شود که مورد سوء مصرف قرار گرفته و علائم اعتیادی جدیدی در شخص به وجود می آورد.

متادون برای چه کسانی تجویز می شود

قرص و شربت متادون برای درمان وابستگی به مواد مخدر مانند هروئین، تریاک، مورفین، شیره و غیره توسط متخصص تجویز می شود این افراد باید تحت نظر متخصص باشند و به صورت منظم آن را مورد استفاده قرار دهند تا بتوانند به خوبی از علائم ترک جلوگیری کنند.

علائم ترک اعتیاد به متادون

زمانی که متادون را ترک می کنید علائم آن با تاخیر و ۳ -۴ روز پس از قطع شروع شده و در روز ششم به اوج می رسد و بعد از ۲-۳ هفته برطرف می شود  افرادی که متادون مصرف می کنند نسبت به بعضی از اثرات آن تحمل زیادی پیدا می کنند و در صورتی که این دارو را به صورت دقیق و منظم دریافت نکند و یا به صورت ناگهانی آن را قطع کنند با علائم جسمانی و روانی ناخوشایندی رو به رو خواهند شد. فرد بعد از ترک هر گونه مواد مخدری دچار حالات ناخوشایند خماری می شود و همین مسئله باعث می شود تا فرد ترک سخت تری داشته باشد.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

عوارض جسمی ترک ( غیر اصولی) متادون

متادون بعد از ترک غیر اصولی عوارض جسمی خواهد داشت که عبارت اند از:

عوارض روحی و روانی ترک ( غیر اصولی) متادون

در صورتی که فرد ترک غیر اصولی داشته باشد از نظر روحی و روانی با عوارضی مانند بی قراری و علائم افسردگی، در بعضی از موارد اقدام به خودکشی، اضطراب، هیجان و احساس نارضایتی رو به رو خواهد شد باید قبل از ترک خودسرانه نسبت به عوارض آن آگاهی کاملی به دست آورد.

مدت زمان ترک اعتیاد به متادون

بر اساس مطالب بیان شده ترک ناگهانی متادون خطرناک می باشد و با توجه به تحقیقات انجام شده در صورتی که ترک اعتیاد در بازه زمانی طولانی مدتی انجام شود نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت البته توجه داشته باشید که طول درمان بسته به دوز مصرفی و شرایط فیزیکی فرد متفاوت خواهد بود و با توجه به نظر پزشک تعیین می شود.

افرادی که سابقه مصرف متادون آن ها طولانی مدت و دوز بالایی استفاده می کنند معمولا دوره درمان آن ها ۱ تا ۲ سال و برخی دیگر حتی در بازه زمانی ۱ تا ۲ ماه به نتیجه دلخواه خود می رسند و ترک متادون با موفقیت انجام می شود.

متادون

بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۷۵ درصد افرادی که از ترک اصولی استفاده نکرده اند بعد از یک سال دوباره به سمت مصرف متادون باز می گردند اما راهکارهایی برای از بین بردن علائم و نشانه های ترک اعتیاد متادون وجود دارد که برای همیشه می توانید از اعتیاد آن رهایی یابید.

سم زدایی تدریجی متادون

بیمارانی که بیش از ۲۰ سی سی یا ۸۰ گرم دوز مصرف می کنند به طور معمول باید از سم زدایی تدریجی استفاده کنند زیرا این روش برای آن ها مناسب تر می باشد این افراد بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز بستری سم زدایی آن ها انجام می شود.

البته توجه داشته باشید که  مدت زمان بستری معتادان منحصر به فرد می باشد و با توجه به شرایط روحی و جسمی فرد از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است، این بیماران بعد از ترخیص، برای جلوگیری از عود و عدم لغزش دوباره بهتر است تحت نظر روانشناس باشند تا درمان آن ها به صورت اصولی و موفقیت آمیز انجام شود.

سم زدایی فوق سریع

سم زدایی فوق سریع مخصوص افرادی است که دوز مصرفی شان کم تر از ۱۰ سی سی یا ۴۰ میلی گرم می باشد و این بیماران ۲ تا ۳ روز بیش تر در بیمارستان بستری نمی باشند و همان چند روز تحت نظر پزشک هستند و سم زدایی سریع مشروط به سن آن ها می باشد و حداکثر سن شان باید ۴۰ سال باشد و نباید سابقه بیماری های قلبی و گوارشی داشته باشند.

بهترین روش ترک متادون

برای ترک متادون روش های متفاوتی وجود دارد و بهترین روش درمان متادون کاهش دوز مصرفی و در نهایت کاهش میزان مصرف آن در طول روز می باشد این روش بر اساس میزان مصرف شما و درگیری های بدنتان برنامه ریزی می شود.

به طور مثال در صورتی که مصرف روزانه تان ۱۰۰۰ سی سی باشد می توانید زیر نظر پزشک میزان مصرف آن را به ۳ الی ۴ وعده ۲۵۰ سی سی تبدیل کنید ( به میزانی که متخصص در نظر می گیرد ) برسانید و به صورت تدریجی و به مرور زمان میزان آن را کاهش دهید تا در نهایت آن را به طور کامل قطع کنید.

چرا نباید خودم تنهایی متادون را کم بکنم؟

توجه داشته باشید که کاهش دوز تنها باید تحت نظر متخصص صورت گیرد، زیرا روند کاهش روز به روز سخت تر و دشوارتر می شود، در صورتی که متادون کاهش یابد موانع ترک قدرتمند شده و درگیری میان افکار بیشتر می شود در این شرایط متخصصان ترک اعتیاد با استفاده از تکنیک های مختلف مانند مقابله با ناراحتی ها، حفظ انگیزه های ترک، تنظیم دوز دارو به نحوه ای که کمترین سختی را تحمل کنید، در کنارتان خواهد بود.

در این شرایط باید تحت نظر متخصص باشید و تا زمانی که به طور کامل از نظر جسمی و روانی درمان نشدید دوره های درمان را ترک نکنید و رابطه خود را با مشاور ادامه دهید، هم چنین افرادی که درگیر اختلالات عمیق روانی و یا اختلالات شخصیت هستند باید از خدمات درمان روانکاوری استفاده کنند و به صورت ریشه ای مشکل خود را شناسایی و برای حل آن اقداماتی را انجام دهند.

مراحل ترک اعتیاد به متادون

ترک اعتیاد به متادون مانند ترک مواد مخدر دارای مراحل زیر می باشد:

  1. تصمیم گیری و ایجاد انگیزه در خود برای ترک
  2. تعیین چگونگی روش ترک با استفاده از مشورت پزشک و روانشناس متخصص در زمینه ترک
  3. آشنایی با مشکلات و چالش های ترک
  4. دریافت یک برنامه درمانی مناسب برای کاهش تدریجی دارو
  5. استفاده از خدمات روان درمانی برای افزایش احتمال موفقیت
  6. شرکت در برنامه های پیشگیری از بازگشت

اشتباهات رایج در زمان درمان متادون

از انجام دادن کارهای زیر در زمان ترک خودداری کنید:

  • به طور خودسرانه داروهایتان را کاهش ندهید و آن ها را قطع نکنید به جای ترک خودسرانه از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید یک مشاور ترک می تواند به شما در این فرایند کمک بسیاری کند .
  • مصرف قرص های مسکن و یا سایر مواد افیونی برای جایگزین کردن دارو؛ داروهایی به صورت خودسرانه مصرف نکنید برای مصرف داروهای جایگزین حتما از متخصص با تجربه کمک بخواهید، استفاده خودسرانه از داروها می تواند آسیب جدی به شما وارد کند برای این که مشاوره صحیحی در زمینه ترک اعتیاد داشته باشید باید از مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کمک بخواهید.

مراقبت های بعد از ترک متادون

متادون ماده ای اعتیادآور می باشد و بعد از ترک بیمار علائم روحی و روانی بسیاری به همراه خواهد داشت که نیازمند حمایت و مراقبت است.

افسردگی بعد از ترک: متادون بر روی سیستم اعصاب و مغز پیامدهای گسترده ای می گذارد که یکی از آن نشانه های افسردگی می باشد، بیمار بعد از این که این احساسات را تجربه می کند نیازمند خدمات مشاوره ای و روان شناسی دارد.

افزایش وزن بعد از ترک: بیماران بعد از این که اعتیاد را ترک می کنند به تغذیه سالم خود اهمیت نمی دهند، در این مواقع باید آب و مایعات بسیاری بنوشید و از خوردن سبزیجات و مواد پروتئینی غافل نشوید.

وسوسه بعد از ترک: یکی از دلایل اصلی که باعث برگشت مصرف مواد مخدر می شود وسوسه مصرف دوباره می باشد، زمانی که وسوسه به سراغ فرد می آید بهتر است به تفریحات، بازی های جمعی، گروه های دوستی و اجتماعی یا مطالعه بپردازد. هم چنین مواردی مانند ورزش منظم و پیاده روی نقش بسیاری در کاهش وسوسه دارد.

موارد منع مصرف مصرف متادون

  • در صورت ابتلا به بیماری های کبدی
  • در صورت ابتلا به بیماری های روده و زخم معده
  • در صورت ابتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • در صورت ابتلا به آسم و بیماری های تنفسی
  • در صورت مصرف داروهای هپاتیت
  • در صورت داشتن سابقه سکته مغزی یا تومور مغزی
  • در زمان مصرف داروهای آرام بخش یا شل کننده عضلات
  • در صورت ابتلا به کیسه صفرا و پانکراس
  • در صورت ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی
  • در صورت مصرف آنتی بیوتیک های قوی
  • در دوران بارداری و شیردهی

نکات مهم در مورد ترک متادون

  1. برخی افراد بر این باورند که متادون ماده مخدر نمی باشد اما توجه داشته باشید که این ماده تاثیرات مشابهی با مواد مخدر دارد و مناطق مغزی یکسانی را درگیر می کند اما اثرات آن نسبت به مواد مخدرهایی مانند هروئین خفیف تر می باشد، به همین دلیل در درمان اعتیاد از متادون استفاده می کنند تا فرد بتواند مواد مخدر را به راحتی کنار بگذارد البته توجه داشته باشید که سوء مصرف آن و استفاده سرخود از دوزهای بالای این دارو باعث می شود تا فرد درگیر علائم شدید اعتیاد شود.
  2. متادون راهی برای درمان اعتیاد است و استفاده از آن به مدت چند هفته تا چند ماه می تواند یکی از روش های صحیح برای بهبودی و درمان مواد مخدر باشد.
  3. متادون مانند بسیاری از مواد اعتیاد آور باعث می شود تست اعتیاد مثبت شود برای این که اطلاعات شما در زمینه متادون افزایش یابد و در مورد نحوه سریع ترک اعتیاد اطلاعاتی را کسب کنید باید مراکز مشاوره اعتیاد از جمله ستاره ایرانیان کمک بگیرید.
  4. برخی از افراد برای این که احساس سرخوشی و آرامش داشته باشند از متادون استفاده می کنند اما توجه داشته باشید که متادون باعث احساس شادابی کوتاه مدت می شود و در طولانی مدت باعث ایجاد کلافگی و افسردگی خواهد شد.
  5. به هیچ عنوان نقش ترک اعتیاد را دست کم نگیرید و سعی کنید اطلاعات فرد را بالا ببرید و دانش و اطلاعات فرد را در مورد بیماری، علائم، نشانه ها و عوارض متادون افزایش داده تا بتواند ترک راحت تری داشته باشد.

سخن آخر

با توجه به عوارض گسترده متادون و سایر مواد مخدر درمان آن در اولویت قرار دارد فردی که متادون مصرف می کند علاوه بر مشکلات جسمی گرفتار مسائل روحی و روانی هم می شود که همین مسئله باعث بازگشت مجدد او به سمت مواد مخدر می شود بنابراین مراجعه به روانشناس و مشاور از اهمیت بسیاری برخوردار است در این راستا می توانید به مراکز مشاوره ستاره ایرانیان مراجعه کنید تا به شما کمک کنند.

منبع : ترک متادون | بهترین روش ترک اعتیاد به متادون

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *