همه چیز در مورد تمایلات جنسی و اختلالات جنسی

از قدیم الایام انسان دارای تمایلات جنسی و نیازهای مختلف با توجه به شرایط مختلف در هر دوره ای بوده است. برخی از این نیازها مانند نیازهای سائق که در واقع کنترل کننده ی رفتارهای بیرونی انسان هستند، ازجمله نیازهای تعیین کننده و اصلی انسان است. نحوه ارضا شدن آن نقش اصلی بر شخصیت و رفتارهای فرد در زندگی فردی و اجتماعی خواهد داشت.

رفتارهای جنسی از جمله این نیازهاست که در همه ادوار تاریخ مورد توجه و بررسی قرار گرفته. البته نحوه نگرش به این مسئله نیز دیدگاه های زیادی را در بر دارد تا جایی که بسیاری از صاحب نظران از این نیاز به عنوان نیاز شیطانی و غیر اخلاقی یاد کرده اند.

برخی دیگر نیز به تحقیق و بررسی در این باره توصیه اکید کرده اند و به نقش تعیین کننده آن در زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرده اند. نیازهای جنسی جزو نیازهای اولیه انسان می باشد و مانند بقیه نیازها لازم است که در چارچوب درست به آن پاسخ داده شود. اگر این نیازها در ابتدا بیش از اندازه سرکوب شود مشکلات زیادی برای فرد در آینده به وجود می آید.

پژوهش های علمی بسیاری در این حوزه انجام گرفته که اکثر قریب به اتفاق آن ها به نقش مثبت این غریزه اشاره شده است. به طور کلی غرایز نقش تکاملی دارند و برای بقای بشر ضروری می باشند.

انواع تمایلات انسان

انکار و سرکوب نیاز جنسی که در بسیاری از جوامع شاهد آن هستیم به این دلیل است که از این نیاز به عنوان نیازی حیوانی و پلید یاد می کنند و سرکوب آن، حاصلی بجز آسیب های جدی روحی و روانی نخواهد داشت در این شرایط افراد در بزرگسالی رفتارهای جنسی نامطلوبی از خود نشان می دهند که به دلیل انکارهای مکرر و نادرست در زمان کودکی بوده است.

در ادامه به نتایج تحقیقات و پژوهش های علمی در این باره بیش تر خواهیم پرداخت. معمولا  رفتارهای سالم جنسی، از چهار بعد تحت بررسی قرار می گیرند. در واقع سنجش غریزه طبیعی فرد چهار معیار در بر دارد:

  • جنسیت زیستی
  • هویت جنسی
  • گرایش جنسی
  • رفتار جنسی

جنسیت زیستی شامل صفات ژنتیکی و ثانویه آن است. هر سلول جنین انسان حاوی 44 کروموزوم غیر جنسی، و 2 کروموزوم جنسی است. اگر یک کروموزومX و کروموزوم دیگرY باشد(XY) و جنین پسر خواهیم داشت و اگر هر دو کروموزوم Xباشند (XX)جنسیت دختر خواهد بود.

انواع تمایلات جنسی و رفتارهای بهنجار

آناتومی طبیعی دستگاه تناسلی

نوزاد تازه متولد شده دستگاه تناسلی همخوان با خزانه ژنتیکی خواهد داشت و در ادامه مسیر رشد صفات ثانویه جنسی نیز، همخوانی بین آنها ثابت خواهد ماند. در شرایط طبیعی نوزاد دختر و پسر اندام تناسلی به ترتیب زنانه و مردانه خواهند داشت که از نظر آناتومی مربوطه، طبیعی خواهد بود.

آناتومی طبیعی دستگاه تناسلی مربوط به زنان شامل لب های کوچک و بزرگ، کلیتوریس (خروسه)، واژن(مدخل رحم)، سرویکس(مهبل)، رحم، لوله های فالوپ(لوله های رحم)و تخمدان هاست. مجرای خروجی ادرار نیز در حد فاصل بین واژن و کلیتوریس جای گرفته.

آناتومی طبیعی دستگاه جنسی مردانه نیز شامل: آلت مردانه و کیسه بیضه است و آلت مردانه شامل سر و تنه و مجرای ادراری است. در کیسه بیضه اپدیم، بیضه به کیسه ی منی وصل شده و پس از آن به مجرای تخلیه منی راه می یابد. مجرای تخلیه منی پس از عبور از غده های پروستات و میزراهی در آخر به مجرای ادراری متصل می شود.

متاسفانه به بیماری های مادرزادی متعددی وجود دارد که ممکن است بر عملکرد و ساختار دستگاه جنسی نوزاد تاثیر گذار باشد و جنسیت مربوطه را دچار ابهام کند.

به طور مثال در سندرم آدرنوژیتال یعنی بروز ویژگی های مردانه در زنان که ثانویه به بیماری غده فوق کلیه است اندازه طول کلیتوریس نوزاد بیش از اندازه نرمال یعنی 5 میلی متر است که طی آن لب ها به هم می چسبند و می تواند به افزایش ترشح هورمون های مردانه در دختران نیز منجر شود.

نکات مربوط به هویت جنسی

در سندرم ترند یعنی( عدم وجود کروموزوم جنسی Xدوم در زن) سندرم کلاین فلتر (کروموزوم Xبیشتر در مرد) سندرم عدم حساسیت آندروژنی (وجود دستگاه تناسلی خارجی زنانه و بیضه های مخفی در آن بصورت همزمان) و هرمافرودیت یا اختلال دوجنسیتی (وجود توامان بیضه و تخمدان در فرد) از زمره بیماری هایی هستند که فرد را از دسته بندی طبیعی و نرمال خارج می کنند. همچنین این افراد به توجه ویژه جسمی و روانی نیازمندند.

در ایام قدیم، هویت جنسی چنین نوزادانی که با ویژگی های فوق به دنیا می آمدند در هنگام تولد مشخص می شد تا والدین برای دانستن جنسیت نوزاد خود، بلاتکلیف نمانند. این روش گاها اثرات مثبتی هم داشت اما با گذشت زمان و پیگیری های فراوان این افراد، شواهدی مبنی بر عدم تطابق جنسیت تعیین شده و هویت جنسی خود فرد دیده می شد که عواقب بسیار ناگواری مانند خودکشی و آسیب رساندن به خود اتفاق می افتاد.

با گذشت زمان و پیشرفت علوم، متخصصان بر این است که به کودک و والدینش اجازه دهیم که همراه با ابهام جنسیتی در کنار تیم درمانی و حمایت گر بزرگ شده و با گذشت زمان، گرایش هویتی او از نظر جنسی و جسمی تعیین کننده وی باشد تا کمی از آسیب روحی او کم شود.

سوال1: آیا هردو شریک جنسی باید در جلسات مشاوره جنسی حاضر باشند؟

پاسخ:برای وجود هر دو نفر اجباری وجود ندارد. اگر احساس می کنید با تنها شرکت کردن راحت تر می توانید احساسات خود را بیان کنید، چند جلسه بصورت فردی و جلسات دیگر با شریک جنسی خود به متخصص مراجعه کنید. به طور کلی توصیه می شود هر دو زوج در جلسات درمانی حضور پیدا کنند.

سوال2: مشاوره جنسی چگونه می تواند به بهبود رابطه ما کمک کند؟

پاسخ: مشاوره جنسی از چند بعد برای زندگی زوجین مفید است:

  • ارتباطات جسمی و جنسی زوجین را تقویت می کند.
  • با ارائه تمرینات مخصوص به رفع خستگی جنسی کمک می کند.
  • قدرت درک و تعامل زوجین را بالا می برد.

سوال3: مشاور جنسی چه نوع تکالیفی به ما می دهد؟

پاسخ: تکلیفات جنسی شما به فراخور مشکلاتی که دارید با بقیه زوج ها متفاوت است. به عنوان مثال برای زوجینی که از مشکل زودانزالی شکایت دارند تمریناتی برای انزال دیرتر و برای زوجینی که از اختلال نعوظ شکایت دارند تمریناتی در جهت رفع و بهبود آن ارائه می شود. تکالیف شما با رضایت شما و با پیگیری درمانگر شما هر جلسه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

سوال 4: چگونه سکس درمانی می تواند به اختلال نعوظ(ED) کمک کند؟

سکس درمانی بر پنج عامل روانشناختی مرتبط با اختلال نعوظ تمرکز دارد که عبارتند از: اضطراب، افسردگی، احساس گناه، اختلاف زناشویی و ضربه جنسی. حین جلسات از تمارین تمرکز اختلال حساسیت استفاده می شود.

سوال5: در رابطه ما رابطه جنسی وجود ندارد. آیا مشاوره جنسی می تواند موثر باشد؟

پاسخ: اگر زوجین تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشند باید هر چه سریعتر نسبت به درمان و پیگیری آن اقدام کنید. اقدام به موقع شما شانس درمان را بیشتر خواهد کرد.

سوال6: چطور می توانم همسرم را برای مراجعه به سکس تراپیست قانع کنم؟

پاسخ: اگر سکس تراپیست تشخیص دهد به حضور شریک جنسی شما نیاز است او هم باید شرکت کند. اگر با ممانعت او مواجه شدید از زوج درمانی کمک بگیرید.

سوال7: آیا زوجین در جلسات مشاوره جنسی رابطه جنسی برقرار می کنند!؟

پاسخ:خیر،ارائه راه حل در جلسات زوج درمانی با گفتگو انجام می پذیرد و هرگونه تمرین جنسی در خانه انجام می شود. مشاور جنسی به هیچ عنوان زوجین را مجبور به انجام کاری نمی کند. بسیاری از افراد پیش از جلسات مشاوره جنسی نگرانی های مختلفی را تجربه می کنند که درست نمی باشد و با اطلاعات از روند مشاوره جنسی می توانند بر استرسی خود غلبه کنند.

سوال8: تفاوت درمانگر جنسی و درمانگر معمولی چیست؟

پاسخ:دانش جنسی درمانگر جنسی را از درمانگر معمولی متمایز می کند. درمانگران جنسی ابتدا دوره های خانواده درمانی و سپس سکس تراپی را آموزش می بینند.

سوال9: آیا مشاور جنسی می تواند دارو تجویز کند؟

پاسخ: در این مسائل دارو تنها راه درمان نیست، گرچه مصرف دارو نیز تاثیر بسیار زیادی دارد اما در بسیاری از مواقع مشاوره جنسی می تواند از مصرف دارو نیز موثر تر باشد البته گاهی اوقات در کنار جلسات مشاوره از دارو درمانی نیز استفاده می شود اما ضروری نمی باشد.

سوال10: برای برای رجوع به مشاوره جنسی حتما باید در رابطه باشم؟

پاسخ: خیر بعضی افراد ممکن است در روابط های قبلی خود به مشکلات جنسی دچار باشند یا در شناخت هویت جنسی خود مشکل داشته باشند. این افراد می توانند به تنهایی برای مشاوره جنسی مراجعه کنند.

منبع : همه چیز در مورد تمایلات جنسی و اختلالات جنسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *