افسردگی بیماری می باشد که امکان دارد در هر سنی برای یک شخص به وجود آید که افسردگی علائم روحی و جسمی بخصوصی دارد که آشکار شدن هر کدام از این نشانه ها بر کیفیت زندگی موثر می باشد اینکه گاهی اوقات احساس ناراحتی داریم طبیعی می باشد ولی افسرده بودن یک چیز کاملاً متفاوت می باشد .

افسردگی می‌تواند نشانه های متعددی را دارا باشد که هم روحی می باشد و هم جسمی. این نشانه ها و عوارض زندگی روزمره شخص را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد که آنهایی که افسردگی دارند احساس غمگین بودن و ناامیدی و تنهایی به آنها دست خواهد داد .

به طور معمول علاقه و تمایل خود را به چیزهایی که هنگامی برای آنها لذت بخش بوده از دست می‌دهند و همه این احساسات می توانند در مهارت شخص برای رویکرد مطلوب مداخله داشته باشد .

اثر وحشتناکی برکیفیت زندگی او بگذارد که هر چند خیلی از اشخاص نسبت به نشانه روحی افسردگی مطلع می باشند .

ولی نشانه های جسمانی مربوط به افسردگی اغلب آنها را نادیده می‌گیرند به دلیل اینکه ظاهراً ارتباطی مشاهده نمی‌شود و برای فهم و درک کردن افسردگی باید از نشانه جسمی آن هم آن را تشخیص داده و به دنبال معالجه آن باشید.

علائم جسمی افسردگی

۱. بیشتر یا کم شدن وزن

افسردگی بر روی هورمون های تنظیم کننده اشتها اثر می گذارد و موجب می شود که میل داشته باشید بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا مصرف کنید و همینطور مشکلات خواب مربوط به افسردگی هم می تواند مشکل اشتها را افزایش بدهد. به دلیل اینکه کمبود خواب هم هورمون های گرسنگی و سیری را مختل خواهد کرد.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۸ صورت گرفته است اشخاص افسرده به مقدار فراوانی در معرض مبتلا به چاقی می باشند.

این یافته‌ها نتیجه مرور و ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده از ۱۶ مطالعه می باشد و اگر شما یا فردی که می شناسید تحولات و تغییرات نسبتا ناگهانی در وزن آنها مشاهده شد الزامی می باشد که به پزشک رجوع کرده تا احتمال افسردگی ارزیابی شود.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

۲. احساس درد

برخی اوقات درد عضله یا مفصل می تواند نشانگر افسردگی به حساب آید هنگامی که شما احساسات خود را درون تان به نگهداشتن می‌پردازید این احساسات نهایتا به شکل دردهای جسمی آشکار خواهد شد و تفاوتی نمی‌کند که سردرد باشد یا کمردرد و هیجانات و احساسات سرکوب شده می‌تواند دردهای جسمی را افزایش دهد.

بر طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفته است بیمارانی که دارای افسردگی می باشند یا افسردگی شان معالجه شده یا دچار اختلال اضطراب می باشد و همینطور آن افرادی که نشانه شدیدتری دارا می‌باشد.

در مقایسه کردن با آنهایی که افسردگی یا اضطراب ندارد دردهای طاقت‌فرسای فراوانی مانند قلبی و تنفسی پیدا خواهند کرد .

همینطور داشتن کمردرد در بین اشخاص دچار اختلالات خلقی و اضطرابی شایع می‌باشد علت آن هم این می باشد که اشخاص افسرده عادت به پایین انداختن شانه‌ها دارند که به کمر درد منجر خواهد شد.

۳. مشکلات معده

میان مشکلات گوارشی و نفخ و همینطور یبوست و سندروم روده تخریب پذیر و غیره و افسردگی ارتباط موجود می باشد که روده نسبت به شرایط روحی از خود واکنش نشان خواهد داد و

همینطور سلول های عصبی موجود در روده شما ۸۰ تا ۹۰ درصد سروتونین بدن شما را تولید خواهد کرد که سروتونین یک فرار سان عصبی و همینطور بهبود دهنده ی خلق و خوی شما می باشد.

در ضمن اشخاصی که افسرده می باشند بیشتر به غذاهای شیرین تمایل پیدا می‌کند که باعث التهاب مغز می‌شود و تعادل باکتری های خوب و بد را در روده به هم خواهد زد .

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفته است بعضی از بیماری های روانشناسی مثل افسردگی بیشتر می‌توانند نتیجه اختلالات معده و روده مثل سندروم روده تحریک پذیر باشند تا دلیل آن.

 علائم های افسردگی جسمی

بر طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ و نتیجه ای که انتشار پیدا کرده است این را نشان می دهد که اضطراب و افسردگی هر دو به سندروم روده تحریک پذیر و کولیت زخمی مربوط می باشد .

یک ارتباط دیگری که میان این اختلالات روانشناسی و ناهنجاری های گوارشی موجود می باشد این است که بیماری های روده و معده مزمن نمی‌تواند بر روی برخوردهای روانی و اجتماعی موثر باشند .

بر اساس مطالعات جدیدی که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیدند که کودکان و نوجوانانی که سابقاً از ناهنجاری های روحی به خصوصی در حال رنج می باشند به دفعات فراوانی دچار بیماری‌های جسمی خواهند شد.

۱. مشکلات پوستی

هورمون های استرس به پوست صدمه خواهد زد که افسردگی موجب بیشتر شدن سطح هورمون کورتیزول خواهد شد.

بنابراین مشاهده مشکل های پوستی در بین اشخاص مبتلا به افسردگی شایع تر می باشد و حتی افسردگی می‌تواند بیماری‌هایی مانند اگزما و پسوریازیس و آکنه را افزایش دهد. تقریباً ۳۰ درصد از بیماران پوستی دچار اختلالات روانپزشکی می‌باشند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است نشانگر این می باشد که افسردگی و اضطراب در بین بیماران مبتلا به پسوریازیس و درماتیت آتوپیک و همینطور اگزمای دست و زخم‌های پا شایع تر می باشد .

ارتباط میان افسردگی و مشکل های پوستی امکان دارد به علت خود نادیده انگاری صورت گرفته باشد که از پیامد های معمول در افسردگی محسوب می شود.

۲.میگرن

سردردها و میگرن هم مثل دردهای مزمن با افسردگی دارای ارتباط می باشد که هرچند افسردگی می‌تواند به میگرن منجر بشود ولی خود افسردگی یک نشانه شایع در اشخاص مبتلا به سردردهای میگرنی می باشد.

میگرن می تواند علت پنهان مبتلا به اختلالات خلقی مثل افسردگی باشند و یا برعکس آن.

این ارتباط مخصوصا در اشخاصی که تجربه میگرنی همراه با هشدار دهنده ی حسی مثل آئورا هستند قوی تر می باشد که آئورا مشاهده کردن جرقه های نور و نقطه های کور و یا سوزن سوزن شدن دست ها و همینطور پاها در حین یک حمله میگرنی می باشد.

مطالعه هایی که در سال ۲۰۱۱ شکل گرفته است نشانگر این می باشد که آنهایی که دچار میگرن همراه با آئورا می باشند بیشتر از افرادی که میگیرن بدون آئورا را تجربه کرده اند در معرض افسردگی قرار خواهند گرفت.

۳. مشکلات در خواب

افسردگی می توان در طیف گسترده ای از مشکلات مربوط به خواب را ایجاد کند که شامل مشکل در به خواب رفتن و مشکل در خواب مستمر و خواب آلودگی در طول روز می باشد.

افسردگی اغلب همراه با کمبود انرژی و همینطور احساس گیج کننده خستگی می باشد که می تواند جزو ناتوان ترین نشانه های افسردگی به حساب بیاید .

نکته عجیبی که موجود می‌باشد این است که با وجود اینکه امکان دارد خیلی احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید ولی خوابتان کیفیت خوبی دارانمی باشد.