درمان سردرد عصبی، راه های کاهش سردرد های ناشی از اضطراب و استرس

آیا شما هم دچار سردرد عصبی هستید و می خواهید با روش های درمانی آن آشنا شوید؟ یکی از روش های موثر در درمان سردرد های عصبی شناخت علل و منشا آن می باشد، بعد از شناخت علل مورد نظر می توانید تلاش کنید تا عوامل آزاردهنده را از بین ببرید. اضطراب و استرس باعث به وجود آوردن احساس هایی مانند ترس، نگرانی ها و ناراحتی فروخورده می شود و فشارهای روانی را در پی خواهد داشت و باعث به وجود آمدن سردرد های عصبی می شود.

به عبارتی سردردهای عصبی نوعی از بیماری روان تنی به حساب می آید که باعث به وجود آمدن آن عوامل روانی هستند، اگر توان ذهنی و جسمی بالایی دارید می توانید با این سردرد ها مقابله کنید زیرا یکی از راه درمانی آن بالا بردن قوا و توان ذهنی می باشد.

متخصصان روانشناس با استفاده از تکنیک های مختلف به شما یاد می دهند که چطور با عواملی که بر شما تاثیر گذاشته است مقابله کنید، در ادامه این مقاله به بررسی کامل سردرد های عصبی و راه های درمان آن می پردازیم.

سردرد عصبی چیست؟

یکی از سردرد هایی که بسیار در میان مردم شایع می باشد سردرد های عصبی و تنشی نام دارد شدت این سردرد از میگرن کمتر می باشد و زمانی که فرد با موقعیت هایی مانند استرس و عصبانیت رو به رو می شود دچار این سردرد ها می شود. هنگامی که سطح تنش کم شده این سردرد ها بهبود می یابند در بسیاری از مواقع ممکن است به مشکلی مزمن تبدیل شوند که در این شرایط باید از متخصص برای درمان کمک بگیرید.

علائم سردرد عصبی

سردرد های عصبی در اغلب موارد علائم خاصی دارند و به وسیله این علائم می تواند آن ها را از سایر سردرد ها جدا کرد، در زیر نمونه هایی از این علائم بیان شده اند:

  • احساس گرفتگی در نواحی پیشانی
  • پشت سر یا دو طرف سر
  • عدم به وجود آمدن حالت تهوع و استفراغ
  • احساس درد به صورت خفیف و مداوم است و به صورت ضربان دار نمی باشد.

همچنین سردرد هایی که به نور و صدا حساسیت نشان می دهند احتمالا از نوع سردرد میگرنی می باشند.

نحوه تشخیص سردرد عصبی

اگر سردرد ها به صورت مکرر اتفاق می افتد و عملکرد روزانه شما را دچار اختلال کرده است در این صورت برای ارزیابی وضعیت خود باید به متخصص مراجعه کنید و پزشکان برای این که سردرد عصبی را از سایر سردرد ها و وضعیت های پزشکی که منجر به درد در نواحی سر و گردن می شود را تشخیص دهند از روش های مختلفی استفاده می کنند که از جمله مهم ترین آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام ارزیابی های عصب شناختی برای بررسی بازتاب ها، هماهنگی حرکتی و سلامت سیستم عصبی مرکزی و مواردی که مربوط به سیستم عصبی می شود مورد بررسی قرار گیرد.
  • معاینه وضعیت سر و گردن از نظر میزان شدت درد موجود و پیدا کردن علل آن
  • ارزیابی و معاینه وضعیت چشم ها
  • در صورتی که سردرد ها به صورت شدید و مزمن اتفاق افتد باید آزمایش های تصویربرداری مانند MRI و CT انجام شود.
مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

سردرد عصبی و عوامل تشدید کننده آن

عوامل مختلفی وجود دارد که می توانند علائم مرتبط با سردرد تنشی را تشدید کرده و باعث شود تا درد بیمار شدت یابد از جمله مهم ترین آن ها می توان به مصرف برخی داروها، خستگی جسمانی شدید و مزمن، دچار بودن به مشکلات فک، دهان و دندان اشاره کرد. در نتیجه برای این که علائم سردرد بهبود یابد باید این عوامل رفع شود.

انواع سردردهای عصبی

متخصصین به طور کلی سردرد عصبی را به ۴ دسته کلی تقسیم می کنند که می توان به سردرد تنشی اپیزودیک مکرر، سردرد تنشی ایپزودیک مکرر، سردرد تنشی مزمن و سردرد تنشی محتمل اشاره کرد، در ادامه این مقاله به توضیح هر کدام از این سردرد ها می پردازیم.

  1. سردرد تنشی اپیزودیک مکرر

این نوع سردرد به صورت مکرر در یک بازه زمانی ۳ ماهه حداقل در ۱ یا ۱۵ بار اتفاق می افتد این سردرد ها در هر دوره احتمال دارد به مدت ۳۰ دقیقه تا ۷ روز ادامه داشته باشد حداقل دوره ای که برای این سردرد های اپیزودیک اتفاق می افتد به صورت مکرر ۱۲ الی ۱۸۰ روز در سال خواهد بود.

  1. سردرد تنشی ایپزودیک غیر مکرر

بعضی از سردرد های عصبی به صورت مکرر به وجود نمی آیند و حداکثر ۱۲ روز در سال فرد به این سردرد ها مبتلا می شود و به عنوان سردرد تنشی اپیزودیک غی مکرر شناخته می شوند و نسبت به سردرد های اپیزودیک کمتر فرد را درگیر می کند و فرد بیمار می تواند به کارهای روزانه اش برسد و مشکلی بر روی عملکرد روزانه اش ایجاد نمی شود.

  1. سردرد تنشی مزمن

سردرد تنشی مزمن در یک بازه سه ماهه به وجود می آید و حداقل ۴۵ روز فرد به این سردرد مبتلا است به صورتی که فرد بیمار در هر ماه ۱۵ روز درگیر سردرد می باشد و هر بار چند ساعت یا چند روز طول می کشد.

  1. سردرد عصبی محتمل

سردرد های عصبی محتمل نوعی از سردرد های مزمن، اپیزودیک مکرر و غیر مکرر می باشد اما علل آن نامشخص است، و نمی توان به درستی علت آن را کشف کرد، در واقع فرد بدون هیچ دلیل خاصی دچار سردرد می شود و احتمال دارد علت سردرد، مصرف بسیاری از داروها باشد.

سردرد عصبی

پیش از درمان منشا سردرد های عصبی را بشناسید

یکی از عواملی که باعث سردرد های عصبی می شود احساس اضطراب و استرس می باشد که به صورت های مختلفی نشان داده می شود و فرد که دچار استرس می شود علائم زیر به صورت های مختلف نشان داده می شود.

تعریق دست و پا

لرزش دست

دل درد و ناراحتی های معده

درد های عصبی

تیک عصبی

تنفس و ضربان قلب سریع

تکرار ادرار

تغییرات اشتها

سرگیجه و سنگینی سر و سردرد های مزمن

هم چنین اضطراب باعث به وجود آمدن بیماری های عصبی مانند ام اس، تومور مغزی و سکته مغزی می شود  و احتمال دارد این سردرد ها در اثر استرس زیاد و عصبانیت بیش از حد به وجود آید و تشخیص دادن علل سردرد ها سخت است و تنها به وسیله پزشک متخصص باید تشخیص داده شود.

چگونه اضطراب و استرس باعث سردرد عصبی می شود؟

سردردهای عصبی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می شوند، عواملی بسیاری هستند که این سردرد های را ایجاد می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضطراب و استرس
  • گرسنگی و خستگی مزمن
  • ناراحتی عضلات گردن
  • عوارض جانبی برخی از دارو ها مانند مسکن های غیر تجویزی توسط پزشک
  • عفونت و آلرژی
  • زیاده روی در مصرف بعضی از دارو ها

اضطراب و استرس به وجود آمده باعث به وجود آمدن فشارهای روانی مانند ترس و عصبانیت، مشکلات تمرکز و اختلال حافظه، گیجی و اختلال درک، بی قراری، خشم غیر منطقی، خستگی و بی خوابی در فرد می شود. این فشار ها متفاوت می باشد بعضی اوقات به صورت خفیف و گاهی شدید در قسمت پیشانی، پشت سر و گردن و عضلات شانه میان استخوان های کتف بروز پیدا می کند.

در صورتی که شما استرس ها و بدخوابی ها و همچنین فشارهای روحی و روانی، بدغذایی، مشکلات بینایی و خستگی چشم، کار و فشار زیاد و تنش های عضلانی را تجربه می کنید عضلات مرتبط به اطراف گردن و چشم های شما انقباض پیدا می کنند  و باعث گرفتگی و منقبض شدن عضلات شده و فعالیت هورمون ها را دچار اختلال می کند و در این صورت سردرد عصبی در فرد به وجود می آید.

عوامل ایجاد استرس در زندگی انسان

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث به وجود آمدن استرس و اضطراب در فرد می شوند و به صورت معمول در زندگی هر انسانی وجود دارند که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

ازدواج

تولد نوزاد جدید

نقل مکان

از دست دادن یک عزیز

ابتلا به یک بیماری یا جراحت

شروع کار جدید

استفاده از مواد مخدر و تحریک کننده

استفاده از الکل

استفاده از کافئین زیاد

استفاده از قرص های رژیمی و داروهای تیروئید و اسپری های آسم

درمان سردرد عصبی با تکنیک های کاهش استرس و اضطراب

کنترل استرس و اضطراب بسیار به فرد کمک می کند تا فردی شاد و شاداب باشد و در میزان موفقیت درمان های پزشکی تاثیر بسیاری دارد به طوری که عواملی مانند تغییر سبک باعث کاهش استرس و اضطراب می شود. استفاده کردن از توصیه ها و تکنیک های زیر می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

  1. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و سعی کنید آب بسیار بنوشید و هم چنین از خوردن فست فود ها جلوگیری کنید و هم چنین مواد غذایی مانند آووکادو، موز، ماهی، هویچ، ماست، شیر کم چرب، اسفناج، کلم بروکلی، آجیل، گوش مرغ و بوقلمون، پرتقال، برگ زرد آلو، غلات، چای سبز، سیر، توت فرنگی، گوجه فرنگی، تخم مرغ،کلم پیچ، پیاز و گردو برای کاهش استرس مفید می باشد.
  2. مصرف موادی مانند کافئین، الکل و شکر را محدود کنید.
  3. سعی کنید استراحت و خواب کافی داشته باشید و سعی کنید زمانی را به مراقبه و گوش دادن موسیقی مورد علاقه تان اختصاص دهید.
  4. احساسات روزانه تان را یادداشت کنید و زمانی را سعی کنید با دوستان به تفریح و صحبت کردن بپردازید و با افراد شاد به گردش و تفریح بروید.
  5. سعی کنید در هوای آزاد و زیر نور خورشید به پیاده روی بروید و سعی کنید به طور عمیق نفس بکشید و تنفس عمیق را تمرین کنید.

شما باید عوامل به وجود آورنده استرس را بشناسید و برای جلوگیری از عوارض آن پیشگیری های لازم را انجام دهید تا عوامل استرس زا رفع شوند و با استفاده از تکنیک های مختلف استرس تان را تبدیل به فرصتی برای یافتن راه حلی خوب و مناسب کنید.

راهکارهای درمان و تسکین سردرد عصبی

  1. استرس خود را کنترل و مدیریت کنید و با استفاده از تکنیک هایی مانند یوگا و مدیتیشن، تجسم سازی، ورزش و انجام کارهای مورد علاقه استرس و اضطراب خودتان را کاهش دهید.
  2. ماساژ سر و حمام کرد با رزماری و آویشن و مقداری روغن زیتون و یا نارگیل
  3. کمپرس سرد و دوش آب گرم
  4. استفاده از سرکه سیب
  5. مصرف نعناع فلفلی و چای نعنا
  6. با استفاده از تکنیک های رفتار درمانی شناختی استرس و سردرد خودتان را کاهش دهید و آن را کنترل کنید.
  7. بهبود و اصلاح وضعیت بدن برای رفع تنش و گرفتگی عضلات بدن که باعث سردرد شده اند.
  8. با ماساژ پلک ها چشم هایتان را خسته نکنید.
  9. طب فشاری که مانند طب سوزنی می باشد ولی بدون سوزن می باشد می توانید نقاط خاصی از بدن را فشار دهید تا سردرد شما کاهش یابد.
  10. مواجه سازی و حساسیت زدایی
  11. با استفاده از دارو درمانی و استفاده از قرص ضد افسردگی، عصاره گیاهی گل مینا، قرص منیزیم، مسکن و ضد درد های حاوی کدئین و آرام بخش های تحت نظر پزشک می توانید استرس و اضطراب تان را کاهش دهید.

منبع : درمان سردرد عصبی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *