چگونه عزت نفس کودک خود را ارتقاء دهیم؟

 

چگونه عزت نفس کودک خود را ارتقاء دهیم؟

عزت نفسی در کودکان بر اساس احساس امنیت شکل می گیرد، بنابراین عزت نفس کودکتان بستگی به درک شما داشته و بر اساس اعمال و گفتار شما صورت می گیرد.

والدین باید کودک خود باور داشته و توانمندی های او را بپذیرند. هنگامی که شما به توانمندی های کودکتان ایمان داشته باشید خواهید توانست او را تشویق کنید تا در این زمینه موفق باشد.

عزت نفس چیست ؟

عزت نفس یعنی این که احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. عزت نفس در کودکان به صورت تدریجی و کلمه به کلمه یا تجربه به تجربه ساخته می شود.

عزت نفس به معنی این است که به عنوان همان کسی که هستید دوست داشته شوید و متعلق به خانواده ای باشید که شما را دوست دارند و برای شما ارزش و احترام قائل هستند.

علاوه بر این، عزت نفس از عوامل و موارد بسیاری نشات می گیرد. به طور مثال عزت نفس ممکن است از شناخت و تشویق شدن، احساس توانمندی و اطمینان نسبت به آینده و باور به این حقیقت به دست آید که کودک می تواند سهم مثبتی در این دنیا داشته باشد.

عزت نفس از همان کودکی در شخص به وجود می آید و باعث رشد او می شود. هنگامی که کودک یاد می گیرد که چطور غلت بزند، بنشیند و پس از تلاش بسیار بتواند روی پاهایش بایستد باید به توانایی کودک به انجام کار هایش ایمان داشته باشید، تا از طریق تلاش و کوششی که در این زمینه می کنند بتوانند به موفقیت برسند.

عزت نفس کودک نوپا

در کودک نوپا، عزت نفس هنگامی به وجود می آید که برای راه رفتن و … تلاش می کند در این حالت حس عزت نفس در او به وجود می آید.

بر اساس نظر روانشناسان، کودک با احساس امنیتی که دارند در سنین پیش دبستانی نسبت به خود به این اعتماد می رسند که اگر تلاش کند می تواند مهارت های جدید را به خوبی بیاموزد و موفق خواهند شد.

هر چه سن کودکان بیش تر شود روابطه شان با بزرگ بیشتر شده و این باعث می شود که عزت نفس آن ها بیشتر و پر رنگ تر شود. در این دوره است که دیدگاه آن ها نسبت به خودشان تغییر می کند و کارهایشان اثر پذیرتر می شود.

بر اساس مطالعاتی که روانشناسان در این زمینه انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که عزت نفس از راه های بسیاری می تواند در افراد به وجود آید. به طور مثال اعتماد به نفس می تواند در مدرسه، دوستی، روابط و مراحل مهم زندگی شکل بگیرد.

عزت نفس باعث می شود تا فرد در همه زمینه ها تلاش کرده و به خود و توانایی های خود اعتماد داشته باشد. این امر بر تمام جنبه های زندگی کودک تاثیر می گذارد و برای ساختن این اعتماد به نفس والدین نقش بسیار پررنگ و جایگاه مهمی دارند.

به همین دلیل ابتدا به عزت نفس والدین و اهمیت آن می پردازیم:

عزت نفس خود والدین 

والدین باید به خودشان توجه کنند و عزت نفس کافی را داشته باشند، زیرا کودکان با مشاهده والدینشان عزت نفس را می آموزند.

این بدین معنی است که کودکان وقتی می بینند والدینشان احساس خوبی در مورد خودشان دارند آن ها هم یاد می گیرند که خودشان را دوست داشته باشند و از خودشان مراقبت کنند.

به طور مثال والدین برای این که الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند باید عوامل موفقیت و دستاوردهای خود را بیان کنند، از انتقاد نسبت به خود بپرهیزند، ویژگی های مثبتشان را در نظر بگیرند، در مورد خودشان مثبت حرف بزنند، برای آرامش و سرگرمی وقت بگذرانند، با دوستانشان به تفریح بروند و مراقب سلامتی خود باشند.

بسیاری از مادران هستند که برای خودشان وقت نمی گذارند و خواسته های خودشان را در اولویت قرار نمی دهند، آن ها وقت گذاشتن برای خودشان را نوعی خودخواهی می دانند و به خودشان توجه نمی کنند.

مادرانی که به خودشان توجه ندارند بیشتر دچار استرس می شوند و نشانه های فیزیکی آن ها در هنگام استرس افزایش می یابد. به طور مثال آن ها بیشتر اوقات احساس خستگی می کنند، بسیار زودرنج هستند و کودکشان را مورد سرزنش و نکوهش قرار می دهند.

والدین برای این که حالشان بهتر و شادتر گردد و میزان استرس آن ها کمتر شود، باید عزت نفس خود را افزایش دهند. برای این کار آن ها باید بیشتر برای خود وقت بگذارند  و مراقب خودشان باشند تا میزان استرس و اضطراب آن ها کاهش یابد.

در این صورت عزت نفس و امید آن ها به زندگی افزایش می یابد و والدین بهتر و شادتری خواهند بود.

عزت نفس کودک

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

چه چیزهایی به عزت نفس کودک لطمه وارد می کند؟

بر اساس نظر مشاوران موارد بسیاری وجود دارد که به عزت نفس کودکان لطمه وارد می کند و عزت نفسش او را کاهش می دهد که در زیر نمونه هایی از آن ذکر شده است:

  • تعارض و دعوا مداوم بین والدین و یا اعضای خانواده
  • زبان بدن مثل آه کشیدن، با اضطراب قدم زدن، مدام گلایه کردن
  • اخم کردن و بی توجهی به کودک، مثلا هنگامی که کودک چیزی می خواهد جای دیگری را نگاه کردن یا او را پس زدن.
  • استفاده از مهارت های دلسرد کننده وقتی کودک می خواهد برای انجام کار یا مهارتی تلاش کند.
  • اصرار بر بی نقص بودن و انتظار انجام دادن کارهایی که مناسب سن کودک نمی باشد
  • مقایسه کردن او با خواهرها، برادرها یا دوستانش
  • انتقاد از کارهای کودک
  • امید ها و آرزوهای کودک را سرکوب کردن
  • مدیریت و کنترل کردن بیش از حد کودک و حتی تصمیم گیری به جای او
  • بی توجهی و نادیده گرفتن احساسات کودک
  • تاکید زیاد بر اشتباهات کودک و تهدید او به کتک زدن
  • فریاد زدن یا مجبور کردن او به انجام کارها
  • مورد آزار و اذیت قرار دادن کودک
  • نادیده کردن و بی توجهی به تلاش های کودک
  • نادیده گرفتن نیازهای کودک

 

کودکان با عزت نفس بالا چگونه هستند ؟

بر اساس نظر مشاوران، ویژگی های خاصی در کودکانی که دارای عزت نفس بالایی هستند دیده می شود. به طور مثال آن ها به خوبی می توانند احساسات خوبی در خود به وجود آورند. در زیر نمونه هایی از ویژگی کودکانی که دارای عزت نفس بالا هستند را بیان می کنیم.

  • خوش حال و شاد هستند.
  • احساس گناه و بی ارزشی در آن ها کمتر است و فشار و استرس کمتری را تحمل می کنند.
  • توانایی این که دوست جدید پیدا کنند را دارند و می توانند دوست هایی که دارند را به خوبی حفظ کنند.
  • از چالش هایی که برای آن ها به وجود می آید لذت می برند.
  • به خودشان اهمیت می دهند، خود را لایق احترام می دانند و نیازهای اولیه مانند غذا، سرپناه، عشق و… را به درستی برآورده می کنند.
  • با نقاط ضعف و قوت خود به خوبی آشنا هستند و از نقاط قوت خود به خوبی استفاده می کنند و سعی می کنند نقاط ضعف خود را تقویت کنند.
  • از نظر فیزیکی و احساسی سعی می کنند از خودشان مراقبت کنند.
  • بر اساس نظر روانشناسان این افراد به خوبی می توانند تحصیلات خود را ادامه دهند و در مقاطع بالا به پایان برسانند.
  • شغل مناسبی پیدا کنند و از انجام کار خود لذت می برند.
  • به ندرت به مشکلات روانی و افسردگی دچار می شوند و مشکلات سلامتی و روانی مانند افسردگی و اضطراب را کم تر تجربه می کنند.
  • ارتباطشان با بقیه به خصوص با همسر و فرزندان خوب می باشد.

نوع صحبت کردن با کودک

نوع صحبت کردن با  کودک بسیار مهم می باشد، بنابراین به کلماتی که در ارتباط با کودکان به کار می برید توجه کنید.

این کلمات و صحبت ها می تواند سازنده و یا مخرب باشد اگر پیوسته کودک خود را مورد سرزنش قرار دهید کودک مورد تخریب قرار می گیرد و همه حرف ها را به خود می گیرد و آن ها را باور می کند و به همین دلیل نظرات منفی را بیشتر جذب خود می کند و عزت نفسش کاهش می یابد.

منبع : چگونه عزت نفس کودک خود را ارتقاء دهیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *