عوامل بازدارنده ی ازدواج چیست؟

عوامل بازدارنده ی ازدواج چیست؟

یکی از تصمیم های بزرگ و مهم در زندگی هر فرد ازدواج کردن می باشد و ازدواج نقشی تعیین کننده ای در سرنوشت و آینده فرد دارد.

هر فردی در زندگی یک شریک عاطفی برای خود انتخاب می کند و بقیه زندگی خود را در کنار او می گذراند و برای اینکه احساس آرامش و امنیت داشته باشد باید در انتخاب خود دقت کند و فرد مناسبی را برای زندگی انتخاب کند.

افراد با کمک مشاوره می توانند هدف خود را از ازدواج بشناسند و نسبت به هدف و انگیزه خود آگاه باشند و نسبت به تصمیم خود اطمینان حاصل کنند.

فرد برای اینکه ازدواج خوبی داشته باشد باید معیارهای خود را در ازدواج بشناسد تا بتواند فرد مناسبی را انتخاب کند و با استفاده از مهارت هایی که به خوبی آموزش دیده است می توانند ازدواج خوبی داشته باشد و زندگی مشترک خود را به طور صحیح پیش ببرد.

افراد هنگامی که ازدواج می کنند باید برای رشد و پیشرفت خود در زندگی تلاش کنند چون این اصل اهمیت به سزایی دارد.

بسیاری از عوامل هستند که مانع از ازدواج و تشکیل خانواده می شوند. در این مقاله به بررسی عوامل بازدارنده ی ازدواج پرداخته می شود.

مهمترین عوامل بازدارنده ی ازدواج 

ایجاد ناهماهنگی تحصیلی بین دو جنس

در جامعه امروزه دختران نسبت به زمان گذشته علاقه بیشتر به تحصیل دارند و نسبت به آن اهمیت بیشتر قائل هستند و تحصیلاتشان را ادامه می دهند.

اما پسران بیشتر دوست دارند سریع وارد بازار کار شوند و کم و بیش از آن ها به درس خواندن و ادامه تحصیل فکر می کنند و تحصیلات خود را ادامه نمی دهند به همین دلیل بین دختران و پسران از نظر تحصیلات ناهماهنگی به وجود می آید.

بر اساس این ناهماهنگی دختران از ازدواج با فردی که تحصیلاتش از خودشان کم تر است پرهیز می کنند و دلشان می خواهد با فردی ازدواج کنند که از نظر تحصیلی همسطح آن و یا بالاتر از آن باشد.

مخالفت والدین

بر اساس نظر مشاوران والدین ممکن است به دلایل مختلف با ازدواج فرزند خود مخالف کنند و با فرزندشان هم عقیده نباشند و از نظر والدین فردی که فرزندشان برای زندگی انتخاب کرده است برای او مناسب نیست و نمیتواند ازدواج موفقی با این فرد داشته باشد و گزینه های بهتری برای ازدواج با او وجود دارد که می تواند آن ها را انتخاب کند.

نظر والدین بعضی وقت ها ممکن است درست باشد و فرزندشان را از خطر احتمالی حفظ کنند چون والدین خوشبختی فرزندشان را می خواهند اما گاهی اوقات ممکن است نظر و عقیده والدین اشتباه بوده و بدون داشتن دلایل منطقی مانع ازدواج فزرندشان شوند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

لازم داشتن شغل و مسکن مناسب

امروزه داشتن شغل و مسکن یکی از شرایط لازم برای ازدواج می باشد و افرادی که شغل مناسبی ندارند و بیکار هستند از نظر شغلی امنیت ندارند و نمی توانند گزینه ای برای ازدواج پیدا کنند چون بیکاری و نداشتن امنیت شغلی یکی از عوامل بازدارنده ی ازدواج می باشد.

داشتن شغل و مسکن یکی از موانع بسیار بزرگ برای جوانان می باشد زیرا جوانان به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب نمی توانند مخارج زندگی را به خوبی تامین کنند و این شرط ها عامل های بزرگی است که ازدواج جوانان را چندین سال به تاخیر می اندازد.

عوامل بازدارنده ی ازدواج

بیماری جسمی و روحی

بر اساس مطالعات انجام شده بسیاری از مشکلات جسمی و جنسی و اختلالات روحی و روانی مشکلاتی برای فرد به وجود می آورد که زندگی زناشویی او را مختل کرده و بر آن تاثیر می گذارد این بیماری ها عبارت اند از:

اگر فردی درگیر این بیماری ها بود باید قبل از ازدواج این بیماری ها را درمان کند و اگر این بیماری ها قابل درمان نیست و فرد رغبتی به درمان ندارد باید طرف مقابل را در جریان این شرایط بگذارد تا فرد با دید باز و به صورت درست انتخاب کند و انتخاب آگاهانه ای داشته باشد.

دیدگاه بد نسبت به ازدواج

بسیاری از جوانان وقتی زندگی دوستان و اطرافیان خود را می بینند که در امر ازدواج و زندگی زناشویی موفق نشده اند دیدگاه بدی نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده در آن ها به وجود می آید و از تشکیل خانواده و ازدواج کردن می ترسند و واهمه دارند.

اما آن ها باید در نظر بگیرند که شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است و هر فرد میزان سازگاری و انطباق او متفاوت می باشد و خواسته ها و مشکلات متفاوتی دارند و همه افراد زندگی شبیه به هم ندارند.

افراد برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشند باید به بلوغ فکری، عاطفی و جسمی رسیده باشند زیرا اگر به بلوغ فکری نرسند نمی توانند ازدواج موفقی داشته باشند و با شکست رو به رو می شوند و احتمال دارد زندگی نامناسبی داشته باشند.

علاوه بر رسیدن به بلوغ، فرد باید نسبت به معیارهای ازدواج و انتخاب همسر آگاهی کامل داشته باشد در اینصورت با شناخت، انتخاب کند و ازدواج خوبی داشته باشد.

زیرا میزان آگاهی در امر ازدواج و مهارت های ارتباطی بسیار مهم می باشد و هر چه فرد در این زمینه با تجربه باشد و اطلاعات کافی داشته باشد موفق تر خواهد بود.

ازدواج پیشین

کسانی که در زندگی زناشویی خود شکست خورده اند ممکن است برای ازدواج مجدد و زندگی جدید بر ملاک های قبلی خود تاکید داشته باشند و بخواهند بر اساس آن ملاک ها و شرایط، ازدواج کنند در حالی که طرز فکر آن ها در این مورد صحیح نمی باشد و آن ها باید ملاک هایی مانند تفاوت سنی، زیبایی، شرایط اقتصادی، تحصیلی و … را بازبینی کنند.

فرد برای ازدواج مجدد باید در انتخاب خود دقت بیشتر کند و عواملی که باعث ازدواج پیشین او شده است را در نظر گرفته تا توانند در ازدواج مجدد انتخاب درست تری داشته باشد همچنین فرد باید شرایط اصلی ازدواج مانند اعتیاد، اختلالات روانی، عدم تعادل روانی و… مورد بررسی قرار دهد و نباید نسبت به آن بی توجه باشد و آن را نادیده بگیرد.

بر اساس نظر مشاوران امروزه، ازدواج کردن دشوار تر شده است و شرایط آن سخت تر می باشد زیرا سطح توقع  افراد برای ازدواج کردن بالا رفته است و توقعات بسیاری از طرف مقابلشان دارند که قادر به عملی کردن آن نخواهد بود.

سخن آخر

امروزه افراد به صورت کمال گرایانه رفتار می کنند و خواسته های زیادی از طرف مقابلشان دارند عملی کردن و رسیدن به این خواسته ها برای بسیاری از جوانان دشوار می باشد و گاهی اوقات عملی کردن خواسته ها غیرممکن است زیرا بسیاری از جوانان گرفتار مشکلات اجتماعی، اقتصادی، توقعات بالای والدین و برتری طلبی و … می باشند.

جوانان زمانی که این شرایط را می بینند احساس ضعیف بودن نسبت به ازدواج در آن ها به وجود می آید و حس می کنند که نمی توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و علاقه و رغبتی برای متاهل شدن ندارند به همین دلیل سن ازدواج آن ها بالا می رود و ازدواج را به تاخیر می اندازند.

در این هنگام جوانان به جای رفتار کمال گرایانه باید خواهان رشد خود و خانواده شان باشند و بتوانند زندگی و شرایط ازدواج را آسان بگیرند تا ازدواج مناسبی داشته باشند.

آسیب های بالا رفتن سن ازدواجتاخیر سن ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج چه پیامدی دارد

افزایش سن ازدواج

عدم ازدواج جوانان

منبع : عوامل بازدارنده ی ازدواج چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *