پیشینه خانواده چقدر در موفقیت ازدواج نقش دارد؟ طبق نظر دکتر روانشناسی

طبق نظر دکتر روانشناسی پیشینه خانواده در ازدواج می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. چرا؟

بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از افکار، باورها و احساسات و رفتارهای ما در نیمه نا خودآگاه و خودآگاه ما وجود دارد و این به دلیل شکل گرفتن آن ها در دوران کودکی و نوجوانی در مغز ما می باشد.

اگر چیزی با آن ها مغایرت داشته باشد برای ما موضوعی غیر طبیعی و غیر قابل قبول و حتی غیر منطقی به نظر خواهد رسید و ما نمی توانیم با آن موضوع به راحتی کنار بیاییم.

در حالت کلی سیستم مغز اگر چیزی وارد آن شود به صورت خودکار ثبت آن انجام می شود برای مثال همه ی ما پس از انجام دادن تمرین های طولانی مهارت های خاصی را مانند دوچرخه سواری ، رانندگی و غیره را یاد گرفته ایم و هنگامی که آن ها را انجام می دهیم دیگر نیاز به فکر کردن نداریم و به طور خودکار آن را انجام می دهیم.

یا ممکن است فردی شاهد جرو بحث والدینش بوده و بر اساس ولوم صدا به این نتیجه رسیده که اگر صدای یکی از آن ها قوی تر و بلند تر باشد مشاجره به پایان می رسد در نتیجه ممکن است برای زندگی مشترکش همین روش را پیش گیرد.

با توجه به این مثال ها سیستم مغزی فرد با آن چه در دوران کودکی اش شکل گرفته هماهنگ می شود و با آن ها به تعامل و آرامش می رسد.

نقش پیشینه خانواده در ازدواج

بر اساس نظرات مشاور، خانواده در موفقیت ازدواج و رابطه ما نقش مهمی دارد، در خانواده شرایطی متفاوتی وجود دارد، بسیاری از افراد ممکن است محیط خانواده گرم و صمیمی داشته باشند و بتوانند با امنیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند و بسیاری خانواده ها غیر قابل پیش بینی، متزلزل و غیر منصف می باشند و به همین دلیل گفته می شود که گذشته افراد با یکدیگر متفاوت است.

در زیر نمونه از عواملی که بر روی ازدواج تاثیر می گذارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • راضی بودن پدر و مادر از ازدواجی که باهم داشته اند.
  • رابطه دوران کودکی فرزند با پدر و مهر و محبتی و علاقه ای که از طرف فرزندش دریافت می کند.
  • داشتن اوقات خوش با پدر خانواده و راحت و رفیق بودن با پدر
  • رابطه دوران کودکی با مادر و نشان دادن علاقه و محبت از طرف مادر
  • داشتن اوقات خوب و خوش در کنار مادر و احساس راحتی و رفیق بودن با او
  • اثرات گذشته خانواده بر زمان حال، به گونه ای که ممکن است موضوعات و مسائلی در زمان کودکی و نوجوانی وجود داشته است و حل نشده و اثرات آن بر روی زمان حال تاثیراتی می گذارد.
  • اثرات منفی خیانت والدین
  • وابستگی شدید به والدین و اعتماد نکردن به دیگران
  • استقلال در خانواده، بسیاری از والدین ممکن است فرزندشان را تشویق کنند تا مستقل شود و گاهی اوقات ممکن است در کارهای فرزندشان دخالت کنند و نظر خود را بر آن ها تحمیل کنند
  • غیره

این موارد گفته شده می تواند بر روی موفقیت ازدواج و روابط ما نقش بسیار مهمی داشته باشد.

 

استقلال و عدم وابستگی به والدین 

یکی از شرایطی که لازم است فرد هنگام رسیدن به بلوغ در خود حس کند تا بتواند یک رابطه سالم را شکل دهد، استقلال در زمینه مادی، عاطفی و عقلانی می باشد.

بسیاری از افراد در دوران جوانی خود به استقلال مادی می رسند و به راحتی می توانند بسیاری از نیاز های خود را به تنهایی تهیه کرده و آن ها را برآورده سازند اما متاسفانه آن ها برای رسیدن به بلوغ و استقلال عاطفی ضعیف هستند.

استقلال عاطفی به این معنی می باشد که فرد باید بداند چطور با تنش ها و مشکلات زندگی اش مقابله کند و راه و روش صحیح برای مقابله با تنش ها و مشکلات را بیابد.

همچنین فردی که به استقلال عاطفی می رسد معیار، باورها و ارزش های مختص به خود را دارد و می تواند ایده ها و نظرات او موافق و یا متفاوت از والدین و دیگران باشد. فردی که به استقلال عاطفی می رسد دیگران را مسئول خوشبختی و بدبختی خود نمی داند و مسئولیت زندگی خودش را خود بر عهده می گیرد.

بسیاری از افراد هستند که هنگامی که ناراحت می شوند و خوش حال نیستند دوست دارند دیگران نیز خوش حال نباشند این افراد به استقلال عاطفی نرسیده و نباید این انتظار را از بقیه داشته باشند که احساسات او را درک کنند و غمگین شوند.

فردی که استقلال عاطفی دارد هنگامی که ناراحت می شود احساس گناه نمی کند، دیگران را همان طور که هستند می پذیرد، می تواند به خوبی احساسات دیگران را درک کند، اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارد و والدین خود را تنها منبع آرامش و راحتی خود در نظر نمی گیرد.

به همین دلیل پیشینه خانواده در موفقیت ازدواج اهمیت دارد.

صدمات دوران کودکی 

خانواده ها باید به رفتار خود توجه کنند زیرا ممکن است با کودک خود برخوردی داشته باشند که اثرات بدی بر روی روحیه او بگذارد.

از جدی ترین عواقب جنبه های منفی وضعیت خانوادگی، می توان به کودک آزاری و کودک فراموش شده یا غفلت شده اشاره کرد.

اگر فرد در دوران کودکی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشد و از دوران کودکی خود چیزی در ذهن او ثثبت شده باشد که او را اذیت کند همیشه از آن به بدی یاد خواهد کرد، در حالی که ممکن است حال و هوای زندگی او در دوران کودکی بسیار خوب بوده و از آن ها خشنود باشد.

این فرد وقتی بزرگ شود ممکن است دچار مشکل شود و از دوران کودکی خود صدمه دیده باشد. این افراد باید قبل از ازدواج ذهن خود را از آن آسیب ها و ترس ها پاک کنند، برای این کار آن های می توانند به روانشناس مراجعه کنند.

 

 

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

روابط قبلی و دوران مجردی 

بر اساس نظر روانشناسان و سکس تراپیست هنگامی که دو نفر با هم در ارتباط هستند و می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد بررسی قرار بگیرد آگاهی از رابطه قبلی افراد با یکدیگر می باشد، هنگامی که افراد به مرحله جدی از آشنایی رسیده باشند باید در مورد این موضوع صحبت کنند.

اطلاعاتی مانند مشخصات فردی، طول مدت آشنایی، علت بهم خورد رابطه، باید بپرسیده شود و زیاد نباید وارد جزئیات شد.

یکی از مواردی که در ازدواج زوجین باید مورد بررسی قرار گیرد، بررسی و ارزیابی وضعیت تعامل و تناسب آن ها با یکدیگر می باشد که برای بررسی این موضوع باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • هم خوانی ارزش ها و نگرش ها
  • نقش و جایگاه جنسیتی
  • وضعیت اقتصادی و رفاه
  • خود مختاری
  • اهمیت و جایگاه مذهب
  • الگوی گفت وگوی زوجین

مواردی که بیان شده از محیط خانواده تاثیر می پذیرد و به همین دلیل باید میزان همخوانی و تفاوت ها را در بین زوجین بررسی کرد زیرا بسیار مهم می باشد.

منبع : پیشینه خانواده چقدر در موفقیت ازدواج نقش دارد؟ طبق نظر دکتر روانشناسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *