هدف از ازدواج | آیا ازدواج راه خوشبختی است؟

تاکنون فکر کرده اید که چرا ازدواج می کنیم یا دلایل و هدف ازدواج چیست؟ از آن جایی که امروزه نیاز و خواسته های جوانان گسترش پیدا کرده در ازدواج‌ آن ها هم تغییراتی ایجاد شده است. در این مقاله اهداف و دلایل ازدواج مورد بررسی قرار گرفته است.

امروز جوانان برای ازدواج نیاز به دلایل و منطق قوی دارند که بر ترس آن ها غلبه کند.

 چرا باید ازدواج کنیم؟

اینکه چه دلیلی برای ازدواج وجود دارد دغدغه همه افراد است.

هر کس در زندگی به این نتیجه می رسد که باید تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کند و از زندگی مجردی فاصله بگیرد اما گاهی افراد احتیاج دارند که دید وسیع تری نسبت به این قضیه داشته باشند. در ادامه برخی از دلایل ازدواج ذکر شده است:

 ازدواج خوشبختمان می کند

بسیاری از افراد تصور می کنند که ازدواج باعث خوشبختی می شود این درحالی است که مطالعات و تحقیقات انجام شده افراد متاهل خوشبخت تر از افراد مجرد هستند.

مارتین سلیگمن می گوید:

ازدواج علاوه بر پیوندی که بین انسان ها برقرار می کند باعث خوشبختی آن ها می شود به زندگی انسان ها معنا می بخشد و خوشبخت ترین افراد کسانی هستند که ازدواج می کنند.

 دو عاملی که باعث خوشبختی انسان می شود:

  • ایمان به خدا
  • ازدواج

وقتی افراد ازدواج می کنند و به یکدیگر عشق می ورزند از تنش‌ها و درگیری‌ها رها می شوند.

 در واقع با ازدواج، رابطه بین افراد عمیق تر خواهدشد.

علت آرامش انسان ها عشق است، عشق به انسان آرامشی عمیقی می دهد بنابراین ازدواج سالم کنید تا سالم بمانید.

 بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده که اگر رابطه خوبی با همسر داشته باشید سیستم دفاعی شما بهبود می یابد و حتی زخم افراد که رابطه سالم و عمیق با همسرشان دارد زودتر خوب می شود.

مطالعات نشان داده که افراد متاهل کمتر در بیمارستان های روانی بستری می شوند و بیشترین تعداد بستری شده افرادی هستند که در روابط خود دچار مشکل شده اند.

بنابراین ازدواج می‌تواند مانع افسردگی و ناراحتی‌های روانی شود.

ازدواج وضعمان را خوب می کند

درآمد افراد متاهل بیشتر از مجرد ها می باشد.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که افرادی که متاهل هستند سه برابر بیشتر از مجردها درآمد دارند.

یکی از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است به نتیجه جالبی رسیده و آن هم این است که احتمال خانه دار شدن افراد متاهل ۷ برابر بیشتر است و افراد متاهل پس انداز و ثروت بیشتری دارند.

ازدواج فقط شریک شدن از لحاظ روحی روانی و عاطفی نیست بلکه از هر لحاظ و جنبه ای یعنی هزینه، تلاش، سرمایه هم با هم شریک می شوید.

 عشق واقعی را در ازدواج تجربه می کنیم

بررسی های انجام شده توسط کوندز بیان می کند مهم ترین چیزی که مردم از ازدواج می خواهند عشق ورزیدن است وقتی از افراد مجرد پرسیدند که با ازدواج نکردن چه چیزی را از دست داده اید حدود ۴۵ درصد از آن ها گفتند عشق و دوست داشتن را از دست داده ایم.

بسیاری از افراد تصور می کنند که با ازدواج به تمام آرزوهای خود می رسند اما اینگونه نیست و ازدواج باعث چالش هایی نیز می شود.

 ازدواج به زندگی معنای بیشتری می دهد

مارک تواین میگوید: انسان با ازدواج دو خط شکسته را به هم وصل می‌کند و به دو زندگی بی هدف، هدف می بخشد و به هر کدام دلیلی برای زندگی می دهد.

 در واقع ازدواج به انسان کمک می کند که با هدف زندگی کند.

اگر قبل از ازدواج ما فقط نقش فرزند خانواده را داشتیم حالا قرار است که همسر یک خانواده و در آینده پدر یا مادر فرزندی باشیم این یعنی زندگی دارای ارزش می شود و نمی توانیم از آن بگذریم بلکه باید با مسئولیت بیشتری به وظایف خود عمل کنیم.

پیمودن مسیر زندگی با ازدواج لذت بخش تر می شود. اگر بخواهید به محل مورد علاقه تان مثلاً سینما، پاساژ  بروید ترجیح می دهید تنها بروید یا با شخص مورد علاقه تان؟ اگر قصد مسافرت طولانی داشته باشید چطور؟ اگر بخواهید به مسافرت تفریحی بروید؟

اگر شما انسان سالمی باشید در هر سه مورد حضور دوستان را ترجیح می دهید در مورد زندگی هم به همین شکل است اگر زندگی شما با شخصی که دوستش دارید ادامه پیدا کند زندگی برای شما آسان و لذت بخش خواهد بود و باعث خوشبختی شما می شود.

ازدواج برای ما اعتبار می آورد

افراد متاهل در جامعه اعتبار بیشتری دارند در واقع به آن ها احترام بیشتری گذاشته می شود و به عنوان اشخاص مستقل شناخته می شوند. همچنین این افراد از مزایای بیشتری برخوردارند.

آیا با ازدواج جامعه بهتری خواهیم داشت؟

خانواده مهم ترین رکن جامعه می باشد شاید این جمله برای شما تکراری باشد ولی هدف اصلی ازدواج این است که شما کانونی برای پرورش و بزرگ کردن فرزندان شکل دهید. کاری که جامعه به تنهایی نمی تواند آن را انجام دهد.

در جوامع غربی با آزادی های موجود می توان راحت تر به این نتیجه رسیده اند.

پیشنهاد مشاور: چگونگی شناخت مردان پیش از ازدواج

ازدواج باعث می شود ما خودمان را بهتر بشناسیم

در واقع همسر آینه ای برای همسر خود می باشد.

افرادی که ازدواج می کنند اگر رابطه ای صمیمانه و عمیق با هم داشته باشند در شرایط مختلف می توانند خودشان را بشناسند و به نقاط قوت و ضعف یکدیگر پی می برند.

تنها نقاط ضعف نیست که در ازدواج مشخص می شود، بسیاری از قدرت ها در وجود انسان ها پنهان شده است و شرایطی برای مشخص شدن آن وجود ندارد.

شاید افراد تا قبل از ازدواج فکر می کردند که از پس همه کارها بر می آیند اما بعد از ازدواج متوجه شده اند که چه ضعف هایی دارند یا برعکس آن ها فکر می کرده اند که توانایی ندارند ولی در موقعیتی قرار گرفته اند که با موفقیت توانسته اند آن را طی کنند.

هدف از ازدواج

 ازدواج باعث رشد ما می شود

بعد از ازدواج وظایف افراد بیشتر می شود و نه تنها ما انتظاراتمان نسبت به خودمان بیشتر می شود بلکه نسبت به دیگران هم بیشتر می شود همین موضوع باعث می‌شود که استعداد های ما در تمام زمینه ها شکوفا شود.

با ازدواج افراد نقش هایی مانند همسر، عروس، داماد، پدر یا مادر بودن به خود می گیرند و متناسب با نقش و وظایف خود تجربه های کسب می کنند.

نقش‌هایی که بدون ازدواج هرگز آن ها را تجربه نخواهیم کرد.

یکی از تجربه های مهم در زندگی هر فرد مادر یا پدر شدن است که ازدواج این نقش را به انسان هدیه می کند، به این صورت است که شخصیت انسان کامل تر می شود.

ازدواج در واقع باعث سر و سامان دادن به زن و مرد می شود در این حالت زندگی برای آن ها معنا پیدا می‌کند.

برای برخی افراد تصور می کنند که فقط باید ازدوا کنند و چون دیگران ازدواج می کنند پس آن ها هم باید ازدواج کنند.

ازدواج یک کار مهم و بزرگ است که باعث می شود سرنوشت و زندگی انسان کاملاً تغییر کند.

ازدواج باعث بقای نسل خواهد شد و به صورت رسمی و غیر رسمی روی جامعه تاثیر می گذارد برای همین است که دختر و پسر زمانی که می خواهند ازدواج کنند هیجان زده و نگران می شوند.

ازدواج خوب خوب و سالم

ازدواج سالم باعث سلامت روح و جسم شما می شود در صورتی که اگر ازدواج اشتباهی داشته باشید از لحاظ جسمی و روحی دچار شکست خواهید شد.

بنابراین بهتر است در مورد انتخاب همسر بیشتر وقت و انرژی بگذارید.

هدف از ازدواج از دیدگاه روانشناسان

زندگی هر شخصی به دوره های مختلفی تقسیم می شود و در هر زمان نیازهای خاصی وجود دارد.

وقتی شما در سنین پایین هستید نیاز به مراقبت دارید و وقتی سن شما بالاتر می رود نیاز به آموزش و تحصیل دارید و بعد در جامعه حضور پیدا کرده و کسب تجربه می کنید.بنابراین زمانی فرا می‌رسد که شما زندگی خود را تشکیل می دهید.

با توجهبه تحقیقات و آمارها افراد متعهد، خوشبخت تر از افراد مجرد هستند بنابراین ما باید ازدواج کنیم تا سالم بمانیم.

با ازدواج سیستم دفاعی بدن تقویت می‌شود همان گونه که خداوند در قرآن می فرماید که شما با ازدواج روزی خود را گسترش می دهید و وضعیت مالی بهتری پیدا می کنید.

ازدواج به افراد کمک می‌کند که خود را بشناسند و نسبت  نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند.

نیاز به همدم

اگر بپرسید که هدف از زندگی مشترک چیست؟

به شما خواهیم گفت که داشتن همدم مهم‌ترین موضوع است. فضای آرامی که بتوانید، آرامش را کنار یکدیگر تجربه کنید و در مورد مسائلی که با هیچکس نمی توانید صحبت کنید، صحبت کنید.

اگر هدف شما برای ازدواج فقط این است که کسی همراه شما باشد و به کارهای شما رسیدگی کند می توانید مستخدمی را استخدام کنید تا به کارها رسیدگی کند.

عشق و محبت

انسان ها نیاز دارند که به دیگران عشق بورزند و دیگران نسبت به آن ها ها عشق و محبت داشته باشد.

چنین حسی زیباترین حس است. زمانی که شما احساس کردید که می توانید به کسی ابراز محبت کنید و از او مراقبت کنید.بهترین راه ازدواج است.

داشتن حامی

روانشناسان معتقدند یکی از مهم ترین دلایل ازدواج  داشتن حامی در زندگی است.

شما در زندگی خود اهدافی دارید که دوست دارید به آن ها برسید ولی رسیدن به آن ها سخت و دشوار است تا جایی که احساس می کنید که توانایی رسیدن به آن را به تنهایی ندارید.

پس یکی از اهداف مهم ازدواج این است که شما با داشتن حامی به این اطمینان می‌رسید و می‌توانید با همراهی و کمک هم به اهدافتان برسید.

رابطه جنسی

رابطه جنسی نیاز هر شخصی است .

معمولاً هدف از ازدواج مردان رابطه جنسی است ولی باید به این نکته توجه کرد که این نیاز فقط مخصوص مردان نیست. هم زنان و هم مردان به رابطه جنسی نیاز دارند و تنها راه پاسخگویی به این نیاز ازدواج است.

لذت بخش کردن زندگی

زندگی مجردی برای برخی افراد شاید خوب باشد و از آن لذت ببرند اما انسان موجودی اجتماعی است و وقتی کاری جمعی انجام می دهد لذتی دو برابر خواهد برد.

همه انسان ها یک بار زندگی می کنند پس بهتر است کاری کنیم که بیشترین لذت را از زندگی ببریم. داشتن همسری خوب و نمونه می تواند مسیر زندگی شما را کاملا تغییر دهد.

رسیدن به آرامش

ازدواج یک نیاز برای افراد است که باید به این نیاز پاسخ داده شود نیاز به انسان انگیزه می دهد که به دنبال راه حلی برای رفع نیازهایش باشد. تنها راه پاسخگویی به این نیازها ازدواج است و تا زمانی که به این نیاز پاسخ داده نشود به آرامش نخواهید رسید.

تجربه های جدید

اگر شما این دلیل را برای ازدواج بیاورید می توانید طرف مقابلتان را به راحتی قانع کنید.

برخی از احساسات و تجربه ها فقط با ازدواج کردن بدست می آید و با ازدواج می توانید به راحتی آن ها را درک کنید مثل حس مادر بودن، پدر بودن و یا همسر بودن.

امنیت

از نظر روانشناسی مهم ترین دلیل برای ازدواج خانم ها داشتن امنیت است به خصوص امنیت مالی.

اگر شخصی که به خواستگاری شما می آید از لحاظ مالی شرایط مناسبی داشته باشد شما در آینده زندگی خوبی خواهید داشت.

امنیت به ابعاد مختلفی تقسیم می شود.

 امنیت عاطفی مهم ترین امنیت است بدین معنا که همیشه شما را دوست دارند و به شما عشق می ورزند.

دوری از انحرافات

انسان ها نیازهای مختلفی دارند که اگر آن ها را نادیده بگیرند به آرامش نمی رسند بنابراین باید به نیازهای خود پاسخ بدهند و اگر به این نیازها با ازدواج پاسخ ندهند به انحراف کشیده می شوند.

 

سوالات متداول

 هدف از ازدواج چیست؟

ازدواج و زندگی شاد باعث رشد شخصیت افراد می شود و فرزندان در آن به بهترین شکل تربیت می شوند.

هدف از ازدواج از نظر روانشناسی چیست؟

هدف اصلی از ازدواج پذیرش مسئولیت است. از نظر مشاور خانواده متعهد بودن و مراقبت از زندگی از هدف های اصلی ازدواج است.

هدف از ازدواج از نظر اسلام چیست؟

پاسخ درست به نیاز های جنسی می باشد، در واقع ازدواج باعث پاکدامنی و خوش اخلاقی می شود و عشق و علاقه بین زوجین ایجاد می کند.

 اصلی ترین هدف ازدواج چه می تواند باشد؟

مهم ترین هدف ازدواج پیدا کردن یار و یاوری تقریبا شبیه به ماست تا بتوانیم در کنار هم به هدف های مشترکمان برسیم و برای داشتن زندگی سالم برنامه ریزی کنیم.

هدف از ازدواج در طول زندگی برای افراد چیست؟

افراد به دنبال این هستند که برای خود همسری انتخاب کنند که به آرامش برسند و زندگی شاد و بدون دغدغه داشته باشند و از بودن کنار یکدیگر لذت ببرند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

مهم ترین دلایل منطقی ازدواج

ازدواج نوعی چالش است ولی چالشی که خوب است زیرا نقاط ضعف، آسیب ها و نقص ها را برای شما مشخص می کنند.

ازدواج باعث صبوری شما می ‌شود و شما دربرابر مسائل مختلف مثل فشارهای مالی، مرگ‌عزیزان، تربیت فرزندان صبور می کند.

 شما به تنهایی از عهده تمامی مسائل برنمی آیید و نمی توانید مثل روزهای اول عاشق همسر خود باشید.

شما دائما در حال تغییر و رشد شخصیت هستید این باعث می‌شود که شما توانایی مقابله با این چالش‌ها را پیدا کنید.

دکتر جان گاتمن می‌گوید که امروزه زنان و مردان انتظار دارند که مورد محبت قرار بگیرند در حقیقت وقتی صحبت از ازدواج موفق می شود آن ها تحمل هیچ سوء استفاده عاطفی ندارند و توقع دارند که همسرشان نسبت به آن ها وفادار باشد، البته این به این معنا نیست که زن و مرد هرگز با هم اختلاف و درگیری نداشته باشند حتی ممکن است زن و مردی که با عشق ازدواج کرده اند در طول زندگی با هم دعوا داشته باشند. ممکن است شما در طول زندگی با مسائل ناراحت کننده ای روبرو شوید و اوضاع همیشه به گونه ای که شما فکر می کنید پیش نمی رود بنابراین گاهی لازم است برنامه هایتان را تغییر دهید.

حمایت

عشق به معنای خوشحال کردن طرف مقابل نیست بلکه به معنای حمایت کردن از یکدیگر است.

خوشحال کردن طرف مقابل به این معناست که شما به یقین برسید که طرف مقابلتان آسوده است و هیچ دغدغه و نگرانی ندارد.

به این نکته توجه داشته باشید که همه انسان ها در طول زندگی دچار اشتباه می‌شود پس شما باید با خوشحال کردن شریک زندگیتان به او نشان دهید که در مقابل ناراحتی ها و مشکلات از او حمایت می کنید.

شما با حمایت، علاقه خود را به همسرتان نشان می‌دهید، زوج های واقعی خودشان را وقف همسرشان می کنند.

از خودگذشتگی باعث رشد انسان می‌شود و همچنین باعث می‌شود که شما نسبت به نقاط ضعف و ترس های خود آگاهی پیدا کنید.

 اگر شما آمادگی ازدواج دارید ولی شریک زندگیتان ندارد باید چه کار کنید؟

ازدواج برای برخی افراد معنای منفی به همراه دارد یکی از دلایلی که باعث این فکر در افراد شده است آمار طلاق است. میانگین سن ازدواج برای زنان ۲۷ سال و برای مردان ۲۹ سال است.

اصلی ترین دلیل ازدواج شما چیست؟

امروزه معنا و مفهوم ازدواج تغییر کرده است در  نسل های گذشته افراد برای کسب موقعیت اجتماعی ازدواج می‌کرده‌اند ولی امروزه زوج ها به دنبال نیمه گمشده هستند و هدف از ازدواج رفاقت، لذت و غیره است.

دلیل اهمیت ازدواج برای شما چیست؟ چرا ازدواج برایتان مهم است؟

بهتر است به این موضوع فکر کنید که چرا همسرتان آمادگی لازم برای ازدواج را ندارد ابتدا باید شما اهداف و رویاهای خود را مشخص کنید، اگر دلیل ازدواج شما تنها ترس از تنهایی است باید در تصمیم خود تغییراتی ایجاد کنید اگر می خواهید ازدواج کنید ولی حس می کنید که طرف مقابلتان خودش را کاملا وقف شما نمی کند باید تعهداتش را نسبت به شما ثابت کند تا فکر شما را تغییر دهد.

به یاد داشته باشید که هدف از ازدواج تغییر طرف مقابل نیست بلکه پایداری و پایبندی به رابطه است.

منبع : هدف از ازدواج | آیا ازدواج راه خوشبختی است؟ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *