روان درمانی با کمک اسب، که همچینن به عنوان درمان از طریق اسب سواری یا اسب درمانی شناخته می شود، نوعی روش درمان در زمینه سلامت روانی تجربی است که شامل تعامل فرد درمانجو با اسب ها می باشد.

اسب درمانی برای درمان افراد در تمامی سنین طراحی شده است و نشان داده شده است که در درمان طیف وسیعی از مشکلات سلامتی روانی مفید می باشد و درمانگر روش اسب درمانی با استفاده از یک تشخیص، نگرانی های فیزیکی و روان شناختی فرد درمانجو را شناسایی می کند.

معمولا افراد درمانجو از هر دو روان درمانگرهایی که در اسب درمانی و آموزش اسب متخصص هستند و با کاربردهای درمانی این تخصص ها آشنا هستند، استفاده می کنند (هر چند که ممکن است یک نفر هر دو وظیفه تخصصی را انجام دهد).

• تاریخچه و توسعه اسب درمانی

• اسب درمانی چگونه می تواند مفید باشد؟

• اسب درمانی به چه نحوی صورت می گیرد؟

• محدودیت ها و نگرانی ها در مورد اسب درمانی

تاریخچه و توسعه اسب درمانی

ایده مربوط به ترکیب فعالیت ها و فلسفه های اسبی، در درمان مشکلات سلامت روانی و فیزیکی به قرن ها قبل بر می گردد. یونانیان باستان در مورد مزایای اسب سواری نوشته هایی دارند که آن را کرگدن یا اسب درمانی نامیده اند (در زبان یونانی، کرگدن معادل با اسب می باشد).

با این وجود، بعد از میانه های دهه 1990، روان درمانگر های معاصر شروع به استفاده از اصول فعلی اسب سورای درمانی کردند که برای درمان فلج اطفال و دیگر مشکلات مربوط به سلامت روانی بکار برده می شد.

روان درمانی با کمک اسب، به عنوان یک روش درمانی، در نتیجه رشد تکنیک ها اسب سواری درمانی ایجاد شد و سازمان هایی ایجاد شدند تا افراد معلول بتوانند از اسب سواری استفاده کنند.

برخی از این سازمان ها مابین درمان با کمک اسب، کرگردن (اسب) درمانی و سوارکاری درمانی تمایز قایل شده اند. اسب درمانی بیشتر بر روی روش درمانی حرفه ای، گفت و گو محور و فیزیکی تمرکز دارد.

سوار کاری درمانی مربوط به افرادی می باشد که شرایطی از قبیل فلج مغزی و یا علائم داون ، که نیاز به کمک فیزیکی بیشتر در موقع اسب سواری دارد تا بتواند بر روی اسب بهتر بشیند و آسیب نبیند، طراحی شده است.

همه روش های درمانی با کمک اسب، می تواند منجر به بهبودهای سلامت روانی قابل توجهی در فرد درمانجو شوند

اسب درمانی به چه نحوی می تواند مفید باشد؟

مطالعات صورت گرفته نشانگر این نکته است که افراد در تمامی سنین، می توانند از اسب درمانی استفاده کنند، و اسب ها برای درمان طیف وسیعی از مشکلات بکار برده می شوند، که عبارتند از:

• فلج مغزی

• بی توجهی یا بیش فعالی (ADHD)

• اعتیاد یا مشکلات مربوط به سوء استفاده های مهم

• مشکلات مربوط به حالت روانی

• اوتیسم

• آسپرگرها

مشکلات یادگیری

• مشکلات غذایی و تغذیه ای

• اندوه و زیان

• آسیب و استرس بعد از آسیب (PTSD)

دو قطبی

افسردگی

اضطراب

اسب درمانی می تواند برای از بین بردن مشکلات فیزیکی، همانند تیک (پرش عضلانی) های رفتاری، مشکلات کنترل حرکتی، توازن، وضعیت اندامی، و هماهنگ سازی – بخصوص در مورد کودکان و نوجوانان فلج اطفالی- بکار برده شود.

در مورد سایر افراد، کار کردن با اسب منجر به افزایش مهارت های شناختی افراد، کاهش استرس، از بین رفتن علائم PTSD و شناسایی علائم مربوط به افسردگی می شود.

همچنین نشان داده شده است که اسب درمانی در برخی موارد تاثیر مثبتی را بر روی روابط مخرب زوجین داشته است که عدم مراجعه به درمان آنها، می توانست منجر به بروز رفتارهایی شود که برای سلامتی و امنیت مضر بودند.

در یک مطالعه صورت گرفته بر روی بیش از 30 نفر شرکت کننده در برنامه اسب درمانی آزمایشی، محققان نتیجه گیری کردند که ناراحتی ها و درد های روان شناختی افراد، بعد از انجام درمان به شدت کاهش می یابد و بهزیستی روان شناختی آنها بهبود می یابد.

این تاثیرات مثبت، در طول شش ماه بعد از درمان، همچنان ثابت باقی می ماند.