درمان بدبینی و شکاکیت همسر

شک و بدبینی(پارانوئید) همسر یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زوجین با آن درگیر هستند. درمان شک همسر نیاز به تلاش و صبر فراوان دارد. این مقاله به درمان شک و بدبینی همسر می پردازد.

شک نقطه مقابل اعتماد است.

زنانی که به همسر خود شک دارند رفتار محبت آمیزی نسبت به همسر خود ندارند.

یکی از مواردی که باعث اختلاف بین زن و شوهر می شود شک است و ریشه آن در بدبینی است مثلاً گاهی اوقات ممکن است همسر دیر به خانه بیاید و برداشت همسرش این باشد که مشغول خیانت بوده است.

این زنان با بی اعتمادی پایه و بنیان خانواده را خراب می کنند و به جای اینکه زوجین لحظات خوشی کنار یکدیگر داشته باشند آن را تلخ می کنند اما اگ زنی نسبت به همسر خود اعتماد کافی داشته باشد هرچه را که بشنود باور نمی کند و می داند حقیقت ندارد.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث سرد شدن روابط افراد می شود بدبینی و شک است و این در برخی از خانواده ها وجود دارد‌. اما اگر شما برخورد مناسبی نسبت به این قضیه نداشته باشید مشکلات زیادی را تجربه خواهید کرد.

 دو اصل مهم در ازدواج و پس از ازدواج احترام و اعتماد است و اگر این دو تخریب شود زندگی تلخ خواهد شد.

بنابراین شما باید به این دو اصل توجه داشته باشید.

رابطه شک و وسواس

شک ریشه در وسواس دارد و این دو بسیار شبیه به هم هستند. همانطور که فرد وسواسی دائما فکر می کند که چه کار کند و به هیچ نتیجه ای نمی رسد، افرادی که دچار شک و بدبینی هستند هم حالتی دوگانه دارند یعنی نمی دانند که آیا انجام این کار درست است یا خیر؟

به همین خاطر است که افراد وسواسی با شک و تردید روبه‌رو هستند. باید به این نکته توجه داشته باشید که شخصیت های سوء ظنی با اختلال شخصیت وسواس متفاوت هستند.

افرادی که دچار شکاکیت هستند به فرد خاصی مشکوک می شوند. این شک معمولاً در مورد مسائل ناموسی و اقتصادی است.

خصوصیات افراد شکاک و بارانویا

  • نسبت به امور دیدی منفی دارند.
  •  امیدوار نیستند.
  •  نمی توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند.
  • تمایل به کنترل گرایی دارند.
  •  دائماً اطرافیان را چک می کنند.
  • رفتار آن ها همراه با خشم و عصبانیت است.
  •  بی احساس، بی مهر و محبت هستند.
  •  حس حسادت در آن ها بالاست.
  •  اعتماد به نفس ندارند.

 وقتی زن یا مردی متوجه بدبینی همسر خود شد چگونه باید رفتار کند؟

در این هنگام باید به صورت پلکانی عمل شود یعنی به جای اینکه برای همسر خود دلیل و منطق بیاورید صبر و تحمل داشته باشد.

قصد ثابت کردن خود به همسر را نداشته باشید، زیرا ممکن است این شک و بدبینی از نوع هذیان باشد و شما هر چقدر برای او دلیل و منطق بیاورید.

پس فرصت دهید و به مرور زمان با رفتار خود نشان دهید که این شک و بدبینی اشتباه است.

شما نسبت به همسر شکاک و بدبین خود نباید عصبانی و پرخاشگر باشید. گاهی ممکن است که روش گفته شده جواب ندهد.

در این حالت شما باید به صورت مستقیم و رودررو با او صحبت کنید، اگر این روش هم جواب نداد باید از بزرگترها و اطرافیان که دارای تجربه و مهارت بیشتری هستند کمک بگیرید.

 اگر این مرحله هم جواب نداد بدترین نوع شک یعنی شک هذیان، حسادت وجود دارد و باید حتما به روان پزشک مراجعه شود.

اگر این بیماری درمان نشود فرد دچار مشکلات بسیار زیادی حتی بیماری های روحی و جسمی می شود.

فقط درصد کمی از بیماران با حضور به روانپزشک هم جواب نمی گیرند ولی بیشتر افراد جواب گرفته و به زندگی عادی خود بر می گردند.

دلایل بدبینی و شک به همسر چیست؟

هدف از ازدواج رسیدن به آرامش است و این هدف زمانی محقق می شود که اعتماد در آن جاری باشد. در واقع پایه و اساس هر رابطه ای اعتماد است و اگر اعتماد وجود نداشته باشد همه افراد دچار آسیب می شوند زیرا عدم اعتماد در رابطه زناشویی با بدگمانی، شک و بدبینی همراه است و به مرور زمان باعث عصبانیت افسردگی و ناامیدی می شود.

بدبینی به همسر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی ممکن است به دلیل شخصیت خود فرد باشد و گاهی هم می‌تواند به دلیل رفتارهای اشتباه همسر باشد.

  • تجربه تلخ در دوران کودکی
  • شکست عاطفی
  •  در معرض اخبار منفی قرار گرفتن
  •  مشاهده خیانت از سوی دیگران
  • خیانت همسر
  •  مصرف‌مواد
  •  ابتلابه اختلال شخصیت پارانوئید
  • عشق و علاقه زیاد

گاهی دوست داشتن بیش از حد زن و مرد باعث شک و بدبینی می شود زیرا آن ها یکدیگر را متعلق به خود می دانند و هر گونه رفتار بیرون از خانه را اشتباه می دانند. آن ها به تدریج فکر می کنند علاقه طرف مقابل به آن ها کم شده و به نابودی زندگی فکر می کنند.

  • عدم شناخت کافی از همسر

گاهی علت شک و بدبینی عدم شناخت کافی از همسر قبل از ازدواج می باشد، اگر فرد شناخت کافی نسبت به همسر خود نداشته باشد و بر اساس معیارهای او عمل نکند فرد از همسرش متنفر می شود و همین مسئله باعث شک و بدبینی در او می شود.

مشاورین و متخصصین علت شک و بدبینی را عدم شناخت کافی از همسر می‌دانند. بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک افراد متوجه می‌شوند که همسرشان با معیارهای آن ها همخوانی ندارد.

در این هنگام ایرادها و بهانه گیری ها شروع می شود و به تدریج فاصله بین آن ها ایجاد می شود، صمیمیت بین آن ها کاهش پیدا می‌کند و این باعث شک و بدبینی می شود.

برای همین برای داشتن ازدواج موفق باید اطلاعات صحیح و دقیقی از یکدیگر داشت.

  • علت بدبینی و شکاکی در دوران کودکی

اگر کودک در خانواده‌ای بزرگ شده باشد که والدینش به یکدیگر شک داشته اند این روش را از والدین خود می آموزد و در آینده نسبت به فرزندان و همسر خود شکاک می شود.

  • شک و بدبینی به علت مراقبت از خانواده

ریشه شک و بدبینی می تواند مراقبت های خانوادگی در مقابل حسادت های اطرافیان باشد.

  • شک بیمارگونه

افرادی که دچار شک و بدبینی هستند، نسبت به اطرافیان و همسر خود بی اعتمادند و به دلیل شک و بی اعتمادی بیش از حد، قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند، زیرا نمی توانند به راحتی اعتماد کنند و درمان این افراد هم سخت و دشوار است زیرا به پزشک هم اعتماد ندارند.

زنان و مردانی که دچار اختلال پارانوئید هستند شک و بدبینی در آن ها بسیار زیاد است و رفتار دیگران را همان گونه که می خواهند تفسیر می‌کنند، به هیچ کس اعتماد ندارند و ممکن است بی دلیل به همسر خود شک کنند.

این افراد از همان ابتدا با رفتارهای ظریف، بی‌اعتمادی خود را نشان می‌دهند که باید به آن ها توجه داشته باشید و هوشیار باشید.

  • افزایش خیانت در جامعه

متاسفانه امروزه خیانت در جامعه افزایش پیدا کرده است حال اگر شک و بدبینی در فرد حالت ژنتیک داشته باشد با مشاهده آمار خیانت در جامعه شک و بدبینی او افزایش پیدا می ‌کند.

باید به این نکته توجه کرد که شک و بدبینی می‌تواند به طرف مقابل انتقال پیدا کند و او هم فردی شکاک و بدبین شود.

  • حسادت

یکی از عواملی که باعث شک و بدبینی بین افراد می‌شود، حسادت است که عزت نفس پایین، کنترل همسر و احساس ناامنی از نشانه های آن می باشد.

چنین افرادی به همسر خود بی اعتماد و بدبین می شوند و رفتارها و حرف‌های او را به گونه‌ای که خود می‌خواهند برداشت می کنند.

فرزندانی که در خانواده های شکاک و بدبین بزرگ‌ می شوند در آینده احتمال بیشتری دارد که به اطرافیان و همسر خود بدبین و شکاک شوند و این موضوع می تواند در تربیت فرزندان آن ها هم نقش داشته باشد و این چرخه ادامه دار شود.

  • مصرف شیشه
  • استفاده از داروهای لاغر کننده که از مشتقات آن فتامین‌ها هستند.
  • تاثیر پذیری از فیلم ها و سریال ها
مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

کدام رفتارها نشان می دهد نامزد یا همسرتان به شما شک دارد؟

شک و بدبینی به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد. زندگی با افراد شکاک و بدبین سخت و دشوار است به همین دلیل اگر شما با نشانه های شکاکیت آشنا باشید می توانید مانع ورود این افراد به زندگیتان شوید.

نشانه‌های آن عبارتند از:

  • چک کردن تلفن همراه
  •  حسادت های بی حد و مرز
  • اصرار به ماندن در خانه
  • پرخاشگری در مواجهه با ارتباط با جنس مخالف
  •  قطع ارتباط با اطرافیان
  •  سر زدن ناگهانی به محل کار و مچ گیری
  •  عدم احترام به حریم شخصی
  •  امتحان کردن به شیوه های مختلف

 زندگی با فرد شکاک مانند یک زندانی است که هیچ راه فراری ندارد.

بدبینی در روزهای اول خود را به شکل عشق و علاقه نشان می‌دهد ولی به مرور زمان باعث آزار و اذیت می ‌شود.

در روزهای اول ممکن است افراد علت شک و بدبینی را دوست داشتن بدانند و به همین دلیل با آن کنار بیایند.

مثلاً ممکن است فرد بدبین، خانه ای کرایه کند،  پنجره ها را با میله های فولادی پوشش دهد وقتی علت را از او می پرسی می گوید می خواهم از همسر زیبایم مراقبت کنم.

به تدریج این میله های فولادی به میله‌های زندان تبدیل می شود. ارتباط همسر با اطرافیان کم می شود و همسر را به بهانه های مختلف محدود می کند.

فرد بیمار حتی ممکن است به رابطه همسر با اطرافیان هم حسادت کند. به مرور زمان این محدودیت ها بیشتر می شود و شک و بدبینی در قالب خشونت خود را نشان می دهد و باعث نارضایتی فرد از زندگی می‌شود. این محدودیت ارتباط باعث افسردگی، غم، اندوه و عصبانیت می شود.

 چگونه با همسر بدبین رفتار کنیم؟

زندگی با افراد شکاک سخت است، از آن ها نمی‌توانیم انتظار برخورد منطقی داشته باشیم مردان شکاک باهوش هستند ولی بدبینی در آن ها آنقدر زیاد است که نمی‌توانند به راحتی به هرکسی اعتماد کنند. اگر همسر شما بدبین و شکاک است می توانید با رعایت چند توصیه با او راحت تر کنار بیایید.

اولین و مهمترین گام شناخت کافی از شخص بدبین است.

شما می توانید قبل از اینکه وارد زندگی با چنین افرادی شوید آگاهی و شناخت کافی از نشانه ها داشته باشید و وارد چنین ارتباطی نشوید، اما اگر وارد زندگی با چنین افرادی شدید می ‌توانید به توصیه ها عمل کنید.

  • عوامل تحریک بدبینی همسرتان را بشناسید.

عواملی که باعث تحریک همسرتان می شود را بشناسید و از آن ها دوری کنید مثلاً شک در چه زمانی آغاز شد؟ شما چه واکنشی از خود نشان دادید؟ در چه موقعیت هایی شک و بدبینی افزایش پیدا می‌کند؟

با پاسخ به این سوالات می توانید رفتارهای خود را کنترل کنید.

  • خط قرمزها را رعایت کنید.

بهتراست حساسیت های همسر خود را بشناسید و از آن ها عبور نکنید مثلا اگر به تماس ها و پیام های شما شک دارد سعی کنید تماس ها را قطع کنید و روابطتان را در حد رسمی و کاری ادامه دهید.

  • دروغ نگویید و شفاف توضیح دهید.

افراد شکاک و بدبین با کوچکترین دروغی تحریک می شوند، مثلا اگر می گویید به منزل مادرم می روم حتماً به همان جا بروید و اگر مشکلی پیش آمد که نمی توانستید به منزل مادرتان بروید حتماً به همسرتان اطلاع دهید.

  • با او حرف بزنید.

اگر در رابطه شما سوء تفاهمی ایجاد شد حتماً با همسرتان در مورد آن صحبت کنید و آن را از بین ببرید. به او اطمینان بدهید که از زندگی با او لذت می برید .

  • عشقتان را به همسرتان نشان دهید.

به او بگویید که دوستش دارید این باعث می شود که از شر بدبینی خلاص شوید و همسرتان اعتماد بیش تری به شما پیدا کند.

درمان بدبینی و شکاکیت همسر

  • رفتار او را به خود نگیرید و آشفته نشوید.

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که علت بدبینی و شکاکیت همسرتان شما نیستید و یا ارتباط کمی با این قضیه دارید مثلا اگر همسر شما دائماً شما را چک می کرد یا نام کاربریتان را در گوگل سرچ می کرد باید بدانید که این نتیجه رفتارهای شما نیست شما هیچ کار اشتباهی نکرده اید بلکه این کنکاش ها نشان دهنده درک و احساسات همسر شماست.

 اگر مردی به بلوغ فکری و احساسی رسیده باشد از صحبت کردن همسر با همکارش ناراحت نمی شود اما همین کار برای مرد شکاک نشان دهنده تلاش و کوشش برای تور کردن و شروع یک رابطه عاشقانه دیگر است.

شما نمی توانید با افکار دیگران بجنگید و یا به او بگویید که نگاهش به شما اشتباه است بلکه بهترین کار این است که چنین طرز فکری را نادیده بگیرید.

شک و بدگمانی فرد بازتابی از حس از دست دادن کنترل بر خود و حس ناامنی است که باعث می شود روی خط های فرضی طرف مقابل تمرکز کند.

بهترین کار این است که سعی کنید این بدبینی ها را به خود نگیرید.

  • اعتماد به نفس تان را حفظ کنید.

کنار آمدن با همسر شکاک سخت است بنابراین به او اجازه ندهید که زندگی شما را خراب کند. به خودتان بگویید فقط خودتان می توانید رفتار را کنترل کنید و هیچ‌کس توانایی انجام این کار را ندارد. قدرت خود را به راحتی از دست ندهید و به خود بگویید که مسئول احساسات و افکارتان،  خود شما هستید و همسرتان نمی تواند بدون رضایت و اجازه شما کاری انجام دهد.

  • رفتار تدافعی نداشته باشید.

جواب دادن به سوال های همسر شکاک سخت و دشوار است اما نیاز به صبر و شکیبایی دارد.

سعی کنید حالت تدافعی نداشته باشید و با آرامش به سوال های او جواب دهید اگر لحن بد یا رفتار نامناسبی از خود نشان دهید اوضاع را بدتر می کنید و به همسرتان این اجازه را می دهید که فکر کند حتما موضوعی وجود داشته و شک او درست بوده است.سعی کنید احساسات شوهر را نادیده نگیرید از جملاتی استفاده نکنید که اوضاع را بدتر کند مثلاً «وای دوباره شروع نکن ».

به همسرتان اجازه دهید خود را تخلیه کند و بعد از تمام شدن حرف هایش شما شروع به صحبت کنید.

  • گوش شنوا داشته باشید.

به همسرتان گوش کنید. صبور باشید اجازه دهید او در مورد بدبینی ها و شک هایش با شما صحبت کند. به دقت به تمام حرف‌های او گوش دهید اگر همسرتان احساس کند شما به تمام ترس‌ها و اضطراب های او گوش می دهید اوضاع بهتر خواهد شد شاید همسرتان با گوش کردن شما به حرف هایش به این نتیجه برسد که شما احساسات او را درک می کنید.

  • سعی کنید بیشتر در دسترس باشید.

اگر همسرتان دچار بیماری‌ و اختلالات روانی نیست سعی کنید بیشتر در دسترس باشید مثلاً زمانی که همسرتان با شما تماس گرفت سریع گوشی را بردارید.

 با همسرتان صادق باشید، درباره برنامه ها با همسرتان صحبت کنید.

وقتی تاثیری حتی کوچک مشاهده کردید همین روال را در پیش بگیرید تا نتیجه های بزرگتری ببینید. به همسرتان یادآوری کنید که عاشق او هستید و همیشه کنار او می مانید.

  • به رفتارها و کارهای خود دقت کنید.

ممکن است شما کارهایی انجام دهید که باعث شکاکیت همسر خود شوید مثلاً اگر شب ها دیر به خانه بیایید یا شب ها تلفن شما زنگ بخورد طبیعی است که باعث شک و بدبینی می شود زیرا همین مسائل جزئی می تواند نشان دهنده خیانت باشد.

تنها راه حل این مشکلات این است که با همسر خود صحبت کنید و این اطمینان را بدهید که او را در جریان کارهای خود قرار می دهید.

  • تلافی نکنید.

زندگی میدان جنگ نیست. راه برطرف کردن شکاکیت همسر،  تلافی نیست زیرا باعث بدتر شدن اوضاع می شوید.

  • به سراغ گذشته نروید.

اگر در گذشته رابطه ای داشته اید آن را از همسر پنهان نکنید و اگر از شما پرسید به او بگویید اما وارد جزئیات نشوید.

به او اجازه ندهید که کنجکاوی بیش از اندازه ای درمورد گذشته شما داشته باشد شما هم وارد گذشته او نشوید.

  • روی نقطه حساس دست نگذارید.

همه مرد ها روی یک موضوع حساس هستند مثلاً هیچ مردی دوست ندارد مرد دیگری وارد زندگی همسرش شود حتی گاهی ممکن است تحمل شنیدن حرف هایی در مورد برادر یا پدر شما را هم نداشته باشد.

  • مردها از مقایسه کردن بیزارند.

هرگز مردها را با کسی مقایسه نکنید، خانه را به میدان جنگ تبدیل نکنید. در مورد این موضوع دعوا نکنید حتی می توانید بدون اینکه همسرتان در جلسات مشاوره حضور داشته باشد از کمک مشاور خانواده استفاده کنید تا با راهکارهایی که به شما می دهد حساسیت ها را کم کنید.

  • به همسرتان مانند روزهای اول محبت کنید.

اگر همسرتان احساس کند که شما او را مثل روزهای اول دوست ندارید و یا او را فراموش کرده‌اید ممکن است آسیب زیادی ببیند و به شما شک کند پس باید به او بگویید که او را دوست دارید و به هیچ کس جز او فکر نمی کنید.

می توانید با خرید هدیه یا انجام برخی از کارها این احساس را به او نشان دهید.

برطرف کردن حس شکاکیت در همسر

اگر همسرتان با راهکارهای ارائه شده تغییری نکرد باید به این نکته توجه کنید که آیا در تمام مراحل زندگی دچار شک و تردید می شودیا خیر؟ دوم اینکه شدت شکاکیت چقدر است آیا خود فرد هم آسیب می بیند یا خیر؟

  • درمان توهم همسر و شکاکیت او

اگر حس می کنید که همسر شما به شما خیانت می کند فقط شما به خود آسیب می زنید باید به این نکته توجه کنید که او هنوز کنار شماست و در کنار شما زندگی می کند و مهم تراین که او شما را انتخاب کرده است.

  • اگر به همسرتان شک کرده اید و متوجه شک شما نشده است.

شما باید روی خود کار کنید تا شک ها را از بین ببرید تا این سم و بددلی را به همسر خود منتقل نکنید.

  • اگر همسر شما متوجه شک شما شده باشد.

به اشتباه خود پی ببرید و از او معذرت خواهی کنید و به او نشان دهید که کاملاً به او اعتماد دارید.

  • رفتارهای درست با همسر بدبین باید اصولی باشد.

یکی از مهم ترین دلایل اختلاف و درگیری بین زن و مرد شک و بدبینی است که حتی می تواند منجر به طلاق شود.

اگر زوجین این شک و بدبینی را درمان نکنند، زندگی آن ها از هم می پاشد.

  • در این مورد مستقیماً با او صحبت کنید.

اگر متوجه شدید که با رفتاری مهربانانه و پاسخ دادن به سوالات به نتیجه نمی رسید و پاسخ دادن به سوالات شما را خسته کرده بهتر است روش مستقیم تری را در پیش بگیرید. زمانی مناسب را انتخاب کنید و با همسرتان صحبت کنید به او بگویید که از رفتارهایش خسته شده اید و این رفتارها باعث شده شما از او دور شوید.

همچنین به او می‌توانید تذکر دهید که اگر به رفتارها ادامه دهد زندگی را به خطر می‌اندازد.

اگر گفتگو رودررو برای شما سخت است می توانید برای او نامه بنویسید و از احساسات و ناراحتی های خود از این رفتار صحبت کنید و به او بگویید که او را برای تغییر و درمان حمایت می کنید.

اگر شکاکیت همسر به اندازه ای نباشد که به مشاور مراجعه کنید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • گذشته تا را مرور کنید.

مثلاً ممکن است شما در گذشته برای اینکه همسرتان را از رفتن  بترسانید تا قدر بودنتان را بداند او را با مرد دیگری تحریککرده باشید باید بدانید خود شما باعث شکاکیت شده‌اید و به راحتی نمی توانید این شکاکیت را از ذهن او بیرون کنید.

  • نقطه حساسیت او را بیابید.

شما باید حد و مرزها را بشناسید و از کارهایی که همسرتان روی آن ها حساس است پرهیز کنید.

  • با او حرف بزنید.

لازم نیست که برای از بین بردن حساسیت های همسر در خانه بنشینید و ارتباط خود را با جامعه محدود کنید، بلکه می‌توانید رفتار و برخورد درست داشته باشید و با صحبت کردن به او نشان دهید که او را دوست دارید و در کنار او خواهید ماند. با لجبازی و زورگویی نمی توانید به اهداف خود برسید.

  • باج ندهید.

اگر علت شکاکیت همسرتان محل کار یا هر دلیل دیگری می باشد هرگز باج ندهید و خود را مقصر جلوه ندهید زیرا اگر باز هم موضوع را تغییر دهید او شکاک است.

همسرتان باید در برخی موارد وارد حریم شخصی شما نشود و شما را وادار به انجام کاری نکند.

شما نباید به دلیل حساسیت های بیجای او از اجتماع فاصله بگیرید.

  • پنهان کاری نکنید.

فرد شکاک با هر موضوعی حتی کوچک حساس می شود. پس برای اعتماد کردن باید صداقت داشته باشید با پنهان کاری و دروغگویی حساسیت و شکاکیت او را بیشتر می کنید.

  • مرزبندی کنید.

هرگز وارد حریم شخصی یکدیگر نشوید مثلاً رمز کاربریتان را در اختیار همسرتان نگذارید.

  • از متخصص کمک بگیرید.

اگر با وجود تمام تلاش هایی که کردید باز هم به نتیجه نرسیدید می‌توانید از کمک مشاور استفاده کنید.

مشاور می‌تواند علت بدبینی و شکاکیت همسرتان را تشخیص دهد و بهترین راه حل برای برطرف کردن آن را پیدا کند.

 فرد شکاک ممکن است همیشه افکار بدبینانه نسبت به همسر خود داشته باشد.

ممکن است وقتی او با دیگران ارتباط برقرار می‌کند به او حسادت کند و دیگران را عامل توطئه بداند.

برای زندگی با همسر شکاک باید قبل از هر چیزی رفتار را به خود نگیرید و آشفته نشوید.

اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و حالت تدافعی نداشته باشید به حرف های او گوش کنید و برای از بین بردن شکاکیت همسر در دسترس او باشید از رفتارهایی که باعث حساسیت می شود پرهیز کنید و در مورد احساسات و شکاکیت او صحبت کنید و اگر نتیجه نگرفتید می‌توانید از کمک مشاور و متخصص استفاده کنید.

منبع : درمان بدبینی و شکاکیت همسر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *