با همسر بدبین چگونه رفتار کنیم؟

با همسر بدبین چه کنیم؟ زمانی که در رابطه و زندگی افراد،  شک و بدبینی وجود داشته باشد به تدریج رابطه ی آن ها رو به سردی می رود و صمیمیت آن ها کم می شود.

بنابراین بهتر است که افراد  این بدبینی را از بین ببرند. برخی افراد ممکن است علت بدبینی و شکاکیت را فضای مجازی بدانند ولی فضای مجازی تنها راه بدبینی را هموارتر می‌کند.

برخی از افراد دائماً پیام های همسر خود را چک می کنند این کار باعث می‌شود به تدریج همسرشان اعتماد به نفس خودرا ازدست بدهند.

از طرفی برخی از مردان وفاداری به همسر را در پیش می گیرند اما شکاکیت بیش از اندازه ی آن ها باعث خیانت می شود.

 رفتار والدین شکاک چه تاثیری روی فرزندان می گذارد؟

الگوی فرزندان معمولاً والدین هستند و بعد از آن فرزندان الگوهای دیگر مثل دوستان، خویشاوندان و معلمان را پیدا می کند.

اگر فرزندان ببینند که پدر و مادر،  حرمت ها را زیر پا می گذارند و در مورد مسائلی صحبت می‌کنند که کودکان نباید اطلاعی از آن داشته باشند.

در برخی از شرایط نیز کودک پیام های متفاوتی از پدر و مادر دریافت کنند یعنی پیامی که از پدر دریافت میکنند با پیام مادر یکسان نیست در این صورت احساس می کنند الگوی درستی ندارند.

ما باید بستری برای تربیت درست فرزندان فراهم کنیم تا دیدی واقع بینانه و خوش بینانه داشته باشند.

9 نشانه های همسر شکاک و بدبین

نمی توان به راحتی گفت که همسر چه زمانی به شکاکیت و بدبینی مبتلا شده است. گاهی اوقات پرسیدن سوالاتی مثل باکی بیرون بودی؟ با کی حرف می زدی؟

ممکن است به اشتباه تعبیر شود و افراد علت آن را دلتنگی بدانند در صورتی که علت آن می تواند شکاکیت و بددلی باشد و حتی ممکن است باعث برخوردهای فیزیکی و جسمی شود.

1- فکرهای سرشار از بدبینی و بدگمانی

فردی که دچار شکاکیت می‌شود نسبت به تمام امور و قضایا شکاک و بدبین است و حتی ممکن است کوچک ترین عملی از نظر او ناخوشایند باشد.

رابطه هایی که با شکاکیت همراه است یا کاملا سیاه است یا کاملاً سفید و چیزی بین این وجود ندارد. شما نمی توانید با فردی که دچار شکاکیت است صحبت منطقی داشته باشید.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

2- حسادت

افرادی که دچار شکاکیت و بدلی هستند به همه افراد حسادت می کنند حتی ممکن است حرف زدن همسر با جنس مخالف از نگاه آن ها خیانت باشد.

شما شاید بتوانید او را متقاعد کنید که رابطه ای عادی با فرد دارید اما ممکن است کوچک ‌ترین حرکتی از طرف شما باعث فوران او شود. در چنین رابطه ای شما همیشه مقصر هستید.

3- عقده آزار و اذیت

افرادی که دچار شکاکیت هستند احساس می کنند که همسرشان همیشه به آن ها خیانت می کند. او فکر می کند که از او سوءاستفاده شده است بنابراین حتی اگر شما بهترین رفتار با چنین مردانی داشته باشید بازهم ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرید.

4- بی اعتمادی

شک و بدبینی باعث بی اعتمادی می شود. چنین مردانی به راحتی به کسی اطمینان نمی‌کنند و دائماً به دنبال کشف توطئه هستند.  معمولاً دوستان کمی دارند.

5- خواندن فکر دیگران

ممکن است گاهی شما متوجه شده باشید که همسرتان به شما خیره شده است اما باید بدانید که همسرتان قصد دارد فکر شما را بخواند و شما با کوچک ترین حرکتی مثل اخم کردن سرنخ های جالبی در اختیار او قرار می دهید.

6- زود قضاوت کردن

اگر همسر شما فردی شکاک است شما نمی توانید با او صحبت منطقی داشته باشید زیرا او سریع نتیجه گیری می کند و شما را مقصر معرفی می کند و از نظر او هر کاری که شما انجام می دهید خیانت است و هر چه که شما به او توضیح می دهید نظرش تغییر نمی‌کند.

شکاک بودن همسر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

7- بددلی به خاطر روابط قبلی

ممکن است شما سابقه خوبی در وفاداری در روابط قبلی نداشته باشید.

یا ممکن است همسر شما ازدواجی در گذشته داشته باشد و به او خیانت شده باشد و این دلیلی برای بدبینی نسبت به شما باشد.

8- بدبینی به خاطر تفاوت ارزش ها

ممکن است شما هیچ گاه به همسرتان خیانت نکرده باشید اما نوع رفتار شما با جنس مخالف به گونه‌ای باشد که از نظر همسر شما خیانت به شمار بیاید در واقع خط قرمزها و مرزهای شما با هم متفاوت است.

9- شکاک بودن بیمارگونه

ممکن است شما هیچ رفتار اشتباهی از خود نشان نداده باشید و رفتارهای کاملاً معقولانه و متعهدانه داشته باشید اما همسرتان دچار شکاکیت باشد.

در برخی از بیماری ها، توهماتی وجود دارد مثلاً افراد فکر می کنند که شما به او خیانت می کنید و حتی چنین فردی فکر می‌کند که همه اطرافیان برای خیانت به او نقشه می کشند.

شما نمی توانید به راحتی این افراد را متقاعد به درمان کنید زیرا آن ها معتقدند که روانپزشک و مشاور هم قصد خیانت به او را دارند.

همسر بدبین

 رفتار با همسر شکاک باید چگونه باشد؟

ممکن است همسرتان گوشی شما را چک کند و با کوچک ترین صدایی از تلفن همراه شما از خود واکنش نشان دهد در چنین مواقعی باید به شما بگوییم که شما با همسری شکاک مواجه هستید.

اعتماد و احترام دو محور اصلی در رابطه است که اگر هر یک از آن ها دچار آسیب شوند به رابطه شما خدشه وارد می شود.

 شک به همسر می تواند احترام و اعتماد را از بین ببرد و باعث طلاق افراد شود.

شک، موضوعی ویران‌کننده است که گاهی می تواند به شدت به رابطه آسیب وارد کند.

  • سرنخ ها را پیدا کنید.

اولین قدم این است که نخستین جرقه های شک در همسر را پیدا کنید. با خود فکر کنید که چه رفتارهایی باعث شکاکیت همسر شما شده است و شما چه واکنش هایی در مقابل شکاکیت همسر انجام داده اید.

در واقع گذشته خود را مرور کنید. نشانه ها و آثار آن را پیدا کنید.

اگر رفتار های شما باعث شکاکیت و بددلی همسرتان شده باشد باید آن ها را بپذیرید و سعی کنید که این رفتارها را حذف کنید زیرا باید شما اعتماد همسر خود را برانگیزید.

  • گفت و گو کنید.

به جای اینکه رفتاری پرتنش و پرخاشگرانه داشته باشید با همسرتان صحبت کنید و به حرف های او گوش دهید.

گاهی ممکن است همسرتان از ترس ها صحبت کند بنابراین شما می‌توانید با صحبت کردن بهترین راه حل ها برای کاهش بدبینی و شکاکیت را پیدا کنید.

شما می توانید برای کاهش بدبینی همسرتان، در طول روز او را از برنامه‌هایتان باخبر کنید.

اگر همسرتان از شما خواسته های نامعقول داشت می توانید به او نه بگویید و دلایل منطقی خود را مطرح کنید. گاهی ممکن است شما پیشنهادهای همسر را بپذیرید این نشان دهنده باج دادن نیست بلکه شما به فکر زندگیتان هستید.

  • به همسرتان نشان دهید که تکیه گاهی برای شما است.

یکی از دلایل بدبینی همسرتان این است که او نمی تواند به درستی احساسات خود را بیان کند مثلاً ممکن است شما را از رفتن به همه جا منع کند اما بهترین کار برای کاهش بدبینی این است که به همسرتان این اطمینان را بدهید که او برای شما بهترین تکیه گاه است. برای این کار می توانید در مهمانی ها تمام توجه خود را به همسر معطوف کنید.

  • در ارتباطات اجتماعی خود خیلی مراقب باشید.

سعی کنید در محیط کاری با همکاران خود صحبت غیر کاری یا تماس های غیر ضروری نداشته باشید زیرا این روابط باعث بی اعتمادی همسر شما می شود، حتی اگر شما فکری در سر نداشته باشید.

  • برای کاهش بدبینی همسرتان روی رفتارتان کار کنید.

شایدبرخی رفتارها در نگاه شما شک بر انگیز نباشد ولی شاید همین رفتارها از نگاه طرف مقابل خیانت و پنهان کاری باشد پس هیچ گاه بهانه دست همسرخود ندهید.

  • از همسر بدبین خشمگین نشوید.

در برابر بدبینی و شکاکیت همسر رفتارهای پرخاشگرانه نشان ندهید اگر شما به او اتهام بزنید یا او را سرزنش کنید ممکن است واکنش بدتری از خود نشان بدهد.

  • روحیه خود را نبازید.

تحمل شکاکیت و بدلی سخت است اما اجازه ندهید که شکاکیت و بدلی زندگی شما را خراب کند.

پس احساسات خود را کنترل کنید و اجازه ندهید چیزی شما را ناراحت کند برای کاهش بدبینی همسرتان از روانشناس کمک بگیرید.

اگربا وجود تلاش های که کردید به نتیجه نرسیدید حتماً از کمک روانشناس استفاده کنید تا علت شکاکیت همسر شما را پیدا کند و راهکارهایی برای درمان به شما ارائه دهد.

 برای مقابله باذهن شکاک این 4 مهارت را بیاموزیم

شما می توانید برخی مهارت ها را آموزش ببینید تا به نتیجه دلخواه برسید .

این مهارت ها مقابله با بدبینی عبارتند از:

1- صداقت

موثرترین راه در هر رابطه ای داشتن صداقت است. دروغ هر چقدر هم کوچک و بی اهمیت باشد می تواند زندگی را ویران کرده و باعث بی اعتمادی همسر نسبت به شما شود.

 پس در زندگی صداقت پیشه کنید.

2- جلب اعتماد همسر

هیچ تماسی از سمت همسر را بی جواب نگذارید و تمام برنامه های خود را با همسر در میان بگذارید زیرا ممکن است همین موضوعات بی اهمیت باعث شک و بدلی همسر شما شود.

3- گوش دادن و همدلی اینکه او را قضاوت کنید.

به حرف های او گوش دهید، از میان صحبت‌های او می توانید دلیل بی‌اعتمادی و شکاکیت را پیدا کنید.

4- پرهیز از خشم

زندگی با فرد شکاک سخت و دشوار است و ممکن است در برابر اتهاماتی که به شما می زنند واکنش نشان دهید.

اما ممکن است این حالت تدافعی شما نسبت به حرف ها و اتهامات  باعث بدتر شدن اوضاع شود.

در چنین مواقعی شما باید خونسردی خودتان را حفظ کنید و با آرامش با او صحبت کنید. اگر این مهارت ها را انجام دادید و به نتیجه نرسیدید از او بخواهید که برای رفع این مشکل به مشاور مراجعه کند.

مشاوران معتقدند که دلایل زیادی منجر به شکاکیت فرد می شود که اگر افراد این دلایل را بشناسند علیه آن ها می توانند عمل کنند و افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنند و پس از مدتی رابطه خود را ترمیم کنند.

 اگر دلیل حسادت و شکاکیت،  اختلالات شخصیتی باشد. غلبه بر آن از توانایی فرد خارج است پس باید از کمک مشاور و روانشناس بهره برد.

 چگونه شکاک نباشیم ؟

چه چیزی باعث شکاکیت همسر می شود؟ و چگونه می توان این شکایت را ازبین برد؟

همان طورکه گفته شد دلایل زیادی وجود دارد که باعث شکاکیت همسر شما می شود سوء تفاهم ها، حسادت،  بدبینی، عدم امنیت باعث شکاکیت می شود.

زیرا در این صورت شما احساس می کنید که هر روز کسی شما را تعقیب می‌کند و شما را زیر نظر دارد.

شما حق دارید از همسر خود به خاطر این کارها عصبانی شوید و حتی ممکن است در برابر چنین برخوردهایی از خود دفاع کنید و ثابت کنید که شما بی گناه هستید و کاری نکرده اید اما این کارها بی فایده است همسرتان باید خود بفهمد که چه اشتباهی مرتکب شده است واز شما بخواهد که به او کمک کنید تا از شر این شکاکیت ها رها شود.

چگونه بر بدبینی و شک همسر غلبه کنیم؟

کار آسانی نیست که به همسر خود بفهمانید بیش از اندازه شکاک است. به ویژه اگر ازدواج کرده باشید.

اگر شما رفتارهای ناشیانه مثل قهر، داد و بیداد انجام دهید قطعاً به نتیجه ای نخواهید رسید.

پس اگر احساس کردید که همسر شما فردی شکاک است باید راهکارهای مفیدتری را در پیش بگیرید.

  • مشکل از شما نیست.

قبل از اینکه کاری انجام دهید باید بدانید که همسر شما تا چه اندازه شکاک است سپس باید به مشاور و درمانگر مراجعه کنید تا میزان شکاکیت را تشخیص دهد و متناسب با آن راهکارهایی را پیشنهاد کند.

اگر همسر شما دائماً در طول روز شما را کنترل می کند مشکل از شما نیست و علت آن فقط بی اعتمادی همسر است. اگر شما واکنش‌های غیر معقول از خود نشان دهید وضعیت را وخیم تر می کنید.

  • تحت تاثیر قرار نگیرید.

زندگی با کسی که دوستش دارید ولی به شما اعتمادی ندارد سخت است.

شما باید احساسات خود را کنترل کنید نباید اجازه دهید که او زندگی شما را به هم بزند و باعث ناراحتی شما شود.

  • شنونده باشید.

به جای واکنش های تند و غیر معقول به حرف های همسرتان توجه کنید.

همین که او بتواند به شما اعتماد کند قدمی برای درمان برداشته است.

اگر همسر شما به شما بگوید که فلان لباس را نپوش و شما به او بگویید به تو ربطی نداره همه چیز با دعوا تمام می شود اما اگر از او علت را بپرسید او شروع به کنکاش می کند وصحبت را شروع می کند و بعد از اینکه شما به حرف‌های او توجه کردید می‌توانید علت شکاکیت را پیدا کرده و به دنبال راه حل باشید.

  • روی رفتار تان کار کنید.

 به همسرتان بهانه ندهید. ممکن است برخی از رفتارهای شما باعث شک او شود. اگر شما عادت به صحبت کردن در مکانی خلوت دارید این عادت را ترک کنید زیرا باعث شک همسرتان می شود.

  • با هم صحبت کنید.

در مورد احساساتتان با همسر صحبت کنید. به او بفهمانید که این رفتارها باعث ناراحتی و خشم شما می‌شود. اگر شما به تنهایی نمی توانستید از پس آن بر بیایید می توانید از کمک مشاور و روان درمانگر استفاده کنید.

شک به همسر علاوه بر اینکه آسیب‌های زیادی به دیگران وارد می‌کند برای خود فرد هم پیامدهایی را به همراه دارد.

فردی که شکاک است هیچ گاه طعم آرامش را نمی چشد و همیشه به دنبال بدترین سناریو می رود. این شرایط انرژی زیادی را از شخص می گیرد.

  • افکار منفی را از خود دور کنید.

حسادت مانند دشمنی است که وارد ذهن شما می شود و فضا را به دست می‌گیرد. این شک و بددلی باعث می شود که هر چیزی از نگاه شما بد باشد و هر فکر منفی وارد ذهن شما شود. پس افکار منفی را از خود دور کنید و افکار مثبت را جایگزین آن کنید.

  • با همسرتان حرف بزنید.

بدبینی باعث می شود شما با خود صحبت کنید. در بسیاری از موارد جاسوسی در مورد کارهای همسر، شما را عصبانی تر می کند پس اگر شک و بددلی در شما وجود داشت با همسر صحبت کنید و با او در میان بگذارید. با این کار به راحتی می توانید مشکلات را حل کنید.

  • درمان اختلال شخصیت پارانوئید

اگر شک و بددلی به دلیل اختلالات پارانوئید باشد درمان کمی سخت و زمان بر است مهمترین مسئله این است که بیمار با مشاور همکاری کند معمولاً این بیماران تصور می کنند که درمان آن ها برای آزار و اذیت آن ها برنامه ریزی شده است و اطرافیان می خواهند او را بیمار معرفی کنند از این رو همکاری نمی‌کنند.

  • از رفتار درمانی شناختی کمک بگیرید.

این روش سعی می‌کند تا الگوهای فکری را شناسایی کند و اطلاعاتی را توسط خود بیمار جمع‌آوری کند تا به او ثابت کند که دیگران غیر قابل اعتماد نیستند در این روش تلاش می‌شود میزان هوشیاری و ترس از آسیب ها کاهش پیدا کند.

  • مهارت های ارتباطی

افرادی که دچار شکاکیت و بددلی هستند نمی توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند یا ضعیف عمل می کنند مشاوره و روان درمانی به آن ها کمک می کند که بدون پرخاشگری افکار و نیت خود را بیان کنند تا ارتباط سالم تری داشته باشند.

  • از خانواده درمانی کمک بگیرید.

شک و تردید تاثیر بسیار زیادی روی اطرافیان بیمار می گذارد. آن ها دائماً در معرض تهدید و تهمت هستند پس لازم است در جلسات خانواده درمانی شرکت کنند تا فشار روانی از روی آن ها هم برداشته شود.

  • درمان دارویی بدبینی

معمولاً برای درمان این اختلال از دارو استفاده نمی شود. مهم ترین قدم این است که علت مشخص شود اگر برای این دسته بیماران دارویی تجویز شود آن ها فکر می کنند که قصد آسیب زدن به آن ها را داریم.

اگر فرد دچار هذیان و اضطراب شدید باشد برای او دارو تجویز داده شده است به او اطمینان داده می‌شود که این دارو فقط برای کاهش اضطراب است.

گاهی ممکن است بیمار همکاری نکند ولی لازم است که خانواده  دارو را به گونه‌ای که بیمار متوجه نشود به او بدهند این امر باید تحت نظارت روانپزشک و روانشناس انجام شود.

منبع : با همسر بدبین چگونه رفتار کنیم؟ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *