انواع مشاوره | مشاوره حضوری و یا تلفنی خانواده | کدام روش را انتخاب کنیم؟

آیا تا به حال مشاوره تلفنی و یا حضوری شده اید؟

در گذشته مسائل ومشکلات درخانواده توسط فردی با تجربه که به اصطلاح ریش سفید و با تجربه بود حل می شد اما امروزه با توجه به مشکلات و شرایط پیچیده ای که وجود دارد نیاز به مشاوره با یک فرد متخصص است که هم به صورت حضوری هم به صورت تلفنی انجام می شود .

این مقاله به بررسی انواع مشاوره در خانواده می پردازد.

انواع مشاوره

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که درمورد چه مسائلی می توان از مشاوره خانواده استفاده کرد؟

ازجمله مواردی که می توان از مشاوره استفاده کرد :

  • مشاوره های قبل ازدواج
  • مشاوره های دوستی بین دختر و پسر
  • مشاوره همسریابی
  • مشاوره های جنسی
  • مشاوره روابط زناشویی
  • مشاوره دوران بارداری و…

همان طور که گفته شد مشاوره در بسیاری از زمینه ها می تواند پاسخو باشد اما مهمترین شرایطی که نیاز به مشاوره دارد:

  • مشکلات ارتباطی با همسر

زندگی زناشویی دارای مشکلاتی است ولی وقتی به جای آرامش تنش و ناراحتی در کنار همسر باشد باید سریعا برای برطرف کردن آن این مشکل اقدام کنید .وقتی اختلافات ودرگیری ها شدت پیدا مند به مرور حرمت ها شکسته می شود و درست کردن این رابطه سخت خواهد شد و باعث سردی، نارحتی، بی میلی، بی علاقگی و …می شود.

  • مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

    طلاق عاطفی و دلسرد شدن

زمانی که زوج ها فقط کنار هم هستند و به عنوان هم خانه فقط هستند و هیچ احساسی به هم ندارند نیاز به مشاوره خانواده دارند. درجلسات مشاوره علت دور شدن زوجین از هم ابراز نکردن علاقه و دوست داشتنشان به یکدیگر است که در نهایت منجر به سرد شدنو بی میلی و طلاق عاطفی آنها می شود.

  • رفتار های منفی همسر

همه افراد در زندگی های امروزی دچار تنش و اضطراب و استرس هستندو هرچه ان راپنهان کنند در یک موقعیت اشکار خواهد شد.برخی از رفتارهای بد همسر ریشه در تربیت اوو اختلالات شخصیت او دارد که در او ثابت شده است که مشاوره خانواده کمک میکند که این احساسات منفی شناسایی و از بین رود .

  • رفع چاش های زندگی زناشویی

نبود تفاهم در زوج ها باعث به وجود آمدن اختلافات می شود که حضور یک مشاور می تواند باعث از بین رفتن این تضادها شود.

  • طلاق آخرین گزینه

زمانی که اختلاف و درگیری بین زوج ها بالا میگیرد  کمی فاصله میان زن و شوهر می تواند مفید باشد ولی اگر طولانی باشد نیاز به مشاوره دارد.

دور بودن از همسر و در یک خانه زندگی نکردن نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث می شود زوجین به سمت طلاق بروند.

  • ادامه زندگی به خاطر فرزندان،آبرو

زمانی که به خاطر ترس از آبرو یا فرزندان به فکر ادامه زندگی با همسر بودید نیاز به یک مشاور دارید چون به سلامت روحی و روانی خود ضربه می زنید وبه فرزندان خود هم اسیب وارد می کنید . زن و شوهر در کنار هم با یک رابطه سالم می توانند تلاش برای تربیت فرزندان بکنند .

  • چالش های مرتبط با تربیت فرزندان

تربیت فرزندان یک امر مهم در خانواده است که نیاز به آگاهی و اطلاعات دارد بخصوص برای افرادی که تازه بچه دار شده اند و اطلاعات دقیقی از تربیت و بزرگ کردن فرزندان ندارند .

و اختلاف نظری که بین پدران و مادران در مورد تربیت فرزندان وجود دارد ممکن است باعث دوگانگی تربیتی فرزندان شود که برای جلوگیری از این مشکل لازم است از مشاور استفاده کرد.

  • رابطه والدین و فرزندان نوجوان

از جمله مشکلاتی که در مورد فرزندان وجود دارد که نیاز ه مشاوره دارد:

  • روابط نامشروع فرزندان
  • انحرافات اجتماعی
  • اختلاف بین خواهرو برادرها

از این رو برای از بین بردن این شکلات و برقراری رابطه ای خوب بین والدین و فرزندان نیاز به مشاور و متخصص است.

انواع مشاوره – مشاوره حضوری یا تلفنی؟

مشاوره حضوری تاثیر پذیری بیشتری نسبت به مشاوره تلفنی دارد. اما از کارایی مشاوره تلفنی هم نمی شود گذشت.

مشاوره خانواده حضوری با تیم برتر روانشناسی

چه زمان این مشاوره ها اثر بخش است؟

زمانی می توانید از انواع مشاوره نتیجه بگیرید که تمام راه حل هایی که به شما داده می شود رااستفاده کنید .استفاده از جلسات مشاوره به این معنی نیست که کار شما تمام شده است بلکه زمانی موثر خواهد بود وظایف خود را انجام دهید تا نتیجه بگیرید  اگر نتیجه نگرفتی ارتباط خود را قطع نکنید ادامه دهید تا راه حل ها ی جدید را دریافت کنید.

انواع مشاوره و سبک های آن

  • سبک مشاوره ای بوون یان

این سبک مشاوره ای برای افرادی است که به هر دلیلی حاضر نیستند که به مراکز مشاوره بیایند و نفر سومی وارد رابطه آنها می شود و رابط بین آنها و مشاور می شود .

انواع مشاوره

  • سبک مشاوره ای ساختارمند

در این نوع سبک مشاوره تلاش بر این است که نقش و وظایف افراد مشخص شود تا مشکلات برطرف شود.

  • سبک مشاوره ای سیستماتیک

مشاور در این مشاوره عملکردی خنثی دارد .رفتار اعضای خانواده را مورد کندوکاو قرار می دهدو با بیان رفتارهای درست تلاش برای اصلاح رفتار می کند.

  • سبک مشاوره ای استراتژیک

رویکردی مستقیم و کوتاه مدت دارد و برای خانواده هایی است که نیاز دارند به سرعت مشکل آن ها برطرف شود و نتیجه مثبت را بگیرد.

دسترسی به مشاوره خانواده از تمام نقاط برای شما

یکی از مهمترین مزیت های مشاوره های تلفنی این است که از تمامی خدمات مشاوره از سراسر کشورو حتی خارج از کشور می توانید استفاده کنید .

پایداری در زندگی زناشویی چگونه به دست می‌آید؟

تلاش برای دوام زندگی زناشویی باید در تمامی طول زندگی وجود داشته باشد در همه زندگی ها اختلاف و درگیری وجود دارد اما آنچه که باعث می‌شود این اختلافات ادامه دار باشد و یا حتی باعث قطع ارتباط شود طریقه برخورد با این مشکلات است.

تمامی طلاق هایی که صورت گرفته است از یک مشکل کوچک شروع شده است که اگر از همان ابتدا بتوان آن را حل کرد زندگی پایداری را خواهیم داشت.

 اما چرا یک پسر و دختر یکدیگر را برای ازدواج انتخاب میکنند؟

برای اینکه یک ازدواج پایدار داشته باشیم اول باید دختر و پسر بدانند که چرا یکدیگر را برای ازدواج انتخاب میکنند معمولا اگر دختر و پسر در تمامی موارد عقاید ،اندیشه ،اخلاق با یکدیگر تشابه داشته باشند ازدواج می‌کنند اما این پایداری باید همچنان بعد از ازدواج هم وجود داشته باشد.

اما گاهی این تفاهم ها بعد از ازدواج کم می شود شخصیت و رفتار فرد تغییر می‌کند اما برخی از دختران و پسران امید دارند که پس از ازدواج شخصیت و رفتار طرف مقابلشان تغییر کند.

معمولاً این ازدواج ها فقط بر اساس علاقه شکل می گیرد برای اینکه یک زندگی مشترک و پایدار داشته باشیم دختر و پسر باید مهارت هایی را کسب کند ازدواج هم مانند کارهای دیگر نیازمند مهارت است پس برای داشتن یک زندگی موفق می توان از مشاوره ها و کتابها و تجربه اطرافیان استفاده کرد.

 اصولی که باعث پایداری زندگی میشود ؟

  1. نگذارید اختلاف زناشویی پیچیده شود

در هر رابطه زناشویی اختلاف و درگیری و یا حتی اختلاف سلیقه وجود دارد اما برخورد شما با این موضوعات مهم است اگر زن و شوهر بعد از هر اختلاف به دنبال پیدا کردن مقصر باشند و حق را به خودشان بدهند به جای اینکه به دنبال حل مسئله باشند زندگی دوام نخواهد داشت.

  1. قضاوت نکنید فقط می خواهد درک شود

از مهمترین مهارت هایی که در زندگی زوج ها مهم است کنترل احساسات است در خانواده‌هایی که دائما جنگ و جدل وجود دارد کنترل احساسات کار سختی است در این خانواده ها انقدر دعوا زیاد است که باعث خسته شدن اعضای خانواده می‌شود از طرفی سکوت کردن هم فایده ندارد پس یکدیگر را درک کنید تا احساسات طرف مقابل را بفهمید.

  1. با احترام همه دردهایتان را بگویید.

ریشه مشکلات زوجین نگاه آنها به مشکلات است باید به نظر و عقاید طرفتان توجه داشته باشید احترام به این اختلاف نظرها هم می تواند به پایداری خانواده کمک کند .

  1. آدم گرسنه خسته حوصله ندارد.

برای برطرف کردن مشکلات زندگی زمان و جای مناسبی را انتخاب کنید وقتی حوصله ندارید و شرایط لازم را ندارید این کار را نکنید حتی این شرایط را طرف مقابل تان هم باید داشته باشد.

  1. اواحساس شما را نمی بیند.

احساسات منفی خود را بیان کنید به جای اینکه از خود رفتارهای نامناسب مثل قهر کردن، سرد بودن و بداخلاقی کردن استفاده کنید سعی کنید با کلمات درست مشکل خود را برطرف کنید.

  1. فاصله گاهی لازم است .

زمانی را به خود اختصاص دهید و از یکدیگر فاصله بگیرید این کار باعث ایجاد اعتماد و امنیت در شما می شود .

  1. محبت فقط برای روز نامزدی نیست .

به همسر خود محبت کنید از واژه های محبت آمیز مثل« دوست دارم»« برام مهم هستی» استفاده کنید با بیان کردن این جملات و بیان احساسات خودتان طرف مقابل از دوست داشتن شما مطمئن تر می شود و بوسیدن، بغل کردن محبت بین شما را بیشتر می کند.

منبع : انواع مشاوره | مشاوره حضوری و یا تلفنی خانواده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *