درمان اضطراب با بیوفیدبک یک اختلال شایع است که می تواند بر زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد. علائم اضطراب می تواند شامل تنش، نگرانی، بی قراری، و مشکلات خواب باشد. اضطراب می تواند به مشکلات جسمی و روانی نیز منجر شود.

روش های مختلفی برای درمان اضطراب وجود دارد. برخی از روش های درمانی رایج شامل دارو، روان درمانی، و ترکیبی از این دو است.

بیوفیدبک یک روش درمانی است که به افراد کمک می کند تا بر فرآیندهای فیزیولوژیکی خود نظارت و کنترل داشته باشند. بیوفیدبک می تواند برای درمان طیف وسیعی از شرایط، از جمله اضطراب استفاده شود.

معالجه اضطراب با بیوفیدبک

بیوفیدبک یکی از پر اهمیت ترین شیوه های معالجه انواع اختلالات اضطراب شناسایی شده است.

پژوهشگران زیادی در همه دنیا طبق مطالعاتی که انجام داده اند میزان موثر بودن این شیوه معالجه را مورد ارزیابی قرار دادند.

در همه پژوهش هایی که انجام داده اند ماندگاری و اثبات اثر معالجه است را به شیوه بیوفیدبک تا دو سال ادامه دارد.

و همینطور در مقایسه با دیگر شیوه های معالجه در بیمارانی که تحت معالجه با بیوفیدبک می باشند.

بهتر شدن قابل توجهی در نشانه های اضطراب دیده شده است.معالجه اضطراب با بیوفیدبک

به صورت کلی برای معالجه اختلال اضطرابی از دارودرمانی همراه با روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب و مقالات سایت ” مشاوره خانواده” توسط تیم تخصصی مشاوران و روانشناسان تهیه و پشتیبانی شده است.

 معالجه اضطراب با بیوفیدبک

داروهای که مورد مصرف در معالجه اضطراب

  • این داروها اثر دوگانه دارند.
  • و علاوه بر اینکه برای درمان افسردگی به کار برده میشوند.
  • برای درمان اختلال اضطراب هم کاربرد دارند.

عوارض دارویی درمان اضطراب

  • چاق شدن ، کم شدن میل جنسی ، خشک شدن دهان 
  • و همینطور تداخل پیدا کردن دارو با دارو دیگر باعث محدود شدن استفاده از آن می شود.

معالجه اضطراب با بیوفیدبک2

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

درمان بیوفیدبک

  • یکی از شایع ترین استفاده های نوروفیدبک در 30سال گذشته ، معالجه استرس می باشد.
  • در دنیای امروزه نوروفیدبک به عنوان یک شیوه دارای تاثیر می باشد .معالجه اضطراب با بیوفیدبک
  • که بدون داشتن درد و احتیاج به داروهای خوراکی در اشخاصی که به اختلال مبتلا می باشند شناسایی شده است.

مزیت استفاده از بیوفیدبک

با معالجه شدن از طریق نوروفیدبک ، علاوه بر اینکه مغز شما شیوه های آرام شدن را یاد می گیرد.

بلکه یاد می گیرد به چه صورت شیوه فعالیت خود را عوض کند و بیابد که ریشه اضطراب کجا می باشد؟

در آغاز مغز شما یاد می گیرد که به چه صورت به تنظیم امواج خود بپردازد و هنگامی که این اصل مهم را یاد گرفت ، در مقابل استرس صدمه نمی بیند. نکات مثبت درمان بیوفیدبک شامل موارد زیر است:

  • اثربخشی بیوفیدبک در درمان اضطراب: مطالعات متعدد نشان داده اند که بیوفیدبک یک روش درمانی موثر برای اضطراب است. این مطالعات نشان داده اند که بیوفیدبک می تواند به کاهش علائم اضطراب، از جمله تنش، نگرانی، و بی قراری کمک کند.
  • مقرون به صرفه بودن بیوفیدبک: بیوفیدبک یک روش درمانی مقرون به صرفه است. هزینه جلسات بیوفیدبک به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما به طور کلی کمتر از سایر روش های درمانی اضطراب است.
  • نتیجه گیری: بیوفیدبک یک روش درمانی موثر و مقرون به صرفه برای اضطراب است. بیوفیدبک می تواند به افراد کمک کند تا علائم اضطراب خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

در مرکز نوروفیدبک  معالجه استرس با این شیوه معالجه می شود .

و با داشتن جلسه های معالجه ای تحت پوشش یک متخصص بتوانید از این معالجه بهره مند شوید.

چرا بیوفیدبک در درمان اضطراب مفید است؟

فعال شدن بیش از حد فیزیولوژیکی یکی از مشکلات اصلی در اختلالات اضطرابی است.

در واقع، این مشکل اصلی حملات پانیک است. هرکسی که از این مشکل رنج می برد از واکنش استرس شدید بدن می ترسد که اغلب غیرقابل تحمل است. حتی در سایر اختلالات اضطرابی مانند فوبیای اجتماعی، علائم بدن اغلب به طور شدید دیده می شوند (قرمز شدن، عرق کردن، لرزش، حالت تهوع و غیره).

شما می توانید از طریق تمرینات آرام سازی مناسب، کاهش و کنترل واکنش استرس بدن را یاد بگیرید. بیوفیدبک به افزایش آرامش کمک می کند.
همچنین می توان از بیوفیدبک برای درک بهتر واکنش های بدن در طول واکنش ترس استفاده کرد.

بیوفیدبک چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

تنوع ضربان قلب بهترین مشخصه برای درجه آرامش بدن در نظر گرفته می شود. بسیاری از مردم نمی دانند که قلب ما به ندرت یکنواخت می زند. فاصله بین ضربات هرگز دقیقاً یکسان نیست. ممکن است کسی تصور که نبض منظم بهترین است، اما برعکس است: هرچه مجاورت بین ضربان‌های قلب نامنظم باشد، قلب سالم‌تر و کل بدن بهتر است.

این در ابتدا غیر منطقی به نظر می رسد، اما می توان آن را به راحتی توضیح داد. ارگانیسم ما باید خود را با شرایط مختلف وفق دهد. سیستم عصبی خودمختار نیز به همین نسبت حساس است.

این تناوب ثابت بین استرس و آرامش را می‌توان به‌خوبی از طریق تنفس شکمی انجام داد، زیرا نبض با هر دم سرعت می‌گیرد و با هر بازدم کند می‌شود – به این “آریتمی سینوسی تنفسی” می‌گویند.

اضطراب همیشه علت قابل شناسایی ندارد. گاهی اوقات اضطراب فقط اتفاق می افتد. حتی نگرانی در مورد یک نتیجه ناشناخته یا عدم اعتماد کامل به خود می تواند به احساسات اضطراب منجر شود.

بیوفیدبک ممکن است به شما کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی احساس اضطراب می کنید، که می تواند به شما ایده بهتری در مورد دلیل احساس اضطراب شما بدهد. اما زمانی که بتوانید علائم افزایش اضطراب را تشخیص دهید، می توانید اقداماتی را برای کاهش علائم خود انجام دهید و از محرک ها برای به حداقل رساندن اثرات اضطراب خود اجتناب کنید.

دانستن نحوه مدیریت بهتر محرک های استرس ممکن است به شما این امکان را بدهد که در مواجهه با موقعیت های طاقت فرسا و اضطراب آور احساس کنترل بیشتری داشته باشید.

درمان اضطراب با بیوفیدبک

تفاوت بین نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست؟

نوروفیدبک از حرکات امواج مختلف در مغز استفاده می کند تا به طور خاص مشکلی را که به صورت بالینی خاص ایجاد می شود، برطرف کند. نوروفیدبک زیرمجموعه ای از بیوفیدبک است.

با بیوفیدبک شما همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه می توانید وضعیت بدن و کل سیستم خود را از طریق تنفس، ضربان قلب و فعالیت غدد عرق تشخیص دهید، دریافت می کنید.

این امکان را برای شما فراهم می کند تا بر آرامش فیزیکی، تنش و احساس استرس فعلی تأثیر بگذارید.

علاوه بر ثبت فعالیت مغز از طریق نوروفیدبک، بیوفیدبک همچنین اجازه می دهد تا استرس را از طریق گزینه های بازخورد فیزیکی که ذکر شد اندازه گیری کرد.

بهترین درمان برای رفع ترس چیست؟

این سوال یک پاسخ وجود ندارد. با کمک بیوفیدبک شما تأثیر مستقیمی بر امواج مختلف مغزی دارید و بنابراین به دسترسی هایی دست پیدا می کنید که به شما این فرصت را می دهد که هر زمان که فکر می کنید لازم است واکنش نشان دهید. این به شما در مورد وضعیت ترس تمرکز می بخشد و به شما امکان می دهد بر ترس خود غلبه کنید.

حوزه های کاربردی برای درمان کاربردهای نوروفیدبک چیست؟

مشکلات اعتیاد و بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن، مانند کاهش عملکرد. سایر زمینه های کاربرد شامل سردردهای تنشی، فشار خون بالا و شرایط افزایش تنش عضلانی در سراسر بدن است. هدف این است که بتوانیم تغییرات مورد نظر (آرامش) را بدون توجه به استفاده از ابزار بیوفیدبک در طول زمان حفظ کنیم.