حتماً به خاطر دارید روزهایی که دلگیر، کم‌حوصله یا افسرده بوده‌اید، حوصله بیرون رفتن یا خرید کردن و هیچ فعالیتی را نداشتید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مشاورانه، رخوت، کسالت و عدم فعالیت نیز خود می‌تواند به افسردگی و کم‌حوصلگی منجر گردد یا حداقل آن را شدت بخشد. می‌توانید در مورد دلایل افسردگی شدید در زنان آشنا شوید.

افسردگی ناشی از کرونا

بین افسردگی و عدم فعالیت یا کسالت رابطه‌ای دوسویه وجود دارد؛ به همین دلیل است که روانشناسان بخصوص با گرایش رفتارگرایی در درمان فرد افسرده روی فعال‌سازی رفتاری مراجع نیز کار می‌کنند.

همچنین یکی از دلایل اساسی افسردگی در سالمندان نیز همین تنهایی و عدم فعالیت یا مشارکت اجتماعی‌شان است.

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که یکی از مهم‌ترین علائم که به‌واسطه‌ی بیکار شدن در مردان پدیدار می‌شود، افسردگی است.

علاوه بر این زنانی که در خانه، تنها و بدون فرزند بوده و ازنظر شغلی یا اجتماعی فعالیت خاصی ندارند، به‌احتمال بیشتری دچار افسردگی می‌شوند. اما در حال حاضر که با شیوع ویروس کرونا و گسترش آن بسیاری از ما با لغو برنامه‌های کاری و تفریحی خود احساس محبوس شدن و کم‌حوصلگی شدید داریم چه باید کرد؟ می‌توانید مشاوره افسردگی رایگان از سایت مشاورانه دریافت کنید.

محرومیت یا محدودیت؟

در حال حاضر خانه ماندن و قرنطینه کردن به‌عنوان بهترین شیوه‌ی پیش‌گیری در مقابل ویروس کرونا مطرح می‌شود.

چشم‌پوشی کردن از سفر و خرید کردن بخصوص برای عید، مسلماً برای هیچ‌کدام از ما چندان ساده نیست.

آنچه اهمیت دارد پذیرش طبیعی بودن پیامد این محدودیت‌ها و پیدا کردن راه‌حلی برای تحمل شرایط فعلی است.

اگرچه در زمان خانه‌نشینی باید از تماس و ارتباط نزدیک و صمیمی حتی با افراد خانواده خودداری کنید. بنابراین پیگیر شدن احوال دوستان، اقوام و آشنایان از این طریق می‌تواند تا حد زیادی از میزان استرس، تشویش و نگرانی‌تان بکاهد. به خاطر داشته باشید که تنها اراده جمعی و افزایش تاب‌آوری می‌تواند در کم کردن این دوره‌ی قرنطینه کمک کند.

توجه داشته باشید که تصمیم منطقی شما مبنی بر لغو هرگونه دورهمی نه‌تنها برای خودتان بلکه برای دیگران نیز سودمند است. بنابراین احساسات منفی را کنار زده و با رضایت خاطر به تصمیمات منطقی‌ تان جامه‌ی عمل بپوشانید.

مشکلات قرنطینه خانگی برای گروه‌های مختلف

ماندن در خانه و پیش‌گیری همگانی از شیوع کرونا برای همه به یک‌ میزان سخت و طاقت‌فرسا نیست. این موضوع بخصوص برای افراد برون‌گرا و هیجان خواه، نوجوانان و افرادی که از پویایی اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردارند، سخت‌تر است.

این افراد می‌توانند با ایجاد هیجان‌های خفیف‌تر اما پویا در خانه، تماشای برنامه‌های مورد علاقه، طراحی و انجام پروژه‌های خلاقانه در خانه و با کمک فضای مجازی، شرایط را قابل‌تحمل سازند.

همچنین کسانی که با شیوع کرونا به‌اجبار یا به اختیار شغل و درآمد خود را ازدست‌ داده‌اند نیز در معرض فشار روحی و اقتصادی شدیدی قرار دارند.  مسلماً همراهی و همدلی خانواده و صحبت کردن دراین‌باره به‌جای خود خوری و مشغولیت فکری می‌تواند به آرام شدن و توان تصمیم‌گیری و حل مسئله کمک کند.

کودکان نیز یک قشر آسیب‌پذیر در این دوره هستند. کودکان می‌توانند اضطراب و تشویش را در وجودتان حس کنند بی‌ آن که مستقیماً به آن اشاره‌کنید. متوجه اوضاع روحی کودکتان باشید. از این موضوع آگاه باشید که گوشه‌گیری، بهت، سکوت یا بی‌خوابی و بی‌اشتهایی غیرعادی کودکتان نیاز به پیگیری دارد. پس از صحبت کردن و ابراز هیجان و ترس افراطی نزد کودکان خودداری کنید.