X

قرص میزوپروستول

قرص میزوپروستول، موارد مصرف، موارد منع مصرف و عوارض

قرص میزوپروستول را با نام تجاری سایتوتک (Cytotec) می شناسند و یکی از قرص هایی است که علاوه بر کاهش خطر ابتلا به زخم معده، برای سقط جنین و ختم حاملگی در سه ماه اول بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف این قرص در مقایسه با اکسی توسین و سایر روش های ختم حاملگی هزینه و مدت زمان بستری کمتری دارد بنابراین می تواند جایگزین مناسبی برای روش های مشابه در سه ماه دوم بارداری باشد، این قرص احتمال دارد عوارضی مانند پارگی رحم، زایمان زودرس و غیره داشته باشد.

به همین دلیلاین قرص باید تحت نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن خودداری شود در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی قرص میزوپروستول ، موارد مصرف و عوارض آن می پردازیم.

قرص میزوپروستول چیست؟

قرص میزوپروستول معمولا برای افرادی که تصمیم به سقط جنین دارند مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین زمان برای مصرف آن در هفته ۴ تا ۸ بارداری می باشد، متروپروسیول غیر تزریقی معمولا نسبت به داروهای دیگر سقط جنین عوارض کمتری دارد، بعد از مصرف این قرص محدودیت غذایی وجود ندارد و فرد باید آب بسیاری بنوشد و از غذاهای مقوی استفاده کند و بدنش را تقویت کند.

اگر فرد برای سقط جنین از این قرص استفاده می کند باید بعد از سقط مدتی را استراحت کند تا حالش بهبود یابد معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت حال فرد خوب می شود و توصیه می کنیم فرد قبل از سقط جنین در مورد آسیب ها و تبعات این قرص آگاهی لازم را به دست آورد.

موارد مصرف قرص میزوپزوستول

قرص میزوپروستول علاوه بر ختم بارداری و سقط جنین کاربردهای دیگری نیز دارد و برای کاهش خطر زخم معده که به دلیل مصرف قرص های و داروهای التهابی غیر استروییدی مثل آسپیرین به وجود می آید استفاده می شود.

زمانی که فرد از این قرص برای سقط جنین استفاده می کند احتمال دارد بعد از سقط درد شدیدی را تجربه کند که برای کاهش درد باید از قرص ها و داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کند.

اگر با مصرف قرص مسکن درد کاهش پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید و او را در جریان بگذارید هم چنین باید این نکته را در نظر بگیرید که تست حاملگی بعد از دو هفته از سقط جنین به دلیل وجود هورمون های بارداری احتمال دارد مثبت شود اما اگر علائم بارداری مانند حساسیت پستان، حالت تهوع و خستگی و غیره را تجربه می کنید به پزشک مراجعه کرده تا معاینه شوید و در صورتی که که سابقه معده درد دارید قبل از مصرف قرص پزشک را در جریان بگذارید.

میزان مصرف قرص میزوپروستول

برای خطر ابتلا به زخم معده دوز خوراکی این قرص ۲۰۰ میلی گرم به تعداد ۴ بار در روز همراه با غذا می باشد ولی اگر این دوز برای شما غیر قابل تحمل باشد می توانید با مشورت پزشک آن را به ۱۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید.

البته باید این نکته را در نظر بگیرید که خودسرانه آن را مصرف نکنید زیرا ممکن است عوارض خطرناک و جربان ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

طریقه مصرف قرص میزوپروستول

زمانی که می خواهید از این قرص برای سقط جنین استفاده کنید باید دهان خود را خیس کنید و ۴ قرص را بین دندان و لثه پایین قرار دهید.( دو قرص در هر دو طرف دهان) و بعد از آن به مدت ۳۰ دقیقه قرص ها را در دهان خود نگه دارید، احتمال دارد در اثر حل شدن قرص ها دهان شما خشک شود اما در این مدت از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه هر مقدار از قرص باقی مانده است را قورت دهید و بعد دهان خود را با آب بشویید و بعد از ۳ الی ۴ ساعت همین روند را دوباره تکرار کنید، این دوره باید تا ۳ وعده انجام شود به عبارتی در ۳ وعده باید ۱۲ قرص استفاده کنید.

روش دیگر که برای سقط جنین استفاده می شود این است که این قرص ها را داخل واژن قرار دهید، در ابتدا لازم است ادرار کنید و دستان خود را بشویید و بعد از آن ۴ قرص را داخل واژن قرار دهید ( برای این کار لازم نیست قرص ها در محل خاصی قرار گیرد تا هر جا که انگشتتان با آن در تماس است کافی می باشد) بعد از آن به مدت ۳۰ دقیقه دراز بکشید.

اما این نکته را در نظر بگیرید که اگر این قرص ها را از طریق واژن وارد بدن شود در صورتی که سابقه سزارین، جراحی رحم و یا سابقه بارداری بیش از پنج بار داشته اید احتمال پارگی رحم با این روش بسیار افزایش می یابد.

نکته : گاهی متخصص با معاینه وضعیت جنین در  رحم و توان بدنی شما احتمال دارد تعداد متفاوتی از قرص را برای شما تجویز کند و معمولا از دو روش که ذکر شد برای سقط استفاده می شود اما گاهی گذاشتن یک قرص در واژن و یا خوردن آن باعث سقط جنین می شود پس هرگز بدون اطلاع متخصص دارو مصرف نکنید.

عوارض جانبی قرص میزوپروستول

قرص میزوپروستول همانند قرص های دیگر دارای عوارض جانبی می باشد که برای مصرف آن باید با پزشک مشورت کرد و بر اساس تجویز پزشک مصرف گردد، برخی از عوارض قرص میزوپروستول شامل موارد زیر می شود.

  • مسمومیت
  • سردرد و سرگیجه
  • خون ریزی شدید
  • درد و خستگی
  • استفراغ یا حالت تهوع
  • تغییرات وزن
  • اسهال یا یبوست شدید
  • درد شکمی و کاهش آب بدن
  • گرفتگی عضلات
  • تنگی نفس

اگر با گذشت زمان این علائم بهبود نیافتند پزشک را در جریان بگذارید، برای کاهش علائم روانی آن می توانید از روانشناس متخصص مشورت بگیرید.

موارد منع مصرف میزوپروستول

  • حساسیت به این دارو یا هر ترکیب دیگری در این فرمولاسیون
  • بارداری ( در صورتی که این دارو برای زخم معده استفاده شود)
  • شیردهی
  • اگر از اکسی توسین استفاده می کنید قبل از مصرف پزشک را در جریان بگذارید.

نکات مهم در رابطه با مصرف میزوپروستول

  • از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید و حتما با نظر پزشک آن را مصرف کنید زیرا ممکن است گرفتار عوارض جبران ناپذیری شوید.
  • لازم است بعد از مصرف دارو یک هفته بعد سونوگرافی انجام دهید زیرا در ۸۰ درصد این دارو باعث سقط کامل نمی شود و به همین منظور باید از کورتاژ یا ساکشن استفاده گردد.
  • اگر بقای جنین در بدن بماند و تخلیه نشود احتمال دارد باعث عفونت، خونریزی و یا حتی مرگ فرد شود.
  • اگر حاملگی خارج از رحم باشد مصرف این قرص باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه رحم که نطفه به آن چسبیده است می شود و ممکن است باعث مرگ مادر شود.
  • دارو را دقیق و در زمان مشخصی از روز مصرف کنید.

کلام آخر

قرص میزوپروستول معمولا برای سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که تصمیم به سقط دارند بار روانی بسیاری را تجربه می کنند و زمانی که این دارو توسط آن ها مصرف می شود بار روانی آن ها چند برابر می شود.

زیرا این قرص بر روی روان فرد اثر می گذارد و فشار عصبی به همراه دارد و بعد از سقط شرایط شما بدتر از قبل می شود به همین دلیل در دوران سقط از وجود روانشناس و مشاور در کنار خود بهره مند شوید تا تاثیرات نامطلوب سقط جنین را کاهش دهد و هر چه سریع تر به زندگی عادی خود برگردید.

منبع : قرص میزوپروستول