سوالات مشاوره قبل از ازدواج

اگر می خواهید بدانید که مشاور چه مسائلی را بررسی می کند تا بتواند آینده رابطه شما را پیش بینی کند، این مقاله را حتما مطالعه کنید زیرا سوالات مشاوره قبل از ازدواج به طور کامل و مناسب در این مقاله مطرح شده است و می تواند برای شما مفید باشد.

بسیار دیده می شود که هنگامی که میان زن و شوهر اختلاف و مشاجره ای پیش می آید، دیگران به آن ها توصیه می کنند که به مشاوره مراجعه کنند تا بتوانند مشکل خود را به درستی حل کنند.

این گونه مشاوره ها برای مشکلات زناشویی بسیار مناسب و کارآمد می باشد، اما سوالی که در این جا پیش می آید این است که چرا باید منتظر اختلاف و مشکل باشیم و بعد سراغ راه حل مشکل برویم؟ مگر بارها جمله” پیشگیری بهتر از درمان است ” را نشنیده ایم؟

برای این که نسبت به مشکلات زناشویی خود پیشگیری های لازم را انجام دهید باید به مشاور مراجعه کنید، که به این نوع مشاورها، مشاوره قبل از ازدواج می گویند.

هنگامی که شما در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت می کنید با مشکلات احتمالی که میان شما و همسرتان پیش خواهد آمد آشنا می شوید و آن ها را به خوبی بشناسید و سعی می کنید از ابتدا برای پیشگیری این مشکلات اقداماتی را انجام دهید و راه حل مناسبی در مورد آن ها به دست آورید.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

زوجینی که قصد ازدواج دارند معمولا هنگامی که به مشاور مراجعه می کنند، مشاور فرم هایی را در اختیارشان می گذارد و از آن ها می خواهد به صورت جداگانه این پرسش نامه کتبی را پر کنند تا مشاور بتواند احساس شما را نسبت به یکدیگر و رابطه مشخص کند.

این فرم می تواند تمام زمینه هایی که با همسر آینده خود را تفاهم ندارید و نقاط قوت و ضعف شما را مورد بررسی قرار می دهد و با مشخص  شدن آن ها مشکلات شما را شناسایی می کند.

مشاور تنها آزمون کتبی را از شما نمی گیرد بلکه بعد از گرفتن آزمون به همراه خودتان به تفسیر پاسخ های شما می پردازد و به این صورت اطلاعات پایه ای را از طریق پرسشنامه به دست می آورد که نقطه شروع جلسات مشاوره می باشد.

در این جلسات مشاوره تصمیم می گیرد که این جلسات به صورت تک نفری با شما و همسر آینده تان برگزار شود و یا این که همزمان هر دو در جلسه مشاوره حضور داشته باشند.

اما پرسش نامه شما و همسرتان یک نمونه سوالات دارد و مشاور با بررسی جواب این سوالات با دیدگاه، اهداف و انتظارات شما در مورد ازدواج به خوبی آشنا می شود، که در این مقاله سوالات به طور واضح بیان شده است.

سوال 1 مشاوره قبل از ازدواج : خط قرمز ها و ارزش ها

برای این که نسبت به مشکلاتی که در آینده ممکن است برای شما اتفاق بیفتد پیشگیری های لازم را انجام دهید، در این خصوص باید با خط قرمزها و ارزش های همسرتان آشنا شوید.

مثلا باید بدانید که چه کارهایی همسرتان را عصبانی کرده و از کوره در می ورد و همچنین انجام چه کارهایی برای شوهر تان مهم و با ارزش می باشد.

شما از این طریق می توانید رفتارهایتان را در آینده بر اساس خط قرمزها و ارزش های همسرتان تنظیم کنید، این امر جلوی بسیاری از اختلافات را می گیرد.

  • خط قرمز های شما ( به عنوان مثال در مورد عدم صداقت مالی، خیانت، اعتیاد، قمار) چه می باشد؟
  • اگر از این خط قرمزها عبور کند چه عواقبی در انتظارش خواهد بود؟
  • چه رفتاری های اگر در زندگی مشترکتان انجام شود به عنوان ارزش تلقی می شود؟

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

سوال 2 مشاوره قبل از ازدواج: مسائل شغلی

شغل و حرفه ای که زوجین دارند به طور مستقیم بر روی زندگی مشترکشان تاثیراتی می گذارد، به همین دلیل باید قبل از عروسی تمام مسائلی که در مورد شغل و حرفه دختر و پسر می باشد به درستی روشن سازی شود تا به خوبی و درستی در مورد شغل های یکدیگر به شناخت برسند.

  • آیا راضی هستید تا همسرتان در بیرون از خانه کار کند یا ترجیح می دهید او در خانه بماند و زندگی را از درون خانه مدیریت کند؟
  • اهداف شغلی تان به چه صورت می باشد ( به عنوان مثال ترجیح می دهید از وقت خود بیشترین استفاده را داشته باشید و فقط کار کنید و پول بیشتری را برای آینده زندگی تان پس انداز کنید یا کار می کنید و با حقوقی که هر ماه به دست می آورید تفریح می کنید و از زندگی تان لذت می برید؟)
  • اگر اهدافتان در زندگی پس انداز پول و یا ارتقای شغلی و غیره باشد، این فرایند قرار است چه مدت طول بکشد؟
  • آیا شما به تغییر شغل فکر می کنید و قصد تغییر شغل دارید؟
  • ممکن است مسائل کاری تان را به خانه بیاورید؟ مثلا در صورتی که در محل کارتان کارهای عقب افتاده ای دارید، ممکن است آن ها را به خانه بیاوید که آخر شب و یا تعطیلات آخر هفته آن ها را انجام دهید.

سوال 3 مشاوره قبل از ازدواج: امور مالی

یکی از مسائل مهمی که باید در رابطه با آن صحبت کنید مربوط به مسائل مالی می باشد، زیرا اگر به این مسائل فکر نکنید زمانی که درگیر آن می شوید که دیگر دیر است و انرژی کافی برای فکر کردن و حل مسئله را ندارید.

  • در حال حاضر وضعیت مالی شما که شامل کل بدهی ها، پس انداز ها و وام های دریافتی می باشد، به چه صورت است؟
  • آیا اگر یکی از شما با مشکلی رو به رو شود یا بیکار گردد و هزینه غیر منتظره ای داشته باشد، سرمایه و اندوخته ای برای حل بحرانتان دارید؟
  • بودجه ماهانه شما چه میزان می باشد؟
  • آیا در مورد این موضوع اتفاق نظر دارید که هر کدام از شما مقداری از پول ماهانه خود را به تفریح و یا خرید های شخصی اختصاص دهد؟ اگر در مورد این موضوع موافق هستید، با یکدیگر صحبت کنید که آیا لازم است نحوه خرج کردن پول تو جیبی شخصی تان را به یکدیگر اطلاع دهید و از ریزترین مسائل مالی یکدیگر اطلاع داشته باشید؟
  • چه کسی هزینه های خانه را مدیریت می کند؟
مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

سوال 4 مشاوره قبل از ازدواج: صمیمیت و رابطه جنسی

زمانی که به طور قطعی تصمیم می گیرید تا با فرد مورد علاقه خود ازدواج کنید با او راحت هستید و احساس صمیمیت می کنید و در این صورت برای یکدیگر جاذبه جنسی خواهید داشت.

موضوع مهمی که باید قبل از عروسی مورد بررسی قرار گیرد این می باشد که آیا این صمیمیت و جاذبه جنسی برای هر دو شما به یک اندازه و کافی می باشد و یا همسر آینده شما جور دیگری در مورد رابطه جنسی فکر می کند.

  • آیا از برنامه عاشقانه فعلی خود راضی هستید یا ترجیح می دهید که رابطه احساسی و رمانتیک تری با همسر آینده خود داشته باشید؟
  • چه میزان از رابطی جنسی شما را ارضا می کند و به آن نیاز دارید؟ در صورتی که در مورد این موضوع با یکدیگر اتفاق نظر ندارید همه مسائل را مورد بررسی قرار دهید که آیا ممکن است مشکل وقت و انرژی در میان باشد یا مشکلات بزرگ تری مانند انواع مشکلات جنسی وجود دارد، به طور کلی موانعی که در رابطه جنسی وجود دارد، می شود آن ها را رفع کرد یا خیر؟
  • بهترین روش برای بیان این که هر یک از شما نیاز به رابطه جنسی بیشتری دارید و رابطه بیشتری در زندگی مشترکتان می خواهید چه می باشد؟
  • از روابط عاشقانه و جنسی تان چه چیزی را می خواهید؟ بوسیدن بیشتر، آغوش بیشتر، یا شام ها عاشقانه بیشتر؟

سوال 5 مشاوره قبل از ازدواج : دین و مذهب

در بسیاری از مواقع ممکن است  دین و مذهب شما و همسرتان با یکدیگر متفاوت باشد و اگر بعد از عروسی نسبت به این موضوع با تعصب برخورد شود، مشکلات بزرگی در زندگی مشترکتان به وجود خواهد آمد.

  • اعتقادات مذهبی شما چیست؟
  • اعتقادات و اعمال معنوی شما چیست و چگونه آن ها را در زندگی خود گنجانده اید؟
  • اگر اعتقادات مذهبی شما با یکدیگر متفاوت باشد، در صورت امکان چگونه سنت های مربوط به خود را حفظ می کنید و آن ها را با یکدیگر ترکیب خواهید کرد؟

سوال 6 مشاوره قبل از ازدواج : بچه دار شدن

فرزند داشتن مسئولیت بزرگی می باشد و هرگز نباید تصور کنید که هر دو شریک زندگی حتما فرزند آوری را دوست دارند، شما  قبل از عروسی باید در مورد این موضوع صحبت کنید زیرا اگر بعدا بفهمید که همسرتان واقعا بچه نمی خواهد، در حالی که شما عاشق بچه هستید و برای او لحظه شماری می کنید، مشکل بزرگی برای شما ایجاد می شود.

موضوع فرزند آوری یک موضوع دو طرفه می باشد و زن و مرد باید در مورد این موضوع به نتیجه برسند، که این امر شامل زمان بارداری، نحوه تربیت او، تعداد فرزندان و غیره می باشد.

  • چه زمانی می خواهید بچه دار شوید؟
  • قصد دارید چند فرزند داشته باشید؟
  • اگر به هر دلیل نتوانید بچه دار شوید، آیا می توانید یک کودک را به عنوان فرزندخوانده قبول کنید و مشکلی با این قضیه ندارید؟
  • آیا بعد از بچه دار شدن یکی از شما کار خود را متوقف می کند؟ اگر چنین باشد، این موضوع چه تاثیراتی بر سبک زندگی و امور مالی تان در آینده خواهد گذاشت؟
  • نحوه فرزند پروری به چه صورت خواهد بود؟ به عنوان مثال آیا بچه های تان با اعتقادات و سنت های دینی تربیت خواهند شد؟

سوال 7 مشاوره قبل از ازدواج: وظایف خانگی

قبل از این که وارد زندگی مشترک شوید با یکدیگر در مورد این موضوع صحبت کنید که هر کدام چه وظایفی را بر عهده دارید و آن ها را به درستی مشخص کنید، همچنین می توانید هر چند ماه یک بار لیست وظایف را مرور کنید و به اتفاق هم تغییراتی در آن انجام دهید زیرا ” جنگ اول به از صلح آخر است.”

  • چه کسی مسئول انجام کارهای خانه می باشد؟
  • آیا نسبت به تمیزی خانه بیش از حد وسواسی و یا بیش از حد شلخته هستید؟
  • چه کسی مسئول برنامه ریزی غذا و آماده سازی غذا در طول هفته و آخر هفته خواهد بود؟

سوال 8 مشاوره قبل از ازدواج : مشارکت خانوادگی

هنگامی که با شریک زندگی خود ازدواج می کنید، در اصل با خانواده او نیز ازدواج می کنید زیرا ازدواج کردن به معنی این که قید خانواده خود را بزنید نمی باشد.

به همین دلیل باید در مورد این که خانواده ها در زندگی مشترک شما چقدر دخیل هستند با یکدیگر به تفاهم برسید. از طرف دیگر  بعد از ازدواج باید صله رحم و دیدار خانواده را حفظ کنید و  این امر نباید بعد از ازدواج فراموش شود.

بعد از ازدواج وارد زندگی جدیدی می شوید و با مستقل و غرق زندگی خودتان می شوید اما قرار نیست خانواده و والدین خود را فراموش کنید بلکه باید برای همه چیز وقت بگذارید.

  • هر چند وقت یک بار به طور منظم به والدین خود سر می زنید؟ آخر هفته ها فقط یا هر چند وقت یک بار؟
  • چگونه تعطیلات را به طور عادلانه بین والدین خود تقسیم می کنید؟

سوال 9 مشاوره قبل از ازدواج: زندگی اجتماعی

همواره بخش مهمی از زندگی شما را دوستان تشکیل می دهند،  هر کدام از همسر، فرزند، پدر و مادر و دوست در زندگی جایگاه خاص خودشان را دارند پس در مورد هر کدام از این شخصیت ها با همسر آینده تان صحبت کنید.

  • چند وقت یک بار با دوستانتان وقت خواهید گذراند؟ آیا برنامه های منظم جمعه شب خود را با آن ها حفظ خواهید کرد و یا یک بار در ماه آن ها را ملاقات می کنید یا سعی می کنید برای خانواده و همسرتان وقت بیشتری را بگذرانید؟
  • چگونه با دوستان یکدیگر که خیلی آن ها را دوست ندارید رفتار خواهید کرد؟
  • هر چند وقت یک بار مهمانی دوستانه خواهید داشت؟

کلام آخر

زوجین در مشاوره های قبل از ازدواج در مورد تمام مسائل و موضوعاتی که برای زندگی با همسر آینده شان مهم می باشد به خوبی به توافق و اتفاق نظر می رسند، در این صورت آن ها می توانند از بروز مشکلاتی که بعدا در زندگی برای آن ها به وجود می آید جلوگیری کنند.

لیست پرسش هایی که مشاوره قبل از ازدواج از شما پرسیده است را نزد خود نگه دارید و بعد از این که شش ماه از ازدواج تان گذشت دوباره آن سوالات را از خودتان بپرسید تا متوجه شوید که آیا جواب  و پاسخ تان نسبت به مسائل تغییری کرده است یا خیر؟

پیشنهاد مشاور:  سوالات رمانتیک موقع ازدواج پرسیده می شود

سوالات متداول

  • سوالات مشاوره قبل از ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

این سوالات در زمینه های مهم زندگی مشترک مانند مالی، بچه دار شدن، خانوادگی، مذهبی، اجتماعی و غیره می باشد که در مقاله به صورت کامل توضیحاتی داده شده است.

  • در مورد فرزند آوری چه صحبت هایی باید قبل از ازدواج صورت بگیرد؟

این صحبت های شامل مواردی مانند زمان فرزند آوری، تعداد فرزندان و نحوه تربیت آن ها و غیره می باشد که در مقاله توضیحات کاملی بیان شده است.

  • مشارکت خانوادگی به چه معناست؟

این موضوع در مورد دخالت های خانواده در زندگی زناشویی، میزان رفت و آمد و دیدار با خانواده می باشد که در متن مقاله به طور کامل توضیحاتی بیان شده است.

منبع : سوالات مشاوره قبل از ازدواج

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *