آموزش روش هدف گذاری در ازدواج و زندگی

افراد باید در تمامی کارها برای خود اهدافی را مشخص کنند تا بازدهی کل سیستم را افزایش دهند، این موضوع بیشتر در زمینه اجتماعی قابل مشاهده است. هدف درست ازدواج کمک می کند تا زندگی شیرینی را تجربه کنید و امکان موفقیت در ازدواج شما افزایش می یابد. آموزش روش هدف گذاری در ازدواج و زندگی به صورت کامل شرح داده شده است.

افراد و ارگان ها برای اینکه به نتیجه برسند هدف گذاری می کنند پس هدف گذاری در زمینه فردی و برای پیشرفت دارای اهمیت بالایی است.

افراد برای اینکه زندگی خود را تغییر دهند تا پیشرفت کنند می توانند اهدافی را مشخص کنند.

اگر افراد اهداف خود را  مشخص کنند برای رسیدن به آن تلاش می کنند. تحقیقات در این مورد نشان داده است که وقتی ذهن انسان تمام توجه و تمرکز خود را روی یک موضوع بگذارد نتیجه بهتری خواهد دید.

چرا ازدواج می‌کنیم!

همه انسان ها برای این که زندگی شاد و با هدف تری داشته باشند  ازدواج می کنند، البته ازدواج یک ضرورت نیست و نمی توان گفت هرکسی که ازدواج کرده خوشبخت شده است. ولی ازدواج درست می تواند پیشرفت را برای زوجین آسان تر کند.

اما این نیاز از همان آغاز خلقت در وجود انسان نهفته است و خداوند به انسان ها کمک می کند تا  به پیشرفت و سعادت برسند.

هدف گذاری برای ازدواج

ازدواج علاوه بر فواید و ضررهایی که دارد باید هدفمند باشد و همه افراد باید بدانند که برای چه ازدواج می کنند و چگونه باید اولویت های زندگی را دسته بندی و برنامه ریزی کنند تا به سعادت و خوشبختی برسند

ازدواج می تواند شامل جنبه‌های مختلف جسمی، مالی و اجتماعی باشد پس باید برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید، در این زمینه می توانید از کمک‌های همسرتان استفاده کنید مثلاً با او مشورت کنید.

1-هدف درست ازدواج

زوجین می توانند با کمک و همکاری یکدیگر اهداف رادسته بندی کنند و رابطه خود را مستحکم سازند و مهارت های بیشتری را آموزش ببینند تا به هدف برسند.

این موضوع به افراد کمک می‌کند تا بیشتر خود را بشناسند و در نهایت به تکامل بیشتر ختم می شود.

افراد باید مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود ببخشند و همچنین افراد در مورد رویاها و آرزوهایشان می توانند با یکدیگر صحبت کنند.

شما اگر با همسرتان اهدافی را مشخص کنید در یک مسیر مشخص و معین حرکت می کنید.

2-تعیین مسیر اهداف

در یک جلسه تمام کارهای زیر را بدون وقفه انجام دهید

3-افکارتان را روی هم بریزید.

محیطی را انتخاب کنید و در شرایطی آرام بدون هیچ استرس و نگرانی در مورد اهداف و آرزوهای خود صحبت کرده و علاوه بر آن در مورد هر آنچه که در ذهن دارید مثل سفر رویایی، بازسازی آشپزخانه و غیره صحبت کنید.

4-منظور خود را واضح بیان کنید.

سعی کنید منظور خودتان را واضح بیان کنید و چیزی را از قلم نیندازد. احساس خجالت را کنار بگذارید و در مورد معیارهای خود با قطعیت صحبت کنید.

5-موارد مهم را یادداشت کنید.

اهداف خود را روی کاغذ بنویسید و آن ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر شما اهداف خود را روی کاغذ بنویسید هیچگاه آن ها را فراموش نخواهید کرد.

سعی کنید تاریخ رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید تا بدانید که چقدر زمان برای رسیدن به آن ها دارید سپس لیست این اهداف را مقابل خود قرار دهید مثلاً می توانید آن را به دیوار اتاق بچسبانید.

6-انعطاف پذیر باشید.

اگر اهداف شما بر اساس اصل واقع بینی نیست آن ها را مجددا تنظیم کنید.

اگر احساس می کنید که با هیچ روشی نمی توانید به اهداف خود برسید  آن را اصلاح کنید و هدف جدیدی را جایگزین آن کنید.

7-به خودتان حکم ماموریت بدهید.

یکی از پیشگامان عرصه روانشناسی راجر بولتن می گوید: زن و شوهر باید حکم ماموریت داشته باشند یعنی بدانند که برای چند سال آینده باید چه کارهایی را انجام بدهند و چه برنامه هایی داشته باشند در واقع باید برای خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشخص کنند.

8-نیم نگاهی به گذشته بیندازید.

زمانی که در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید گاهی به گذشته نگاهی بیندازید و ببینید که تا به الان چه کارهایی انجام داده اید و آیا پیشرفتی داشته‌اید.

زمانی که با تلاش و کوشش به اهداف و آرزوهایتان می رسید برای خودتان جایزه در نظر بگیرید مثلاً می توانید خودتان را به مسافرت کوتاه مدت دعوت کنید.

این تشویق ها و جشن ها باعث می شود که شما با انرژی بیشتری تلاش کنید تا به اهدافتان برسید.

اگر در طول مسیر با مشکل و مانعی برخورد کردید می توانید مثل قبل به راهتان ادامه دهید هرگز تسلیم نشوید، یقین داشته باشید که به اهدافتان می رسید سعی نکنید که راه چند شبه را یک شبه طی  بلکه با تلاش بیشتری به راه ادامه دهید. نتیجه کاری که شما انجام داده اید قابل ستایش است.

 اهمیت هدف گذاری در ازدواج

اهمیت هدف گذاری در ازدواج شامل موارد زیر می باشد:

  • رضایت درونی طرفین
  • عقاید متفاوت نسبت به زندگی، کار و لذت بردن
  • اعتقادات مذهبی یکسان
  • تنظیم اهداف مشترک
  • ارتباط صمیمانه زوجین
  • کار روی اصول اخلاقی
  • تدوین نگرش یکسان نسبت به جنس مخالف؛ ازدواج و خانواده
  • صحبت کردن در مورد مسائل مالی و اقتصادی با نگرش صحیح

برای این که هدف گذاری مناسبی در ازدواج داشته باشیم باید دو طرف شرایط یکسان و همچنین عقاید مشابهی داشته باشند و گرنه در هدف گذاری دچار مشکل می شوند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

آموزش هدف گذاری در زندگی

برای هدف گذاری نیاز است تا تعریف درستی از زندگی داشته باشیم این تعریف باید مورد پذیرش طرفین قرار بگیرد، به منظور این امر تهیه لیستی از اهداف مادی و معنوی و جمع آوری اطلاعات در مورد موانع، افراد تاثیر گذار، راهکارهای موجود ضروری است، به منظور این کار می توانید از روش پاداش و تنبیه کمک بگیرید.

  • تعریف رسالت زندگی
  • تهیه لیست اهداف دنیوی
  • لیست موانع
  • لیست افراد مفید
  • لیست راهکارهای موجود زمان بندی
  • شروع به کار و تیک زدن
  • استفاده از پاداش و تنبیه

همه ما می دانیم که هدف در زندگی بسیار مهم است و کمک بزرگی به انسان ها می کند اما برایان تریسی می گوید که فقط ۳ درصد از مردم اهداف خود را مشخص می کنند و ۹۷ درصد مردم نمی دانند که باید به کدام سمت حرکت کنند.

اطرافیان معمولا از زندگی گله و شکایت دارند، یکی از مهم ترین دلایلی که باعث نارضایتی آن ها از زندگی می شود نبود هدف است.

وقتی انسان ها در زندگی خود هدفی نداشته باشند نمی توانند خوب پیش بروند.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث انگیزه در زندگی می شود داشتن هدف و برنامه ریزی است.

اگر طبق برنامه و برنامه ریزی عمل کنیم حتما با تلاش و پشتکار می‌توانیم به هدف برسیم مثلا ژاپنی ها وقتی می خواهند یک پروژه بزرگ را طراحی کنند یک برنامه جامع طراحی می کنند و حتی کوچک ترین کارها را هم مینویسند، در این برنامه هرکس باید وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد.

مهم ترین نکته این است که آن ها حتی زمان رسیدن به هدفرا هم مشخص می کنند و جالب است که دقیقا سر موعد کار را به اتمام می رسانند.

وقتی افراد برنامه ریزی می کنند و طبق برنامه ریزی پیش می روند موفق تر خواهند بود.  تا اینجا با اهمیت و فایده هدف گزاری آشنا شده اید.

مهم ترین نتیجه هدف گذاری رسیدن به رضایت درونی است.

آموزش هدف‌گذاری در زندگی با روشی جدید

تقریباً در همه کتاب‌ها روش‌های مشابهی برای هدف گذاری مطرح شده است افرادی مثل برایان تریسی و آنتونی رابینز راهکارهای مهمی برای هدف گذاری ارائه کرده‌اند این راهکارها عبارتند از:

  • دسته بندی اهداف در زمینه های مختلف
  •  زمان بندی برای رسیدن به اهداف
  • ایجاد انضباط شخصی

اما در این جا ما شما را با نوع دیگری از هدفمندی آشنا خواهیم کرد. وقتی با این روش آشنا شوید به سرعت به اهدافتان خواهید رسید همچنین کیفیت آن‌ ها بالاتر خواهد رفت.

اگر می خواهید برای روزهای زندگی خود برنامه ریزی کنید بهتر است برنامه های دراز مدت داشته باشید زیرا ما انسان ها دارای روحی هستیم که خداوند در آن دمیده است پس باید بهترین برنامه ریزی ها را داشته باشیم.

استادان غربی اهدافی را مشخص می کنند که تا آخر عمر همراه ما باشد، آموزش هایی که امروزه مطرح می‌شود به زندگی ابدی روح ما توجهی ندارد و نمی تواند برنامه بلندمدت به ما معرفی کند درست است این برنامه ریزی ها به ما کمک می کند که زندگی بهتری داشته باشیم اما اگر به شکلی برنامه ریزی کنیم که در تمام عمر همراه ما باشد بهتر است.

 

 

چگونه می توان به گونه ای هدف گذاری کرد که در تمام زمینه ها پیشرفت داشت و هم از آن لذت برد؟

پاسخ این سوال این است که هیچ کس هدف گذاری را به ما آموزش نداده است تعیین اهدافی که تا پایان با ما باشند هیچ مشکلی ندارد ولی اگر کمی دقت داشته باشیم با همین اهداف دنیوی هم می‌ توانیم زندگی شادی داشته باشیم اما چگونه می شود هم در دنیا زندگی شادی را تجربه کرد و هم زندگی ابدی پس از مرگ را ساخت؟

اگر می خواهید هم به اهداف قبل از مرگ برسید و هم برای زندگی ابدی تدارک ببینید باید برنامه ریزی دقیق و ریشه ای داشته باشید. سوال اصلی در اینجا این است که مهم‌ترین هدف ما در زندگی چه باید باشد؟

قبل از هدف‌گذاری، باید ذهن شما به این سوالات پاسخ دهد:

  • چگونه برای روح ابدی خود زندگی شادی را بسازیم و چه کارهایی انجام دهیم تا زندگی ابدی رشد و پیشرفت داشته باشد.

برای پاسخ به این سوالات فعالیت های زیر را انجام دهید:

  • ایمان به ابدیت روح

حتما می دانید که انسان ها دارای روح هستند و روح بعد از مرگ به حیات خود ادامه می دهد بنابراین اگر شما به زندگی پس از مرگ، ادامه حیات روح اعتقاد دارید می توانیم با دیدی تازه به زندگی بنگرید.

ولی اگر به زندگی پس از مرگ اعتقادی ندارید باید تلاش کنید تا باور و نگرش خود را تغییر دهید.

عوامل مختلفی باعث می شود که افراد ایمان درستی به خداوند و دین نداشته باشند و کارهای نادرستی انجام دهند از جمله این موارد می توان به مقایسه جوامع مذهبی با جامعه لیبرال، مطالعه مطالبی که علیه ادیان نوشته شده و غیره. اگر به هر دلیلی به دین و ابدیت اعتقاد ندارید تنها راه این است که ذهن خود را باز بگذارید و تمام شبهات را یادداشت کنید و پاسخ درستی برای آن ها پیدا کنید برای پیدا کردن پاسخ این سوالات باید به منابع معتبر مراجعه کنید.

  • بهترین استاد

وقتی متوجه این موضوع شدید که همه ی انسان ها دارای یک روح الهی هستند و این روح تا ابدیت کنار شماست درک می کنید که شما باید زندگی ابدی روح را فراهم کنید.

از آن جایی که خداوند از روح خود در انسان دمیده است با روح انسان آشنایی کامل دارد و می داند که چه کاری باید انجام دهیم تا به سعادت و خوشبختی برسیم پس آموزش هدف گذاری فقط از عهده خداوند بر می آید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه ما از خداوند بپرسیم که چه راه کارهایی برای داشتن یک زندگی زیبا وجود دارد پاسخ این سوال کاملا واضح است با خواندن کتاب های آسمانی و گوش دادن به صحبت های انبیا می ‌توان این روش زندگی را آموخت.

در واقع اصول و دستورالعمل هایی وجود دارد که دقیقا منطبق با سلامت روح انسان هااست و هر دستوری که در دین آمده است منطبق با کائنات خداوند است.

اگر کاری طبق رضای خدا باشد و به نفع انسان باشد منطبق با ریاضی جهان هستی است.

توجه به دستورالعمل های اسلام به ما یاد می‌دهد که چگونه زندگی دنیوی خود را بسازیم تا زندگی ابدی خوبی داشته باشیم.

  • تنظیم نیت ها

مهم ترین کاری که برای یک هدف گذاری می‌توان انجام داد این است که نیت های خود را ابدی کنید اما این به چه معناست؟

یعنی زیربنای تمام کارهایی که در طول روز انجام می دهیم را خداوند و اطاعت ازاو در نظر بگیریم.

اگر شما نیت خود را تغییر دهید هم می توانید در زندگی دنیایی خود پیشرفت داشته باشید و هم می توانید زندگی ابدی روح را بسازید.

برای شما مثالی می زنم تا با این مفهوم آشنا شوید.

اگر شما بخواهید از محل کار به خانه برگردید و از خانه به محل کار بروید دو ساعت در ترافیک هستید انسانی که آگاهی کامل داشته باشد این ۲ ساعت را صرف امور کم ارزش و کم اهمیت می کند ولی فردی که ارزش وقت را بداند این دو ساعت را صرفه کارهای با ارزش مثل گوش کردن فایل های آموزشی می کند.

اگر علاوه بر توجه به زندگی دنیوی به آخرت هم توجه داشته باشید از همان ابتدای روز نیت ابدی می کند مثلاً با خدای خود قرار می گذارد که فلان زمان را صرف ساخته شدن روح می ‌کند.

نیت انسان است که کیفیت دقیقه به دقیقه زندگی را مشخص می کند.

اما شاید این سوال مهم برای شما پیش بیاید که باید چه کاری انجام دهید تا نیازهای شما منطبق با رضایت خدا باشد.

برای این کار باید چند کار مهم انجام دهید ابتدا باید ارتباط صمیمانه با خدای خود داشته باشید، روی اخلاق خود کار کنید و نیت و نگرش خود را عوض کنید. نگرش خود را طوری تغییر دهید که منطبق با قوانین خدا باشد.

  • ساخت ارتباط صمیمانه با منشا هستی

برای اینکه در زمینه روح و ابدیت هدف گذاری کنید باید ارتباطی صمیمانه با خدای خود داشته باشید. تا زمانی که با خدای خود رفیق نباشید نمی‌توانید به درستی عمل کنید.

دوستی با این رئیس کل باعث می‌شود که شما زندگی مرفهی داشته باشید، در واقع رفاقت با این رئیس کل شاه کلید همه خوشبختی ها، موفقیت و شهرت نزد خداوند است پس اگر شما به دنبال این ها هستید باید با او آشتی کنید.

از روی اخلاق عمل کنید

پس از این که ارتباطی صمیمانه با خدای خود برقرار کردید مرحله بعدی آغاز می شود، این مرحله نشان دهنده رشد فردی شماست یعنی شما باید روی خصوصیات اخلاقی و فضیلت های اخلاقی خود کار کنید و تمام ویژگی‌ها و خصلت‌های منفی را پاک کنید، نکته مهم این است که انسان معنوی دارای دو بال است یک بال آن مربوط به مذهب، اعمال عبادی و بال دیگر اخلاق است.

برخی افراد هستند که روی بال معنوی خود کار می کنند ولی روی بال اخلاقی خود به اندازه کافی کار نمی کنند، این باعث می شود که از بال معنوی خود  لذت کافی را نبرند.

 اگر شما روی اخلاق و صفات خود کار کنید می توانید به خداوند نزدیک شوید.

خداوند همه ی صفات خوب را داراست او مهربان، رحیم و بخشنده است پس ما هم می‌توانیم تا حدی این صفات را در خود گسترش دهیم و خود را از صفات منفی دور کنیم برای این کار باید تلاش زیادی داشته باشیم.

مطالعه ی کتاب های اخلاقی و اصلاح رفتار می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

  • تغییر نگرش نسبت به جنس مخالف ازدواج و خانواده

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین کارها این است که ما نگاه جدیدی نسبت به جنس مخالف،  ازدواج و رابطه زناشویی داشته باشیم.

اگر شما تصمیم به ازدواج گرفته اید، تمام کارهایی که در طول ازدواج انجام می دهید آشنایی با همسر،  تعیین مهریه، تهیه جهیزیه، مراسم عقد و عروسی، رابطه جنسی، فرزندآوری و مراقبت از خانواده همه برای رسیدن به یک هدف است و آن هدف این است که شما به یک زندگی بهتر برسید.

خداوند دستورالعمل این کارها را بیان کرده است.

  • کار کردن در مورد مسائل مالی با نگرش صحیح

بکی دیگر از کارهایی که به ما کمک می کند که هم از لذت های دنیوی بهره مند باشیم و هم زندگی ابدی خود را بسازیم پول درآوردن است، شاید از نگاه شما پول یک موضوع دنیوی باشد و شما را از خدا و معنویت دور کند اما این چنین نیست. پول هم  یکی از نعمت های است  که خداوند در اختیار انسان ها قرار داده است اما دستورالعمل‌های لازم را هم در مورد پول بیان کرده است اگر شما این قوانین را بشناسید و از آن ها استفاده کنید به راحتی می توانید پول زیادی را به دست آورید و زندگی ابدی خود را هم بسازید.

خداوند رازهای بسیار زیادی را در مورد پولدار شدن به انسان ها آموخته است که اگر آن هارا درک کنید و از آن ها استفاده کنید به راحتی می توانید موفق شوید.

آموزش هدف‌گذاری در زندگی کاری

  • تعیین هدف اصلی زندگی کاری

لیستی از اهداف مشخص کنید و کارهایی که باید برای رسیدن به آن ها انجام دهید را مشخص کنید ولی قبل از اینکه اهداف خود را لیست کنید یک زیربنای قوی تعریف کنید منظور از زیربنا و بستر قوی تعیین رسالت خود در زندگی است.

هدف می تواند مستقل باشد و بدون اتفاق های بزرگ تر تحقق یابد.

رسالت با درنظرگرفتن اهداف بزرگ تنظیم می شود، بنابراین در نظر گرفتن نقطه پایان برای رسالت اشتباه است. رسالت راهی است که دربرگیرنده فهرست اهداف زندگی و جوانب آن است. ممکن است هر فرد چندین بار لیست اهداف تعیین کند و پس از تحقق آن لیست بعدی را طراحی کند.

منظور از تنظیم این اهداف رسیدن به آرمان های رسالت است.

رسالت باید برای رضای خدا، بهبود معضلات جامعه، ترویج خوبی ها و زدودن بدی ها باشد. رسالت در سطوح بالاتر به ظهور منجی بشری کمک می کند هر چند که این کمک غیر مستقیم و ناچیز باشد.

این اهداف میتوانند به صورت زیر باشند:

  • تولید ویدئو های آموزشی رایگان
  • تولید فایل های صوتی رایگان
  • نوشتن کتاب
  • برگزاری سمینار وغیره
  • تولید ویدئوی آموزشی رایگان
  • تولید مقاله یا فایل صوتی رایگان
  • تولید دوره های آموزشی قدرتمند
  • طراحی و تولید برنامه موبایلی
  • طراحی سایت
  • نوشتن کتاب
  • برگزاری سمینار
  • افزایش اعضا در سایت، کانال و اپلیکیشن
  • فروش دوره آموزشی در مدت زمان مشخص

نتیجه می گیریم با انتخاب رسالت شخصی تنظیم فهرست اهدافمان آسان و پرمعنا تر میشود.

چگونه رسالتم را انتخاب کنم؟

یکی از نکات مهم در تعیین رسالت این است که فکر نکنید ک انتخاب رسالت شخصی، ب این معنی است که به یک فرد معروف تبدیل شده اید. همه افراد حتی کسانی که در جامعه شغل معمولی دارند هم می توانند برای خودشان رسالت شخصی داشته باشند. مثلا یک کفاش می تواند بدون داشتن رسالت، هدف و برنامه خاصی روزها را سپری کند.

یک کفاش دیگر رسالت شخصی برای خود تعیین می کند مثلا با خدای خود عهد ببندد که کار خود رابه بهترین شکل انجام دهد و به نحوی با مشتریان خود مهربان باشد که اگر مسابقه خوش برخورد ترین کفاش دنیا برگزار شد اول شود.

حتی می تواند بخشی از رسالتش اینگونه باشد که هرکس برای تعمیر کفش پیش او آمد یک حدیث از امامان یا پیامبر در مورد راه رفتن، ثابت قدم بودن در مسیر بندگی و کنترل قدم ها به او هدیه دهد. بخش دیگر از رسالت او می تواند جمع آوری جزوه ای ساده در رابطه با مراقبت از پاها و کفش، سلامت پاها باشد.

داشتن این رسالت می تواند اهداف زیر را تعیین کند:

  • جمع آوری اطلاعات
  • یادگیری تمام مهارت های کفاشی
  • جذب تعداد مشخصی از مشتریان در زمان مشخص
  • یادگیری مهارتی برای معرفی جزوه جمع آوری شده

تهیه لیست اهداف به روش اسمارت

مشهورترین روش‌ هدف‌گذاری در زندگی، روش اسمارت (S.M.A.R.T) است. این روش برای اولین بار در سال  1981 توسط جورج دوران، آرتور میلر و جیمز کانینگهام مطرح شد. این پنج خصوصیت عبارتند از:

مشخص و دقیق (s-specific)

هدف انتخاب شده باید کاملا دقیق و واضح باشد. مثلا هدف “من می خواهم پولدار شوم” اصلا دقیقی نیست. شکل دقیق و مشخص این هدف این است:”من می خواهم ماهانه ۶۰میلیون تومان درآمد از فروش محصولاتم بدست بیاورم”. هرچقدر که می توانید باید جنبه های هدف خود را مشخص کنید تا هدف خود را دقیق تر بیان کنید.

قابل‌سنجش (m-measurable)

باید بتوانید مشخص کنید در زمان رسیدن به هدف چه می بینید و چه احساسی دارید؟ باید مدرک محکمی برای قابل سنجش بودن هدفتان داشته باشید مثلاً “شادتر زندگی کردن” قابل سنجش نیست ولی اگر این هدف را اینطور تعریف کنید که هر روز ۲۰ دقیقه ورزش می کنم به خاطر اینکه زندگی سالمی داشته باشم قابل سنجش است.

قابل‌دستیابی (a-attainable)

آیا هدف شما قابل دسترسی است؟ آیا زمان و انرژی که صرف رسیدن به آن هدف می کنید ارزشش را دارد؟

وقتی که شما استعداد رسیدن به هدفی را ندارید یا نمی توانید زمان یا پول برای رسیدن به آن هدف را صرف کن  سرخورده و ناامید می‌شوید.

مثلاً اگر فردی در ۴۰سالگی این هدف را تعیین کند که می خواهد یک فوتبالیست مشهور شود هدفش قابل دستیابی نیست. چون فوتبالیست ها از سنین کم شروع می کنند و در ۴۰ سالگی بازنشسته می شوند. قابل دستیابی بودن اهداف به این معنی نیست که  محدوده دید خود را کم کنیم و اهداف کوچکی داشته باشیم بلکه به این معناست که ببینیم آیا  کاری که در نظر گرفتیم شدنی است یا خیر.

 مرتبط (r-relevant)

باید مشخص کنیم که هدف تعیین شده با شخصیتمان مرتبط است یا خیر؟  آیا شما فردی هستید که ترجیح می دهید شغلی بدون دغدغه داشته باشید یا می‌توانید مدیر یک شرکت بین‌المللی باشید؟

دارای زمان( t-timely)

زمان واقعا ارزشمند است و باید قدر کوتاه ترین لحظات را هم دانست، تا وقتی که برای رسیدن به هدفمان تاریخی را مشخص نکنیم کاررا به طور جدی انجام نخواهیم داد. بنابراین باید زمان بندی دقیقی برای هدفمان تنظیم کنیم.

بعد از این که خصوصیات گفته شده را در نوشتن اهداف در نظر گرفتید اهداف خود را در زمینه های مختلف بنویسید. مثلاً می‌توانید اهداف را  در زمینه‌های معنوی، سلامتی، کار، پول و روابط فردی دسته بندی کنیم و در هر زمینه لیستی بنویسیم.

لیست موانع

مرحله بعدی در تعیین هدف لیست کردن موانعی است که در سر راهتان قرار دارد. در همین نقطه شروع، باید برای برداشتن موانعی که برای شما وجود دارد تلاش کرد تا به سمت هدف حرکت کنید. این موانع می‌توانند درونی یا بیرونی باشند.

موانع درونی و  فردی

در راه رسیدن به اهداف  موانع زیادی در درون ما وجود دارد. می توان گفت ۸۰ درصد از موانعی که در ظاهر موانع خارجی به نظر می‌رسند در درون ما هستند. برخی از این موانع درونی عبارتنداز:

باورهای محدودکننده

یکی از مهم ترین عوامل درونی که مانع رسیدن انسان ها به هدفشان می‌شود نداشتن باور به موفقیت است. تا زمانی که انسان به این باور نرسد  که می شود به هدفی رسید به آن هدف نمی رسد و تلاشش بیهوده است.  باور به موفقیت رمزی است که خیلی از انسان ها  نمی دانند و از این که در زندگی موفق نمی شوند ناراحت هستند.

اصلاح باورهای درونی، مهم‌ترین گامی است که انسان باید برای رسیدن به اهدافش بردارد.

اگر فردی آرزو داشته باشد که درآمدش بیشتر شود اما باور نکند که چنین چیزی امکان پذیر است اگر روزها هم تلاش کند نمی تواند درآمدش را چند برابر کند مثلا اگر فردی بخواهد در مسابقه نفر اول شود ولی به این موضوع باور نداشته باشد به هیچ عنوان به آن نخواهد رسید اما اگر مطمئن باشد که نفر اول می شود شکی نیست که پیروز خواهد شد.

عملکرد بیرونی انسان ها نسبت به نوع باور درونی فرق می کند. باورهای ما تاثیر مستقیمی روی کارهای فیزیکی بیرونی ما می‌گذارند.

تنبلی در زندگی را شکست دهید

تنبلی باعث می‌شود که انسان در زندگی عقب بماند، برای اینکه ما به موفقیت برسیم باید از تنبلی دور باشیم و با آن مبارزه کنیم تنبلی باعث انحراف می شود همانطور که در قرآن و احادیث مطرح شده است بیشتر اهل جهنم به خاطر تنبلی به این دام افتاده اند آن‌ها انسان های بدی نبوده اند ولی چون تنبلی را پیشه کردند روحشان را برای زندگی ابدی آماده نکرده‌اند.

 

دقت داشته باشید که تنبلی با بی حوصلگی متفاوت است، تنبلی یعنی انسان کاری را شروع نکند.

زمانی که فرد کاری را شروع می کند ممکن است دچار تنبلی شود، تنبلی یکی از از عوامل درونی است اگر شما فرد تنبلی هستید باید کم‌کم این اخلاق را ترک کنید تا به فردی فعال و زرنگ تبدیل شوید اگر به این کار ادامه دهید پس از مدتی فشار زیادی به خود وارد می کنید.

  • بی‌حوصلگی

بی حوصلگی یعنی شروع کار و به پایان رساندن آن برای شما دشوار می باشد. بعضی ها در شرایط خاصی تصمیم می گیرند و اهدافی را مشخص می کنند و در زمان کوتاهی برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند اما کمی بعد آن را رها می کنند. تنبلی و بی حوصلگی باعث می‌شود که شما به اهدافتان نرسید.

برای درمان تنبلی و بی حوصلگی کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی یکی از بهترین کتاب ها است این کتاب به شما یاد می دهد که با قدم های کوچک می توانید به اهداف بزرگ تان برسید.

  • عدم وجود پشتکار و صبر

برخی افراد اهداف خاصی تعیین می کنند و مدتی آن را دنبال کرده و بعد از مدتی آن را رها می کنند.  یک نمونه از این افراد کسانی هستند که با زحمت کاری را شروع می کنند بعد از سه ماه مغازه را تعطیل می‌کنند و می گویند این محله برای کاسبی خوب نیست، بازار خراب است، جواب نمی دهد و غیره.

اما بعد از دو سال فردی دیگر که همان شغل را در همان محله راه می اندازد و کار را تعطیل نمی کند بسیار موفق می شود.

برای اینکه به موفقیت برسبد باید دست از تلاش برندارید و تا زمانی که به نتیجه برسید ادامه دهید.

موانع بیرونی

مانعی جزء موانع بیرونی محسوب می شود که در واقع از کنترل افراد خارج باشد. مثلاً تصویب قانونی جدید که روی کسب و کار افراد تاثیرات منفی داشته باشد.

مهم ترین راز از بین بردن موانع بیرونی این است که برای حل این مشکلات ابتدا به درون خود نگاهی بیندازید و ببینید که چه تغییری را باید در درون خود ایجاد کنید تا آن مشکل بیرونی برطرف شود. مثلاً فرض کنید شما تاجری هستید که صادرات و واردات انجام می دهید و گمرک قوانین سختی را می گذارد که همه کالاهای شما در گمرک مانده و اجازه خروج ندارد از طرفی دست یکی از جناح‌های سیاسی کشور هم در کار است تا در امور کشور خلل ایجاد کند.

هر کس این داستان را بشنود، می‌گوید که این مانع بزرگ واقعاً حل نشدنی است و نمی‌توان آن را حل کرد. یک تاجر عادی چگونه می‌تواند با قوانین و حتی با جناح‌های سیاسی دربیفتد؟ گاهی ممکن است افراد ناامید شوند و به دنبال کار دیگری بروند اما کسی که در رسیدن به اهدافش ثابت قدم است چه می کند؟ به درون خود نگاه می کند و بدنبال چیزی می گردد که باید در خود تغییرش دهد.

 چه تاثیراتی باید درون خود ایجاد کنم ؟

در این شرایط باید خشم و نارضایتی را کنار بگذارید، شاید این کار کرد ابتدا کارسختی باشد اما به مرور می توانید خشم خود را کنترل کنید.

دوما باید صبور باشید تا مشکلات برطرف شود و سپس باید دنبال راه دیگری باشید.

باید موانعی که بر سر راه دارید را یادداشت کنید و این باورها را تغییر دهید و از خداوند بخواهید تا این موانع و مشکلات را از سر راه شما بردارد.

منبع : آموزش روش هدف گذاری در ازدواج و زندگی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *