اعتیاد به الکل | یک روزه الکل را ترک کردم

اعتیاد به الکل | نشانه ها، علل و درمان اعتیاد به الکل

نشانه های اعتیاد به الکل چه می باشد؟ الکل از مواد اعتیاد آور به حساب می آید و قدرت اعتیاد آوری آن« از دیگر مواد کمتر نیست و باعث می شود تا تاثیر عملکرد بدن کاهش یابد و به همین دلیل جز مواد کند کننده دسته بندی می شود، بنابراین الکل بر روی مغز این افراد اثر می گذارد و سرعت پردازش اطلاعات در ذهنش کم می شود و عکس العمل های کندتری در موقعیت ها از خود نشان می دهد، بریده بریده سخن گفتن، سخت راه رفتن از نشانه های اعتیاد به الکل می باشد.

برای آن که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و آگاهی شما در مورد الکل افزایش یابد این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

چه زمانی مصرف الکل اعتیاد محسوب می شود؟

افرادی که الکل استفاده می کنند و به آن اعتیاد دارند تحت عنوان الکلیسم شناخته می شوند، سالانه تعداد زیادی از افراد هستند که به آن وابسته شده اند و تحت تاثیر آن قرار گرفته اند، بسیاری از افراد هستند که از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند اما در صورتی که اعتیاد اتفاق می افتد که فرد به صورت مکرر الکل استفاده کند و بدن او در مقابل الکل تحمل زیادی داشته باشد و در این صورت شخص دچار وابستگی جسمی و روانی شود. چون بدن فرد در برابر الکل تحمل دارد برای آن که لذت های قبلی را درک کند مجبور می شود میزان الکل مصرفی را افزایش دهد و در صورتی که به صورت مداوم میزان مصرف افزایش یابد بر شدت اعتیاد و وابستگی فرد افزوده می شود.

علائم اعتیاد به الکل

برای این که متوجه شوید آیا شما و اطرافیان تان به الکل وابسته شده است یا خیر علائم و نشانه های زیر را مورد بررسی قرار دهید، برای تشخیص نهایی باید از متخصص در حوزه اعتیاد کمک بگیرید و با او مشورت کنید:

  • افزایش میزان یا تعداد دفعات مصرف
  • ایجاد تحمل بسیار بالا در برابر تاثیرات الکل
  • نوشیدن الکل در زمان های نامناسب ( برای مثال فرد بعد از بیدار شدن اولین کاری که انجام می دهد نوشیدن الکل می باشد.)
  • اجتناب از رفتن به مکان هایی که نمی تواند در آن نوشیدنی های الکلی مصرف کند.
  • تغییر در روابط دوستانه، با افرادی دوست می شود که اهل مصرف الکل هستند.
  • پنهان کردن مصرف
  • وابستگی به مصرف الکل برای انجام عملکردهای روزانه
  • افزایش میزان خواب آلودگی، افسردگی و مشکلات هیجانی
  • درگیری با مشکلات قانونی و اداری مانند دستگیری و اخراج شدن از محیط کار

دلایل روی آوردن و اعتیاد به الکل

افرادی که به الکل وابسته می شوند تنها به خاطر دلیل خاصی نمی باشد بلکه علائم دست به دست هم می دهند تا باعث وابسته و معتاد شدن فرد شوند در زیر نمونه ای از دلایلی که باعث می شود فرد الکل مصرف کند، بیان شده است که عبارت اند از:

  • اختلالات خواب
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات افسردگی
  • خود درمانی برای مشکلات هیجانی
  • عوامل وراثتی و ژنتیکی
  • فرار از مشکلات زندگی
مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

اثرات کوتاه مدت اعتیاد به الکل

بعد از این که فرد الکل مصرف می کند وارد گردش خون می شود و از این طریق به مناطق مختلف بدن وارد شده و کارکرد آن مناطق را با اختلالاتی رو به رو می کند، شدت این اختلالات با توجه به میزان مصرف مواد در فرد متفاوت می باشد که در ادامه به برخی از اثرات مصرف می پردازیم.

  • عدم کنترل هیجانات
  • عدم حفظ چهارچوب های شخصی و اجتماعی
  • گرم شدن و افزایش دمای بدن
  • زیاد شدن اسید معده
  • تاثیر روی مخچه و ناهماهنگی در حرکات
  • ناتوانی در انجام حرکات دقیق
  • کند شدن واکنش ها به محرک های محیطی
  • بروز خشم و پرخاشگری
  • تاری دید
  • عدم پیوستگی صحبت ها و تفکر پراکنده
  • تهوع و سردرد
  • اثرات روی حافظه

اثرات بلند مدت اعتیاد به الکل

افرادی که به صورت مداوم و طولانی مدت از الکل استفاده می کنند به عوارض مزمنی دچار خواهند شد که سالیان سال فرد را درگیر خود  می کند و اگر از الکل طبی هم استفاده شود همین آثار و اثرات مخرب را به همراه خواهد داشت.

  1. هپاتیت الکلی

یکی از شایع ترین بیماری هایی که به خاطر اعتیاد به الکل در فرد به وجود می آید بیماری های کبدی می باشد، هپاتیت الکلی بیماری است که شخص به خاطر مصرف زیاد الکل به آن مبتلا می شود و درد هایی بی سابقه و نامعقولی در اطراف شکم، تب و یرقان نشانه ها و علائم این بیماری می باشند، در صورتی که از الکل به مدت طولانی استفاده شود، هپاتیت الکلی عوارض خطرناکی را به همراه خواهد داشت و ممکن است باعث مرگ شود و در صورتی که فرد مصرف الکل را قطع کند و به سراغ درمان برود می تواند بهبود یابد و بیماری را شکست دهد.

  1. سیروز کبدی

سیروز کبدی یکی از بیماری هایی است که به خاطر مصرف زیاد الکل به وجود می آید، که به زخم کبدی معروف می باشد، افرادی که به سیروز کبدی مبتلا هستند باید برای جلوگیری از مرگ مصرف مواد الکلی را قطع کنند، بیماری کبدی برگشت پذیر نمی باشد اما در صورتی که مصرف الکل متوقف شود شانس فرد برای زنده ماندن افزایش می یابد. تاکنون درمان های بسیاری برای این بیماری عنوان شده است اما در برخی موارد پیوند کبد تنها راه آن می باشد.

  1. اعتیاد به الکل، هپاتیت C

افرادی که به هپاتیت C مبتلا هستند در برابر عوارض مصرف الکل آسیب پذیر می باشند و در صورتی که به طور زیاد الکل استفاده کنند به بیماری هایی مانند سیروز کبدی و یا سرطان کبد مبتلا می شود و احتمال مبتلا شدن به بیماری های کبدی در آن ها افزایش می یابد.

  1. سرطان

افرادی که الکل استفاده می کنند و مصرف آن ها مداوم و زیاد می باشد بیش تر احتمال دارد گرفتار بیماری هایی مانند سرطان، به ویژه سرطان مری، دهان، گلو، حنجره، روده، رکتوم و سینه شوند.

اعتیاد به الکل

  1. التهاب لوزالمعده

لوزالمعده قند خون را با ترشح انسولین تنظیم می کند و باعث می شود تا غذا به خوبی هضم شود، افرادی که به الکل اعتیاد دارند با مصرف الکل به لوزالمعده خود آسیب رسانده و منجر به شکل گیری بیماری التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت می شوند.

پانکراتیت در صورتی که حاد باشد باعث به وجود آمدن درد های شکمی شدید کشنده می شود و اگر مزمن باشد دل درد های مزمنی را به همراه خواهد داشت و باعث می شود فرد دچار اسهال و وزن او به شدت کاهش یابد.

  1. آسیب به قلب

افرادی که به الکل اعتیاد دارند در کارکرد قلب آن ها اختلالاتی به وجود می آید و احتمال دارد دچار حملات قلبی، سکته و فشارخون شوند.

  1. کاهش سیستم ایمنی

اعتیاد به الکل ممکن است باعث کاهش و ضعف ایمنی شود و در این صورت فرد در برابر بیماری های گوناگون مقاومت کمتری داشته باشد و به سرعت مریض شود.

  1. اعتیاد به الکل، مغز

الکل اگر زیاد مصرف شود اثرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و بر روی قدرت تصمیم گیری و رشد فرد تاثیر می گذارد، این امر در نوجوانان بیشتر نشان داده می شود و تاثیرات طولانی مدت و مخربی بر روی حافظه فرد مصرف کننده می گذارد که متاسفانه قابل جبران نخواهد بود، هم چنین افرادی که وابستگی آن ها به الکل زیاد است به طور متوسط ده سال از عمر آن ها کاسته می شود.

بیشترین میزان مرگ و میر از مواد مربوط به مواد الکلی می شود، از نوع دیگر بیماری هایی که الکل بر روی مغز و حافظه اثر می گذارد می توان به سندروم ورنیکه کورساکوف اشاره نمود، مادرانی که در دوران شیردهی و بارداری از الکل استفاده می کنند نیز برای کودک شان مشکلاتی مانند سندروم جنین الکلی را به وجود می آورند.

  1. اعتیاد به الکل، بروز مشکلات مرتبط با باروری

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه اثرات بلند مدت الکل انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که اعتیاد به این ماده باروری زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه بارداری فرد با دشواری هایی رو به رو خواهد شد، البته این موضوع تنها به افرادی که الکل به صورت مداوم و طولانی استفاده می کنند مربوط نمی شود بلکه اگر به صورت تفریحی هم استفاده شود در باروری فرد ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

  1. تغییرات رفتاری

افرادی که الکل مصرف می کنند به مرور زمان دچار تغییرات رفتاری می شوند و پرخاشگر شده و تحریک پذیری بالاتری را خودشان نشان می دهند، این مسئله ممکن است باعث به وجود آمدن اختلالات بین فردی شود و فرد دچار انزوا و گوشه گیری شود، به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که فرد اعتیاد به الکل را ترک کند و علاوه بر سم زدایی بدن باید درمان های روان شناختی را برای اصلاح رفتارش انجام دهد تا رفتار های پرخاشگرانه او کنترل و درمان شود.

درمان اعتیاد به الکل

  1. قطع مصرف
  2. سم زدایی
  3. توان بخشی

اگر فرد تصمیم به ترک الکل گرفته است در این صورت باید روان درمانی به خوبی انجام شود و عواملی که باعث بروز این اعتیاد شده اند شناخته شوند و برای رفع آن اقداماتی انجام گیرد، در زمینه ترک اعتیاد مرکز ستاره ایرانیان خدماتی را ارائه می دهند تا به خوبی فرد فرایند ترک را انجام دهد.

پیشگیری از اعتیاد به الکل، توصیه هایی برای خانواده ها

بسیاری از خانواده ها به خصوص آن هایی که فرزند نوجوانی در خانواده دارند نگران هستند که فرزندشان وابسته به الکل و مواد شوند، در صورتی که نمی دانند چه روش هایی برای پیشگیری از الکل مناسب است در ادامه این مقاله توصیه هایی در این زمینه انجام می شود که خانواده ها باید آن ها را در نظر بگیرند:

  1. نظارت غیر مستقیمی بر دوستان فرزندتان داشته باشید

در دوران نوجوانی بیش از هر دوران دیگری فرد به گروه های دوستی اش اهمیت می دهد و هم چنین آن ها در این زمان حساسیت های بسیار زیادی را نسبت به مداخلات خانواده در زمینه انتخاب دوست نشان می هند و دلشان نمی خواهد که خانواده در روابط دوستی آن ها دخالتی داشته باشد در این صورت بهتر است که خانواده نظارت غیر مستقیمی داشته باشد تا مانع از به وجود آمدن رفتارهای پرخطر شود و پیشگیری های لازم را انجام دهد.

به عنوان مثال شما می توانید به خوبی از دوستان فرزندتان استقبال کنید و با خانواده آن ها آشنا شوید و هم چنین بعضی اوقات از آن ها بخواهید که به خانه شما بیایند و سعی کنید با خانواده هایشان آشنا شوید این کار باعث می شود تا دوستان فرزندتان را بشناسید و بر روابط دوستی آن ها نظارت داشته باشید.

  1. به فرزندتان آگاهی بدهید

بسیاری از نوجوانان در مورد الکل اطلاعات کافی ندارند، به خصوص در کشور ما الکل به صورت غیر قانونی به دست مردم می رود و افراد سودجو مواد غیر خوراکی را با الکل قاطی کرده و آن را در اختیار مردم قرار می دهند در این صورت مصرف این ماده عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و باعث کوری یا مرگ فرد می شود، به همین دلیل لازم است تا فرزندتان در این زمینه آگاهی کافی را به دست آورد و اطلاعات او در این خصوص افزایش یابد.

  1. مهارت حل مسئله را به فرزندتان بیاموزید

یادگیری مهارت حل مسئله اهمیت بسیاری دارد و یکی از مهم ترین توانایی هایی است که مانع از مصرف مواد و الکل می شود، چرا که در حقیقت اعتیاد از نظر متخصصین نوعی حل مسئله ناسالم برای مشکلات زندگی می باشد و در صورتی که افراد نتوانند با مشکلات خود کنار بیایند و از پس رنج های زندگی عبور کنند به سمت موادی مانند الکل کشیده می شوند، در نتیجه اگر آن ها حمایت کافی از فرزندشان داشته باشند و روحیه حل مسئله در آن ها تقویت شوند خواهند توانست پیشگیری های لازم را انجام دهند تا وابسته به مواد نشوند.

  1. اعتماد به نفس او را تقویت کنید

به گونه ای با فرزندتان رفتار کنید که اعتماد به نفس در او تقویت شود و در صورتی که فرزندتان را مورد انتقاد قرار دهید و یا او را با دیگران مقایسه کنید به اعتماد به نفس فرزندتان آسیب می زنید و صدمات روحی به او وارد می شود در این صورت باید رفتارهای مانند سرزنش کردن، توهین و تحقیر فرزندان را در دوران کودکی و نوجوانی انجام ندهید و احساس های کارآمدی را در او تقویت نمایید، باید این نکته را در نظر بگیرید افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند زودتر در برابر مصرف الکل و سیگار تسلیم می شوند و تمایل دارند با مصرف آن حالشان را خوب کنند.

  1. نهگفتن را به فرزندتان بیاموزید

افرادی که از مهارت جرات ورزی برخوردار می باشند و توانایی لازم برای نه گفتن را دارند به خوبی می توانند نسبت به اعتیاد پیشگیری های لازم را انجام دهند و افرادی که در این خصوص آموزش هایی را دریافت نکرده اند بیش از دیگران در برابر مواد و الکل آسیب پذیر می باشند و در این صورت باید از روانشناس کمک بگیرید تا این مهارت ها را به خوبی به شما آموزش دهد زیرا استفاده از این مهارت ها بسیار مفید می باشد.

منبع : اعتیاد به الکل | یک روزه الکل را ترک کردم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *