زمانی که صحبت از آمادگی برای داشتن فرزند می شود مسائل مهمی به چشم میخورد که بهتر است قبل از اقدامی در این زمینه به آنها توجه کنیم و مورد توجه قرار بدهیم تا بتوانیم در مسیر بهتری این تجربه جدید را طی کنیم.

نمی توان تعیین کرد چه زمانی برای بچه دار شدن زوج ها مناسب است و این تصمیم یک تصمیم شخصی است. اما می دانیم که برای پدر و مادر شدن، داشتن آمادگی از بسیاری از جهات لازم است. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم با توجه به یک سری از این موارد در گرفتن این تصمیم به زوج ها کمک کنیم.

 

هدف از بارداری

اینکه چه دلیلی برای داشتن فرزند دارید از اهمیت زیادی برخودار می باشد چون گاهی به دلیل فشارهای فرهنگی و خانوادگی در این مسیر تصمیم گیری می کنند اما اینکه از یکدیگر سوال کنید که این تصمیم به بارداری چه میزان تصمیم خودتان می باشد از اهمیت زیادی برخودار است .

نیاز است که هردویتان از خودتان بپرسید که آیا مسئولیت آمادگی و پذیرش مسئولیت مادر و پدر بودن را دارید؟ از یکدیگر سوال کنید آیا این تصمیم احتمالا به دلیل فشار خانواده های شما نیست؟  واقعا بچه دار شدن یک خواسته از سوی هردوی شماست، یا فقط چون همه بچه دار می شوند، شما هم می خواهید بچه دار شوید؟

تصمیم به بچه دار شدن یک تصمیم دو نفره است. به همان اندازه که شما برای داشتن بچه راغب هستید باید همسر شما نیز راغب باشد و آمادگی لازم را داشته باشد. فراموش نکنید که پدر و مادر با م در انتقال DNA به فرزند شریک هستند و هر دو باید در باره این تصمیم اتفاق نظر داشته باشند پس دقت داشته باشید که این یک تجربه دونفره می باشد و حضور هردوی شما لازم است پس بهتر است گاهی برای آمادگی یکدیگر کمی صبر کنید.

گاهی تصمیم به بارداری به این دلیل است که می خواهند زوجین مشکلات بین خودشان را با وجود فرزند رفع کنند مثلا در زمانی که پدر اعتیاد دارد و یا روابط عاطفی بین آنها با مشکل مواجهه شده است و… اما واقعیت این است که کودک نمی تواند این مشکلات را حل کند و حتی شدت این مشکلات بیشتر می شود چون برای داشتن فرزند نیاز به سلامت جسمی و روحی هردو زوج و ارتباطی سازنده بین آنها می باشد پس بهتر است که واقعبینانه به این مسیر توجه کنید.

 

آمادگی جسمانی

قبل ازتصمیم به بچه دار شدن لازم است که شرایط جسمانی مطلوبی داشته باشید تا یک بارداری سالم را پشت سر بگذارید و احتمال مشکلات در مسیر باراری را تا میزان زیادی کاهش بدهید بنابراین قبل از بارداری نزد پزشک بروید تا سلامت بدنتان را بررسی کند و بداید که آیا از نظر جسمی توانایی فرزند آوری را دارید یا خیر ؟ در کنار اینکه از نظر دیابت، تیروئید، و یا هر بیماری دیگری که خودتان دارید شرایط بدنی شما مورد بررسی قرار گیرد و همچنین اگر مصرف الکل و یا سیگار و.. دارید بهتر است که تحت نظر پزشک این مسیر طی شود.

صرف مکمل فولیک اسید به مدت یک ماه پیش از بارداری و ادامه مصرف آن در طول دوران بارداری بسیار مهم است. با مصرف روزانه میزان مشخصی از فولیک اسید در این زمان و در سه ماهه اول بارداری احتمال ابتلای جنین را به نواقص مادرزادی کاهش می دهد.. توصیه بر این است که جهت مصرف مولتی ویتامین ها در دوران پیش از بارداری حتما با پزشک متخصص مشاوره های لازم صورت گیرد.

سه ماهه اول بارداری برای خانم ها بسیار مشکل است زیرا ممکن است در ماه های ابتدایی بارداری آنها مدام حالشان بد شود و استفراغ می کنند، به بو حساس شوند و توان آشپزی و انجام کارهای منزل را نداشته باشند، بی حوصله ، بسیار تحریک پذیر و حساس شوند، احساسات متغیری داشته باشند و بهانه گیر گردند. این موارد تا حدود زیادی به دلیل تغییرات هرمونی مادر باردار می باشد.

اگر ازدواج فامیلی دارید مخصوصا و یا در اعضای خانواده هریک از زوجین بیماری های خاصی چون عقب ماندگی های ذهنی، صرع، دیابت ، کم خونی و… وجود دارد بهتر است که یک ازمایش ژنتیک قبل از بارداری، انجام شود.

دقت کنید که سلامت جسمی پدر نیز به اندازه سلامت جسمی مادر از اهمیت برخودار می باشد پس بهتر است که هردو زوج به این مسائل توجه داشته باشند.

زنان هنگامی که تصمیم به باردار شدن میگیرند با قطع کردن قرض های ضد بارداری منتظر بارداری می مانند. گروه دیگر با محاسبه و ثبت تاریخ های عادات های ماهانه و تحت نظر گرفتن علائم آن سعی در مشخص کردن روزهایی از ماه دارند که باروری آنها بیشتر است. در این مسیر سلامت جسمی آقایان از نظر اسپرم هم از اهمیت زیادی برخودار می باشد و کمک می کند هم بارداری موفق تر باشد و هم سلامت جنین در مسیر بهتری پیش برود.

 

 

سلامت روحی- روانی

یکی از مسالی که عموما توسط زوجین نادیده گرفته می شود مسائل روحی و روانی خود و فرد مقابل هست و حتی گاهی نیز داشتن فرزند را در مسیر درمان خودشان می خواهند تجربه کنند که خب این یک مسیر پر ریسک و مشکل آفرین می باشد.

پیش از این که تصمیم به آوردن بچه به زندگی خود بگیرید، به این سوال پاسخ دهید که آیا احساسات و عواطف شما پایدار لازم را دارد؟ آیا می توانید به خوبی در مواقع بحرانی با آرامش اوضاع را مدیریت کنید؟  آیا شما و همسرتان می توانید احساسات خود را مدیریت کنید و در جهت سازنده ای به آن پاسخ بدهید و یا اینکه هنوز با قهر و دعوا و یا حتی فحاشی و… در مسیر پاسخ به احساسات تصمیم گیری می کنید؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک م یکند آمادگی روانی خود را برای بچه دار شدن ارزیابی کنید. پذیرش یک عشق بزرگ به نام عشق به فرزند در قلب والدین، ترس از اشتباه، خستگی از مسولیت ها و حتی شاید احساس پشیمانی، احساساتی است که با اضافه شدن یک عضو جدید به زندگی دچار آن ها می شوید و باید قادر باشید به خوبی آن ها را کنترل کنید . اما موضوع مهم این است که بدانید قرار نیست یک زندگی همه چیز تمام باشد تا شما فرزند داشته باشید اما اینکه بدایند در این یک سری آمادگی های اولیه برای پدر و مادر شدن لازم است از اهمیت زیادی برخودار می باشد چون کمک میکند هم خود شماها و هم فرزندتان شرایط و مسیر رشدی بهتری را تجربه کنید.

متخصصان توصیه می‌کنند پیش از بارداری مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کلاً کنار بگذارید، زیرا اثرهای مخرب مصرف الکل حتی به میزان بسیار کم نیز بر جنین کاملاً مشخص نیست.

بهتر است اگر مشکلی در مسیر ارتباطی شما و همسرتان وجود دارد و یا هریک از شما از نظر روحی و ارتباطی با مشکلی مواجهه هستید قبل از تصمیم گیری برای بارداری با مراجعه به روانشناس و درمان این مشکلات آمادگی برای پدر و مادر بودن را در خودتان تقویت کنید.

 

آمادگی اقتصادی

یکی دیگر از مسائل مهم در این مسیر داشتن ثبات اقتصادی می باشد به این معنا که شما یک زندگی اقتصادی نسبتا مشخص داشته باشید و بدانید که قرار است در این مسیر چه شرایط اقتصادی را تجربه کنید چون در هرصورت خود مسیر بارداری، زایمان، نیازهای تغذیه ای و پوشاک، اسباب بازی، مدرسه و… بنابراین قبل از بچه دار شدن باید تا حدودی از پشتوانه مالی، شغلی با درآمد مکفی و پایدار و پس انداز خوبی برخوردار باشید تا بتوانید هم خودتان و هم فرزندتان در شرایط با ثبات تری مسیر رشدی را طی کنید.

 

آموزش های لازم در مسیر پدر و مادر بودن

در مسیر پدر و مادر بودن و یا آمادگی برای پدر و مادری هیچ آزمونی از قبل وجود ندارد اما اگر قرار است در این مسیر اقدام کنید بهتر است که کنجکاو باشید این کنجکاو بودن کمک می کند تا یک سری از مهارت ها را در این مسیر به کمک متخصص آموزش ببینید و بتوانید در مسیر رشدی فرزندتان و تجربه جدید خودتان و همسرتان گام های بهتری را بردارید.

قبل از بچه دار شدن شما باید از دانش کافی در زمینه پرورش کودک بهره مند باشید و آگاهی کاملی از مراحل رشد و نیازهای کودک، نحوه مراقبت و برخورد با کودک در سنین مختلف و… شما باید طریقه تعامل و برخورد و رفتار با کودک خردسال و یا نوجوان بدانید تا بتوانید یک فرزند خوب و به دور از بیماری های روانی تربیت کنید و خودتان نیز در شرایط رشدی بهتری این تجربه جدید پدر و مادر بودن را تجربه کنید و این مرحله از رشد را در بهترین حالت ممکن طی کنید.

 

پذیرش مسئولیت های جدید

در این مسیر جدید نقش های جدیدی به جز نقش زن و شوهری هم شکل می گیرد به نام پدر و مادر بودن که خب مسئولیت و تعهد های جدیدی را نیز با خودش به همراه خواهد داشت در این مورد نیاز است که با دیدگاهای هم آشنا شوید چون ممکن است که فردی وظیفه پدر شدن را تنها در رفع نیازهای اقتصادی کودک بداند و مسئولیت در قبال بیماری و یا شب بیداری ها و مسیر تربیتی کودک برعهده نگیرد و یا مادری که تعریف خاصی از مادر بودن و مسیر تربیتی دارد.

در هرصورت هرچقدر این شناخت بیشتر باشد کمک می شود تا بدانید این موقعیت جدید برای هریک از شما چگونه تجربه ای خواهد بود و فرد مقابل از شما چه توقعاتی دارد و در کنار اینکه هردوی شما باهم بتوانید تعریف های جدیدی را بشناسید و درک کنید که قرار است با آن روبرو شوید و خودتان را از نظر روحی و اجتماعی برای شرایط جدید آماده کنید.

آمادگی برای تغییرات ظاهری

هیچکس انکار نمی کند که میزان اضطراب و نگرانی این دوران بالاست، اما بارداری یک کابوس نیست اگر با شناخت خودتان و بینش وارد این مسیر شوید می توانید شرایط بهتری را تجربه کنید. زنان ممکن است ترس از افزایش وزن داشته باشند. خوب، شما می توانید ورزش مناسب را انجام دهید تا آن را کاهش دهید. خطاب به مردانی که در فکر مدیریت بحران هستند، باید گفت که این حمایت شماست که شریک زندگی شما را آرام می کند پس اینکه هردو زوج درک کنند که تغییرات ظاهری برای زن در این دوران یک امر طبیعی هست می تواند کمک زیادی کند تا این شرایط جدید بجای ناخوشایند بودن به تجربه لذت بخشی و مولدی تبدیل شود.

 

نتیجه گیری

فرزند شما مبتنی بر یک تصمیم مشترک و بر اساس احترام متقابل به یکدیگر متولد می شود. البته که شما نمی خواهید کودک را با کسی که واقعاً نمی خواهد فرزند داشته باشد، شریک باشید یا کودکتان با این تفکر رشد کند که هیچ کس او را نمی خواهد. از این رو، قبل از این کار با شریک زندگیتان در مورد تصمیم گیری برای داشتن یک بچه صحبت کرده و توافق حاصل کنید.

با ناکامی های جزئی خود کنار آمده و روی اشتباهات خود تمرکز کنید همین که شما پدر و مادر به اندازه کافی خوب باشید کافی می باشد پس بدون سرزنش کردن خودتان و تا جایی که ممکن است برای امادگی پدر و مادر بودن اگر می خواهید این تجربه را داشته باشید تلاش کنید.

همانطور که از توضیحات بالا نیز مشخص می باشد داشتن یک سری از آمادگی ها از جمله امادگی جسمی، روحی، کنجکاو بودن در مورد مسیر رشد فرزند، همراهی هردو زوج، درک متقابل ، شرایط اقتصادی می تواند کمک کند تا این مسیر در ظرای بهتری طی شود و تجربه لذت بخشی را هردو زوج تجربه کنند و همچنین کودک نیز محیطی مناسب برای رشد خود داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *