ریزش مو ، علل و درمان های خانگی برای ریزش مو

ریزش مو ، علل و درمان های خانگی برای ریزش مو

ریزش مو عاملی بسیار شایع در میان مردان و زنان می باشد و در دراز مدت بر روی ظاهر افراد تغییراتی ایجاد می کند که باعث نگرانی افراد می شود، ریزش پنجاه تا صد عدد مو در طول روز طبیعی می باشد این اتفاق برای این که موهای مرده بریزد تا موهای جدید رشد کند به وجود می آید و بسیار لازم و طبیعی می باشد.

اما در بسیاری از افراد به دلیل وراثت و فشارهای جسمی و روانی ریزش مو بیش از اندازه اتفاق می افتد و روش های درمانی خاص خود را دارد، با مراجعه به متخصص و با استفاده از دارو می توان از کم پشتی و ریزش مو جلوگیری کرد.

در ادامه این مقاله مجموعه ای از روش های خانگی موثر و بدون عوارض برای ریزش مو را بیان می کنیم که روش های مفید تری نسبت به دارو ها و مواد شیمیایی می باشد، همچنین بهره بردن از مشاور برای کنترل استرس و اضطراب تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری می کند.

چرا جلوگیری از ریزش مو اهمیت دارد؟

ریزش مو اتفاقی است که احتمال دارد در هر سنی رخ دهد و با توجه به شرایط جسمی و روانی افراد متفاوت می باشد، جلوگیری از ریزش مو به دو دلیل اهمیت دارد، اول این که ریزش مو تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی فرد دارد و فردی که موهای پرپشت و زیبایی دارد نشانگر شادابی و جوانی او می باشد و اگر ریزش مو زیاد باشد به مرور بر چهره فرد اثر می گذارد و دلیل دوم به خاطر آسیب های روانی است که بر روی فرد گذاشته می شود.

آسیب های روانی عبارت اند از: کم شدن اعتماد به نفس، ترس و خجالت در حضور جمع، تجربه استرس و اضطراب زیاد در کنار بی قراری و احساس ناخوشی از پیامد های نامطلوب ریزش مو می باشد.

ریزش مو در سنین کودکی و نوجوانی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و لازم است هر چه سریع تر اقداماتی برای درمان آن صورت گیرد.

عمده ترین دلیل ریزش مو کدام اند؟

به طور طبیعی روزانه مقداری از موهای انسان از سر جدا می شود و می ریزد، اما آن چه که به عنوان ریزش مو مطرح می شود میزان غیر طبیعی مو می باشد که بیش از اندازه است و از کف سر جدا می شود، ریزش مو دلایل متفاوتی دارد که برخی از این دلایل را در ادامه شرح داده ایم.

ریزش مو، وارثت

اگر در خانواده ای هستید که خانم های خانواده از سنی به بعد شروع به از دست دادن موهای سرشان می کنند خطر کم پشت شدن مو ها در شما هم وجود خواهد داشت و به ریزش مو در زنان آندروژنیک آلوپسیا می گویند که الگوی مشابه را در مردان تشکیل می دهد.

ریزش مو در زنان برخلاف مردان خط موشان به عقب نمی رود و فقط فرقشان بازتر می شود و موهایشان نازک تر می گردد، نشانه های ریزش مو ارثی تقریبا از ۲۰ سالگی آغاز می شود و برای درمان این مشکل می توانید از محلول ماینوکسیدیل روزی دو مرتبه استفاده کنید.

ریزش مو، فشار های جسمی

بعضی از افراد به دلیل ضربه فیزیکی مانند جراحی، تصادف، ضربه یا حتی آنفولانزا می تواند منجر به ریزش موی موقتی شود، مو دارای یک چرخه منظم است و شامل مرحله رشد، مرحله استراحت و مرحله ریزش می باشد و زمانی که اتفاق استرس زایی برای شما به وجود می آید این چرخه از هم می پاشد و باعث می شود تا مرحله آخر یعنی ریزش مو اتفاق بیفتد و مشکل ریزش مو معمولا ۳ تا ۶ ماه بعد از ضربه فیزیکی اتفاق می افتد.

ریزش مو، بارداری

یکی از دلایل ریزش مو بارداری می باشد که به دلیل فشار های جسمی و ترشح هورمون ها در فرد به وجود می آید و ریزش مو در بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن نوزاد اتفاق می افتد و قبل از تولد ریزش مو زیاد نمی باشد اما نگران نباشید زیرا بعد از گذشت چند ماه دوباره موهایتان رشد خواهند کرد و مثل قبل می شوند، هم چنین اگر مراقبت های قبل از بارداری را انجام دهید به شما در پیشگیری از مشکلات بعد از بارداری کمک خواهد کرد.

ریزش مو، مصرف بیش از حد ویتامین A

اگر بیش از اندازه از ویتامین ها و یا مکمل های حاوی ویتامین A استفاده کنید نقش محرک برای ریزش مو خواهد داشت برای حل این موضوع باید مصرف ویتامین ها را قطع کنید تا ریزش مو به روال قبل برگردد و یا از پزشک بخواهید تا دارو و ویتامین دیگری را جایگزین ویتامین A کند.

کمبود پروتئین

اگر در مواد غذایی تان به اندازه کافی پروتئین دریافت نکنید احتمالا رشد موهای شما متوقف می شود و بدن کمبود پروتئین را با توقف رشد موها جبران می کند، این اتفاق معمولا دو تا سه بعد از این که دریافت پروتئین کم می شود، رخ می دهد.

پروتیئن در بسیاری از مواد غذایی مصرفی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و غیره وجود دارد و اگر از محصولات حیوانی استفاده نمی کنید می توانید حبوبات استفاده کنید تا کمبود پروتئین جبران شود.

الگوی تاسی سر

از هر سه مرد، دو نفر آن ها تا سن ۶۰ سالگی تجربه کاهش مو را خواهند داشت این نوع ریزش مو در مردان به دلیل ترکیب شدن هورمون ها و ژن های مردانه به وجود می آید و در بسیاری مواقعی حرفی شبیه به حرف M را به وجود می آورد.

برای پیشگیری از کاهش مو می توانید از داروهای خوراکی مانند فیناستراید و محلول مینوکسیدیل استفاده کنید و تاسی های سر معمولا با کورتیکواستروئیدها درمان می شود و مهم ترین عامل برای کاهش روند تاسی سر جلوگیری از اضطراب و استرس می باشد و فرد باید آرامش خودش را حفظ کند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

فشارهای روانی

فشارهای روانی نسبت به فشارهای فیزیکی، ریزش مو کمتری را به وجود می آورند و فشارها در بسیاری مواقع ریزش مو را تشدید می کنند، زمانی که شما عزیزی را از دست داده اید یا طلاق گرفته اید دچار فشار های روحی می شوید و به خاطر فشارهای روحی ریزش موی بیشتری را شاهد خواهید بود در این وضعیت باید استرس خود را کاهش دهد و سعی کنید خود را در شرایط آرام تری قرار دهید.

کم خونی

به طور میانگین از هر ده زن، یک نفرشان به خاطر کمبود آهن به کم خونی مبتلا می شوند و درمان این مشکل بسیار آسان است و به وسیله یک مکمل آهن به سادگی می تواند کم خونی را رفع کرد، از دیگر علائم کم خونی می توان به خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست ها و پاها اشاره کرد.

ریزش مو

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از دلایل ریزش مو کم کاری تیروئید می باشد، تیروئید یک غده کوچک در گردن می باشد که برای سوخت و سار و رشد و نمو بسیار ضروری است و زمانی که این غده به درستی فعالیتش را انجام ندهد و به اندازه کافی هورمون تولید نکند منجر به ریزش مو می شود.

داروهای مصنوعی تیروئید به متعادل شدن کارکرد این غده در بدن کمک می کند و زمانی که ترشح هورمون های این غده به حد تعادل برسد ریزش موی شما خود به خود برطرف خواهد شد.

کاهش شدید وزن

کاهش شدید وزن به طور ناگهانی باعث می شود تا ضربه جسمی به شما وارد شود و دچار ریزش مو شوید. اگر با کم خوردن و عدم تغذیه مناسب وزن خود را کاهش دهید این مسئله باعث می شود تا مواد معدنی و ویتامین های کمتری به بدن شما برسد و دچار ریزش مو شوید.

درمان های ریزش مو کدام اند؟

برای کاهش ریزش مو درمان های خانگی بسیاری وجود دارد که در ادامه برخی از مفید ترین آن ها را ذکر کرده ایم، به طور کلی این درمان ها می تواند شامل درمان های جسمی و درمان های روانی برای کاهش استرس و اضطراب در فرد گردد.

هم چنین می توانید از مشاوره و روانشناس برای کاهش استرس استفاده کنید.

ماساژ پوست سر با اسانس ها

ماساژ دادن پوست سر باعث می شود تا گردش خون در سر جریان داشته باشد و فولیکول های مو را فعال تر می کند، شما می توانید روزانه با چند قطراه اسطوخودوس یا برگ بو پوست سر خود را ماساژ دهید.

چای سبز به موهایتان بمالید

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و آنتی اکسیدان علاوه بر این که مانع ریزش مو می شود رویش مو را هم تقویت می کند، برای این کار باید دو عدد چای کیسه ای را در فنجان آب قرار دهید و منتظر باشید تا خنک شود و بعد آن را روی موهایتان قرار دهید و بعد از تقریبا یک ساعت آن را بشویید.

استرس و اضطراب را تا حد ممکن کاهش دهید

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عاملی که باعث ریزش مو می شود استرس و اضطراب می باشد، زمانی که شما دچار استرس می شوید فولیکول های مو دچار حمله از سیستم ایمنی می شوند و ریزش موهای سرتان را به وجود می آورند.

برای این که استرس و اضطراب خود را کاهش دهید می توانید از روش های آرام سازی مانند مدیتیشن استفاده کنید و ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری و تنیس هم به کاهش استرس و اضطراب شما کمک می کند.

معجزه آب پیاز را دست کم نگیرید

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است ۷۴ درصد از کسانی که دچار ریزش مو شده اند با آب پیاز مورد درمان قرار گرفته اند و نتیجه مثبت و رضایت بخشی را کسب نموده اند، آب پیاز نه تنها ریزش مو را متوقف می کند بلکه باعث رویش و رشد مو ها می شود علاوه بر این ها آب پیاز خاصیت ضد باکتریایی دارد و باعث از بین رفتن انگل ها و میکروب های مو می شود. برای این کار باید آب پیاز را بگیرید و آن را مستقیما روی  سرتان قرار دهید و بعد از گذشت نیم ساعت سرتان را با آب بشویید.

سیگار و نور خورشید را کنترل کنید

سیگار و نور خورشید برای موهای شما ضرر دارد و باعث ریزش و عدم رشد مجدد موها می شوند، سعی کنید برای سلامت موهایتان سیگار مصرف نکنید و زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

منبع : ریزش مو ، علل و درمان های خانگی برای ریزش مو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *