X

درد قفسه سینه نشانه چیست و تا چه حد خطرناک است؟


درد قفسه سینه یکی از شایع ترین علل نگرانی در بین مردم است. هنگامی که در این ناحیه مهم تشریحی احساس ناراحتی می کنید، طبیعی است که به شرایط خطرناک قلبی عروقی به عنوان بدترین وضعیت فکر کنید. چه کسی با دریافت خبر بد یا استرس شدید احساس نکرده است که در شرف حمله قلبی است؟ خوشبختانه معمولاً اینطور نیست.

دلایل درد قفسه سینه

بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک، درد قفسه سینه دومین علت شایع مراجعه به اورژانس است. تا 5 درصد از دلایل مشاوره در این موسسات را نشان می دهد و ارزیابی آن برای رد شرایط پیچیده گردش خون بسیار مهم است. در سطور بعدی شایع ترین علل درد قفسه سینه و نحوه تشخیص آنها را به شما خواهیم گفت. در حوزه سلامت، دانش بهترین پیشگیری است.

1. سندرم حاد کرونری (ACS)

اصطلاح سندرم حاد کرونری (ACS) به مجموعه ای از شرایطی اطلاق می شود که با کاهش ناگهانی جریان خون به قلب رخ می دهد. حملات قلبی معروف و آنژین ناپایدار در گروه ACS قرار می گیرند، اگرچه تعداد بیشتری نیز وجود دارد. تخمین زده می شود که تا 31 درصد از مراجعات اورژانسی برای درد قفسه سینه مربوط به سندرم حاد کرونری است.

علائم ACS معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و شامل سفتی قفسه سینه، درد یا سوزش همراه با تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، تنگی نفس، تعریق بیش از حد، سبکی سر، خستگی و احساس بی قراری است. همچنین شایع است که درد به سایر قسمت های بدن مانند شانه ها، بازوها، گردن یا فک گسترش می یابد. ناگفته نماند که هر یک از این علائم بالینی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

2. بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

ممکن است هنگام صحبت در مورد علل درد قفسه سینه انتظار چنین عنصری را نداشته باشید، اما در کمال تعجب تا 30 درصد مواقع مسئول این علامت بالینی است . بیماری ریفلاکس معده به مری که به اختصار GERD نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که محتویات معده به مری برگردد. رفلاکس گهگاهی رایج است، اما زمانی که بیش از حد اتفاق بیفتد و روش‌های تسکین مرسوم کارساز نباشند، ریفلاکس در نظر گرفته می‌شود.

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی بیماری ریفلاکس است. از این گذشته، اسید معده مری را تحریک می کند، که به ناراحتی و سفتی در ناحیه جناغ سینه تبدیل می شود. همچنین احساس سوزش در قسمت فوقانی شکم، مشکل در بلع و احساس توده در گلو نیز شایع است. همانطور که توسط منابع پزشکی نشان داده شده است، علائم بالینی GERD را می توان به راحتی با علائم بیماری قلبی اشتباه گرفت، بنابراین مراقبت های پزشکی فوری لازم است حتی اگر این یک بیماری به خودی خود جدی نباشد .

3. علل اسکلتی عضلانی

علل عضلانی اسکلتی مسئول تا 28 درصد از مراجعه به اورژانس برای درد قفسه سینه است. از جمله شرایطی که در این گروه گنجانده شده است، موارد زیر برجسته است:

  1. کوستوکندریت: التهاب غضروفی است که هر یک از دنده ها را به جناغ جناغ متصل می کند. درد قفسه سینه ناشی از این عارضه معمولاً در سمت چپ جناغ است، تیز است، بیش از یک دنده را درگیر می کند، ممکن است به بازوها سرایت کند و با سرفه و تنفس عمیق بدتر می شود. معمولاً هیچ دلیل روشنی وجود ندارد.
  2. فیبرومیالژیا: فیبرومیالژیا با درد گسترده اسکلتی عضلانی مشخص می شود که شامل ناحیه سینه نیز می شود. محرک های خاص این بیماری نیز ناشناخته است، اما به نظر می رسد استعداد ژنتیکی، عفونت های قبلی و عوامل عاطفی نقش اساسی در ایجاد آن دارند.
  3. آسیب دنده/استرنوم: ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما آسیب به هر استخوانی در ناحیه قفسه سینه در اثر ضربه می تواند باعث درد قفسه سینه شود.
  4. انقباض: انقباضات کشش (انقباضات) دائمی در عضلات هستند که باعث درد، سفتی و ناراحتی می شوند. اینها همچنین می توانند در عضلات قفسه سینه یا نواحی جانبی متصل کننده مانند گردن، پشت یا شانه ها رخ دهند.

4. آمبولی ریه

ما وارد زمین های بسیار خاص تری می شویم، زیرا آمبولی های ریوی تنها با 2 درصد از علل درد قفسه سینه در اورژانس مطابقت دارد. همانطور که مشاهده کردید، اکثریت قریب به اتفاق موارد را می توان با سندرم های حاد کرونری، ریفلاکس معده به مری و شرایط اسکلتی عضلانی توضیح داد.

آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که بخشی از شریان ریوی به طور ناگهانی مسدود شود. این می تواند پس از جدا شدن لخته از قسمت دیگری از سیستم گردش خون رخ دهد و در نهایت از طریق جریان خون به ریه ها برسد یا در صورت عدم موفقیت، هنگامی که حباب های هوا، تکه های چربی یا قسمت هایی از تومور شریان ریه را مسدود می کند. به هر حال، این یک تصویر بالینی جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

5. ذات الریه

پنومونی عفونتی است که یک یا هر دو ریه را درگیر می کند. این بیماری با رشد میکروارگانیسم‌ها در آلوئول‌های ریوی رخ می‌دهد که باعث التهاب، پر شدن این حفره‌ها با مایعات/چرک و مشکل در تنفس می‌شود. برخی از شایع ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری عبارتند از: استرئوتوکوک پنومونیه ، لژیونلا پنوموفیلا ، مایکوپلاسما پنومونیه ، کلامیدیا پنومونیه و هموفیلوس آنفلوآنزا .

علاوه بر درد قفسه سینه که با تنفس و سرفه بدتر می‌شود، علائمی مانند تب، لرز، سرفه‌های شدید، تهوع، استفراغ و اسهال نیز شایع هستند. اگر منشا باکتریایی داشته باشد، درمان پنومونی شامل تجویز و مصرف آنتی بیوتیک است. اگر ماهیت ویروسی داشته باشد، گاهی اوقات مصرف داروهای ضد ویروسی در نظر گرفته می شود.

6. دیسفاژی

دیسفاژی به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه علامتی است که بیانگر ناتوانی در انتقال محتویات دهان به معده به طور معمول یا به زبان ساده: بلع است. این علامت با درد قفسه سینه هنگام تلاش برای قورت دادن، و همچنین احساس گیرکردن چیزی در پشت استخوان سینه، ترشح آب دهان، گرفتگی صدا و پس زدن ظاهر می شود.

فهرست زیر علل مختلف دیسفاژی را ذکر می کند:

  • آشالازی: مشکلی که در اثر آسیب به اعصابی که با مری در ارتباط هستند ایجاد می شود. پاسخ‌های خودایمنی یا عفونت‌های قبلی می‌تواند با این تصویر بالینی مرتبط باشد، اما تا به امروز کاملاً مشخص نیست.
  • تنگی مری: تنگی مری که می‌تواند باعث گیر کردن غذا در آن ناحیه شود. اسکار بافتی ناشی از GERD یکی از علل شایع این بیماری است، اگرچه ممکن است محرک های دیگری نیز وجود داشته باشد.
  • تومورهای مری: سرطان مری بسیار نادر است و در 1 از هر 125 مرد و 1 در 417 زن رخ می دهد. این بیماری با دیسفاژی، اما همچنین با درد قفسه سینه، کاهش وزن، سوزش سر دل، سرفه و گرفتگی صدا ظاهر می شود. پیش آگهی معمولاً چندان مطلوب نیست، زیرا تشخیص آن تا زمانی که پیشرفت نکرده است معمول نیست.
  • ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: یک بیماری مزمن سیستم ایمنی، که در آن ائوزینوفیل ها در بافت مری تجمع می یابند. چند دهه پیش توصیف شده است، اما در حال حاضر یکی از علل اصلی بیماری دستگاه گوارش در نظر گرفته می شود.

بسیاری از علل دیگر دیسفاژی از جمله اسکلرودرمی، حلقه مری، بلع اجسام خارجی یا اسپاسم منتشر وجود دارد. در هر صورت، ایده اصلی روشن است: از آنجایی که همه این شرایط می تواند عبور غذا به معده را دشوار کند، آنها محرک هایی برای درد قفسه سینه هستند.

7. اضطراب

وقتی صحبت از درد قفسه سینه شد، نمی‌توانستیم شرایط روانپزشکی را کنار بگذاریم. مطالعات نشان داده اند که اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، یک شکل آسیب شناختی از اضطراب مزمن که در طول زمان ادامه می یابد، با ناراحتی در ناحیه قفسه سینه مرتبط است. ما به یاد داریم که احساس اضطراب به طور پراکنده به دلیل رویدادهای استرس زا طبیعی است، اما اینکه این احساس هر روز را فرا می گیرد و کیفیت زندگی را بدتر می کند نیاز به توجه روانشناختی دارد.

8. حمله پانیک

اختلال هراس نوعی اختلال اضطرابی است که در آن فرد دچار حملات پانیک یا اضطراب مکرر در زمانی که محرک خاصی وجود ندارد، می شود. علل دقیق این رویداد ناشناخته است، اگرچه به نظر می رسد بسیاری از انتقال دهنده های عصبی و پپتیدها در سیستم عصبی مرکزی نقش مهمی در تظاهرات فیزیکی دارند.

در میان شایع ترین علائم حمله پانیک، احساس خطر قریب الوقوع، تعریق، تاکی کاردی، تپش قلب، لرز، گرگرفتگی، درد قفسه سینه، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلات شکم و بسیاری موارد دیگر برجسته است. این تصویر باید با روان درمانی برطرف شود، اما برخی داروها می توانند به کاهش واضح ترین علائم کمک کنند. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و بنزودیازپین ها رایج ترین هستند.

در کنار این خطوط، ما در مجموع 14 علت درد قفسه سینه را به شما نشان داده ایم: 6 مورد بالینی خاص، 4 بیماری مرتبط با زمین اسکلتی عضلانی، و 4 مورد دیگر مربوط به دیسفاژی. در هر صورت باید تاکید کرد که موارد بسیار بیشتری وجود دارد.

اگرچه بسیاری از علل این علامت ماهیت خفیف دارند و با دارو درمانی یا روان درمانی قابل حل هستند، برخی دیگر جدی تلقی می شوند و می توانند بقا را تا حد امکان پیش ببرند. پس از تمام اطلاعات جمع آوری شده در این فضا، نتیجه گیری واضح است: در صورت بروز هر نوع درد قفسه سینه ناگهانی، به اورژانس مراجعه کنید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.