X

گروه‌های تصاعدی رنگی ریون CMP

مشخصات این آزمون :

فرم آزمون همزمان، مقاومت در برابر موارد نادرست ،طیف نرمال گسترده

زبان‌ها:

هلندی ، انگلیسی، فرانسه‌ای، آلمانی، ایتالیایی، پرتقالی ،اسپانیایی، سوئدی، ترکیه

کاربرد :

ارزیابی غیر شفاهی از هوش عمومی در کودکان و بزرگسالان کم بهره بر مبنای استدلال منطقی؛ قابل استفاده برای افراد 5 سال و بزرگتر و افراد بالغ به منظور بررسی های بالینی.

پس زمینه نظری :

CPM بر مبنای اصولی مشابه با اصول آزمون‌ها گروه‌های تصاعدی استاندارد ریون می‌باشد، ولی هدف از آن اندازه‌گیری عملکرد در بخش‌های پایین دامنه می‌باشد.

این آزمون توانایی شناسایی یک سیستم را در مواردی اندازه‌گیری می‌کند که در اولین نگاه گیج کننده به نظر می رسد.

به عبارت دیگر، مهارت های شناخت و استدلال منطقی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این توانایی استنباط، یکی از دو مولفه مربوط به هوش عمومی (g – factor) می‌باشند.

در سه مجموعه 12 تایی، 36 مورد ارائه می‌شوند که میزان نسبی آن ها در هر مجموعه به صورت افزایشی  می‌باشد.

این سه مجموعه، فرصتی را برای فرد پاسخ‌دهنده فراهم می‌کنندتا با نوع حل مسئله (در طول فرآیند) بیشتر آشنا بشود و تمامی آزمون‌های موجود را با موفقیت تکمیل کند.

طراحی رنگارنگ و مورد دلخواه برای کودکان جذابیت خاصی دارد و به آنها کمک می‌کند و باعث می‌شود که انگیزه خود را ثابت نگه دارند.

اجرا :

ارائه  موارد دوست داشتنی برای کودک در یک صفحه، به عنوان یک مورد با اهمیت خاص در نظر گرفته می‌شود. ساختارهای مربوط به این آزمون کوتاه و خلاصه است؛

آنها  باید با صدای بلند سوالات را برای افراد پاسخ‌دهنده ای بخوانند که در خواندن مشکل دارند. ساختار موجود برای افراد بالغ، دارای مقداری تغییرات و اصلاحات می‌باشد.

پاسخ‌ها با استفاده از یک قلم نوری، ماوس و کیبورد کامپیوتر وارد می‌شوند.

حتی کودکان پیش دبستانی هم در استفاده از قلم نوری هیچ نوع مشکلی ندارند. این امکان وجود دارد که به مرحله قبلی برگشت، مواردی را حذف کرد و پاسخ‌ها را اصلاح نمود.

فرم آزمون‌ها :

دو فرم آزمون در دسترس می‌باشند. بر اساس سنی که وارد می‌شود، برنامه راهنماهایی رابرای کودکان (تا 15 ساله) و افرادبالغ ارائه می‌دهد.

  • S1: فرم استاندارد
  • S2: فرم تکمیل الگو (به همراه کمک): در این فرم، نوع ارائه استفاده شده در راهنما ها (جواب‌های انتخاب شده به داخل الگوهای ناکامل پرش می‌کند و در آنجا قرار می‌گیرد) در خود آزمون ادامه پیدا می‌کند، ولی هیچ نوع بازخوردی را در مورد صحیح بودن جواب ارائه نمی‌کند.
  • S3: مشابه فرم S1 فقط برای استفاده کنندگان مستقر در حوزه اتحادیه اروپا در دسترس می‌باشد.

امتیاز بندی :

متغیرهای زیر امتیاز بندی می‌شوند:

  • تعداد موارد صحیح : مقادیر مورد انتظار برای تمامی مجموعه‌ها با امتیازات خام مربوط به کل آزمون مقایسه می‌شود
  • توزیع خطا : نتایج به صورت امتیازات خام و رتبه‌های درصدی گزارش می‌شوند و به همراه آن ها یک راهنمای آزمون اختیاری برای جواب‌های افراد پاسخ‌دهنده نسبت به هر مورد ارائه می‌شود.




پایایی :

تعدادی از مطالعات مربوط به پایایی و قابلیت اطمینان در راهنمای آزمون آورده شده است. بر اساس جمعیت مطالعات، نتایج بسیار متغیر می‌باشند؛

پایایی ها معمولا برای گروه بالینی کم بهره پایین تر است.

بیشتر موارد مربوط به همسانی درونی، بین r = 0.80 و r = 0.90 است؛ در بیشتر آزمون‌ها، پایایی آزمون مجدد بالاتر از r = 0.80 می‌باشد.

اعتبار:

تمامی فاکتورهای مطالعات تحلیلی نشانگر این است که آزمون گروه‌های ریون، یک شاخص مناسبی برای فاکتور g  اسپیرمن  می‌باشد، هر چند که بر اساس ترکیبی از گروه‌های آزمون تفاوت‌هایی وجود دارد.

معمولا همبستگی با عملکرد مدرسه ای پایین تر از عملکرد مابین مدرسه و آزمون‌های دانش می‌باشد.

معیار‌ها :

مقیاس‌ها و موارد نرمال رتبه‌های درصدی و امتیاز T مربوط به فرم قلم و کاغذی، برای گروه‌های زیر در دسترس می‌باشد:

  • گروه سنی کودکان: 00؛12 – 9؛4،
  • گروه سنی افراد بزرگسال: 100 – 55.

فرم S2: این فرم آزمون به همراه مقیاسهای اصلاح شده مربوط به فرم استاندارد (بدون مقیاس های مربوط به افراد بزرگسال) ارائه شده است.

زمان مورد نیاز برای آزمون :

زمان لازم برای این آزمون، معمولا مابین 10 تا 30 دقیقه می‌باشد.

دانلود رایگان PDF کتاب مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی وینا vienna + pdf از طریق سایت مشاوره خانواده برای شما فراهم شده است.

منبع: دادخواه، یاسر و نگار احمدی (1387). مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی vienna، انتشارات نارون دانش.

مطالب مرتبط