X

استدلال استقرایی

مشخصات این آزمون :

قابلیت اجرای آنلاین ، مقاومت در برابر موارد نادرست.

زبان‌ها:

چینی (سنتی)، چکی، انگلیسی، فرانسه‌ای، آلمانی، مجارستانی، ایتالیایی، لهستانی ، پرتقالی، اسلواکیایی.

کاربرد:

FOLO یک روشی برای اندازه‌گیری استدلال منطقی غیر شفاهی می‌باشد. موارد موجود عبارت است  از این که فرد پاسخ‌دهنده باید قواعد مربوط به ساختار یک سری از شکل‌ها و عکس ها را شناسایی کند و این قواعد را به صورت منظم و در قالب سری های مداوم به کار بگیرد.

پس زمینه نظری :

FOLO استدلال استقرایی منطقی را اندازه‌گیری می‌کند. توانایی مربوط به استنباط یک قاعده عمومی از یک مورد خاص. بنابراین FOLO می‌تواند برای فاکتور “استدلال” اختصاص پیدا کند (Thurstone, 1938).

تعاریف گسترده مربوط به این فاکتور، یک طیف گسترده ای را شامل می‌شود که عبارتند از : استدلال مطلق و انتزاعی، روابط منطقی، استدلال استقرایی، توانایی تشخیص، توانایی پردازش و … در موارد زیادی،فاکتور هوش به عنوان ایجاد کننده هوش عمومی در نظر گرفته می‌شود.

اجرا :

یک سری و مجموعه مربوط به شش شکل، که بر مبنای قواعد خاصی ایجاد شده است، ارائه می‌شوند.

وظیفه فرد پاسخ‌دهنده عبارت است از: پیدا کردن قاعده و وضعیتی می‌باشد که دو شکل، استمرار مناسبی را از سری‌ها تشکیل می‌دهند؛ همچنین فرد پاسخ‌دهنده باید از بین هشت جایگزین ممکن، یک مورد خاص را انتخاب کند.

فرم‌های آزمون :

یک فرم آزمونی وجود دارد که شامل 25 آیتم می‌باشد.

امتیاز بندی :

تعداد مواردی که درست انجام شده است، برای محاسبه توانایی استدلال استقرایی به کار گرفته می‌شود. امتیازات خام و استاندارد و رتبه‌های درصدی در راهنمای نتایج نشان داده شده‌اند.

بی‌طرفی :

همانند تمامی آزمون‌های کامپیوتری (نرمال شده و مقیاس‌ها)، FOLO دارای عینیت و بی طرفی کامل می‌باشد، بدین معنا که اجرا کننده آزمون مستقل می‌باشد و امتیاز بندی به صورت واقع بینانه صورت می‌گیرد.



پایایی :

ضرایب پایایی نیم بخشی و قابلیت اطمینان مربوط به افراد پاسخ‌دهنده ای که دارای سطح آموزشی متفاوت هستند، بین r = 0.89 و r = 0.91 نوسان می کند (بعد از اجرا کردن اصلاح اسپیرمن – براون).

اعتبار :

اعتبار شکلی FOLO کاملا مشخص و بدیهی است.فرد پاسخ‌دهنده به صورت آنی یک استدلال منطقی یا قانونی را در رابطه با آزمون به دست می‌آورد.

اعتبار منطقی ناشی از تعریف عملیاتی مواردی می‌باشد که اندازه‌گیری می‌شوند.

اعتبار ساختاری به وسیله تحلیل فاکتور نشان داده می‌شود. اعتبار پیش‌بینی برای مشاغلی نشان داده شده است که در استدلال منطقی به مهارت نیازمند هستند.

معیار‌ها :

معیار‌ها برای نمونه 1147 فرد بزرگسال سوئدی در دسترس می‌باشد.

همچنین معیار‌هایی (مقیاس‌هایی) برای گروه‌های سنی و آموزشی مجزا در دسترس می‌باشد.

علاوه بر این، معیارهایی برای 375 فرد بزرگسال اتریشی وجود دارد؛ این معیار‌ها همچنین بر اساس آموزش و سن تقسیم بندی شده‌اند.

زمان مورد نیاز برای آزمون :

زمان لازم برای این آزمون در حدود 15 دقیقه می‌باشد.

دانلود رایگان PDF کتاب مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی وینا vienna + pdf از طریق سایت مشاوره خانواده برای شما فراهم شده است.

منبع: دادخواه، یاسر و نگار احمدی (1387). مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی vienna، انتشارات نارون دانش.

مطالب مرتبط