X

اعتیاد درمانی

یک مروری بر اعتیاد

نویسنده دکتر الیزابت هارتنی، ویرایش شده توسط یک سری از پزشکان دارای گواهی نامه

برای یک دوره زمانی طولانی مدتی، اعتیاد به معنای یک رفتار غیر قابل کنترل در رابطه با استفاده از الکل و سایر داروها در نظر گرفته می شد.

اخیرا، مفهوم اعتیاد بسط داده شده است و شامل رفتارها، از قبیل قمار بازی و همچنین مواد، و حتی فعالیت های فعالیت های معمولی و ضروری، از قبیل ورزش و غذا خوردن می باشد.

عامل کلیدی برای در نظر گرفتن یک رفتار به عنوان اعتیاد، عبارت از لذت بردن فرد از آن رفتار و مشغول بودن بیش از حد فرد به آن رفتار می باشد، به نحوی که این رفتار بر روی زندگی روزمره وی تاثیر قابل توجهی بگذارد.

در زمانی که یک فرد معتاد باشد، رفتار وی به جای رفع مشکل، منجر به ایجاد مشکلات بیشتری در زندگی وی و اطرافیان وی می شود.

پنج مورد مهم در رابطه با اعتیاد ها

1. هر چند که در اغلب موارد، اعتیاد به مواد به راحتی قابل تشخیص نمی باشد، یک سری بحث ها و اختلاف نظر ها در مورد اینکه کدام یک از مواد اعتیاد واقعی هستند، وجود دارد.

راهنماهای موجود از طریق راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی یا DSM – 5 ، موادی که بیشترین تاثیر را بر روی وضعیت روانی فرد دارد را نشان می دهد و شامل برخی از داروهایی می باشد که احتمال معتاد شدن افراد به آن وجود دارد.

2. همچنین مباحث گسترده ای در رابطه با واقعی بودن اعتیاد مربوط به برخی از اعتیاد های رفتاری وجود دارد. به منظور مشخص کردن این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز وجود دارد.

یکی از اعتیاد های رفتاری عبارت از اعتیاد به قمار می باشد که طی سالیان متمادی به عنوان تکانش و محرک انحراف کنترلی در نظر گرفته می شد. در حال حاضر، این رفتار در DSM به عنوان اختلال قمار بازی در نظر گرفته می شود.

3. پیشرفت اعتیاد ها زمان بر است.

معتاد شدن یک فرد بعد از یک بار استفاده از مواد، غیر محتمل می باشد، هر چند که ممکن است همین یک بار استفاده به ایجاد مشکلات سلامت روانی منجر شود، و یا در نتیجه استفاده بیش از حد و یا در نتیجه عوارض مربوط به استفاده از برخی مواد، دچار مرگ شود.

4. هر چند که برخی از مکاتب فکری وجود دارند که لزوم پرهیز کامل (از مشروبات الکلی و غیره) را به افراد نصیحت می کنند، ولی بیشتر افراد قادر هستند تا رفتار های اعتیاد آور، همانند نوشیدن، خوردن، خرید کردن و سکس را کنترل کنند.

در حالت کلی، بهترین ایده بستگی به عوامل زیادی دارد و برای گرفتن مناسب ترین تصمیم باید از یک دکتر و یا درمانگر مشورت گرفت.

5. همواره استفاده از مواد نشان دهنده اعتیاد نمی باشد، هر چند که مصرف برخی داروها با ریسک های سلامتی و اجتماعی بالا، همانند اعتیاد، مواجه است.

در صورتی که والدین مشاهده کنند که کودک شان از یک دارو استفاده می کند، نباید به صورت اتوماتیک فرض کنند که کودک شان معتاد است.

در صورتی که شما به یک چیزی اعتیاد داشته باشید، در طول اعتیاد چه اتفاقاتی صورت می گیرد؟

علائم مربوط به هر اعتیادی می تواند متغیر باشد، ولی همه انواع اعتیاد ها در دو جنبه مشترک هستند:

• رفتار اعتیاد آور یک عامل ناسازگار می باشد و یا منجر به ایجاد مشکلاتی برای فرد یا افراد نزدیک وی می شود.

بنابراین، به جای کمک به شخصی برای کنار آمدن با موقعیت یا غلبه بر مشکل، منجر به از بین رفتن توانایی های موجود در فرد معتاد می شود.

برای مثال، ممکن است یک قمار باز بخواهد پول زیادی داشته باشد، و ادامه دادن قمار می تواند منجر به از بین رفتن تمام منابع مالی وی شود، ویا اینکه نوشیدن زیاد مشروبات الکلی می تواند منجر به خوشحالی بیشتر فرد شود، ولی ادامه دادن به نوشیدن، می تواند منجر به افسردگی و یا عمیق تر شدن افسردگی وی شود.

همچنین اعتیاد به سکس می تواند منجر به صمیمیت بیشتری شود، ولی ادامه دادن و متمرکز شدن بر فعالیت های جنسی، می تواند منجر به ممانعت از پیشرفت صمیمیت واقعی بین افراد شود.

• این رفتار پایدار است. در زمانی که یک شخص معتاد باشد، هر چند که این رفتارهای برای وی مشکلاتی را ایجاد می کند، ولی وی همچنان به رفتارهای اعتیادی خود ادامه خواهد داد.

بنابراین یک خوش گذرانی عادی در آخر هفته ها، یک اعتیاد نمی باشد، هر چند که همین یک بار خوش گذارنی هم ممکن است منجر به ایجاد یک سری مشکلاتی برای فرد شود. اعتیاد به صورت مشغولیت زیاد و تکراری به یک رفتار خاص تعریف می شود.

در صورتی که کاری همچنان برای شما لذت بخش باشد، نمی تواند یک اعتیاد باشد، درست است؟

اشتباه است. به دلیل اینکه رسانه ها، به طور خاص نشان می دهند که افراد معتاد را به صورت افراد ناراحت و غمیگین می باشد و در زندگی شان شکست می خورند؛

به همین دلیل بیشتر افراد معتاد تا زمانی که از اعتیاد خودشان لذت می برند و زندگی آنها دچار مشکل خاصی نشده باشد، هیچ نوع اعتقادی به معتاد شدن خودشان ندارند.

اغلب افراد معتاد در سبک زندگی (اعتیاد) خودشان غرق می شوند، تا جایی که حس می کنند نمی توانند این علائم و کارها را ترک کنند یا ترک آن به سختی امکان پذیر می باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که آنها متوجه علائم ترک مربوط به وضعیت شان نشوند و با بالا رفتن سن این افراد، فرآیند ترک هم سخت تر می شود و هیچ نوع امیدی برای ترک باقی نمی ماند.

ممکن است افراد چندین سال متوجه وابستگی خودشان به اعتیاد نشوند.

افرادی که دارای اعتیاد غیر مجاز هستند، از ماهیت پنهانی رفتار خودشان منتفع می شوند.

ممکن است که آنها به دلیل تفکرات محدود خودشان، جامعه را سرزنش کنند و خودشان را به عنوان افراد دارای خواسته های آزاد و مستقل از سایر افراد در نظر بگیرند.

در واقعیت، اعتیاد منجر به محدودیت استقلال و آزادی افراد می شود، چرا که این افراد به دلیل رفتار های خودشان با محدودیت بیشتری مواجه می شوند.

در صورتی که این افراد به دلیل اعتیاد غیر قانونی خودشان به زندان برده شوند، آزادی آنها محدود تر می شود.

در زمانی که افراد اعتیاد پیدا می کنند، به جای اینکه افراد تمامی رفتارهای اعتیادی را تجربه کنند تا مشخص کنند که کدام رفتار منجر به خوشحالی بیشتر آنها می شود، لذت آنها بیشتر از طریق اجرای رفتار های اعتیادی و ترک آن رفتار صورت می گیرد.

در برخی موارد، ممکن است شخص معتاد به این شناخت دست یابد که زندگی وی تمام شده است، و غیر از اعتیاد، هیچ نوع لذتی برای وی باقی نمانده است. این آگاهی و احساس معمولا بعد از ترک اعتیاد در افراد بهبود یافته ایجاد می شود و خطرناک است.

در صورتی که اعتیاد هیچ ضرر خاصی نداشته باشد، مشکل آن چیست؟

اعیاد منجر به آسیب دیدن شخص معتاد و اطرافیان او می شود.

بزرگترین مشکل مربوط به اعتیاد این است که شخص معتاد نمی تواند متوجه آسیب های مربوط به اعتیاد خودش شود.

ممکن است که وی جنبه های منفی مربوط به اعتیاد خودش را انکار کند، نسبت به تاثیرات منفی اعتیاد بر روی سلامتی خودش، الگوهای زندگی و روابط بی توجه باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که شخص معتاد، شرایط محیطی یا افراد دیگر را به خاطر مشکلات خودش سرزنش کند.

در صورتی که اعتیاد اصلی ترین روش فرد برای مقابله با مشکلاتش باشد، تشخیص آسیب های ایجاد شده از طریق اعتیاد مشکل تر خواهد شد.

در برخی مواقع، مشکلات دیگر به طور مستقیم به اعتیاد مربوط می شوند، همانند مشکلات سلامتی، و برخی مواقع این مشکلات به طور غیر مستقیم به اعتیاد مرتبط می شوند.

همانند مشکلات رابطه ای. برخی از افراد که به مواد یا فعالیت هایی اعتیاد دارند، نسبت به اعتیاد خودشان و حتی نسبت به آسیب های ایجاد شده در نتیجه اعتیاد، شناخت مناسبی دارند ولی باز هم رفتارهای اعتیاد آور خودشان را انجام می دهند.

این شرایط به دلیل طرز فکر این افراد، که باور دارند بدون اعتیاد نمی توانند به زندگی خودشان ادامه دهند، ایجاد می شود، چرا که آنها از برخورد با مشکلاتی اجتناب می کنند .

اعتیاد منجر به عدم بروز آن مشکلات می شود (همانند مورد سوء استفاده قرار گرفتن به عنوان یک کودک)، و یا اینکه این افراد نسبت به روش های دیگر لذت بردن از زندگی بی اطلاع هستند (و لذت زندگی را صرفا در اعتیاد خودشان می بینند).

آسیب های مربوط به اعتیاد در شرایطی می تواند ایجاد شود که شخص معتاد در یک وضعیت بحرانی و وخیمی قرار بگیرد.

این حالت در شرایطی ایجاد می شود که رفتار یا مواد اعتیاد آور، کاملا دور از دسترس فرد باشند و شخص بخواهد ترک کند ولی قادر به تحمل شرایط ترک نباشد.

همچنین این حالت می تواند به عنوان نتیجه اعتیاد اتفاق بیافتد، برای مثال بیماری های جدّی و خطرناک، جدایی همسر و یا از دست دادن شغل.
اگر شما فکر می کنید که یک اعتیادی دارید

معمولا افراد بدون اینکه اعتیاد خودشان را قبول کنند، دچار استفاده از مواد و یا رفتار های اعتیاد آور می شوند. در واقع اسم این مرحله ، مرحله قبل از تفکر می باشد.

در صورتی که شما شروع به این فکر کنید که ممکن است اعتیاد داشته باشید، احتمالا شما وارد مرحله تفکر خواهید شد.

این وضعیت بهترین زمان برای پیدا کردن مواد یا رفتار هایی است که به آن اشتغال دارید و به صورت صحیحی، وجود یا عدم وجود علائم و نشانه های اعتیاد را در شما نشان می دهد.

این علائم و نشانه ها در اعتیاد های مختلف، متغیر می باشد ولی مهمترین شاخص ها عبارت از اشتغال شما به آن رفتار و یا استفاده بیش از حد شما (بیش از حد مورد هدف) از مواد می باشد؛

عامل دیگر عبارت از این می باشد که در صورتی که نسبت به آینده نگران باشید، این امکان وجود دارد که شما به رفتار خاصی اشتغال داشته باشید یا از موادی استفاده کنید؛

و در آخر، در صورتی که شما به اعتیاد بیشتر از بخش های دیگر، از قبیل خانواده، کار و مسئولیت های خودتان بیشتر اهمیت قائل شوید، احتمال ایجاد اعتیاد در شما بیشتر بود.

همچنین ممکن است که علاقه شما نسبت به سایر فعالیت های لذت بخش، کمتر از علاقه شما به رفتار های اعتیاد آور باشد.

افراد زیادی بعد از شناخت اعتیاد خودشان تصمیم می گیرند که دست به تغییر بزنند. انجام این کار برای برخی از افراد آسان و قابل تصور می باشد.

برای سایر افراد، ترک اعتیاد می تواند منجر به علائم ناخوشایند و حتی رفتار های ناخوشایند شود؛ همچنین این عامل می تواند منجر به ایجاد احساسات ناخوشایندی شود که از طریق رفتارهای اعتیاد آور تسکین می یابد و یا متوقف می شود.

در صورتی که شما به رفتار اعتیاد آور و یا نوشیدن مشروبات الکلی و یا استفاده از داروها، همانند داروهای شبه افیونی– موارد غیر مجاز یا مجاز ، سایر داروهای مجاز، کوکائین ، و یا کریستال – اعتیاد پیدا کنید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

توقف کردن استفاده از داروها و بازگشت به مصرف، می تواند ریسک اوور دوز، مشکلات سلامت روانی، مشکلات پزشکی تهدید کننده زندگی را در شما افزایش دهد و به همین دلیل باید تحت نظارت پزشک انجام بگیرد.



زندگی کردن با اعتیاد

برخی از افراد تمایلی به تغییر رفتار اعتیاد آور خودشان ندارند، و یا برای رفع آن تلاش می کنند، ولی هیچ وقت موفق به ترک آن نمی شوند. اغلب این افراد، در کاهش آسیب، و یا استفاده از منابع خود برای مدیریت اعتیادشان، عملکرد بهتری را از خودشان نشان می دهند.

در صورتی که شما در این شرایط قرار داشته باشید، کمک گرفتن از یاد آوری نکات آموزشی در دسترس شما می باشد و می تواند به شما کمک کند. آموزش خود یک نقطه شروع مناسبی است.

شما می توانید مقدار آسیب وارد شده به خودتان و افراد پیرامونتان را در سطح قابل توجهی کاهش دهید، و شاید یک روز موفق شوید که یک تغییر مناسبی را در خودتان ایجاد کنید.

مراحل بعدی که باید مدّ نظر قرار داده شود

هر چند که ارزیابی و شناخت ممکن است ترسناک به نظر برسد، ولی قدم مناسبی در کمک به خود و از بین بردن اعتیاد می باشد.

در صورتی که این روش برای شما مناسب نباشد، شما می تواند در گروه های خود کمکی شرکت کنید و با افراد دیگری که مشکلی شبیه مشکل شما را دارند، ارتباط برقرار کنید.

همچنین کسب اطلاعات بیشتر نسبت به اعتیاد و نحوه درمان یافتن سایر افراد، می تواند یک گام مناسبی برای درمان باشد؛ در این فرآیند هیچ گونه نیازی برای صحبت کردن با دیگران وجود ندارد.

یک توصیه ای برای درمان شدن

بیشتر افراد از کلمه اعتیاد می ترسند و معتقد هستند که این کلمه نشان دهنده شکست و بی ارزشی می باشد.

اغلب افراد معتاد بر اساس رفتار خودشان برچسب گذاری می شوند که این امر منجر به خجالت و ترس آنها برای مراجعه به کمک و درمان می شود.

دنیا در حال تغییر می باشد، و شما می توانید برای اعتیاد خودتان از دیگران کمک بگیرید و این بهترین گزینه ممکن برای شما می باشد.

در حین این کار، آموزش دادن به خود (خود آموزشی) می تواند برای رسیدن به بهزیستی مناسب مفید باشد.

مطالب مرتبط