اشخاص به دو دسته برونگرا و درونگرا تقسیم می شوند منظور از درون گرایی یک شخص این می باشد که او تمایل فراوانی دارد که توی لاک خودش قرار گیرد و درونگرا به طور معمول احساسات و تفکرات خود را تجزیه و تحلیل خواهد کرد .

منبع انرژی شان از تنهایی و همینطور خلوت خود به دست خواهند آورد یعنی هنگامی که حالشان خوب نمی باشد و احتیاج به تجدید قوا دارند.

تنهایی برای آنها حکم منبع تجدید قوا می باشد درست برخلاف اشخاص برونگرا که مرتب به سمت دنیای بیرونی کشیده خواهد شد و انرژی ضروری برای تجدید قوا را از حاضر شدن در جمع کسب خواهند کرد.

اگر بخواهیم این دو تیپ شخصیتی را به زبان ساده به معرفی کردن بپردازیم می‌توانیم بیان کنیم که درون گرا ها با بودن در بین جمعیت فراوان و برونگراها با تنها ماندن برای مدت طولانی بار سنگینی بر روی دوش خود احساس خواهند کرد.

قسمت بزرگی از مشکلات در مورد درونگراها و برونگراها به تعریف صحیح این دو بر می‌گردد و نباید درون گرایی را معادل این جمله بدانیم که من مردم را دوست ندارم و همچنان که برون گرایی به معنی بودن در جمعیت بدون قید شرط نمی باشد .

درون گراها بر خلاف آن چیزی که تصور می شود می توانند شرایط های اجتماعی را به خوبی مدیریت کنند به شرط آنکه فرصت کافی برای بازیابی انرژی خود دارا باشند و همان‌طور که اگر یک برونگرا به اندازه کافی در بین جمعیت وقت بگذارند.

برای ساعت های تنهایی انرژی خواهد داشت و از آن لذت خواهد برد پس مشاهده می کنید که هر دو گروه به جمعیت در تنهایی علاقه مند می باشند ولی منبع کسب کردن انرژی آنها از این دو شرایط دارای فرق می باشد .

برونگرا و درونگرا بودن مثل چپ دست یا راست دست بودن می باشد اگر راست دست می باشید علت قاطعی برای بلا استفاده بودن دست چپ شما موجود نمی باشد اشخاص در هر دو سمت این طیف می‌توانند آموزش ببینند که با سناریوی دیگری منطبق می شوند.

زوج های خارق العاده درونگرا و برونگرا

بیشتر روانشناسان اعتقاد دارند که درونگراها و برونگراها با وجود فرق های فراوانی که در خلق و خوی آنها و همینطور علاقه‌مندی‌های آنها موجود می باشد در کنار یکدیگر زوج های فوق العاده تشکیل خواهند داد .

شاید علت اصلی شکل گرفتن این نگرش این می‌باشد که فرق های یکدیگر را به خوبی جذب خواهند کرد البته سه دلیل زیر برای توضیح خوبی برای ترکیب شدن این دو تیپ شخصیتی می باشد که شامل موارد زیر می شود:

تعادل:

به طور معمول برونگراها در مهمانی های بزرگ و بین جمعیت به گزافه گویی های فراوان می‌پردازند شاید همسر درونگرایی آنها نیز بیش از اندازه گرم صحبت با فردی در گوشه‌ای از جمع باشد که بزرگترین خصوصیات مثبت این زوجین می باشد که برای برگشتن به شرایط تعادل به همدیگر نیشتر می زنند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

کشش:

او شما را به دل حوادث خواهد کشید و شما را به لذت بردن از وقت های تنهایی تشویق خواهد کرد که رشد کردن فردی و زوجی هنگامی رخ می دهد که شما از محدوده امن خود به بیرون آمدن بپردازید.

پویایی:

به عنوان یک زوج شما در کنار هم پویایی فراوانی دارید و برونگراها به سطح مسئله ها و ظاهر آنها رسیدگی خواهند کرد و درون گرا ها به عمق می روند که ترکیب شدن این دو نگاه هیچ وقت در یک نقطه ثابت قرار نمی‌گیرد و اجازه خواهد داد که مکالمه ها و تحلیل ها کاملا روشنگرانه پیش برود.

 شناختن همدیگر

باید با موقعیت فکری و روحی و همینطور درخواست‌های تیپ شخصیتی همسر خود به آشنایی برسید که این کار را بدون پیش داوری و تنها با داشتن هدف شناخت فراوان او انجام دهید و این را فراموش نکنید که سرزنش کردن هم دیگر به دلیل خصوصیات شخصیتی بدترین انتخاب می باشد.

مشخص کردن مرزها در روابط اجتماعی

از اینکه مسئله هایی که برایتان پر اهمیت می باشد را بیان کنید و از آن نترسید و همچنان به شخص مقابل نیز این امکان را بدهید که در مورد مرزهای خود در ارتباط اجتماعی صحبت کند.

برقرار کردن ارتباط و گفت و گوی دارای تأثیر

برای آنکه با همدیگر بهتر به کنار آمدن بپردازید و در شرایط های متعدد همدیگر را بهتر به درک کردن بپردازید باید ارتباط فراوانی با همدیگر دارا باشید .

تنها راه ممکن گفت و گو کردن می باشد که شاید کلیشه‌ای به نظر بیاید ولی این مشکل تنها میان درونگراها و برونگراها رخ نخواهد داد که این مشکل اساسی در رابطه های دوستی و احساسی هم مشاهده خواهد شد.