بهتر است باهم نگاهی به مسیر مشاوره پیش از ازدواج داشته باشیم. اینکه بدانید در این مسیر چه اتفاقاتی رخ می دهد کمک میکند تا در مسیر ازدواج بتوانید با بینش بیشتری گام بردارید. مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره ای است که به زوج ها کمک می کند برای ازدواج میزان آمادگی خودشان و فرد مقابل را مورد بررسی قرار بدهند و با کسب اطمینان از این که شما و همسرتان رابطه ای سالم و قوی خواهید داشت، کمک خواهد کرد و به شما و همسرتان، شانس بیشتری در برخورداری از یک ازدواج رضایت بخش و باثبات بدهد.

به علاوه، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند که نقاط ضعف رابطه خود را، که امکان بالقوه منتهی شدن آنها به مشکلات، و یا حتی شکست ازدواج وجود دارد، شناسایی نمایند هرچقدر شناخت بیشتری صورت گیرد این مسیر می تواند با ریسک پذیری کمتری همراه شود.

 

اشتباهات رایج در مسیر تصمیم گیری برای مشاوره پیش از ازدواج

در مسیر مشاوره ازدواج یک سری برداشت ها وجود دارد که باعث می شود هردو فرد در این مسیر برای داشتن این تجربه با شک روبرو شوند که بهتر است شما نسبت به آن آگاه تر باشید تا بتوانید در مسیر تشکیل زندگی مشترک آگاهانه عمل کنید.

اشتباهی رایجی که در این مسیر وجود دارد این است که هردو فرد فکر میکنند چون یکدیگر را در مسیر دوستی و یا فامیل بودن می شناسند این شناخت برای ازدواج کافی هست در صورتی که گاهی این شناخت نه تنها کافی نیست بلکه باعث می شود که با ایجاد وابستگی و یا برمبنای شناخت کلی که در فامیل وجود دارد بخواهید در مورد ازدواج تصمیم گیری کنید این شناخت می تواند در مراحل اولیه کمک کند اما اینکه بخواهید بر مبنای این کلیات تصمیم گیری کنید خب ریسک زیادی دارد چون هیچ فردی همه ویژگی های خودش و علایق و دیدگاهایی که به جایگاه زن و مرد و یا هدف ازدواج و هدفش از مسیر ازدواج و…را در روابط دوستی و یا فامیلی نمایش نمیدهد.

دقت کنید که قرار نسیت روانشناس بجای شما برای ازدواج تصمیم گیری کند تنها در این مسیر کمک می شود تا هم خودتان و هم فرد مقابل را بهتر بشناسید و بتوانید در این مسیر با شناخت بیشتر تصمیم گیری کنید.

 

در مشاوره پیش از ازدواج با چه مواردی روبرو می شویم

1.تست نوشتاری یا یک پرسشنامه

یکی از ابزارهایی که در مسیر مشاوره پیش از ازدواج مورد استفاده قرار می گیرد تست ها می باشد این تست ها می تواند موضوعات و مسائل مختلفی را مورد بررسی قرار بدهند اما از معرف ترین این تست ها شامل تست شخصیت چند وجهی مینه‌سوتا (MMPI)، دامنهٔ وسیعی از ویژگی‌های عاطفی، رفتاری و شخصیتی افراد را مشخص کرده و اطلاعات بسیاری در اختیار آزمون‌گیرنده قرار می‌دهد. دو فرم اصلی مورد استفاده در جامعهٔ ایرانی و هنجاریابی شده برای فرهنگ ما می باشد که، فرم کوتاه (71 سوالی) و فرم بلند (567 سوالی) است. فرم بلند این آزمون شامل 10 مقیاس اصلی و سه مقیاس اعتبار است که در زیر در مورد آن‌ها توضیخ داده شده است این تست کمک می کند تا بعد شخصیتی و مشکلات شخصیتی مشخص شود و بتوانید با شناخت بهتر نسبت به خودتان و دیگری در مسیر ازدواج گام بردارید.

آزمونهای مهم  دیگر می تواند شامل مایرز-بریگز ، آزمون هارتمن ، انگیزه آزمون های سازگاری و…نیز باشد.

تست روانشناسی ازدواج نیاز به  که تحلیل و بررسی دارند پس تنها بر مبنای تست هایی که در سایت ها وجود دارد نمی توانید در مورد یکدیگر به نتیجه گیری برسید و نیاز است که تست در کنار مصاحبه و بررسی شرایط رفتاری و… مورد بررسی قرار گیرد. یعنی اینطور نیست که شما تستی را پشت سر بگذارید و بلافاصله بتوانید با توجه به نمره ای که کسب کردید خودتان تشخیص دهید آیا بدرد ازدواج می خورید یا خیر. بلکه حتما باید یک متخصص و مشاور این تست ها را برای شما تحلیل کند تا بتوان به آن اطمینان کرد.

  1. اجرای موقعیت‌هایی بالقوه ای که زوج ها ممکن است در ازدواج خود با آن روبرو شوند یا پاسخ به آن موقعیت ها (مثلاً این که چگونه به اختلافات خانوادگی و یا مشکلات مالی واکنش نشان میدهند)

دو نفر را در نظر بگیرید که با وجود مخالفت خانواده ها تصمیم به ازدواج گرفته اند در این حالت نیاز است که در شرایط مشابهی که برای آنها ایجاد می شود و با داستان سازی و بررسی احساسات و افکاراتی که در آن زمان ها تجربه میشود می توانند مسیر ارتباط و مشکلات احتمالی را بررسی کنند و در این شرایط با درک واقعیت ها روبرو شوند تا بتوانند در این مورد تصمیم گیری کنند نه اینکه واقعیت ها را حذف کنند و یا با انکار آن پیش بروند.

یکی از مهم ترین چیزهایی که اکثر زوج ها نادیده می گیرند توجه به حساسیت های خودشان است. خاطرات سرکوب شده , و مشکلات فردی انها می باشد اما در ناخودآگاه فرد در هنگام تحریک شدن به فرد یادآوری می شود و این مسئله بسیار جدی است. بنابراین ابتدا باید از چیزهایی را که باعث ناراحتی یا عصبانیت شما می شود آگاه باشید. ممکن است عادت های بدی در شوهرتان وجود داشته باشد که دوست ندارید و خاطرات بد و احساسات منفی شما را برانگیخته و شما را عصبانی می کند. در نتیجه مانع از ایجاد رابطه صحیح بین شما و همسرتان می شود پس اینکه تنها بیان شود و در مسیر بهبود آن پیش نرویم و یا اینکه با انکاربا این جمله که نه موضوع مهمی نیست کافی نیست چون واکنش ها همیشه اینقدر آگاهانه نیستند پس بهتر است در دنیای واقعی و یا شرایط شبیه سازی شده مورد بررسی قرار گیرند.

 

 

3.تعیین اهداف و تصمیمات ازدواج

قرار نسیت که شما در زمان ازدواج یک برنامه از پیش مشخص شده و با اهداف و مسیر دقیقا مشخصی را بر روی برگ کاغذی بنویسید و مطابق آن پیش بروید. اما اینکه بدانید هدفتان از ازدواج چیست و چه نیازهایی شما را به سمت ازدواج هدایت کرده است و در این مسیر نقش و جایگاهای شما در کجای زندگی مشترک قرار دارد از اهمیت برخودار می باشد و کمک می کند تا بتوانید در کنار داشتن برنامه های نسبتا مشخصی در کنار داشتن انعطاف پذیری بتواند مسیر زندگی مشترک در مسیر بهتر و سازنده تری را پیش ببرید.

دختر و یا پسری را در نظر بگیرید که بدون در نظر گرفتن تعهد و مسئولیت پذیری لازم برای ازدواج تنها براین اساس که از نظر سنی به سن ازدواج رسیده و یا چون خانواده می گویند و … وارد پروسه ازدواج شود خب این شرایط می تواند باعث شود که بدون بینش نسبت به خودش و داشتن هدف و تصمیم برای زندگی مشترک در این مسیر گام بردارد و خب این مسیر ناشناخت هست و می تواند باعث مشکلات و سردرگمی بیشتری برای خود فرد و همسر او باشد.

  1. بررسی بعد شخصیتی و رفتاری

وقتی که در مسیر ازدواج بتوانید به شناخت نسبت به بعد شخصیتی و رفتاری خودتان و فرد مقابل برسید این کمک می کند تا بتوانید در مسیر زندگی مشترک و در موقعیت های مختلف با بینش بهتر و در صورت نیاز انعطاف پذیری بیشتر پیش بروید.

در این حالت اگر مشکلی هم وجود داشته باشد بجای اینکه منتظر تغییر همسرتان باشید، رفتار خود را اصلاح کنید، احساس مسئولیت می کنید و تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد می کنید و بعد در مسیر زندگی مشترک گام برمی دارید. حتی اگر مشکلی در مورد همسر شما وجود داشته باشد خب داشتن آگاهی کمک می کند تا بتوانید در مسیر رشد زندگی مشترک هم به ایشان کمک بیشتری کنید و هم اینکه شرایط فرد مقابل را بهتر بشناسید و بتوانید در صورت مواجه شدن با مشکلی در مسیر زندگی مشترک با آگاهی و در نظر گرفتن مشکل فرد مقابل پیش بروید در کنار اینکه خب آگاه شدن به مسئال شخصیتی و مشکلات احتمالی کمک می کند تا رویا گونه به این مسیر نگاه نکنیم چون بعضی از مشکلات شخصیتی را نمی توان نادیده گرفت و حتی با این افراد وارد زندگی مشترک شد چون ریسک این ازدواج ها بسیار بالا می باشد.

اینکه مفرد مقابل شما از نظر شخصیتی به ثبات هویتی رسیده باشد و در مسیر مشکلات،رفتاری درستی نشان بدهند این کمک می کند تا بتوان در مسیر زندگی مشترک به این فرد اعتماد بیشتری کرد. بعد شخصیتی و رفتاری از با اهمیت ترین مواردی هست که بهتر است در زندگی مشترک به آن توجه شود چون این موارد با ازدواج تغییر نمی کند پس اگر فکر کنید با ازدواج می توانید دیگری را تغییر بدهید و یا خود ازدواج باعث تغییر در بعد شخصیتی و رفتاری می شود خب این یک ریسک بسیار بالا می باشد و می تواند ازدواج حتی یک سری از مشکلات شخصیتی و رفتاری را شدت ببخشد.

  1. راحل های حل مسئله افراد

بی شک زندگی مشترک با مشکلات زیادی همراه خواهد بود پس اینکه هریک از زوجین چگونه در مقابل این مشکلات واکنش نشان میدهند و شیوه حل مسئله فرد چگونه هست تاثیر زیادی در مسیر زندگی مشترک خواهد داشت این موضوع با بعد شخصیتی هم می تواند هماهنگی زیادی داشته باشد.

حل مسئله از جمله مهارت‌های زندگی است که استفده درسا از آن به پیشرفت در زندگی و بهبود روابط اجتماعی می‌شود ممکن است مشکلات مدام به سمت شما هجوم بیاورند و شما را به زحمت بیاندازند. در صورتی که توان مقابله با آن‌ها را به شیوه‌ای مؤثر نداشته‌باشید آسیب‌های روحی فراوانی به سراغ شما می‌آیند اما اگر بدانید که در مقابل مشکلات چگونه واکنش نشان بدهید خب می توانید بهتر از آنها عبور کنید.

برای حل کردن مسائل به شیوه صحیح و درست آن لازم است مراحلی را به صورت پیوسته طی کنید و یک سری آموزش های را در این مسیر آموزش ببینید تا بتوانید در مسیر زندگی مشترک نتیجه گیری بهتری داشته باشید این روش شامل بهبود استراتژی‌ها و طبقه بندی دانش می‌شود تا رسیدن به نتیجه گیری و حتی پیگیری های بعد از آن می باشد

. گاهی افراد مراحل را به صورت جدی طی نمی‌کنند و سریع از آن عبور می‌کنند؛ به همین دلیل موفق به یادگیری و به کارگیری این مهارت نمی‌شوند.در وضعیتی دیگر ممکن است فرد برای مدت زیادی در هر کدام از مراحل باقی بماند و یا به مراحل قبلی بازگردد تا در نهایت راه حل متناسب را بیابد در زندگی مشترک این راحل های حله مسئله بیش از پیش نیاز آن تجربه می شود در کنار اینکه نیاز به هم فکری هردوی شما در کنار هم می باشد تا بتوان این مسیر را با موفقیت بیشتری طی کنید.

در مشاوره پیش ازازدواج به شما در کناره شناسایی بهتر خودتان و فرد مقابل برای اینکه بدانید راحل های حل مسئله هریک از شما در مسیر زندگی چیست  کمک می شود تا یک سری آموزش ها نیز در این زمینه دریافت کنید و بتوانید در کنار هم در مسیر زندگی بهتر تصمیم کنید.

  1. معیارها

اینکه بدانید معیارهای شما برای این انتخاب چه ویژگی هایی می باشد از اهمیت زیادی برخودار می باشد گاهی افراد تنها به دوست داشتن توجه می کنند و معیارهای دیگری را برای زندگی و ازدواج خود در نظر نمی گیرند و خب این باعث می شود که موضوعات مهمی نادیده گرفته شود و خب به مرور این مشکلات شدت بیشتری پیدا می کند و خود را نشان میدهد.

معیارهای هر فرد برای ازدواج، متفاوت از فرد دیگر است علت آن هم تفاوت های فردی، فرهنگی و اقتصادی، مسیر رشدی و… افراد است پس نمیتوان توقع داشت همه مانند یکدیگر عمل کنند اما در این مسیر اینکه بدانیم دلیل این انتخاب چیست از اهمیت برخودار می باشد در کنار اینکه یک دسته از علت ها هم به عوامل مربوط به جامعه برمی گردد و باورهایی که به افراد تلقین می شود در زمان فعلی فضای مجازی نیز تاثیر زیادی بر این معیارها دارد پس بهتر است که آگاهانه تر انتخاب کنیم که این معیارها اغراق آمیز نباشند و با شرایط خودمان و فرد مقابل و حتی خانواده و فرهنگ تا حدودی همخوانی داشته باشند.

زمانی که معیارها به سمت زیبایی و ثروت به تنهایی باشد خب این می تواند باعث شود که موضوعات مهم دیگری چون بعد شخصیتی و رفتاری، سطح خانواده ها، شرایط فرهنگی، موقعیت های اجتماعی و… نادیده گرفته شود و خب به مرور با وارد شدن به زندگی مشترک این مسائل اهمیت خود را نشان میدهد و خب می تواند با مشکلات زیادی همراه شود.

مشاوره پیش از ازدواج کمک میکند تا بدانیم همسرآیندیمان چه ویژگی های دارد و براساس چه معیارهایی ما زندگی با او را انتخاب کرده ایم و یا اینکه خودمان براساس چه ویژگی هایی این  فرد را انتخاب کرده ایم در این حالت شرایط با کمک روانشناس آگاهانه تر پیش می رود.

  1. حل تعارضات و مشکلات و اختلافات

در مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می شود تا اگر تعارض و احتلافی وجود دارد در صورت امکان در همین زمان بررسی و رفع شود چون نمی توان این تعارض و مشکلات و حتی اختلافات را نادیده گرفت به این امید که در آینده با ازدواج این مشکلات رفع خواهد شد.

زمانی که دو فرد از دو فرهنگ متفاوت و با بعد شخصیتی و رفتاری قرار است با هم وارد زندگی مشترک شود خب وجود یک سری اختلافات طبیعی می باشد اما خب همین که در همین زمان بررسی و رفع شوند و بعد در مورد ازدواج تصمیم گیری شود از اهمیت زیادی برخودار می باشد.

  1. فانتزی و تمایلات جنس

موضوع مهم دیگری که در مشاوره پیش از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد بحث دیدگاه به مسائل و روابط جنسی و تمایلاتو توقعاتی هست که هردو زوج از یکدیگر دارند.

یکی از دلایل تشکیل زندگی مشترک شاید پاسخ سازنده و رشد یافته به نیازهای جنسی باشد اما خب عموما به دلیل خجالت کشیدن و یا نبود ارتباط لازم و یا کم اهمیت شمردن این موضوع در مسیر ازدواج نادیده گرفته می شود در صورتی که این موضوع مهمی می باشد که می تواند مسیر زندگی مشترک را تغییر بدهد.

بعد از ازدواج با داشتن رابطه جنسی مشکلاتی تجربه می شود که باعث می شود که زوجین برای بررسی مشکل به روانشناس و متخصص سکس تراپ مراجعه کنند و برای رفع این مشکل اقدام کنند در صورتی که بهتر بود این موضوعات در مسیر مشاوه پیش از ازدواج بررسی و در صورت مشکل رفع  شود.

گاهی ما شاهد این مسئله می باشیم که از نظر شخصیتی افراد مشکلاتی دارد که به دلیل همین مشکلات نمی توان رابطه ی خوبی با همسرش برقرار کند پس همانطور که دقت می کنید همه موارد بیان شده و مورد بررسی در مشاوره پیش از ازدواج باهم ارتباط دارند  به همین دلیل این مسائل در مشاوره پیش از ازدواج مورد بررسی و درمان قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز ییک سری آموزش ها نیز در همین زمان به هردو فرد داده می شود تا آگاهانه تر این مسیر را طی کنند.

تجربیات دوره کودکی و نوجوانی دختر یا پسر گاهی می تواند موجب بروز مشکل در رابطه با همسر او خواهد بود این موضوع می تواند از باورهای غلط و اغراق امیز گرفته تا مشکلاتی چون تعرض های دوران کودکی و نوجوانی، درگیری بیش از اندازه با فیلم های پورن و یا سبک تربیتی و..

موضوع مهم دیگری که در این مسیر بهتر است بررسی شود موضوع سرد مزاجی و گرم مزاجی متفاوت دختر و پسر می باشد چون در آینده بسیار مسئله ساز  شود و موجب بروز مشکلات خیلی زیادی می‌شود.

اینکه هریک از زوجین به رابطه جنسی چه دیدگاهای دارند می تواند تاثیر زیادی در نتیجه گیری در رابطه جنسی داشته باشید پس بهتر است که به خودتان و فرد مقابل فرصت بدهیم تا با شناخت بهتر و بیشتر این مسیر را طی کنید.

در کنار موارد بالا آموزش مسائل بهداشت جنسی یکی از مهم ترین مواردی است که در مشاوره جنسی پیش از ازدواج بدان پرداخته خواهد شد چون این موضوع در کنار پیشگیری از مشکلات بیماری های احتمالی کمک می کند تا هردو زوج بتوانند در کنار درک و مراقبت از شرایط خودشان به شرایط جسمی و بهداشت فرد مقابل هم توجه داشته باشند.

 

نتیجه گیری

همانطور که از موارد بیان شده در بالا قابل نتیجه گیری هست مشاوره پیش از ازدواج می تواند کمک کند تا بدانیم خودمان و فرد مقابل چه ویژگی هایی داریم و با این ویژگی های می توانیم در مسیر مشترکی مانند زندگی مشترک گام برداریم یا خیر؟

مشاوره پیش از ازدواج  کمک می کند تا با واقعیت های در مسیر ازدواج گام بردارید بسیاری از افراد به این امید ازدواج می کنند که شخصی بیاید و نیازهای اجتماعی، اقتصادی یا عاطفی شان را بهبود ببخشد. اما در بسیاری از موارد این اتفاقات نمی افتد و خب داشتن دیدی واقعی در مسیر زندگی مشترک از اهمیت برخئدار است و برای رسیدن به این دید واقعی نیاز به شناخت بیشتری حس می شود تا بتوان به آن اطمینان کرد و در این مسیر رشدی گام های محکم تری برداشت. مشلوره پیش از ازدواج این فرصت را برای برداشت گامی موفقت تر و با اطمینان تر ایجاد می کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *