نظم شخصی واقعا چقدر اهمیت دارد؟ + ۷ ترفند کاربردی

نظم، اولین و مهم ترین قانون موفقیت می باشد همه ما نظام عمومی را قبول داریم اما زمانی که در مورد نظم شخصی صحبت می کنیم دچار شک و تردید می شویم.

داشتن نظم شخصی باعث می شود تا بهره برداری فرد از امور مختلف تا حد زیادی افزایش یابد و هم چنین نظم باعث تسلط و کنترل بیشتر فرد بر روی کارها می شود، نظم قابل آموختن می باشد و با تمرین کردن فرد می تواند آن را تقویت کند.

مهم ترین اصلی که باید فرد در مورد تقویت نظم آن را فرا بگیرد کسب عادت های جدید مثل برنامه ریزی کردن و انجام به موقع کارها می باشد.

برای این که فرد این عادت های جدید را یاد بگیرید و نظم در زندگی اش برقرار شود نیاز به زمان دارد، اما بعد از آن که به آن عادت می کند زندگی برای فرد بسیار لذت بخش تر می شود و تاثیرات خود را بر جنبه های مختلف زندگی می گذارد، در ادامه این مقاله به بررسی کامل نظم شخصی در زندگی می پردازیم.

تعریف نظم و انضباط شخصی

انضباط به معنی داشتن برنامه ای ثابت و پیوسته برای پاسخ دادن به مسئولیت ها می باشد این برنامه ها فقط ذهنی نمی باشد و باید تا مرحله عمل انجام شود، افرادی که منظم هستند عادت های خاصی دارند که باعث می شود زندگی شان بر اساس برنامه ریزی هایشان پیش ببرند.

نظم آموختنی است و به خاطر برخی تمرینات انجام می شود، مهم ترین نکته ای که در نظم شخصی باید به آن توجه شود کار در زمان مشخص و معینی می باشد و فرد باید برای انجام آن اولویت درستی در ذهنش داشته باشد.

در صورتی که به زندگی افراد موفق نگاه کنید متوجه خواهید شد که آن ها برای هر ساعت از زندگی برنامه دقیقی دارند و با استفاده از انعطاف پذیری کارهای روزانه شان را مدیریت می کنند.

فواید نظم شخصی در زندگی

نظم باید از کودکی در ذهن فرد نهادینه شود به همین دلیل آموزش دادن نظم به کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد داشتن نظم شخصیتی در زندگی با فواید بسیاری همراه می باشد که در زیر برخی از آن ها بیان شده است:

  • استفاده مفید از زمان و فرصت های زندگی
  • کنترل بهتر زندگی
  • برنامه ریزی بهتر برای رسیدن به اهداف
  • افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس و استقلال در زندگی
  • روابط بهتر با دیگران
  • کاهش اضطراب
  • تسلط بر کارها و امور مختلف

توجه داشته باشید که نظم شخصی تاثیرات خود را بر جنبه های مختلف زندگی انسان می گذارد و بر روی افکار و حتی رفتار با دیگران موثر می باشد، نوع نگاه دیگران در برخورد با چنین فردی متفاوت می باشد و دیگران با اعتماد بیشتری به این افراد توجه می کنند.

راه های افزایش نظم شخصی در زندگی

نظم شخصی به وسیله تمرین کردن و یاد گرفتن عادت های جدید تقویت می شود و امروزه به اثبات رسیده است که موفقیت در زندگی بدون نظم داشتن امکان پذیر نمی باشد برای افزایش نظم راه های زیادی وجود دارد که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

نظم شخصی و برنامه ریزی

نظم با استفاده از زمان ارتباط مستقیمی دارد و افرادی که زندگی شلوغ و به  هم ریخته دارند وقتی برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود ندارند.

در این صورت آن ها باید یک لیست برای خود درست کنید و مشخص کنید که چه اهدافی دارید و برای رسیدن به این اهداف باید چه کاری را انجام دهید در این لیست باید اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نوشته شود.

یادداشت کردن

فهرستی از کارهایی که می خواهید به همراه سررسید و یا تقویمی داشته باشید و هم چنین کارهای مهم و روزمره خود را در آن ثبت نمایید.

سعی کنید این نوشته ها را در دسترس و جایی جلوی چشمتان قرار دهید تا همیشه از آن اطلاع داشته باشید در این صورت نگران فراموشی کارهای مهم خود نخواهید بود و این تقویم به شما کمک می کند تا کارهای خود را به موقع و درست انجام دهید.

کار امروز را به فردا نینداز

سعی کنید کارهایتان را در زمان خودش انجام دهید و آن ها را به تاخیر نیندازید این کارها شامل امور کوچک و بزرگ مثل تمیز کردن اتاق و کارهای مهم زندگی تان می باشد.

در صورتی که این کارها را به تاخیر بیندازید کارهایتان بر روی هم انباشته می شوند و نظم زندگی تان از بین خواهد رفت در نتیجه دچار استرس و اضطراب بسیاری خواهید شد.

هر چیز سر جای خود

به مرتب بودن محل زندگی و محیط کارتان توجه داشته باشید، برای این کار می توانید یک جای مخصوص برای اشیا را در نظر بگیرید و همه چیز را بر اساس دسته بندی در سرجای خود قرار دهید، به عنوان مثال می توانید یک بخش از خانه و محل کار خود انتخاب کنید و آن را از همان و بر این اساس سازماندهی کنید.

برنامه ریزی برای مسائل ساده

بهترین روش برای مدیریت زمان، داشتن نظم شخصی می باشد برنامه ریزی تنها مربوط به کارهای بزرگ و اهداف زندگی نیست در صورتی که دوست داشته باشید زندگی تان نظم داشته باشد باید برای کارهای ساده مثل لباس پوشیدن و غذا خوردن برنامه ریزی داشته باشید.

نظم شخصی

به عنوان مثال اگر می خواهید به مهمانی بروید باید از روز قبل لباس های خود را مشخص کنید و آن ها را در دسترس خود قرار دهید، کارهای شتاب زده باعث بهم ریختگی و از بین رفتن نظم می شود.

تشویق کردن خود

برای این که در زندگی نظم  بیشتری داشته باشید لازم است انگیزه خودتان را بالا ببرید در این صورت می توانید در هنگام انجام دادن کارها خودتان را تشویق کنید.

به عنوان مثال در صورتی که کارهایتان را به درستی و به موقع انجام داده اید خودتان را به کافی شاپ دعوت کنید و در صورتی که کارها را طبق برنامه انجام ندادید خودتان را تنبیه کنید و کاری که به آن علاقه دارید را حذف کنید.

اعتماد به دیگران

در صورتی که برنامه بسیار شلوغی داشته باشید در انجام دادن کارها با مشکلاتی رو به رو خواهید شد برخی از افراد فکر می کنند که دیگران نمی توانند کارها را به خوبی انجام دهند و همه مسئولیت ها را خودشان بر عهده می گیرند.

در حالتی که می توانید برخی از امور را به دیگران بسپارید و برنامه روزانه سبک تری داشته باشید تا کارهای شخصی تان را به نحو احسن انجام دهید.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

کلام آخر

رعایت کردن نظم و انضباط در انجام همه امور و در محیط های مختلف لازم و ضروری می باشد در صورتی که نظم شخصی داشته باشید به بهداشت جسمی و روانی خود کمک بسیاری می کنید و از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.

برای این که به نظم برسید باید از قدم های کوچک شروع کرده تا به مرور زمان نظم در شما نهادینه شود، در صورتی که در زندگی نظم داشته باشید به هر آن چه که می خواهید می رسید و موفقیت های شما تضمین خواهد شد.

اگر زندگی شما منظم نمی باشد باید از مشاور فردی کمک بگیرید تا به شما کمک کنند و بتوانید در خودتان تغییرات اساسی ایجاد کنید و کارهایتان را با نظم انجام دهید در این خصوص مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از مشاورانی برجسته و آگاه تشکیل شده است که به صورت تلفنی و حضوری به شما کمک می کنند.

منبع : نظم شخصی واقعا چقدر اهمیت دارد؟ + ۷ ترفند کاربردی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *