سن تربیت کودک

سن تربیت کودک، از چه سنی کودک را تربیت کنیم؟

آیا سن تربیتی کودک مربوط به دوره خاصی می باشد؟ همه پدر و مادر ها دوست دارند تا فرزند آن ها به بهترین شکل تربیت شوند و از همان روزهای ابتدای زندگی کودک سعی می کنند تا به بهترین نحوه به کوک برخورد کنند، تا فرزندشان را به خوبی پرورش داده و تربیت کنند.

اما بسیاری از والدین نمی دانند تا در چه سنی چه رفتاری با کودکشان داشته باشند هنگامی که والدین آگاهی لازم در مورد سن تربیت کودک و چگونگی آن به دست آوردند می توانند رفتاری متناسب با درک کودک ارائه دهند.

در این مقاله سن تربیت کودک و رفتار های متناسب در هر دوره از رشد مورد بررسی قرار گرفته است، با مطالعه این مقاله می توانید این اطلاعات را کسب کرده و هم چنین می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا با توجه به این موضوع راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهد.

بهترین زمان و سن تربیت کودک

به طور کلی یادگیری کودک سن خاصی ندارد و نمی توان تربیت کودک را به سن خاص و دقیقی اختصاص داد، در واقع از همان ابتدای زندگی کودک والدین بر روی رفتار او اثر می گذارند.

به عنوان مثال انجام دادن رفتار های ساده ای مثل بغل کردن کودک، نگاه کردن، حرف زدن و بوسیدن او  در سنین پایین و پاسخ به نیازهای جسمی و عاطفی او در همان اوایل زندگی بر شکل دهی شخصیت، عاطفه و رفتار های بعدی فرزندتان تاثیر می گذارد، همچنین بر اساس پژوهش های انجام شده صحبت با کودک پیش از تولد همراه با موسیقی، تغذیه مناسب، دور بودن از استرس و اضطراب کودک تاثیر می گذارد.

با این وجود تربیت مستقیم کودک در سنی آغاز می شود که او قدرت درک و پاسخ کلامی داشته باشد، این مقاله با توجه به دوره های حساس و مهم رشد و نیاز های مختص هر دوره با توجه به سن تربیت آن دوره تقسیم بندی شده است، در این مقاله با هر بخش و نکات تربیتی مربوط به آن بخش آشنا خواهید شد.

تربیت کودک زیر یکسال

در سنین زیر یک سال ارتباط شما با کودک تان باید بسیار زیاد باشد و فرزندتان باید احساس آرامش و امنیت در کنار شما داشته باشد تا در آینده بتواند شخصیتی مستقل برای خود ایجاد کند. در ماه های ابتدایی تولد، شما می توانید توانایی ذهنی کودک را افزایش دهید و محیط اطراف کودک را با توجه به وسایلی که برای او جذابیت و تنوع دارد غنی سازید و در کنار آن در آغوش کشیدن، لبخند زدن به او و بازی کردن را فراموش نکنید و سعی کنید به کودک حس آرامش و امنیت بدهید زیرا تلاش های شما در این سن به افزایش بهداشت جسمی و روانی کودک منجر خواهد شود.

سن تربیت کودک، تربیت در ۱۸ ماهگی

در این سن کودک دستورات ساده را درک می کند اما به طور کامل نمی تواند دستورات پیچیده تر را درک کند، در این سن دستوراتی که والدین به کودک می دهند باید خیلی ساده، مشخص و با اشاره حرکت دست باشد، دستورات باید در همان لحظه بوده و برای این که رفتار درست را به کودک بگویید باید در همان لحظه دستور را تکرار کنید.

انتظار نداشته باشد کودک حرف های شما را مدت ها  در ذهنش نگه دارد و دوباره آن را اجرا کند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

سن تربیت کودک، تربیت در ۲ تا ۳ سالگی

در این سن کودک شروع به حرف زدن می کند و رشد کلامی او روز به روز افزایش یافته و به همین دلیل باید قوانین و چهارچوب های مشخصی را برای کودک تعیین کرد.

نکته ای که در تربیت کودک در سن ۲ تا ۳ سالگی وجود دارد این است که به طور قابل ملاحظه ای در کودک رفتار های لجوجانه و بهانه گیری نشان داده می شود زیرا در این سن او یاد می گیرد تا شخصیت مستقلی پیدا کند و به همین دلیل در تحول استقلال خود از کلماتی مانند نه، نمی خوام، مال خودمه و غیره زیاد استفاده می کند.

به اصطلاح می گویند کودک در سن (نه) قرار دارد والدین باید سعی کنند در این سن نسبت به رفتار لجبازانه کودک صبر و حوصله داشته باشند و این نکته را در نظر بگیرید که واکنش های افراطی و تنبیه بدنی نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه لجبازی کودک را بیشتر می کند.

والدین باید برای کودک قوانین ساده و مشخصی را قرار دهند و زمانی که کودک مقاومت کرد از واکنش های افراطی و خشن استفاده نکنند و بیشتر به رفتار های خوب و مثبت کودک توجه داشته باشند و او را تحسین و تشویق کنند، این کارها باعث می شود تا مقاومت کودک کمتر شود و تمایلش به اطاعت و پیروی کردن افزایش یابد.

برخورد با خساست و پرخاشگری کودک در سنین ۲ تا ۳ سال

در این سن کودک نسبت به وسایل خود بسیار حساسیت نشان می دهد و احساس مالکیت زیادی نسبت به آن ها دارد و وسایلی مثل اسباب بازی ها، وسایلش و افراد مهم زندگی خیلی حساس می شود و در واقع هر چیزی که کودک مالک آن می باشد با هویت او پیوند خورده است.

به عبارتی زمانی که وسایل را از کودک می گیرید حس می کند که هویتش از او گرفته شده است، اگر فرزندتان واکنش هایی مانند خشم و عصبانی از خود نشان داد تعجب نکنید، خساست یا پرخاشگری کودک در این سن صفاتی است که مخصوص این سن می باشد مگر آن که بیش از حد و افراطی و غیر قابل کنترل شود.

شما در این هنگام باید سعی کنید خودتان را کنترل کنید وبه صورت افراطی و با عصبانیت به او واکنش نشان ندهید و سعی کنید با او کنار بیایید و رفتار درست و روشن و واضحی از او بخواهید و به احساس مالکیت او احترام بگذارید و به او قدرت انتخاب بیشتری بدهید.

سن تربیت کودک

سن تربیت کودک، ۳ تا ۴ سالگی

در این سن لجبازی کودکان کم تر می شود و مقاومت آن ها نسبت به دستورات و قوانین کم می شود، آن ها در این سن بیشتر دوست دارند توسط بزرگسالان مورد تایید قرار گیرند و به اصطلاح دختر خوب یا پسر خوبی باشند.

کودکان در این سن قدرت درک صحبت ها و توانایی مکالمه پیچیده تر را دارند با توجه به این که در این سن بیشتر به دیگران توجه می کنند اما با این وجود هنوز حس خود محوری در آن ها وجود دارد.

آن ها نمی توانند مسائل را از زاویه دید دیگران ببینند و باید قوانین را خیلی روشن برای آن ها بیان کنید و مسائل را به صورت ساده و طوری که زاویه دید آن ها قابل درک می باشد برای آن ها توضیح دهید، در این سن باید در مورد تاثیر کارشان و احساسی که در دیگران به وجود می آورد توضیحات بیشتری بدهید برای مثال اگر دم گربه را بکشی خیلی دردش می گیرد.

این توضیحات بر روی پروش هوش هیجانی کودک تاثیر بسیاری می گذارد و کمک زیادی به فرزند می کند، در این سن توجه دیگران به کودک بسیار برای کودک مهم می باشد و شما تا می توانید رفتاری مثبت نشان دهید و کودک را تحسین کرده و به او پاداش دهید.

۴ تا ۵ سالگی

در این سن ذهن کودکان بسیار قانون مند شده است و آن ها گرایش دارند تا قوانین را به طور منظم اجرا کنند، در این سن کودک شروع می کند تا به آموزشگاه مثل پیش دبستانی برود و توانایی شخصیت او بیشتر می شود و زمانی که سن او به ۶ سالگی رسید بهتر می تواند مسائل را از زاویه دید دیگران درک کند به عبارتی خود محوری در سن سه سالگی در آن ها تعدیل شده است.

در این سن شما می توانید قوانین بیشتری برای کودکان بگذارید و مسائل و دلیل های تربیتی را بر اساس درک کودک برای او توضیح دهید، هم چنین در سن ۴ تا ۵ سالگی طبیعتا کودک سازگاری بیشتری با محیط پیدا می کند.

۶ تا ۱۲ سالگی

کودکان در این سن از قدرت استدلال و تفکر منطقی برخوردار هستند و می توانند رفتار درست را از نادرست تشخیص دهند و در شرایط مختلف اظهار نظر داده و بیشتر آن را تشخیص دهند، بهتر است والدین در مورد دلایل رفتار و رفتار های مناسب در موقعیت ها با کودکشان گفت و گو کنند و بیشتر نظر آن ها را در مورد مسائل بپرسند.

هر چه گفت و گوی منطقی با کودک بیشتر باشد او بهتر می تواند رفتار های مناسب فردی و اجتماعی را یاد بگیرد و قدرت شناخت و درک مسائل او بیشتر خواهد شد.

نوجوانی به بعد

سن تربیت کودک تا نوجوانی هم چنان ادامه دارد و در سن نوجوانی پدر و مادر با فرزندشان به چالش های زیادی برمی خورند چرا که نوجوان به بسیاری از قوانین تن نمی دهد و به دنبال شکل دادن هویت دلخواه خود می باشد.

در این سن واکنش های افراطی و برخورد های سختگیرانه می تواند رفتار های منفی نوجوان را تشدید بخشد پس بهتر است دیدگاه ها و نقطه نظرات فرزندتان را بیشتر در نظر بگیرید و به او به عنوان فردی که هویتی مستقل دارد نگاه کنید.

قوانین و چارچوب های خانواده را حفظ کنید و در رعایت کردن آن انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید و والدین باید مراقب نوجوان شان باشند و از نظارت فرزندشان دست برندارند چرا که نوجوانی سن بسیار حساسی می باشد و رها کردن فرزند می تواند عواقب و آسیب های بسیاری به او وارد کند.

در سن نوجوانی بیشتر به فرزندتان فرصت دهید و به استقلال و انتخاب های شخصی او احترام بگذارید تا بتواند شخصیت قوی و مستقلی داشته باشد و اعتماد به نفس او پرورش یافته و رشد کند.

نکات کلی تربیت کودک

با توجه به مطالبی که بیان شده است در ادامه این مقاله به بیان کردن چند نکته در مورد سن تربیت کودک و فرزندتان اشاره می کنیم.

  • در هر سن و با توجه به درک کودک قوانین بگذارید.
  • قوانینی که می گذارید باید مختصر، مفید و ساده و روشن باشد.
  • هر چه میزان قوانین تربیتی در طول روز کمتر باشد احتمال پذیرش و انجام آن قوانین بیشتر خواهد بود.
  • حتما کودکتان را به انجام رفتار های مثبت تشویق کنید و به رفتار های خوب او توجه کنید.
  • پاداش هایی برای بیشتر شدن رفتار های مثبت و کم شدن رفتار های غلط در نظر بگیرید.
  • اگر قولی می دهید حتما آن را انجام دهید همچنین تهدید هایی انجام ندهید که قادر به انجام آن نمی توانید باشید، مثلا اگر بالا و پایین بپری از مهمونی می رویم در حالی که نمی توانید مهمانی را ترک کنید.
  • هرگز تنبیه های بدنی انجام ندهید، کتک زدن نه تنها رفتار بد کودک را کاهش نمی دهد بلکه بر روی کودک اثر عکس می گذارد.
  • هنگامی که کودک رفتار بدی نشان می دهد می توانید محرومیت های کوچکی را در نظر بگیرید مثل خاموش کردن تلویزیون
  • تا جایی که می توانید در مورد قوانین تربیتی و دلایل آن به صورت منطقی با کودکتان حرف بزنید این صحبت کردن در هر سنی با توجه به درک کودک می تواند انجام شود.

سخن آخر

در صورتی که در تربیت کودک خود در سن های مختلف با مشکلاتی رو به رو هستید و یا دنبال راهکار ها و روش های اصولی و صحیح برای داشتن سبک تربیتی می باشید بهتر است از مشاور و روانشناس کمک بخواهید تا در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

مراکز مشاوره می توانند در این مورد بسیار کمک کننده می باشد و خدمات لازم را به والدین ارائه دهد.

منبع : سن تربیت کودک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *