بررسی آزار جنسی در میان دختران نوجوان

آیا دختر شما مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است؟

اتهامات آزارهای جنسی و تجاوز علیه هاروی وینستین کارگردان هالیوودی، صدها تن از زنان سراسر جهان را متحد کرده است. اشتراک گذاری این داستان ها در فیسبوک و توئیتر و اینستاگرام با هشتگ “منم همینطور”، باعث شده است تا بسیاری از مردم سکوت خود را درمورد یکی از آزاردهنده ترین اقدامات زن ستیزانه در فرهنگ های ما بشکنند.

آیا دختر نوجوان شما مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است؟ آیا این‌طور فکر می کنید؟ او باور دارید در برابر متجاوز خود مقاومت می کند؟ چطور او را حمایت می کنید؟ اینها سوالاتی مهلک برای والدین محسوب می شوند.

اگر فکر می کنید تجاوز جنسی زنان فقط در مکان های کاری اتفاق می افتد شما در اشتباه هستید. مطالعه ای اخیر توسط نشان داد که تجاوز جنسی بخشی از زندگی روزمره در مدارس متوسطه و دبیرستان آمریکا تصور می شود.

 

تقریباً نیمی از دانش آموزان برآورد شده در پایه های 12-7، نوعی از آزار جنسی را در طی سال های تحصیلی جاری تجربه کرده اند و 87 درصد از آنها گزارش دادند که این عمل اثرات بدی بر آنها داشته است. یک سوم دانش آموزان آزار جنسی را از طریق ایمیل، متن و فیسبوک و دیگر انواع رسانه حس کردند. یک سوم دختران و یک چهارم پسران گزارش کردند که آنها مزاحمت جنسی را در دیگران مشاهده کردند.

برخلاف بروز پیامدهای هیجانی برای این افراد، اکثر زنان جوانی که مورد تجاوز جنسی یا سوءاستفاده قرار گرفته اند نسبت به متجاوزان خود حالاتی انفعالی از قبیل دوری از آنها، به حداقل رساندن رفتارهای نامشروع و انکار کردن همه چیز نشان می دهند (بوئز، اسپری و اُ لیری –کلی، 2005) این شکل انفعال به چند دلیل موجه رخ می دهد. در حالی که زنان به قصد قطع ارتباط تمایل به آزار جنسی دارند آنها همچنین خواستار حفظ جایگاه خود در مکان کاری می باشند. این افراد از انتقام گرفتن از متجاوز می ترسند. اخیراً آنها اغلب به دلیل عدم محافظت از خود در برابر افراد هتاک احساس گناه یا مشارکت در جرم می کنند.

بسیاری از افراد نمی توانند اغلب چرایی رفتار منفعلانه زنان در برابر متجاوزان یا فرار نکردن برای جلوگیری از آسیب را، درک کنند. در عوض، زنان گزارش می کنند که به بدن های آنان احساس یخ زدگی و فریز شدن موقتی دست می دهد. تحقیقات نشان می دهند که این واکنش های فریز شدن شایع و نیز همراه اصلی واکنش معروف جنگ – گریز در مواقع وحشتزدگی است (بارلو،2004). این عدم تحرک، نوعی واکنش زیستی طبیعی در برابر استرس زیاد است. این واکنش به طور خودکار هنگامی رخ می دهد که بدن فرصت کمی برای فرار یا برنده شدن در مبارزه احساس می کند (اسکمیدت و همکاران، 2008).

با وجود اینکه عمل قاطعانه جنگ یا فرار یا افشای واقعیت برای زنان در محل کار سخت است، این کار برای دختران مدرسه ای به ویژه، دو برابر مشکل زاست. در عین حال می دانیم زمانی که فرد قربانی یا کسی که شاهد است واکنش نشان دهند، تاثیر ژرفی بر توقف آزار جنسی خواهند گذاشت (مک دونالد و همکاران، 2016).

آلان اسکور از اساتید بالینی مراکزUCLA در تحقیقات فرهنگ، مغز و رشد شواهدی را در نوروساینس تأیید می کند که حاکی از اثرات منفی سوءاستفاده جنسی بر افراد جوان است. چرا؟ زیرا سوءاستفاده، مغز در حال رشد، مخصوصا بخشی که هیجان را تنظیم می کند تغییر می دهد. متعاقباً آزار و سوءاستفاده می تواند منجر به زمینه استفاده از داروها در زندگی آینده و بروز دیگر مشکلات مهم سلامت روان شود.

در حالی که گاهی اوقات مواردی از آزار جنسی توسط معلمان و دیگر بزرگسالان هماهنگ کننده کارهای مدرسه در زمان مدرسه و پس از مدرسه گزارش شده است اما اکثر رفتارهای آزار جنسی در مدرسه ها بین همسن و سالها رخ می دهد (هیل و کارل،2011).

بیشتر در چه جاهایی پسران نوجوان یاد می گیرند با دختران مانند اشیای جنسی برخورد کنند؟

ما نباید خیلی از فرهنگ امروزی انتظار پاسخ داشته باشیم. آنها از پدران، عموها و دیگر الگوهای نقش مردانه یاد می گیرند. از اشاره ترامپ رییس جمهور در قاپیدن زنان مثل گربه به عنوان یک سخن شنیع، تا اظهارات هاروی وینستین که بیان کرد رسیدن به سن60 و 70سالگی دوره متفاوت شدن همه مقررات مربوط به رفتار و مکان های کاری است؛ می توان به سادگی نگرش های خائنانه ای را مشاهده کرد که نسل به نسل در بین جامعه مردان می چرخد.

چند پدر و مادر با فهمیدن شانس 50درصدی مورد تجاوز قرار گرفتن دختران آنها در مدارس متوسطه یا دبیرستان حس خوبی دارند؟ یا اینکه با ورود آنها به عرصه های کاری شانس تجاوز آنها نیز افزایش می یابد؟ مطمئنا، زیاد نیستند.

با توجه به اینکه ما درمورد اثرات بلندمدت آزار جنسی اطلاع داریم چگونه آن از نظر فرهنگی در بین اعضای خانواده و افراد مقتدر ملت ما جا می افتد، ضروری است که ما به دختران خود آموزش و آگاهی دهیم تا بین خود و دیگران تفاوت قائل شوند. زمان آن است که والدین به محض ورود کوکان به دوران نوجوانی خود را به اطلاعات و اندرزهایی درمورد آزار جنسی مجهز کنند.
دختران شما چه چیزهایی باید بدانند؟

دانستن واقعیت های آزار جنسی یک نقطه شروع مناسب برای خانواده ها است. در حالی که آزار جنسی متداول ترین تجربه برای دختران و زنان است و تنها به جنسیت مؤنث محدود نیست.

بررسی آزار جنسی در میان دختران نوجوان

بررسی آزار جنسی در میان دختران نوجوان

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

پنج واقعیت زیر را باید هر دختر و نیز پسر نوجوانی درک کنند:

1- آزارجنسی چیست؟

براساس اداره انجمن آموزشی آمریکا در حقوق مدنی، آزار جنسی رفتاری ناخواسته و جنسی است که می تواند شامل پیشنهادهای جنسی ناخوشایند، بیان تمایلات جنسی یا دیگر اقدامات کلامی، غیرکلامی و فیزیکی از نوع جنسی شود. آزار جنسی می تواند اعمالی مانند لمس جنسی، بحث کردن های جنسی، بیان جوک ها یا اشاراتی در این زمینه، حک کردن سخنان یا تصاویر زشت در جاهای مختلف یا نمایش یا انتشار نقاشی ها، تصاویر یا مطالب نوشتاری آشکار جنسی، صدا زدن دانش آموزان با القاب جنسی، شایعه پراکنی های جنسی، درجه بندی سرعت دانش آموزان در فعالیت یا عملکردهای جنسی یا انتشار، نمایش یا ساختن ایمیل ها یا وب سایت هایی با ماهیت جنسی را در برگیرد.

2- آیا آزارجنسی برای مردان رفتاری نرمال است؟

هیچ جنبه نرمال یا پذیرفتنی در آزار یا سوءاستفاده جنسی وجود ندارد. در واقع همه ما با دم نزدن و مقاومت نکردن در برابر آزار جنسی این گونه رفتار را عادی سازی می کنیم.

3- چگونه بدانم که من مورد تجاوز جنسی قرار گرفته ام؟

آزار جنسی عواقب هیجانی و فیزیکی منفی بر جای می گذارد. اگر شما حس ناآرامی، اضطراب و ترس به شخص می کنید که نسبت به شما رفتاری جنسی روا داشته است باید به این وضع ناآرامی خود توجه کنید. گاهی اوقات ممکن است بی خواب شوید، دچار سردرد می شوید، از رفتن به مدرسه منصرف می شوید، احساس وحشتزدگی کنید، فایده ای برای خود و دیگران نداشته باشید یا از افراد خاص دوری کنید. هنگام مردد بودن در مورد ناراحتی و موقعیت خود با مشاوران مدرسه یا یا دوست معتمد، والدین یا معلمان صحبت کنید.

4- چگونه در برابر آزار جنسی مقاومت کنم؟

تجاوز جنسی نه تنها غیرقانونی است بلکه با گزارش دادن به بزرگسالی معتمد از قبیل والدین و کارکنان مدرسه می توان مانع از آن شد. برای گزارش کردن آزارجنسی رهنمون های لازم را در اداره انجمن آموزشی آمریکا در حقوق مدنی ببینید. در همه موارد تجاوز جنسی مدرسه هر دو شخص آزارگر و آزاردیده نیاز به حمایت دارند.

افراد جوان مورد تجاوز قرار گرفته باید از سوی خانواده، و مشاوران تخصصی حمایت و تشویق شوند. متجاوزان باید توسط متخصصانی از رفتار خود آگاه باشند تا بتوانند با انجام مراحلی برای توقف اقدام کنند، قبل از آنکه این چنین رفتاری عواقبی منفی در سراسر زندگی آنها بر جای بگذارد.

ترس از مقاومت در برابر آزار جنسی نرمال است. اما سکوت کردن نیز چرخه خشونت بر علیه افراد آسیب پذیرتر را ابدی می کند. سعی کنید از حمایت و توصیه های خانواده، دوستان و دیگر بزرگسالان بالغ بهره مند شوید. نحوه مقاومت کردن درست، مفید و مناسب حال خود را جویا شوید.

5- اگر من شاهد تجاوز باشم چه کاری باید انجام دهم؟

تحقیقات نشان می دهند که تماشاچی یا شاهد نقش مهمی در متوقف شدن تجاوز دارد. خواه شما در تفرجگاه هستید خواه گردش علمی یا هرجای دیگری که شما شاهد آزار جنسی هستید باید به یک بزرگسال بالغ بگویید.

همچنین ممکن است راه های غیرمستقیمی برای دخالت آنی از جمله وقفه در تجاوز در اتوبوس مدرسه با فراخواندن شخصی که قصد تغییر صندلی یا گفتگو را دارد وجود داشته باشد. اگر می توانید با تلفن خود بسیار محتاطانه از صحنه فیلم بگیرید و آن ویدئو را به یک بالغ بزرگسال نشان دهید.
والدین می توانند کمک کنند

حکایت هاروی وینستین اخبار روز است. اما حکایتش نه داستانی جدیدی است و نه یک ترومای هیجانی و فیزیکی ناشی از آزارجنسی، سوءاستفاده یا تهدید علیه زنان است.

والدین جایگاه منحربه فردی نزد فرزندان دارند که می توانند با آموزش دادن و آگاهی یافتن از نحوه بروز آزار جنسی در کودکان سن مدرسه، به توقف این چرخه خشونت برضد یکدیگر و نیز فرزندپروری با هدف پرورش پسران و دختران سالم از لحاظ هیجانی کمک کنند.

منبع:بررسی آزار جنسی در میان دختران نوجوانروانشناسی کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *