آیا خانواده ی شما زنده است؟

از دیدگاه متخصصان حوزه ی مشاوره خانواده، خانواده همانند موجود زنده ای است که در طی حیات خود، فراز و نشیب ها و دوره های مختلف رشدی را پشت سر می گذارد.

این مراحل از قرار گرفتن در زیر یک سقف به عنوان زن و شوهر شروع شده و تا مراحل بالاتری مانند تصمیم به فرزند دار شدن، طی دوران بارداری، فرزند پروری، مخاطرات نوجوانی، ازدواج فرزندان، مستقل شدن اعضای خانواده و در نهایت خالی شدن آشیانه ی خانه و بحران کهن سالی ادامه می یابند.

در طی مراحل مختلف چرخه ی زندگی خانوادگی، آنچه کاملا مشخص و بدیهی است آن است که خانواده برای گذر از هر یک از مراحل فوق، با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.

اگر بخواهیم به این چالش ها دیدگاهی واقع بینانه تر داشته باشیم باید گفت، چالش های زندگی خانوادگی به واقع سخت ترین چالش های موجود در یک سیستم هستند.

این چالش ها با چالش های موجود در هیچ یک از انواع دیگر سیستم ها از جمله سیستم های ماشینی، مکانیکی، الکترونیکی و … قابل قیاس نیست، چرا که این سیستم منحصر به فرد از مجموعه از “انسان ها” با پیچیدگی های بی نهایت شکل گرفته است.

پیچیدگی هایی که توان پیش بینی پذیری رفتارهای سیستم را به حداقل می رساند و کنترل و رشد کارآمد آن را مستلزم استفاده از هوشمندانه ترین روش ها می کند.

خانواده درمانی چیست؟

به دلیل پیچیدگی های پایان ناپذیر سیستم خانوادگی، همزمان با رشد علوم مختلف، از ابتدای قرن بیستم، شاخه ای با عنوان اصلی “خانواده درمانی” به علم روانشناسی افزوده شد.

در این شاخه از علم، متخصصین به بررسی بدکارکردی ها و اختلالات موجود در خانواده می پردازند و هر یک به شیوه ای سعی در بازگرداندن خانواده به وضعیت مطلوب خود دارند.

خانواده ای را در نظر بگیرید که در آن پدر و مادر درگیر نارضایتی زناشویی هستند، مشاجرات والدین، آرامش روانی فرزندان را به هم زده است، یکی از اعضا به گروه های منحرف اجتماعی روی آورده است و یا در مواقع اضطراب و تنش، عضو یا اعضای خاصی از خانواده به طرز جالب توجهی سردرد، بی اشتهایی، دردهای بدنی و بیماری های روان تنی مختلف را تجربه می کنند.

در این موارد، خانواده کارکرد اصلی خود به عنوان “منبع آرامش” را تا حد یادی از دست داده و نیازمند کمکی تخصصی است.

به عبارتی می توان گفت، اگر چه هر خانواده، موجودی زنده است، اما خانواده ی درگیر مشکل، موجود زنده ی بیماری است که نیاز به کمک دارد.

در این حالت، هر یک از اعضای خانواده برای بهبود وضعیت، می توانند به متخصص خانواده درمانی مراجعه کرده و در جهت حل مشکل و احیای سلامتی از دست رفته ی خانواده اقدام کنند.

مرکز مشاوره کرج
مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

چه کسانی به مرکز مشاوره ی خانواده مراجعه می کنند؟

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که آیا خانواده درمانی، صرفا به منظور درمان مشکلات به کار می رود و مراجعه کنندگان به مراکز خانواده، افرادی مشکل دار هستند؟

برای پاسخ به این سوال، بهتر است اتومبیل تولیدی شرکت بنز در سال 2014 را تصور کنیم.

اگرچه این اتومبیل در نوع خود یکی از بهترین شاهکارهای صنعت ساخت خودرو به شمار می رود، اما در رونمایی از مدل های جدیدتر سال های بعد، شاهد افزوده شدن قابلیت های جدیدی به آن هستیم.

در سیستم خانواده نیز، صرف وجود مشکل، مراجعه به خانواده درمانگر را ضروری نمی سازد. درصد زیادی اززوجین، علی رغم زندگی خانوادگی مطلوب و بدون تنش، قصد دارند تا زندگی خود را پربارتر از قبل کنند.

این دسته از خانواده ها ممکن است بخواهند روش های صمیمیت ورزی را بیاموزند، مهارت های خود را ارتقا دهند و یا شادتر باشند. در تمامی این موارد، مراجعه به متخصص حوزه ی خانواده می تواند به طرز چشمگیری در رشد خانواده موثر واقع شود و سیستم خانوادگی را به قابلیت هایی جدید مجهز کند.

قابلیت هایی که در مواققع تنش، استرس و یا بحران به کمک خانواده خواهند آمد.

به نظر می رسد با این توضیحات وقت آن است که باور نخ نما شده ی “کسی که به روانشناس مراجعه می کند، روانی و مساله دار است” را دور بریزیم و دیدگاهی علمی تر و کارآمدتر در مورد این مساله اتخاذ کنیم.