اعتیاد کودک به گوشی امروزه در کودکان شدت گرفته است و به مسئله ای عادی تبدیل شده است. با توجه به اینکه کودکان ب جذب گوشی های هوشمند می شوند باید فکری برای این مسئله کرد، بزرگسالانی که خود اعتیاد به گوشی دارند نباید فرزندان خود را سرزنش کنند زیرا کودکان به چیزهایی جذب می شوند که در اطراف خود می بینند. اما برخلاف بزرگسالان  اعتیاد کودک به گوشی عوارض جبران ناپذیری دارد. برای اینکه متوجه شوید کودکتان دچار این اعتیاد شده است یا نه سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا فرزند من خواب کافی و تغذیه درستی دارد؟
  • آیا هر روز یا حداقل سه روز در هفته فعالیت فیزیکی دارد؟
  • آیا با خانواده خود ارتباط سالمی دارد؟ آیا با شما صحبت می کند
  • در مدرسه پیشرفت درسی دارد؟
  • فعالیت جانبی در کنار گوشی دارد؟ موضوعی است که برای یادگیری آن تلاش کند یا به آن علاقه نشان بدهد؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا خیر است باید به دنبال درمان این اعتیاد باشید.

اعتیاد کودک به گوشی

اعتیاد کودکان به گوشی برای والدین مانند یک زنگ خطر است. با تغییراتی که در دنیا رخ داده است گوشی پل ارتباطی با تمام جهان شده است و همین گوشی همراه و اینترنت را برای کودک جذاب می کند. امروزه جواب هر سوالی در فضای مجازی پیدا می شود این ویژگی است که تا کنون هیچ نسلی به آن دسترسی نداشته است و همین باعث می شود که کودکان دیگر علاقه ای به کوشش و تلاش برای یافتن پاسخ سوال خود نداشته باشند.

گوشی همراه برای کودکان به عنوان یک پاداش فوری بوده و همین امر به سرعت باعث اعتیاد شدید کودک به گوشی می شود و با افزایش سن به مرور بدتر می شود و آسیب های بیش تری را برای کودکان به همراه دارد.

عوارض

همان طور که گفته شد اعتیاد کودک به گوشی خطرات زیادی را به همراه دارد که باعث می شود به مرور در معرض مشکلات زیر قرار بگیرند:

  • اختلالات توجه
  • مشکلات عاطفی و فرهنگی
  • بروز مشکلات اجتماعی و رابطه ای
  • تاثیر بر رشد مغز
  • عوارض جانبی شامل مشکلات خواب، خستگی، اختلالات خوردن یا نمرات ضعیف می شود.

حال بیایید این عوارض را کمی دقیق تر بررسی کنیم تا متوجه اهمیت اعتیاد کودک به گوشی بشویم.

اعتیاد کودک به گوشی

اختلالات توجه

یک نظرسنجی جدید نشان داده است که ۸۲ درصد از آمریکایی ها تلفن هوشمند دارند یا می توانند از آن استفاده کنند، ۹۲ درصد هنگام خرید، ۷۸ درصد هنگام غذا خوردن در خانه و ۴۴ درصد هنگام عبور از خیابان این کار را انجام می دهند، علاوه بر این، طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، ۷۳ درصد از نوجوانان به تلفن هوشمند دسترسی دارند و ۹۲ درصد از آنها می گویند که هر روز آنلاین می شوند( منبع ) این آمار نگران کننده و واقعا عجیب است. این امر به این معنی است که افراد دیگر توجهی به کاری که انجام می دهند ندارند.

متاسفانه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که کودکانی که مشکلات رفتاری دارند، سریع‌تر دچار اعتیاد به گوشی می شوند. برای درمان قطعی بیش فعالی و اعتیاد به گوشی همراه می توانید با روانشناسان کودک مرکز ستاره ایرانیان با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

 

تاثیر بر رشد مغز

همان طور که می دانید مغز کودکان و جوانان همواره در حال رشد است به خصوص کودکان با سرعت قابل توجهی رشد مغزی پیدا می کنند. بسیاری از والدین در جلسات مشاوره عنوان می کنند که کودک آن ها از موجودهای خیالی مانند جادوگرها، زامبی ها، خون آشام ها و موارد دیگر می ترسند. و با وجود تلاش والدین برای توضیح اینکه این موضوع واقعیت ندارد باز هم از این موجودات خیالی می ترسند. متاسفانه کودکا به خصوص در سنین پایین تفاوت واقعیت و تخیل را درک نمی کند و همین باعث فوبیاهای شدید در دوران کودکی می شود که در آینده نیز ادامه دار می شود.

یکی از راه های شناخت دنیا برای کودکان از طریق حس ها است. چشیدن، لمس کردن، شنیدن، دیدن بسیار مهم است این تجربیات باید متفاوت باشد و باعث می شود که کودک ارتباط سالمی با محیط خود برقرار کند و حواس مختلف را نیز توسعه دهد. در این شرایط تنها بینایی و شنوایی بیدار می شود.

رسیدن به مرحله بعد در بازی برای کودکان احساس پاداش سریع را به دنبال دارد چیزی که در زندگی واقعی رخ نمی دهد. دور شدن از این فضا برای او باعث ایجاد احساس نگرانی و اضطراب می شود.

مشکلات خواب، خستگی، اختلالات خوردن یا نمرات ضعیف

مشکلات خواب، خستگی، اختلالات خوردن یا نمرات ضعیف از عوارض استفاده بیش از اندازه گوشی همراه و بازی های ویدئویی است که در جلسات مشاوره بسیار عنوان می شود. والدین و معلمان از این مسئله بسیار شاکی هستند. خواب و تغذیه سالم برای رشد بسیار مهم و حیاتی است و باید حتما توسط والدین چک شود تا کودک رشد درست و سالم را داشته باشد.

 

چگونه وابستگی کودک به گوشی را کم کنیم

در اولین قدم باید از ایمن بودن فضایی که کودکتان در آن قرار دارد اطمینان حاصل کنید، برخی از پلتفرم ها برای کودکان شرایط خاصی را تهیه کرده اند. بنابراین بیایید ۱۱ گام برای کاهش وابستگی کودک به گوشی را بررسی کنیم:

  1.  همان طور که گفته شد از ایمن بودن فضایی که کودکتان در آن قرار دارد اطمینان حاصل کنید زیرا هدف ما قطع مصرف گوشی نیست بلکه استفاده به اندازه و بهینه از گوشی است.
  2.  تشویق به فعالیت فیزیکی مفید را هر روز تبلیغ کنید. کودک به اطراف خود نگاه می کند بنابراین ورزش کنید تا کودک خود را به فعالیت های فیزیکی تشویق کنید. حتی می توانید با هم برای دو در ساعت مشخصی از روز بیرون بروید. در این ساعات استفاده از گوشی را برای خود و کودکتان ممنوع کنید.
  3. اگر کودکتان سوالی دارد سعی کنید به او کتاب نیز معرفی کنید. اطلاعات دنیای مجازی سریع اما سطحی است. اگر کودک شما به نجوم، گرافیک، یادگیری زیان یا هر هنری علاقه دارد در کنار فضای مجازی کتاب هایی در این باره برای او تهیه کنید و خودتان نیز در روز ساعتی را به کتاب خواندن اختصاص دهید.
  4. سعی کنید حواس مختلف کودک خود را تحریک کنید. این کار باعث می شود که کودک دنیا را با تمام حواس خود درک کند. در این زمینه می توانید از بازی های مختلف استفاده کنید.
  5. کودکان و نوجوانان اغلب به دلیل استفاده از گوشی همراه خواب کافی ندارند.مطمئن شوید که فرزندتان در ساعت لازم و مناسب به خواب می رود و مطمئن شوید که نیم ساعت قبل از خواب از گوشی استفاده نمی کنند. خواب کافی در رشد اهمیت زیادی دارد بنابراین حتما این مورد را جدی بگیرید.

متاسفانه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که کودکانی که مشکلات رفتاری دارند، سریع‌تر دچار اعتیاد به گوشی می شوند. برای درمان قطعی اعتیاد به گوشی همراه می توانید با روانشناسان کودک مرکز ستاره ایرانیان با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

 

اعتیاد کودک به گوشی

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

غذا دادن به کودک با گوشی

در جلسات مشاوره همیشه با مادران نگرانی روبرو می شویم که نگران هستند زیرا کودک آن ها علاقه دارد هنگام غذا خوردن کارتون ببیند یا با گوشی بازی کند و والدین از این محرک پاداش برای غذا دادن به کودک استفاده می کنند.

در سنین نوزادی این کار به شدت خطرناک است زیرا حتی ممکن است باعث می شود کودکان از ارتباط چشمی خودداری کنند و همین باعث می شود والدین نگران شوند که کودک دچار مشکل عصبی شده باشد. سعی کنید هنگام شیر دادن به کودک به چشمان او نگاه کنید و ارتباط اولیه مادر و فرزند را شکل دهید.

در سنین بالاتر کودکان در حال ارزیابی قوانین هستند و همین باعث می شوند که به شما فشار بیاورند تا قوانین خود را بشکنید. اما این کار چه اشکالی دارد؟  در هنگام دیدن کارتون یا بازی کودک شما به شخصیت هایی که میبیند توجه کاملی دارد به صورتی که اگر با آن ها حرف بزنید ممکن است صدای شما را نشوند. آنها خانواده را مشاهده نمی کنند، آنها را نمی چشد.

این امر علاوه بر اینکه حس ها را تحت تاثیر قرار می دهد اغلب مثل حرکت ربات است و کودک حتی احساس نمی کند که سیر می شود یا نه بنابراین یا بیش از اندازه غذا می خورد یا اصلا غذایی نمی خورد که باعث چاقی یا اختلال رشدی می شود. بنابراین این امر را جدی بگیرید.

گوشی موبایل برای کودکان

آیا کودکتان به شما فشار می آورد تا برای او گوشی تهیه کنید؟ تلفن های همراه فواید زیادی دارند و نباید این امر را نادیده گرفت، با گوشی همراه می توانید موقعیت کودک خود را درک کنید و با او ارتباط برقرار کنید. با این حال، تعیین قوانین اساسی ضروری است، با او جدی صحبت کنید که در مورد قوانین انعطاف ندارید و باید در ساعت مشخص از گوشی استفاده کند و در مورد این مسئله کاملا واضح صحبت کنید. به او بگویید که در میز ناهار و شام اجازه استفاده از گوشی را ندارد.

به هیچ عنوان به عنواغن پاداش ساعت استفاده از گوشی را افزایش ندهید، موارد زیادی وجود دارد که می تواند پاداش عالی برای کودک شما باشد.

چگونه کودکان را از موبایل دور کنیم

  1. کنترل کنید.
  2. در مورد فضای مجازی و معایب آن کامل با کودک خود صحبت کنید و آگاهی کامل را به او بدهید. شاید تصور کنید کودکتان معایب آن را درک نمی کند اما برعکس کودکتان کاملا آگاه است.
  3. حتما قوانین واضحی داشته باشید.
  4. پیشرفت درسی کودکتان را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که گوشی همراه به درس کودکتان آسیب نمی رساند.
  5. قوانین خود را نشکنید.
  6. الگو خوبی برای کودکتان باشید و حتما با همسرتان در این راه همراه باشید و سعی کنید از گوشی استفاده نکنید تا فرزندتان یاد بگیرد.

منبع : اعتیاد کودک به گوشی