زوج درمانی و مشاوره ازدواج

این شاخه از روان درمانی به کسانی پیشنهاد می شود که در ارتباطشان دچار دلسردی و تنش شده اند، به جدایی فکر می کنند یا تصمیم دارند که صمیمیت و درک متقابلشان را بهتر کنند. در زوج درمانی تمرکز بر روی خود رابطه است، اگر چه هر یک از طرفین باید بر روی شناخت و اصلاح خود تمرکز داشته باشند.

چه زمانی زوج درمانی پیشنهاد می شود؟

زوج ها به دلایل زیادی چون دعوا و ستیزه های شدید، مشکلات ارتباطی، نارضایتی جنسی و خیانت به دنبال مشاوره می روند. پیشنهاد ما این است که به محض این که نارضاتی رخ داد به مشاور مراجعه کنید، چرا که هر چه از نارضایتی ها و اختلافات شما بگذرد و چاره ای برای آن نجویید در آینده نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری برای ترمیم رابطه تان دارید.

حتی گاه مشاوره می تواند به یک زوج در حال جدایی کمک کند که رابطه شان را با احترام و درک متقابل تمام کرده و کمترین آسیب ممکن را پس از پایان ارتباط دوستی یا زناشویی خود متحمل شوند.

زمانی که زوجین مدام با یکدیگر مشاجره و بحث دارند، از صحبت کردن با هم فراری هستند یا به طور کلی در ارتباط برقرار کردن با یکدیگر ناتوان هستند، هیچ گاه رابطه شان اصلاح نخواهد شد. بنا بر آنچه گفته شد و طی مطالعات فراوانی که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند، ما معتقدیم که هدف اول از زوج درمانی، بهبود و اصلاح شیوه های ارتباطی زوج با یکدیگر، چگونگی حل و فصل کردن مشکلات و مجادلات با یکدیگر و یادگیری فنون مذاکره و گوش دادن مؤثر است. بنابراین اول قدم در زوج درمانی، کمک به شماست تا بتوانید احساساتتان را شفاف بیان کنید، آرامشتان را حفظ کنید و از مهارت های ارتباطی سالم برای حل مشکلات قدیمی و جدید خود استفاده کنید.

زوج درمانی و مشاوره ازدواج

زوج درمانی و مشاوره ازدواج

از جلسات زوج درمانی خود باید چه انتظاری داشته باشید؟

در گام اول باید به این نکته توجه داشته باشید که درمان موفق نتیجه همکاری زوجین با درمانگر است. بنابراین تلاش و پیگیری افراد برای حل مشکلاتشان اساسی ترین شرط بهبود رابطه است. در این صورت زوجین می توانند انتظار داشته باشند که شنونده و پیام دهنده بهتری شوند و راه های جدیدی برای حمایت از یکدیگر پیدا کنند. اهداف جلسات توسط مشاور با نظر مراجعین برنامه ریزی می شود و برای رسیدن به این اهداف، هر یک از طرفین باید آمادگی این را داشته باشند که نقاط قوت و شعف خود را بپذیرند، نقش ها و مسئولیت هایشان را به عهده بگیرند و برای این که بحث و مجادله در طول جلسات درمانی رخ دهد امر غیر عادی نیست، اما مشاور شما باید با بی طرفی و عدم جانبداری و تکیه بر دانش تخصصی خود این موضوعات را رفع خواهد کرد.

برخی از مشاوران جلسات فردی تکمیلی را به زوجین به عنوان بخشی از درمان پیشنهاد می کنند و برخی ممکن است جلسات فردی را در صورت درخواست زوجین پیشنهاد کنند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

دوستی و مشاوره ازدواج تعداد جلسات، مدت و کارآیی آن

مشاوره زوج درمانی اغلب هفته ای یک جلسه برگزار می شود ولی این موضوع به اهداف درمان شما، برنامه ریزی درمانی مشاورتان و این که آیا جلسات شما به صورت فردی یا گروهی برگزار می شود، بستگی دارد. مشاوره اغلب کوتاه مدت است و هر جلسه درمانی آن بین یک الی دو ساعت با صلاحدید مشاورتان تنظیم می شود. هر چند ما به شما پیشنهاد می کنیم زوج درمانگرتان را بعد از اتمام درمان در سال ۲ الی ۳ بار ملاقات کرده و از رابطه بهبود یافته تان مراقبت کنید.

مشاوره ازدواج

شاخه ای از زوج درمانی به مشاوره های قبل از ازدواج اختصاص دارد. در این شاخه از روان درمانی مشاوره به ۲ زوج در حال ازدواج کمک می کند تا شناخت بهتری بر روی ویژگی های خود و شریکشان پیدا کنند، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند، بر روی اختلالات رفتاری خود کار کنند، اختلافات و مشاجراتشان را با یکدیگر حل کنند و در نهایت دید درست و صحیحی در ارتباط با ازدواج و جنس مخالف خود (با یادگیری تفاوت های جنسیتی و شیوه برخورد صحیح با آن) پیدا کنند. مشاور قبل از ازدواج شما با انجام تست ها و مصاحبه بالینی دقیق می تواند اطلاعات دقیقی به شما ارائه دهد تا شما را از ازدواجتان مطمئن سازد. همچنین در روند جلسات خود می توانید باورهایتان را نسبت به زندگی مشترک بررسی و آنها را اصلاح کنید.

مشاور قبل از ازدواج شما، یک کمک و یاور علمی، متخصص، بدون جانبداری و با صلاحیت است که می تواند شما را در راه انتخاب همسر ایده آل تان و حل و فصل معضلات پیش آمده و اختلافات احتمالی در آینده میان شما و همسرتان راهنمایی کند و شما را به مهارت های اساسی و لازم برای داشتن زندگی مشترک سالم و آرام تجهیز کند.

منبع :زوج درمانی و مشاوره ازدواجکانون مشاوران ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *