مشخصات این آزمون :

مطابقت با مدل راش، مقاومت در برابر موارد نادرست.

زبان‌ها:

هلندی، انگلیسی، فرانسه‌ای، آلمانی، ایتالیایی، پرتقالی، اسپانیایی، سوئدی،ترکیه‌ای

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

کاربرد :

ارزیابی متجانس و غیر شفاهی راش مربوط به هوش عمومی و بر مبنای تفکر استنباطی ؛ توسعه دادن SPM به همراه موارد جدید و دشوارتر، برای پاسخ دهندگان ( 14 ساله و بزرگ‌تر) که فرض می‌شود با موارد SPM آشنایی خوبی دارد.

پس زمینه نظری:

عامل اصلی و محرک توسعه SPMPLS، مربوط به عقیده شرکت کنندگان می‌باشد که SPM می‌تواند در سطح عمومی شناخته شود.

مطالعات مربوط به توسعه فرم مشابه صورت گرفته است .

با این وجود، دلایل زیادی باعث شده است تا این تلاش های اولیه به نتایج دلخواه منجر نشود.

مطالعات استاندارد سازی (Raven, 1979, 1992) به صورت مشخصی، ضرورت ایجاد یک آزمون دارای موارد جدید و دشوار تر را نشان داد که برای به دست آوردن ظرفیت تفکیک آزمون در مراحل اولیه مورد نیاز می‌باشد. این موارد از مدل آزمون راش تبعیت می‌کنند.

اجرا :

بعد از مرحله معرفی، موارد بر اساس سطح دشواری شان ارائه می‌شوند. شخص پاسخ‌دهنده به صورت انتخاب یک مورد از شش یا هشت جواب ممکن، و با استفاده از یک قلم نوری، ماوس یا صفحه کلید جواب می‌دهد.

همچنین در این آزمون فرد می‌تواند با تغییر از یک جواب به جواب دیگر، اصلاحاتی را انجام دهد و یا حتی می‌تواند به موارد قبلی برگردد.

در مواردی که فرد پاسخ‌دهنده قادر به انتخاب یک جواب نباشد، او می‌تواند آنها را حذف کند. تمامی موارد حذف شده در مراحل آخر آزمون ارائه می‌شوند.

فرم‌های آزمون :یک فرم آزمونی در دسترس می‌باشد که 60 آیتم دارد.

امتیاز بندی :

“جمع جواب‌های صحیح” (همراه با مقایسه با موارد معیار) یک روشی برای اندازه‌گیری مولفه استنباط فاکتور g می‌باشد. امتیازات اضافی عبارتند از: در تمامی 5 زیر مجموعه، امتیازات خام با نتایج مورد انتظار مقایسه می‌شوند.

پایایی :

در 40 مطالعه صورت گرفته در رابطه با افراد دارای سنین مختلف و پس زمینه‌های فرهنگی متفاوت، پایایی های نیم بخشی r > 0.90 بوده است. نویسندگان آزمون در بخش معرفی مختصر، نشان دادند که پایایی آزمون مجدد، بین rtt = 0.83 و rtt =0.93 متغیر است.