چگونه نیازهای خود را بیان کنیم؟

آگاهی پیدا کردن از نیازها و اظهار کلامی صحیح یکی از مهم ترین عناصر برای زندگی صمیمانه می باشد این کار باعث می شود تا طرف مقابلتان به خوبی آنچه میگذرد واقف باشد.

برای بیان کردن نیازها باید رابطه بین نیازها و احساسات خود را به خوبی بدانیم و اگر اطلاعات و آگاهی کافی در مورد نیاز خود نداشته باشیم عواملی که باعث به وجود آمدن احساسات  می شود را به کارها و رفتارهای دیگران ربط می دهیم.

اگر اینطور پیش رویم مانع رشد فکری خود می شویم و دامنه آگاهی و اطلاعات ما با توجه به احوالات درونی ما کاهش می یابد.

به عبارت دیگر اگر ما نتوانیم رابطهی بین نیازها و احساسات خود را به خوبی مشخص کنیم در این هنگام دیگران را مقصر اعمال خود می دانیم و اختلافاتی بین ما و دیگران به  وجود می آید و در نتیجه مرزهای ما با دیگران در معرض تهدید قرار می گیرد.

نسبت به احساساتی که در ما به وجود آمده ممکن است دیگران را سرزنش کنیم و بین ما و دیگران رنجش و کدورت به وجود آید که باعث کمتر شدن صمیمیت می شود.

بر اساس نظر مشاوران ما اگر مسئولیت احساسات خود را به خوبی بپذیرم و دیگران را مقصر جلوه ندهیم در این صورت بسیار خوب عمل می کنیم و مسئولیت پذیر می شویم.

افراد که مسئولیت احساسات خود را نمی پذیرند به روش های مختلفی ممکن است احساسات خود را بر دوش فرد دیگری بیندازند مثلا ممکن است آن ها احساسات خود را به صورت مبهم و نامفهوم نشان دهند و کارهای دیگران را درنظر می گیرم و به افراد القا می کنیم که آن ها مسئول احساسات دیگران می باشند.

بر اساس نظر مشاوران بسیاری از انسان ها یاد نگرفته اند که چطور نیازهای خودشان را بشناسند و نیازهای آن ها چیست اما آن ها به خوبی یاد گرفته اند که اگر نیازها آن ها برآورده نشود سریع به کارها و رفتارهای دیگرا ن فکر کنند و به آن ها بیندیشند.

بر اساس مطلب های بیان شده ما می توانیم اینطور بگوییم: (وقتی آن حرف را زدی رنجیدم برای این که دوست داشتم بیشتر مرا درک کنی.) مضمون این متن آن است که مسئولیت احساسات خود را به خوبی به گردن بگیریم و آن ها را بپذیریم و بیهوده تلاش نکنیم احساسات خود را به دیگران ربط بدهیم و پای دیگران را به میان بکشیم.

بیان نیازهای خود

نیازهای مشترک همه ی انسان ها چیست؟

بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاوران بسیاری از نیازها میان انسان ها مشترک می باشد ،نیازها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که استقلال، آسایش جسمانی، نیازهای معنوی و شکوفایی شخصیتی اشاره کرد. در زیر نمونه هایی از آن را ذکر می کنیم.

  • داشتن استقلال و مستقل بودن
  • انتخاب آرزوها، اهداف و ارزش ها و انتخاب راه هایی برای رسیدن به آرزوها
  • آسایش جسمانی یعنی سرپناه داشتن
  • رابطه صحیح
  • آب و هوا
  • روابط جنسی
  • تغذیه مناسب
  • دوری از خطرها و تهدیدها
  • نیازهای معنوی مانند صلح و نظم و هماهنگی
  • شکوفایی شخصیتی مانند اعتبار داشتن، خلاقیت و انسانیت
  • وابستگی متقابل

وابستگی متقابل نمونه ای از نیازهای انسان می باشد و شامل صمیمیت، قدردانی، عشق، اعتماد، توجه و دلسوزی، پشتیبانی و احترام و دوستی و محبت می شود

افراد اگر بتوانند نیازهای خود را بیان کنند می توانند زندگی زیباتری داشته باشند همچنین آن ها می توانند با استفاده از صمیمیت و خیرخواهی احساسات خود را بیان کنند.

برای بیان صحیح نیازها باید آگاهی کاملی از نیازها، احساسات داشته باشیم و به خوبی آن ها را درک کنیم و باید بدانیم که چطور آن ها را دسته بندی کنیم در اینصورت نباید دیگران را متهم کنیم و یا آن ها را مقصر بدانیم.

بسیاری از نیازها هستند که ارضا نمی شوند و به همان شکل باقی می مانند، این نیازها را تقریبا در ظاهر می توان قضاوت کرد و این کار مفید می باشد اما کافی نیست.

برای اینکه احساس صمیمیت بیشتری داشته باشیم باید کارهایی را درخواست دهیم که نیازهایمان را سیراب می کند.

بان رفتار مثبت:

بر اساس نظر مشاوران ما باید بتوانیم با دیگران گفتگوی صمیمانه ای داشته باشیم و نیازهای خود را به طور واضح و صریح بیان کنیم.

ما باید نیازهای خود و آنچه را که دوست داریم برای آنکه آن را به دست آوریم باید در مورد دوست داشتنش به خوبی توضیح دهیم.

اما متاسفانه ما نمی توانیم در مورد آنچه که دوست داریم صریح و واضح توضیح دهیم و بیشتر درمورد آنچه که دوست نداریم توضیح می دهیم.

ما باید این توانایی را در خود ایجاد کنیم تا آنچه را می خواهیم صادقانه و به طور صریح ابراز کنیم و تقاضای خود را بدون کلمات مبهم و گنگ بیان کنیم اگر تقاضا خود را به طور شفاف بیان کنیم در این صورت دیگران نسبت به خواسته ها و تقاضای ما رفتار مناسب و درستی خواهند داشت.

توقع یا تقاضا؟

وقتی به صورت صمیمانه از کسی درخواست و تقاضایی داریم در واقع باید به گونه ای رفتار کنیم که او نوعی فرصت ابراز مهربانی به خود قلمداد کند و به موضوعات دیگری مانند توقع، تهدید و یا دستور ربط ندهد.

اگر درخواستی که از طرف مقابل داریم با کمال رضایت بپذیرد مطمئن باشید با عشق آن را انجام خواهد داد و از انجام دادن آن لذت خواهد برد ولی اگر نسبت به درخواست ما بی میل باشد و با بی میلی آن را بپذیرد در اینصورت انگیزه او به خاطر ترس، کینه، احساس گناه و شرمندگی خواهد بود و نتایج مثبت و درستی را به همراه نخواهد داشت.

زمانی که از فردی درخواست و تقاضایی داریم و با جواب منفی رو به رو می شویم بهتر است با روی خوش و محبت مسائل و دلایل آن را بپذیریم و به او بی احترامی نکنیم.

چگونه نیازهای خود را بیان کنیم؟

یا می توانیم به شخص فرصت بیشتری بدهیم و درخواست خود را با دلایل دیگری بیان کنیم تا بتواند بیشتر فکر کند و بدون اینکه او را مجبور به انجام کاری بکنیم و یا استقلال او را زیر پا بگذاریم تقاضای خود محترمانه بیان کنید تا با بررسی دلایل تقاضا را مورد بررسی قرار دهد و نظر خود را بیان کند.

برای اینکه اصول را به خوبی یاد بگیرید می توانید از روانشناس کمک بخواهید و از سبک های ارتباطی درست و صحیح استفاده کنید تا صمیمیت شما حفظ شود و باید با کمک مشاور ارتباط خود را اصلاح کنید زیرا اگر به طور مداوم از یک سبک ارتباطی اشتباه استفاده کنید صمیمیت شما کم می شود و از بین خواهد رفت.

منبع : چگونه نیازهای خود را بیان کنیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *