پاک کردن گذشته، بهترین راه رهایی از خاطرات گذشته

پاک کردن گذشته، بهترین راه رهایی از خاطرات گذشته

بسیاری از افراد به دنبال پاک کردن گذشته و فراموش کردن روابطشان می باشند زیرا یاد آوری آن روابط باعث می شود تا رنج و مشکلاتی در زندگی حال و آینده آن ها به وجود آید این موضوع مربوط به افراد خاصی نمی شود بلکه تمامی انسان ها با آن درگیرند.

قطعا شما تجربیاتی در زندگی تان دارید که مربوط به گذشته می باشد و در ذهن شما باقی مانده و یادآوری آن باعث استرس و اضطراب در شما می شود شما می توانید با استفاده از روش هایی مانند کمک گرفتن از روانشناس، هدف گذاری در زندگی و نوشتن هر چیزی در ذهن تان می گذرد به خودتان کمک کنید، در ادامه این مقاله به بررسی چگونگی پاک کردن گذشته و خاطرات بد از ذهن خواهیم پرداخت که می توانید آن ها را مورد مطالعه قرار دهید.

چرا خاطرات بد گذشته به ذهن ما هجوم می آورند؟

بر اساس نظر روانشناسان کسانی که در گذشته زندگی می کنند در معرض افسردگی و افرادی که در زمان آینده زندگی می کنند در معرض اضطراب قرار دارند فرد برای آرامش روان خود باید در زمان حال زندگی کند.

افکار و خاطرات مربوط به گذشته به دو صورت در ذهن ما تداعی می شوند دسته اول افکاری هستند که در شکل گیری آن ها نقش داشته ایم و اکنون خودمان را به خاطر آن سرزنش می کنیم و دسته دوم خارج از اراده ما هستند. در هر دو دسته خاطرات و اتفاقات ناخوشایند گذشته به ذهن ما هجوم آورده اند و باعث آزرده خاطر شدن ما می شوند.

این اتفاقات باعث می شود افراد برای رسیدن آن چیزی که در زندگی می خواهند و هدف هایی که برای موفقیت در زندگی شان مشخص کرده اند دور مانده و با آسیب های گوناگونی رو به رو شوند.

چگونگی پاک کردن گذشته و خاطرات بد از ذهن

برای پاک کردن گذشته خاطرات بد را با خاطرات جدید جایگزین کنید

باید سعی کنید که ذهن خودتان را با خاطرات مثبت و جدید پر کنید و خاطرات جدید جای خاطرات که سعی در فراموشی آن داشته اید را می گیرد برای انجام این کار می توانید چیزهایی در موقعیت مشابه خاطرات بد قبلی امتحان کنید به عنوان مثال اگر در گذشته یک سفر بد را تجربه کرده اید می توانید با تجربه کردن یک سفر لذت بخش خاطره سفر قبلی را پاک کرده و یا آن را کمرنگ کنید.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

روی خاطرات بد تمرکز نکنید

هر چه تمرکز شما بر روی چیزهای منفی بیشتر باشد احساسات منفی بیشتری خواهید شد در این حالت می توانید از تکنیک حواس پرتی استفاده کنید و هنگام یادآوری خاطرات بد بر روی مسائل دیگری مانند موسیقی، دیدن فیلم، آشپزی، ورزش و موارد دیگر تمرکز کنید تا حواس شما از خاطرات بد دور شود.

رای پاک کردن گذشته صحبت کنید

سعی کنید یک بار راجع گذشته تان با فردی که احساس خوب و راحتی دارید حرف بزنید و گذشته تان را با تمام جزئیات برای او تعریف کنید و جلو احساسات و اشک های خود را نگیرید پس از آن متوجه خواهید شد که چقدر مسائل پیش پا افتاده و جزئی بودند و شما بیهوده آن ها را در ناخودآگاه خود نگ داشته اید هم چنین در این زمینه می تواند به صورت حضوری و یا تلفنی با روانشناس صحبت کنید زیرا حرف زدن با مشاور بسیار برای شما موثر خواهد بود.

گذشته قابل تغییر نیست

فرض کنید شما سی سال سن دارید و مدام در حال کنکاش در گذشته تان هستید، در صورتی که به خودتان بیایید متوجه خواهید شد که توجه شما به گذشته هیچ تغییری در اصل آن به وجود نیاورده است؟ گذشته به هیچ عنوان قادر به تغییر نمی باشد اما اثر آن بر روی حال و آینده باقی می ماند و شما اگر به آن توجه بیش از حدی داشته باشید تاثیرات آن بر روی زمان حال و آینده بیشتر می شود پس این را بپذیرید که توجه بیش از حد به چیزی تاثیرات منفی دارد.

برای پاک کردن گذشته هدف گذاری در زندگی داشته باشید

سعی کنید هدف های کوتاه مدت و بلند مدتی برای خودتان داشته باشید به طور مثال کارهایی مانند تمام کردن کتاب در یک زمان مشخص، یادگیری یک مهارت، خرید یک کالا ایده آل، برنامه ریزی برای سفر، کارهای هنری، ارتقا شغلی و تحصیلی را انجام دهید این کارها باعث می شود تا به آینده تمرکز کنید و فرصت فکر کردن به اتفاقات گذشته را نداشته باشید و هم چنین با رسیدن به اهداف کوتاه مدت خاطرات بد را کمرنگ کنید.

پاک کردن گذشته

هیپنوتیزم

از هیپنوتیزم برای حذف خاطرات ناخواسته استفاده می کنند که در ناخودآگاه شما قرار دارد و روشی صحیح و موثر می باشد، هیپنوتیزم در ذهن نیمه هشیار شما عمل می کند و به جای ذهن فعال و متفکر به حافظه تان کمک می کند تا اطلاعاتش از ریشه پاک شود.

در این روش درمانگر ابتدا یک وضعیت آرامی را در ذهن و بدن شما ایجاد می کند و بعد با شما تمرین می کند تا واکنش های خودتان را با حافظه تنظیم کنید و از این طریق احساسات منفی نسبت به فرد یا موقعیتی که به آن متصل هستید از بین می روند و در آخر بعد از پردازش احساساتتان حافظه بد گذشته به طور کامل فراموش می شود.

نوشتن یا نقاشی کشیدن

یک کاغذ بردارید و افکار و خاطرات گذشته و هر چیزی که در ذهن شما وجود دارد را بنویسید قرار نیست این کار را به صورت حرفه ای انجام دهید پس برای انجام آن وسواس به خرج ندهید شما باید سعی کنید هر چیزی در ذهن تان است با جزئیات کامل یادداشت کنید و آن را بخوانید این کار باعث می شود تا اندکی از فشار خاطرات گذشته شما از بین برود .

هم چنین در این روش می توانید از نقاشی کمک بگیرید مهم نیست نقاشی شما خوب باشد یا بد، مهم این است که ذهن و بخشی بدن تان را درگیر مرور خاطرات کنید که به فراموشی یا کمرنگ کردن آن ها کمک خواهد کرد.

برای پاک کردن گذشته از یوگا و مدیتیشن بهره ببرید

شما باید سعی کنید با آرامش بدن و ذهن ناخودآگاه، خودتان را آرام کنید و سعی کنید تاثیرات خاطرات بد گذشته را کمرنگ تر کنید در این حالت می توانید از یوگا استفاده کنید، یوگا ورزشی است که باعث آرامش ذهن و بدن می شود و در صورتی که امکان رفتن به کلاس را ندارید می توانید از فیلم های آموزشی استفاده کنید، علاوه بر این مدیتیشن برای تن آرامی، آرامش و سکوت ذهن بسیار مفید می باشد و کمک گرفتن از مدیتیشن و یوگا باعث تسلط شما بر افکار و احساسات مثبت تان می شود.

خودباوری

یکی از راه های رسیدن به موفقیت، خودباوری می باشد، برای این که بتوانید گذشته تان را فراموش کنید و مصمم به سمت جلو  حرکت کنید باید به خودباوری برسید و توجه داشته باشید شما می توانید به هر چیزی که می خواهید دست پیدا کنید، در نتیجه فراموش کردن خاطرات و اتفاقات بد گذشته چیزی نیست که شما از پس آن بر نیایید اگر تلاش کنید به راحتی می توانید اتفاقات گذشته را فراموش کنید.

نکات تکمیلی

توجه داشته باشید که تمام راهکارهای بیان شده برای پاک کردن خاطرات بد گذشته می توانند مفید باشند اما درمان اصلی و علمی آن باید توسط روانشناس مکمل صورت گیرد در این شرایط روانشناس تمام جوانب را مورد بررسی قرار می دهد و هم چنین صحبت کردن با شما و پی بردن به سطح ناهشیار می تواند کمک بسیاری به شما کند.

بسیاری از افراد به دلیل عدم برون ریزی و کلنجارهای ذهنی مختلفی که دارند خود را مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند استرس و افسردگی می کنند، افرادی که درگیر شکست عشقی شده اند و بعد از آن ازدواج کرده اند نمی توانند خاطرات فرد گذشته را به راحتی از ذهن شان پاک کنند و آن ها بیش از هر چیز دیگری به مشاور نیاز دارند تا از صدمات روحی و روانی خود و تاثیرات نامطلوبی که بر روی زندگی و آینده آن ها می گذارد در امان بمانند و در این حالت به کمک مشاور می توانند درمان شوند. و زندگی مشترک شان را به خوبی ادامه دهند.

منبع : پاک کردن گذشته، بهترین راه رهایی از خاطرات گذشته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *