نگرانی در مورد رفتارهای جنسی نوجوان

زمانی که با نوجوان در مورد مسائل جنسی و رفتارهای جنسی صحبت می کنید، در واقع دارید درمورد روابط، محدودیت ها، سلامت، اخلاقیات، و ارزش ها صحبت می کنید.

تغییراتی که در گذار از کودکی به بزرگسالی رخ می دهند دوره ای از زندگی مملو از خطر را در جامعه برای نوجوان رقم می زنند. از همان سال های ابتدایی زندگی، کودکان در معرض برنامه های تلویزیونی و فیلم های مختلف قرار می گیرند که همواره این پیام را به بیننده منتقل می سازند که داشتن جاذبه ی جنسی یک ویژگی ضروری است که هر فرد باید تا حد ممکن در پی بدست آوردن آن باشد. نوجوانان در معرض خطر قرار دارند، نه تنها از بیماری هایی چون ایدز و دیگر بیماری های مقاربتی، بلکه این تبلیغات گسترده خود منشأ بسیاری از خطرا ت هستند. محتوای جنسی به صورت مداوم به کودکان، و نوجوانان عرضه می گردد و این مسئله فعالیت و باورهای آنها را در مورد امور جنسی تحت تاثیر قرار می دهند. کودکان زیر بمبارانی از محتواها و پیام های جنسی قرار گرفته اند آمار زیر در مورد کودکان و نوجوانان آمریکایی است که چه بسا در کشور ما مثال های مشابه بسیاری موجود است.

بیش از نیمی از نوجوانان بیان کرده اند که بخشی از اطلاعات یا بیشتر اطلاعات خود در مورد مسائل جنسی را از تلویزیون دریافت کرده اند.
به طور متوسط، هر ساعت ویدئو موزیک حاوی 93 صحنه با محتوای جنسی است، که 11 صحنه از آنها آشکارا اعمال جنسی مانند آمیزش جنسی، سکس دهانی، و بردگی جنسی را به نمایش می گذارند.
در بین دخترانی که بیش از 14 ساعات در هفته را به تماشای ویدیو موزیک های رپ پرداخته بودند، داشتن چند شریک جنسی رواج بیشتری داشته و به میزان بیشتری بیماری های مقاربتی نیز در آنها تشخیص داده شد.
پسرانی که در معرض صحنه های خشن جنسی، از جمله تجاوز، در تلویزیون قرار گرفته بودند، کمتر نسبت به زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند دلسوزی نشان می دهند.

تلویزیون، فیلم ها، و موسیقی ها تنها عوامل تاثیرگذار در این مسئله نیستند، اینترنت نیز دسترسی نامحدودی را به اطلاعات جنسی در اختیار نوجوان قرار می دهد و علاوه بر آن در این محیط همواره می تواند افرادی را بیابد که مایل هستند در رابطه با اعمال جنسی صحبت کنند. نوجوان در محیط اینترنت احساس امنیت می کند زیرا می تواند به صورت ناشناس در پی اطلاعات جنسی باشد.

شکارچیان جنسی نیز از این مسئله آگاه هستند، و نوجوانان را به برقراری روابط آنلاین وسوسه می کنند و سپس زمان و مکانی را برای ملاقات ترتیب می دهند. نوجوانان نیاز به شکارچیان جنسی ندارند تا به یک سایت آنلاین پورنو گرافی معرفی شوند. بلکه آشنا شدن آنها با این سایت ها می تواند از طریق دریافت ایمیل های اسپم یا اشتباها کلیک کردن یک لینک به سایت های پورن اتفاق بیفتد. پورنوگرافی باعث می شود نوجوان دیدگاهی ناسالمی از روابط معمولی پیدا کند. در حقیقت، پورنوگرافی ارتباطی مستقیم با سوء استفاده جنسی، تجاوز، و خشونت جنسی دارد. انحراف های جنسی رفتارهایی هستند که افراد در واقع آنها را فراگرفته اند،و این مسئله ناشی از قدرت پورنوگرافی برای ایجاد انحراف جنسی در افراد است. پورنوگرافی می تواند اعتیاد آور باشد، ابتدا فرد بوسیله ی مشاهده ی تصاویر پورنوی معمولی و بدون خشونت به تماشای این صحنه ها خو گرفته و به مرور در معرض تصاویری قرار می گیرند که دارای محتوای بردگی جنسی، تجاوز، آزار و شکنجه، روابط جنسی با حیوانات، سوء استفاده جنسی از کودکان و دیگر مصادیق خشونت جنسی هستند.

نگرانی در مورد رفتارهای جنسی نوجوان

نگرانی در مورد رفتارهای جنسی نوجوان

نابودی روابط بواسطه ی افول ارزشهای انسانی در فرد و کاهش توان عشق ورزی، کمترین آسیبی است که اعتیاد به پورنوگرافی در پی خواهد داشت. اما در بدترین شرایط، برخی از افراد معتاد به پورنوگرافی، فانتزی های نشات گرفته از صحنه های پورن را عملا با قربانی کردن دیگران، از جمله کودکان و حیوانات، در زندگی روزمره به اجرا خواهند گذاشت. نوجوانان نیز اعتقادات مخصوص به خود را در مورد رفتارهای جنسی سالم دارند. با آنکه بیشتر دختران نوجوان روابط جنسی را برابر با عشق می دانند، اما دیگر نوجوانان، بخصوص پسران، روابط جنسی را مستلزم تعهد ندانسته، بلکه آن را فعالیتی کم اهمیت دانسته و در ذهن خود خطرات و عواقب آن را ناچیز می شمارند و این نگرش نادرست را از برنامه های تلویزیونی کسب کرده اند. عدم نمایش کافی خطرات فعالیت ها و رفتارهای جنسی در تلویزیون، مانند بیماری ها و بارداری، اهمیت مسئله ی تعهد جنسی را درذهن بیننده کم رنگ جلوه می دهد. دیگر باورهایی که از این طریق به بیننده القاء می شوند از این قرارند:

همه ی نوجوانان رابطه ی جنسی دارند
داشتن رابطه ی جنسی باعث می شود که بزرگ شوید
اگر نوجوانی در سن 17 تا 19 سالگی فاقد رابطه ی جنسی باشد، حتما مشکلی دارد
دختران در طی عادت ماهانه باردار نمی شوند
دختر در اولین رابطه ی جنسی باردار نمی شود

واضح است که والدین نوجوان در وضعیت بغرنجی قرار دارند. اما راهنمایی های کلیدی برای روشن کردن مسئله وجود دارد. نوجوانان را باید از حقایق مربوط به تولید مثل، نیازهای جنسی، و بیماری های مقاربتی آگاه ساخت. از مجموع بیش از 60 میلون نفر که در طی 20 سال گذشته به بیماری HIV مبتلا شده اند، نیمی از آنها در سنین بین 15 تا 24 سال به این بیماری مبتلا شده اند. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیردار (CDC)، هر ساله حدود 25 درصد از نوجوانانی که دارای روابط جنسی هستند، به بیماری های مقاربتی واگیردار مبتلا می شوند، و 80 درصد از نوجوانان مبتلا شده حتی از بیماری خود بی اطلاع هستند، و در نتیجه بیماری خود را به افراد دیگر نیز منتقل می کنند. آمارهای مربوط به بیماری ایدز حتی وحشتناکتر هستند، از مجوع افرادی که هر سال به این بیماری مبتلا می شوند، حدود 50 درصد از افراد دارای سن پاییین تر از 25 هستند. جوانان باید بدانند که نوجوانانی که دارای رابطه ی جنسی هستند و از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند معولا باردار می شوند و در نتیجه ی آن مجبورند با تصمیماتی برای حل مسئله ی بارداری (سقط، سرپرستی، یا مسئولیت های نگهداری از فرزند) روبرو شوند که زندگی آنها را برای همیشه تغییر خواهد داد.

کلاس های سلامت و برنامه های آموزش مسائل جنسی در مدارس معمولا اطلاعاتی را در رابطه با خطرات انتقال بیماری ها، خطر بارداری، و پیشگیری از بارداری در اختیار نوجوان می گذارند. اما شواهد نشان می دهند که آموزش های سنتی و مرسوم در رابطه با مسائل جنسی که در ایالات متحده ارائه می شود، با وجود نقش مثبتی که در ارتقاء دانش جنسی دارند، تاثیر ناچیزی برروی برقراری روابط جنسی نوجوانان یا استفاده ی آنها از روش های پیشگیری دارند. علاوه بر نوجوانان والدین نیز باید بسیاری از مسائل مهم را بدانند، برای مثال آنها باید بدانند که هر قدر سن فرد در هنگام انجام اولین آمیزش جنسی پایین تر باشد، احتمال اینکه رابطه ی جنسی غیر داوطلبانه و با توسل به زور رخ دهد بیشتر خواهد بود، و آمیزش جنسی ای که با توسل به زور انجام می شوند می توانند منجر به اثرات منفی طولانی مدت در زندگی فرد شوند.معمولا نوجوانانی که اولین رابطه ی جنسی خود را در سنین بالاتر تجربه می کنند دارای شرایط زیر هستند:

معمولا والدین آنها از تحصیلات بالاتری برخوردار هستند
بهره مندی از حمایت خانواده
نظارت والدین
دوستانی که از رفتار های جنسی پرهیز می کنند
کسب نمرات بالا در مدرسه
حضور مداوم در کلیسا یا دیگر مکان های مذهبی

چالش پیش روی هر انسانی شناخت حقایق است به گونه ای که بتواند در زندگی آنها را به کار گرفته و بتوانند با کمک آنها تصمیمات هوشمندانه ای بگیرند. درس هایی که در کلاس های مدرسه فرا گرفته می شوند به هیچ وجه جواب گوی این نیاز نیستند. تعهدات و ارزش ها در جامعه آنقدر گوناگون و متفاوت هستند که مدارس نمی توانند تمام عرصه های مربوط به اخلاقیات را پوشش دهند. برپایه ی شواهد تحقیقات متعدد انجام گرفته در این زمینه، ترکیب تاثیر والدین و باورهای مذهبی، عوامل بسیار موثر در تصمیم گیری های نوجوان برای برقراری روابط جنسی و یا خود داری از آن هستند.

بهترین شیوه ای که والدین می توانند با کمک آن نوجوان را از فعالیت های جنسی باز دارند، حفظ روابط گرم و محبت آمیز و ایجاد روابط صمیمی ای می باشد که نوجوان بتواند به راحتی مسائل خود را با والدین مطرح سازد. والدینی که روابطی نزدیک با فرزندان خود دارند و از نزدیک در جریان زندگی فرزندان خود قرار دارند، و قاطعانه اصول و ارزش های اخلاقی خود را به فرزندان انتقال می دهند، بیشترین موفقیت را در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و ناسالم در فرزندان خود، بدست می آوردند.

به همین دلیل، برای نوجوانان مشاهده ی افرادی که طبیعت جنسی خود را به خوبی درک کرده و در قبال آن مسئولانه رفتار می کنند، می تواند به عنوان الگو بسیار مهم باشد.اخلاقیات صرفا مفاهیمی انتزاعی نیستند. اخلاقیات باید در قالب تعهد در قبال افراد و مسائل ارزشی در زندگی روزمره نمود پیدا کنند. والدین و دیگر افراد بالغ اثرگذار در زندگی نوجوان (در محیط مدرسه، در کلیسا و مکان های مذهبی، و جامعه) باید بتوانند تفاوت میان علاقه و صمیمیت را با شیدایی و شیفتگی لجام گسیخته و بی قاعده را به او نشان دهند و به آنها کمک کنند تا تمایز این دو را از یکدیگر در قلب خود احساس کنند. نوجوانان باید این مسئله را درک کنند که روابط سالم و رضایت بخش مستلزم تفکر دقیق و محتاطانه و تصمیمات هوشمندانه بر پایه ی اصول و ارزش ها است.

منبع :نگرانی در مورد رفتارهای جنسی نوجوانروانشناسی کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *