نکات کلیدی در ازدواج با نیروی انتظامی

اگر که در آستانه ازدواج باشید، ممکن است کسانی که به شما پیشنهاد می شوند یا به خواستگاری شما می آیند، عنوان پلیس یا کارمند نیروی انتظامی را داشته باشند و البته که شما، مثل دیگر موردهای ازدواجتان به چنین فردی، با این عنوان شغلی، فکر خواهید کرد.

اما مسئله ای که وجود دارد سوگیری افراد نسبت به برخی از شغل های نظامی است و شاید با خود فکر کنید که این افراد با توجه به وابستگی که به دولت و حکومت دارند، ممکن است سبک زندگی متفاوتی داشته باشند و شاید لازم باشد در زندگی با آن ها در این موارد محتاط تر بود.

البته که این طرز تفکر تا حدودی درست است، اما برای اینکه بتوانیم در مورد هر چیزی فکر و تصمیم گیری درستی داشته باشیم، در قدم اول، نیاز است که بتوانیم اطلاعات اولیه از آن به دست بیاوریم.

به همین منظور، برای اینکه بتوانیم به این مسئله یعنی (ازدواج با نیروی انتظامی)، بپردازیم، بهتر باشد که در ابتدا اطلاعاتی در مورد نیروی انتظامی و شرح وظایف آن کسب کنیم.

نیروی انتظامی

ناجا یا همان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شاخه ای از نیروهای مسلح می باشد که در سال 1370، از ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی، تشکیل شد.

از جمله وظایف نیروی انتظامی، حفظ امنیت داخلی کشور است. نظارت عملکرد نیروی انتظامی بر عهده وزارت کشور می باشد.

ساختار سازمانی نیروی انتظامی

سازمان نیروی انتظامی، از سه بخش اصلی، که هریک به طور مستقل فعالیت می کنند، تشکیل شده است.

این سه بخش، شامل: فرماندهی ناجا، سازمان حفاظت اطلاعات ناجا و سازمان عقیدتی سیاسی، می باشد.

1. فرماندهی ناجا

از جمله پیکره های اصلی نیروی انتظامی محسوب می شود که شامل زیر مجموعه های زیر است.

  1. پلیس پیشگیری، که بزرگترین فرمانداری در ناجا است و فرماندهی کلیه کلانتری ها و پاسگاه های انتظامی سراسر کشور را بر عهده دارد.
  2. پلیس راهنمایی و رانندگی
  3. پلیس آگاهی، که اداره کردن مبارزه با جرایم خاص، سرقت، جنایی و اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، زیر مجموعه آن است.
  4. پلیس مبارزه با مواد مخدر، که کار اصلی آن مبارزه با خرید و فروش مواد مخدر و کشف باندهای بزرگ و خرده فروشان است.
  5. پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، که به صورت آشکار و غیر آشکار و با لباس رسمی و غیر رسمی فعالیت می کند و وظیفه جمع آوری اخبار و اطلاعات سیاسی را بر عهده دارد و همچنین در جهت شناسایی باند های قاچاق اسلحه نیز فعالیت دارد.
  6. پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، که رسیدگی به جرایم مربوط به رایانه و فضای مجازی بر عهده آن است.
  7. فرماندهی مرزبانی، وظیفه آن ها حراست از کیان و قلمرو کشور را بر عهده دارد.
  8. پلیس بین الملل، واحد بین الملل نیروی انتظامی است و به عنوان نماینده اینترپل در ایران محسوب می شود.
  9. هوا ناجا، واحد هواپیمایی نیروی انتظامی است.
  10. یگان های ویژه ناجا، مسئولیت کنترل اجتماعات، جلوگیری و مقابله با اغتشاشات را بر عهده دارد.
  11. یگان امداد ناجا، دژبان کل ناجا، دانشگاه علوم انتظامی، معاونت نیروی انسانی ناجا، معاونت عملیات ناجا، معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا، معاونت پارلمانی، معاونت اجتماعی، بهداشت و راهبردی از دیگر زیرمجوعه های فرماندهی انتظامی هستند.

ازدواج با نیروی انتظامی

2. سازمان عقیدتی سیاسی

حفاظت اطلاعات

هدف این بود که اطلاعات مختصری در مورد نیروی انتظامی و عملکرد آن به شما بدهیم تا اگر با خانم یا آقایی که تحت عنوان پلیس نیروی انتظامی برخورد کردید و قصد داشتید با هدف ازدواج به او فکر کنید، اطلاعات مختصری از شغل و وظایف او داشته باشید که البته اگر نیاز به اطلاعات جزئی بیشتری داشتید می توانید در مقالات اختصاصی تری که در مورد نیروی انتظامی نوشته شده است، به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

اما در امر تصمیم گیری برای ازدواج ، اگاهی داشتن از جزییات شغل همسرتان مهم نیست و یک اطلاعات کلی، معمولا کافی است.

چیزی که اهمیت ویژه ای دارد آگاهی از خصوصیات و ویژگی های شخصیتی، سبک زندگی فرد و همینطور تاثیری که شغل او بر سبک زندگی و خصوصیاتش گذاشته است اهمیت دارد.

زمانی که شما در حال تصمیم گیری برای ازدواج با فردی هستید نیاز است که ضمن دریافت اطلاعات اولیه از جمله شغل فرد، میزان درآمد و شرایط اقتصادی، تحصیلات، شرایط خانوادگی و غیره تلاش کنید تا شناخت مطلوبی از فرد و ویژگی هایی که ممکن است در ابتدا قابل تشخیص نباشند، به دست آورید.

طبیعی است که هر چقدر بتوانید وِیژگی های شخصیتی فرد مقابل را بیشتر بشناسید بهتر می توانید تصمیم گیری کنید و با آمادگی و آگاهی بیشتری زندگی مشترکتان را شروع می کنید.

در ادامه به ملاک هایی که در انتخاب همسر باید به آن ها توجه کنید می پردازیم.

ملاک های انتخاب همسر

  • شغل

شاید برای یک دختر خانم در درجه اول، شغل معیار مهمی باشد، البته آقایی که قصد انتخاب همسر دارد نیز، اگر شخصی به او پیشنهاد شود که شاغل است، اولین سوالی که در ذهنش ایجاد می شود این است که شغل فرد چیست؟

برخی از شغل ها ممکن است بیشتر از دیگر شغل ها اهمیت داشته باشند و نقش پررنگ تری در روند تصمیم گیری فرد داشته باشند.

همانطور که پیش تر شرح داده شد، پلیس نیروی انتظامی، به سبب شرایط خاصی که دارد از جمله این مشاغل می باشد، اما ما در اینجا لازم است که به شما بگوییم اگر چه تفکر شما درست است و اگر که با فردی نظامی در اقوام خود برخورد نداشته اید و با سبک زندگی شان آشنایی ندارید، ابهام و ترس ذهنی شما منطقی است ولی این عدم آشنایی نباید تنها دلیل شما برای پاسخ منفی دادن به فرد باشد.

البته برعکس این اتفاق نیز بسیار اتفاق می افتد. اینکه افرادی هستند که به سیستم های نظامی و سبک زندگی آن ها علاقمند هستند و گاهی ممکن است از دختر خانم هایی این جمله را بشنویم که «من بسیار علاقه دارم با یک فرد پلیس نیروی انتظامی ازدواج کنم»، چنین علاقه ای معمولا از این طرز تفکر نشات می گیرید که پلیس ها شان و شخصیت بالایی دارند و اکثرا افراد محکم و با جذبه و در نهایت افراد جذاب و کاملی هستند.

اما همانطور که اشاره کردیم، داشتن دید مبهم و ترس و از طرفی خوشبینی اغراق آمیز نسبت به افراد شاغل در این سازمان، نباید تنها ملاک پاسخ مثبت یا منفی به فرد باشد، بلکه نیاز است به دیگر ملاک ها توجه کنید تا بتوانید انتخاب درست و آگاهانه ای داشته باشید.

  • ویژگی های ظاهری

در گام اول نیاز است که دختر و پسر از نظر ظاهری هم دیگر را بپسندند و به اصطلاح به دل هم بنشینند. این تفکر که می گویند ظاهر و قیافه عادی می شود، تفکر غلطی است. واقعیت این است که شما قرار است مدت های طولانی با شخصی که قرار است به عنوان همسر شما انتخاب شود، زندگی کنید و اگر نسبت به ظاهر او کشش و تمایل نداشته باشید، قطعا در برقراری ارتباط مطلوب با او، به مشکل می خورید. البته زشتی و زیبایی ملاک این مسئله نیست و هیچ معیار مشخصی برای اینکه شخصی زشت باشد یا زیبا وجود ندارد، همچنین اینکه، اینکه دیگران در مورد ظاهر او چه می گویند نیز اهمیتی ندارد، مهم این است که شما از ظاهر فرد خوشتان بیاید.

  • اختلاف سنی مناسب

هرچند قانون نوشته شده دقیق و غیر قابل تغییری در این مورد وجود ندارد، ولی داشتن اختلاف سنی زیاد و تفاوت در دوره های رشدی (یعنی یک نفر نوجوان باشد و دیگری جوان، یا یک نفر جوان باشد و دیگری میانسال یا پیر)، می تواند مشکل ساز باشد و جدا از مشکلات در ظاهر، مانع از درک متقابل می شود.

  • اعتقادات مذهبی

اعتقادات مذهبی، ارتباط مستقیمی با سبک زندگی فرد دارد.

این مسئله بسیار مهم است که شما بتوانید در مورد اعتقادات مذهبی فرد مقابل تان اطلاعات کافی کسب کنید. مخصوصا افراد شاغل در نیروی انتظامی، به سبب شرایط شغلی که دارند و با توجه به فیلترهایی که در هنگام استخدام از آن ها رد می شوند،  معمولا اعتقادات مذهبی قوی تری دارند و نسبت به برخی مسائل حساس ترند. به همین جهت بسیار مهم است که نه تنها اطلاعات کافی در مورد اعتقادات مذهبی فرد کسب کنید، بلکه این مسئله اهمیت دارد که موضع خودتان هم در این مورد مشخص باشد و اطلاعات کافی، صریح و روشنی در مورد اعتقادات مذهبی تان به فرد مقابل بدهید.

  • فرهنگ خانوادگی

شاید خیلی از افراد به اهمیت فرهنگ خانوادگی توجه نکنند و در بسیاری از موارد با وجود اختلاف فرهنگی زیاد تصمیم به ازدواج به یکدیگر بگیرند. اما نیاز است که بدانید، داشتن سنخیت فرهنگی، از فاکتورهای مهم و اصلی انتخاب همسر است. توجه داشته باشید که در فرهنگ ایران، که استحکام خانواده ها بیشتر است و نقش خانواده ها در روند ازدواج فرزندشان، بسیار پررنگ است، نمی توان اختلافات فرهنگی خانوادگی را نادیده گرفت. بلکه نیاز است که به این مسئله توجه کنیم که ازدواج فقط وصلت دو نفر باهم نیست، بلکه ازدواج، وصلت دو خانواده باهم می باشد. بنابراین بی توجهی به آن می تواند سبب مشکلات زیادی شود.

  • تناسب تحصیلی

مطلوب این است که پسر از نظر شرایط تحصیلی، بالاتر از دختر باشد یا اینکه هر دو در یک سطح باشند، اما گاهی چنین شرایطی حاکم نیست و نمی توان تاکید زیادی روی این مسئله کرد، ولی توجه به این نکته که میزان تفاوت تحصیلی شما و همسرتان خیلی زیاد نباشد، بسیار اهمیت دارد.

ممکن است ازدواج فرد دیپلم با لیسانسه مشکل چندانی ایجاد نکند، اما ازدواج فردی لیسانسه با فردی که تا مقطع ابتدایی بیشتر تحصیل نکرده قطعا مشکل آفرین خواهد شد. نزدیک بودن میزان فهم و دیدگاه افراد نسبت به جامعه و زندگی اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی هدف این است که دو نفر، بتوانند هم صحبت خوبی برای هم باشند و تفاوت زیادی از این نظر با یکدیگر، نداشته باشند.

  • سلامت جسمانی

این حق شماست که از سلامت جسمانی فردی که قصد ازدواج با او را دارید مطمئن شوید و البته که شما هم باید، در اینباره صادق باشید. البته آنقدر که صداقت شما و فرد مقابل تان در ارائه اطلاعات در این زمینه اهمیت دارد، بیمار بودن یا نبودن مهم نیست.

منظور این است که هستند افرادی که بیماری های جسمانی مختلفی دارند و در اکثر موارد خود فرد نقشی در ایجاد این بیماری نداشته است.

ما نمی توانیم حق زندگی را از هیچ شخصی بگیریم و بگوییم که فرد بیمار، حق زندگی کردن ندارد ولی هر فردی در هنگام ازدواج نیاز است صادقانه در مورد مشکلات جسمانی خود صحبت کند، مطمئن باشید پنهان کاری نه تنها کمکی به شما نمی کند، بلکه می تواند مشکلات زیادی را  در آینده، برای شما ایجاد کند. البته در این بخش، بیشتر، منظور بیماری هایی است که در نگاه اول مشخص نیست و طبیعتا منظور نقص عضو یا بیماری های آشکاری که افراد در نگاه اول متوجه آن می شوند نیست.

ولی در هر حال بیماری از هر نوعی که باشد آشکار یا نا آشکار، شدید یا ضعیف، نیاز است که شخص، اطلاعات کافی را در مورد بیماری اش به فرد مقابل بدهد.

  • سلامت روانی

داشتن سلامت روان، از جمله فاکتورهای اصلی و مهم در انتخاب همسر است. اهمیت این فاکتور را شاید بتوان از سلامت جسمانی بالاتر دانست. و البته فهم این مسئله از سلامت جسمانی سخت تر می باشد و نیاز به بررسی و داشتن تعامل بیشتر با فرد مقابل است.

دقت کنید که برخی از اختلال های روانشناختی بسیار آسیب زا هستند و حتی بیشتر از اینکه به فرد بیمار آسیب برسانند برای فرد مقابل، مخصوصا خانواده و همسر فرد خطرناک و آسیب زا است. اختلالاتی مثل اختلال پارانویید، اختلال شخصت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت خود شیفته و غیره از این دسته هستند و اگر که شما نسبت به این موارد بی توجه باشید، ممکن است آسیب های غیر قابل جبرانی در انتظارتان باشد.

داشتن ملاقات های حضوری پیوسته و مراجعه به مشاور ازدواج، در آگاهی از این امر می تواند بسیار موثر باشد.

  • خلق و خوی یکسان یا نزدیک به هم

گاهی افراد شرایط تحصیلی، فرهنگی، سنی و مذهبی یکسانی دارند و مشکلاتی از نظر جسمانی و روانی هم ندارند و به نوعی می توان گفت هر یک از این افراد، به تنهایی افراد موفق و مناسبی هستند، اما این به معنای این نیست که این دو نفر قطعا می توانند زوج مناسبی باهم باشند. تفاوت های فردی و خلق و خوهای متفاوت می تواند منجر به این شود که دو نفر نتوانند در کنار یکدیگر زندگی خوبی داشته باشند یا زوج مناسبی برای هم باشند.

قطعا توجه به این مسئله، اهمیت زیادی دارد و این فاکتور نیز، از جمله فاکتورهایی است که نیاز به تعامل و ملاقات های حضوری بیشتری دارد تا دو نفر بتوانند نسبت به این مسئله آگاه شوند و نسبت به هم شناخت بیشتری کسب کنند.

در نهایت مراجعه به مشاور ازدواج است که می تواند با بررسی شرایط ویژگی های دو طرف، اطلاعات لازم و تکمیلی را به شما عزیزان ارائه دهد. برای این منظور می توانید از خدمات روانشناختی، مرکز مشاوره ستاره ایرانیان بهره مند شوید.

منبع : نکات کلیدی در ازدواج با نیروی انتظامی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *