مادر عصبی چه جور الگویی برای فرزندش می شود

همه مادران در بسیاری از شرایط از دست فرزندشان عصبی می شوند و کنترلشان را از دست می دهند اما برخی از مادران به عنوان مادر عصبانی شناخته می شوند و همیشه در حال فریاد زدن و ناراضی بودن هستند و زمانی که عصبانی می شوند احساس می کنند که مادر بدی هستند زیرا هیچ کس به اندازه آن ها شادی و خوشحالی فرزندشان را نمی خواهد.

عصبی شدن از دست فرزندان امری طبیعی می باشد اما در صورتی که والدین نتوانند عصبانیتشان را کنترل کنند این امر طبیعی نمی باشد و در وهله اول به خودتان آسیب وارد می کند در این صورت شما به عنوان تربیت کنندگان و الگوی کودکانتان بهتر است مهارت های کنترل عصبانیت و حفظ آرامش را یاد بگیرید.

مادر عصبانی

مادران همیشه دوست دارند که برای فرزندشان محیطی امن و شاد به وجود آورند اما طبیعی است که لحظات خسته کننده و عذاب آور زیادی در دوران فرزندپروری خود تجربه می کنند و در بسیاری از اوقات به مادران عصبانی تبدیل می شوند، برای مثال تصور کنید که هوا سرد است و کودکتان لباس مناسبی نپوشیده است و شما هزار کار نکرده در منزل دارید و در این فکر هستید که سریع کودکتان را به خانه برگردانید و نگران سرما خوردن او هستید در حالی که کودکتان دوست ندارد به خانه برگردد و جیغ و فریاد می زند، در چنین شرایطی خستگی، ناامیدی و عصبانی شدن امری طبیعی می باشد.

برای این که خشم خود را در مقابل کودک کنترل کنید به آگاهی، مهارت و تمرین نیاز دارید و قبل از آن باید علت های عصبانی شدن را بشناسید و برای حل آن اقداماتی را انجام دهید.

الگوهای ذهنی مادر عصبانی

والدین گاهی اوقات به خاطر ناآگاهی و نداشتن مهارت های برخورد با کودکان، الگوهای ذهنی اشتباهی در ذهنشان وجود دارد که آن ها را پرورش می دهند و بر اساس همان الگوهای ایجاد شده با کودکشان رفتار می کنند،  مادران عصبانی گمان می کنند که در هنگام رو به رو شدن با رفتارهای ناخوشایند کودکان حق دارند که با آن ها عصبی شوند به عنوان مثال می گویند فرزندشان آینه را شکسته است و آن ها حق دارند که سر او داد بزنند.

مادرانی که عصبانی هستند در اکثر موارد تلاش هایشان را بی نتیجه می بینند و به همین دلیل همیشه ناراضی هستند و خسته به نظر می رسند به عنوان مثال به فرزندشان می گویند.” من همیشه در حال مرتب کردن و اتو کردن لباس ها هستم اما تو همیشه لباس های مدرسه ات را چروک می کنی. ” مورد دیگری که مادران عصبانی گمان می کنند که با عصبانی شدن و فریاد زدن زودتر به نتیجه دلخواه خود می رسند به عنوان مثال آن ها گمان می کنند تا سر فرزندشان داد نزنند و یا عصبانی نشوند او اسباب بازی هایش را جمع نمی کند.

اصلاح الگوهای ذهنی مادر عصبانی

برای این که باورهای ذهنی اشتباه خود را اصلاح کنید راهکارهای بسیاری وجود دارد و هر مادری که دلش می خواهد فرزند سالمی پرورش دهد توصیه می شود این راهکارها را مورد مطالعه قرار دهد.

  1. آرامش خود را حفظ کنید

مادرها همانطور که خودشان معتقد هستند، وقتی مسئله ای را برای کودکشان توضیح داده اند و چند بار آن را تکرار کرده اند و خطرات آن کار را برای کودک بیان نموده اند اما باز هم کودک کار خودش را انجام می دهد و در این حالت مادر حق دارد عصبانی شود اما حق داشتن به این معنی نیست که باید کنترل خود را از دست بدهند و فریاد بزنند در این شرایط به جای عصبانی شدن باید آرامش خود را حفظ کنید و به کودکتان بگویید کارش درست نبوده است و باعث ناراحتی شما شده است.

پس از آن تنبیهی متناسب با آن کار مانند ممنوع کردن دیدن تلویزیون برای مدت کوتاه در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که کودکان از حرف های شما کمتر از رفتارتان تاثیر می پذیرند در مواقعی که می توانستید سرش داد بزنید آرامش خود را حفظ کرده اید، کودک یاد می گیرد که به حرف های شما گوش دهد، به هر حال با عصبانیت هیچ چیز عوض  نمی شود.

مادر عصبانیمادر عصبانی به کودک یاد بدهید

در اغلب جوامع و خانواده ها، قسمت عمده ای از وظیفه تربیت فرزندان، نگهداری از آن ها و مراقبت از وضعیت خوراک، پوشاک و سلامتی شان برای عهده مادران می باشد در ایران این وظیفه سنگین به عهده مادر است زیرا پدران درگیر کارهای بیرون از خانه هستند و در منزل حضور ندارند و مسلما این وظیفه برای مادر به تنهایی سنگین می باشد و طبیعی است که زود خسته، زودرنج و عصبانی شود اما در این مواقع مادران باید به دو نکته توجه کنند تا راحت تر بتوانند به وظایفشان عمل نمایند.

همه کودکان به خاطر اقتضای سنی که دارند تمایل به ریخت و پاش می باشند و مرتب کردن و تمیز کردن را یاد ندارند برای این که این مسائل را یاد بگیرند باید بارها و بارها با حفظ آرامش و مهربانی نظم و ترتیب را به آن ها یاد بدهید و برای آن ها از فواید مرتب کردن بگویید.

در مرتب کردن اتاق به آن ها کمک کنید و به آن ها اجازه بدهید به شما کمک کنند و خودشان هم مشارکت داشته باشند، با فریاد زدن و عصبانی شدن کودکان نظم و ترتیب را یاد نمی گیرند بلکه باعث عصبانی شدن باعث می شود که حال خودتان نیز بد شود.

  1. عصبانی شدن بهترین راه نیست

با داد زدن و عصبانی شدن شما کودک ممکن است از صدای شما بترسند و در لحظه به حرف هایتان گوش دهند اما این روش مطمئن ترین و بهترین کار نمی باشد و تنها در کوتاه مدت نتیجه می دهد و در طولانی مدت بر روی روان شما و فرزندتان اثر می گذارد، آن را فرسوده می کند و هم چنین به روابط مادر و فرزندی تان صدمات بسیاری وارد می کند.

مادرانی که عصبانی هستند فرزندان عصبانی پرورش می دهند و به مرور باعث می شوند که کودکانشان هر رفتاری را با رفتار عصبانی تر پاسخ دهند.

  1. مادر عصبانی کودک را درک کنید

در لحظه ای عصبانی شدید و خشم به سراغتان آمد باید فکر کنید که کودکتان با وجود کار اشتباه همچنان قسمت مهمی از زندگی تان می باشد و باید در اینن شرایط به سن و روحیاتش توجه کنید و با توجه به روحیات و سنش رفتار نمایید.

زمانی که تصمیم به بچه دار شدن گرفتید در واقع برای تمام زندگی تان شریک آورده اید و کودکتان مهمان ناخوانده شما نمی باشد که زندگی تان را بهم ریخته باشد بلکه باید با او محترمانه و مانند یک شریک رفتار نمایید و به او مهر و محبت بورزید.

هم چنین باید توجه داشته باشید که کودک ناپخته است و متناسب با درک و فهم کودکانه خود رفتار می کند شما که بالغ هستید باید سعی کنید که او را درک کرده و متناسب با سنش با او برخورد نمایید، در صورتی که شخصیت پرخاشگری دارید و نمی توانید خشم خود را کنترل کنید در این حالت بهتر است از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت در برابر فرزندان

برای  این که بتواند در مقابل فرزندتان عصبانیت خود را کنترل کنید به شما توصیه می شود تا به راهکارهای زیر عمل نمایید.

  1. محرک های عصبانیت را شناسایی کنید

محرک هایی که باعث می شود شما عصبانی شوید را پیدا کنید و توجه داشته باشید که در چه زمانی کنترل تان را از دست می دهید و عصبانی می شوید تا به خوبی خودتان را کنترل کنید، به عنوان مثال خواب ناکافی یکی از دلایلی است که شما را به مادر عصبانی تبدیل می کند و زمانی که مادر به اندازه کافی نمی خوابد، بی حوصله شده و با یک تلنگر کوچک سریع از کوره در می رود، برخی از مادران زمانی که در بچه داری تنها می شوند و همسرشان آن ها حمایت و همراهی نمی کند بسیار آسیب پذیر می شوند.

از دیگر محرک هایی که باعث عصبانی شدن می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نداشتن تغذیه مناسب و ضعیف شدن بدن
  • نداشتن وقت برای اختصاص دادن به خود و پرداختن به علایق شخصی
  • ماندن در خانه برای مدت زمانی طولانی
  • نداشتن  وقت و فرصت معاشرت با دیگران و خوشگذرانی

هر فرد برای عصبانی شدن محرک های خاص خودش را دارد و ممکن است به دلایل مختلفی عصبانی شود در این حالت بسیار اهمیت دارد تا فرد از خود آگاهی کاملی داشته باشد و بداند که چه عواملی باعث عصبانی شدن او می شود و از او یک مادر عصبانی می سازد.

  1. از روش های آرام سازی کمک بگیرید

بعد از آن که محرک های خشم و عصبانیت را شناختید باید با راه های کاهش آن ها و روش هایی که باعث آرام سازی می شود آشنا شوید، برخی از افراد با گوش کردن به موسیقی ملایم و یا با درد دل کردن با دیگران آرام می شوند. سعی کنید خودتان را به خاطر این که مادر عصبانی هستید سرزنش نکنید و آرامش خودتان را حفظ کنید و هم چنین راهکارهای مناسب را تمرین کنید و در زمان هایی که عصبانی هستید آن ها را به کار ببرید به عنوان مثال دوش بگیرید، عود روشن کنید، نفس عمیق بکشید و غیره.

برای آرام سازی روش های متفاوتی وجود دارد که از موثرترین آن ها می توان به تمرینات مراقبه، ریلکسیشن و یوگا اشاره کرد، انجام دادن روزانه و مرتب مراقبه به شما کمک می کند تا به آرامش ذهنی برسید و بهتر است تا احساسات و رفتارهای خود را در مقابل محرک ها کنترل کنید و به خوبی این محرک ها را مدیریت کنید.

سخن آخر

عصبانی شدن به این معنی نمی باشد که شما مادر بدی هستید بلکه به این منظور است که شما نتوانسته اید محرک های عصبی شدن خود را بشناسید و عصبانیت خود را کنترل کنید و بر اعصابتان مسلط باشید و خودتان را آرام نگه دارید.

همه انسان ها می توانند با تمرین و کسب آگاهی تغییراتی در خودشان ایجاد کنند و یا رفتارهای نامطلوب خود را بهبود بخشند شما باید دست از سرزنش کردن خود بردارید و با پاک کردن برچسب مادر عصبانی از روی خود شخصیت زیباتر و سالم تری را برای فرزند خود رقم بزنید، هم چنین شما باید منابعی که باعث عصبانیت شما می شود را پیدا کنید و راه های دفع آن را یاد بگیرید. در خصوص رفتار با کودک و تربیت فرزندان می توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

منبع : مادر عصبانی | مادر عصبی چه جور الگویی برای فرزندش می شود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *