آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟

شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟ قبل از پاسخ به این سوال باید دو دسته اطلاعات در مورد آن داشته باشید.

اول، باید بدانید که سوء استفاده و خشونت خانگی چگونه به نظر می رسد و چگونه در روابط ظاهر می شود. دوم، باید بتوانید از شرایط خود عقب نشینی کنید تا بتوانید آن را به طور عینی ارزیابی کنید. هنگامی که این دو عامل را برای ارزیابی رابطه خود ترکیب کنید می توانید آن را بررسی کنید.

وقتی خشونت فیزیکی نیست

تشخیص آزار فیزیکی نسبتاً آسان است، زیرا می توان با آسیب فیزیکی آن را مشاهده کرد به طور مثال ممکن است استخوان های شما را بشکند یا باعث کبودی قسمتی از بدن شما شود.

با این حال، همه آزارها فیزیکی نیستند. یک رابطه با خشونت عاطفی شما را در بیمارستان بستری نمی کند، اما مطمئناً می تواند سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سوء استفاده کننده کیست؟

نشانه های سوء استفاده از ویژگی های سوء استفاده کنندگان نشات می گیرد. وقتی شریک زندگی تان با شما بدرفتاری می کند، به احتمال زیاد یک یا همه ویژگی ها و رفتارهای زیر را نشان می دهد:

  • آن ها دیگران را ملک خصوصی خود می دانند. از واژه و عبارت مال من زیاد استفاده می‌کنند.
  • آن ها به شدت حسادت می کنند.
  • از نظر فیزیکی و کلامی با حیوانات یا کودکان خشن هستند.
  • غیرقابل پیش بینی می باشند. به صورتی که در بیشتر مواقع احساس می کنید باید مراقب آن ها باشید.
  • طبع گرمی دارند. و تقریباً از هر چیزی به راحتی عصبانی می شوند.
  • دوست دارند رفتار دیگران را کنترل کنند.
  • تصورات قدیمی از نقش زن و مرد دارند.

جالب است بدانید آنچه اغلب در خشونت خانگی اتفاق می‌افتد این است که یک نفر می‌گوید مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و سپس دیگری می‌گوید که نه، آن ها هستند که مورد آزار قرار می‌گیرند.

برخی از روابط از هر دو طرف توهین آمیز و خشن می باشند. کمک گرفتن از مشاور می تواند به شما کمک کند تا با آزار خانگی مقابله کنید و رابطه خود را بهبود ببخشید.

آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

نشانه های بیرونی خشونت خانگی

نشانه های خشونت خانگی را باید در رفتارهای زوجین جست و جو کنید، در این روابط به جای احترام گذاشتن به احساسات و حقوق شما به عنوان یک فرد، آن ها شما را به دارایی تبدیل می کنند تا به آنچه می خواهند برسند. توجه به نشانه‌های زیر در رابطه‌ی خشونت‌آمیز می‌تواند به شما کمک کند که رابطه خود را ارزیابی کنید.

  • وقتی نمی‌خواهید شما را مجبورت می‌کنند رابطه جنسی داشته باشد.
  • وقتی اتفاق بدی می افتد شما را سرزنش می کنند.
  • در محل کار یا مدرسه شما را تخریب می کنند.
  • امور مالی مشترک را کنترل می کنند.
  • شمارا به خیانت متهم می کنند.
  • به شما اجازه نمی دهند لباس یا سایر دارایی های خود را انتخاب کنید.
  • آنها کنترل می کنند که کجا می روید و چه کسانی را می بینید.
  • اعتماد به نفس شما را تخریب می کنند.
  • عمدا شما را در مقابل دیگران شرمنده می کنند.
  • به شما دروغ می گویند و سپس باعث می شوند که به سلامت عقل خود شک کنید.

نشانه های درونی خشونت

همچنین می توانید نشانه‌های رابطه خشونت آمیز را در احساسات، افکار، کلمات و رفتارهای خود مشاهده کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید و سپس در نظر بگیرید که آیا واکنش های شما ناشی از رفتار آزادهنده فرد خاصی با شما بوده است یا خیر.

  • آیا آدم با ارزشی هستم؟
  • آیا باهوش هستم؟
  • آیا عاقل هستم؟
  • آیا قابل اعتماد هستم؟
  • آیا دیگران مرا دوست دارند؟
  • آیا به خوبی دیگران هستم؟

پاسخ‌ منفی به سؤالات بالا ممکن است از باورهایی باشد که از دوران کودکی خود داشته اید، اما ممکن است از نحوه صحبت و رفتار آزارگر فعلی‌تان با شما باشد. از خود بپرسید که آیا همیشه این نظرات را در مورد خود داشتید یا این که از زمانی که وارد رابطه شدید این احساسات را تجربه می کنید.

آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟

همچنین از خود بپرسید که اگر کسی همین رفتار و گفتار را با عزیزان و اطرافیان شما داشته باشد، چه واکنشی خواهید داشت. اگر اجازه نمی‌دهید با دوستتان، فرزندتان یا والدینتان چنین رفتاری شود، اجازه ندهید که با شما نیز چنین رفتاری شود.

اگر باور دارید که در یک رابطه توهین آمیز هستید، به دنبال کمک بگردید.

علاوه بر اینکه در یک رابطه توهین آمیز افکار منفی را تجربه می کنید، رفتارهای شما نیز می تواند نشان دهنده این باشد که شما در یک رابطه سمی هستید.

به عنوان مثال، شما ممکن است به جای نگاه کردن به چشم های دیگران، به پایین نگاه کنید، از حرف زدن بترسید و به همین دلیل بسیار ساکت شوید و سعی می کنید از گفتن کلمات نادرست خودداری کنید، ممکن است دست از تلاش برای چیزهای جدید بردارید زیرا به این باور رسیده اید که شما لیاقت چیزهای بهتر را ندارید.

دریافت پاسخ سریع

گاهی اوقات رمزگشایی از کلمات و رفتارها در رابطه دشوار است. اگر نمی توانید این تشخیص را بدهید مشاور می تواند به شما کمک کند تا تشخیص درستی داشته باشید. آن ها همچنین با شما مصاحبه خواهند کرد تا مشکلات منحصر به فرد را در رابطه شما پیدا کنند. مشاور به شما کمک می کند تا رابطه سمی را شناسایی کرده و از آن خارج شوید.

 

مراجعه به روانشناس

مشاور حرفه ای می تواند اطلاعات فراوانی در مورد روابط بد به شما بدهد. اگر به نقطه‌ای رسیدید که می‌توانید با اطمینان بیان کنید که مورد خشونت خانگی قرار گرفته اید. آن ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد انتظارات و کارهایی که باید انجام دهید بیشتر بدانید.

چگونه یک رابطه بد را ترک کنیم

در بسیاری از موارد نمی توان یک رابطه توهین آمیز را سالم ساخت. آزارگر احتمالاً برای تغییر باورها و رفتارهای خود تلاش نمی کند. در واقع، آن ها احتمالاً حتی متوجه نمی شوند که رفتارشان با شما ایرادی دارد، یا حداقل آن را نخواهند پذیرفت.

بلافاصله پس از این که متوجه شدید در رابطه اشتباهی قرار دارید به مشاور مراجعه کنید، آن ها می توانند به شما در درک نیاز به ادامه زندگی کمک کنند و به شما بیاموزند که چگونه از یک رابطه آزاردهنده عاطفی خلاص شوید.

حل مشکلات

در حین کار بر روی یادگیری رهایی از یک رابطه بد، چندین نوع مشکل ممکن است ایجاد شود. اگر به آزاگر خود وابسته شده اید، باید مهارت های بقای خود را توسعه دهید و روی اعتماد به نفس خود کار کنید.

مشکل دیگر این است که به محض اینکه از رابطه نجات یافتید، ممکن است متوجه سوء استفاده‌کنندگان جدید شوید.

همان ویژگی هایی که شما را با اولین آزارگرتان تحت تأثیر قرار داد، می تواند دوباره جذاب به نظر برسد، به خصوص اگر هنوز از نحوه برخورد آن ها آگاه نباشید. اینجا جایی است که یک درمانگر می تواند به شما در تشخیص این ویژگی ها کمک کند.

آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟

دریافت کمک برای ترک یک رابطه

به محض احساس خطر یا هر زمانی پس از آن، می توانید روند ترک سوء استفاده کننده خود را شروع کنید. این یک کار دشوار است، به خصوص اگر رابطه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

از آنجایی که شما با چنین چالش بزرگی روبرو هستید، دریافت کمک می تواند شانس شما را برای پایان موفقیت آمیز سوء استفاده و زندگی به گونه ای که می خواهید را افزایش دهد.

اولین قدم همیشه شناسایی سوء استفاده می باشد. مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات و رفتارهایی را که ممکن است عادی باشند از رفتارهای توهین‌آمیز و آسیب‌رسان جدا کنید. آن ها می توانند دیدگاهی تازه در مورد رابطه به شما بدهند و به شما کمک کنند تا بفهمید که آیا رفتار همسرتان واقعاً توهین آمیز است یا خیر.

اگر مورد سوء استفاده قرار گرفتید، قدم بعدی این است که قوی تر شوید تا بتوانید رابطه را ترک کنید. شما به حمایت نیاز دارید تا به شما ابزار و راهنمایی لازم برای خروج از رابطه بدهد.

منبع : قربانی آزار و خشونت خانگی به قهرمان تبدیل شد 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *