فواید خرید درمانی و رهایی از افسردگی و اضطراب

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که چیزی خریده باشید و به آن احتیاجی نداشته باشید؟ آیا احساس خوبی از داشتن آن دارید؟ آیا زمانی که دچار استرس می شوید بیشتر خرید می کنید؟ یکی از روش های کاهش استرس خرید درمانی یا Retail therapy می باشد که بسیاری از افراد به صورت ناخودآگاه و یا به طور آگاه آن را انجام می دهند.

خرید درمانی روشی است که شما چیز کوچکی می خرید تا به وسیله آن خلق و خو و روحیه شما بهتر شود و احساس خوبی داشته باشید، این عمل بیش از آن چه تصور می کنید رواج دارد.

خرید درمانی چقدر رایج است؟

اگر شدت خرید کردن زیاد باشد به آن خرید اجباری می گویند که فرد احساس می کند برای افزایش روحیه خود باید خرید کند و به نوعی به آن اعتیاد پیدا می کند و ممکن است بیشتر از آن چه که مردم تصور می کنند، رایج باشد.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته توسط یک پژوهشگر دولتی در پنسیلوانیا بر روی گروهی از افراد که مرتب خرید می کردند، این افراد همه در هر هفته چند بار به خرید می رفتند.

بر اساس این پژهش ها 62 درصد از این افراد خرید را برای افزایش خلق و خو و روحیه انجام می دهند، بر طبق مطالعاتی که در مورد جمعیت شناسی انجام شده است، خرید اجباری بیشتر برای زنان و افراد جوان، (اواخر نوجوانی) اتفاق می افتد و آن ها بیشتر مستعد این رفتار هستند.

  • زمانی که استرس داریم، خرید کردن چطور بر ما اثر می گذارد؟

زمانی که دچار استرس می شویم واکنش ما به خرید بسیار متفاوت می باشد، به طور طبیعی ما برای بهتر شدن روحیه خود به دنبال یک حس خوب و طعم شیرین هستیم و سعی می کنیم به سایر لذت های زندگی پاسخ مثبت بدهیم، یکی از این روش ها خرید کردن می باشد که باعث می شود احساسات قوی تر و بهتری داشته باشیم تا در زمان استرس روحیه خود را تقویت کرده و بالا ببریم.

بر اساس نظرسنجی که از خریداران انجام شده است 82 در صد از آن ها احساسات مثبتی نسبت به خریدشان داشته اند، خرید باعث شده تا روحیه مثبت آن ها افزایش یافته و اثرات طولانی مدت بر روی آن ها بگذارد.

همین مساله نشان می دهد که خرید یک احساس لذت بخش و سرشار از حس خوب است و بسیار بهتر از حس ندامت و پشیمانی در خریدار می باشد.

اما زمانی که فرد از نظر مالی مشکلاتی دارد و در مضیقه است، خرید ها به سمت اجبار پیش می رود. در این صورت احساسات او کاملا متفاوت خواهد بود، زمانی که خرید به صورت کلی و به طور مداوم تکرار شود مشکلاتی ناشی از پیامدهای ناخواسته برای فرد به وجود می آورد.

افرادی که به طور مداوم خرید می روند در تلاش برای افزایش روحیه خود می باشند، در حالی که ممکن است بدهی های بسیاری بالا آورند و دچار اضطراب و ناامیدی شوند، در این صورت احساس از دست دادن کنترل و درگیری در خانه بسیار دیده می شود.

  • پارادوکس واضح « خرید – استرس»

از آن جا که خرید درمانی برای بسیاری از افراد یک شیب لغزنده می باشد، ممکن است افراد گرفتار مضیقه مالی شوند به همین دلیل تقویت کننده بی ضرر روحیه احتمالا به یک اجبار تبدیل شده است و باعث تخلیه مالی شده و در نهایت درگیری هایی را به وجود می آورد که باعث افزایش استرس می شود.

اگر خود را درگیر خرید درمانی می بینید بهتر است بیشتر مراقب این رفتار باشید، گاهی اوقات می توانید از روش خرید درمانی برای افزایش روحیه استفاده کنید، این روش یک راهکار ساده برای رسیدن به اهداف شما بوده زمانی این روش مثبت است که هزینه ها، زندگی شما را از کنترل خارج نکند. در صورتی که خرید مشکلات مالی برای شما به وجود آورد یک روش منفی تلقی خواهد شد.

  • جایگزین های سالم تر

اگر متوجه شوید که در خرید درمانی چه حالا و چه بعدا افراط خواهید کرد به احتمال زیاد خرید موثرترین راه برای درمان استرس شما نمی باشد و استرس شما از بین نخواهد رفت بلکه به خاطر مشکلات مالی بیشتر خواهد شد اما اگر این روش را به اضطرار و اجبار تبدیل نکنید، در این صورت تقویت کننده روحیه خوب و مناسبی برای شما خواهد بود.

بسیاری از افراد راهکار های زیر را برای دریافت بهترین استفاده از خرید درمانی با کمترین عوارض منفی، پیشنهاد می کنند:

  • سازماندهی مجدد

اگر برای کاهش استرس خود به دنبال خرید های جدید رفته باشید ممکن است با دیدن خرید های قبلی که آن ها را فراموش کرده اید، احساس غم کنید و اندوه شما بیشتر شود در این صورت شما می توانید برنامه ریزی و طرح دیگری را برای خود درست کنید، به طور مثال به گنجه لباس خود یک نگاه انداخته و آن را ساماندهی کنید، یا دکوراسیون منزل تان را تغییر دهید و برای تمیز کردن کشوی کمدتان وقت بگذارید.

به این روش چیزهایی را که فراموش کرده اید را می یابید، در نهایت ساماندهی برای شما مفید خواهد بود زیرا محیط کمتر به هم ریخته است و راحت تر می توانید برای خرید وسایل مورد نیاز اقدام کنید و انتخاب های مفید تری خواهید داشت، در نتیجه روحیه شما قوی و شادتر خواهد بود.

  • شمارش برکات و نعمت ها

در صورتی که شما احساس قدردانی و شکر گزاری خود را تقویت کنید در وجود شما احساسات فراوانی به وجود خواهد آمد که باعث تمایل شما به سمت چیز های کوچک می شود.

یک دفترچه مخصوص شکرگزاری و قدردانی داشته باشید و هر روز چیز های جدیدی که شکرگزاری می کنید را در آن یادداشت کنید، مطمئن باشید حس فوق العاده و دگرگونی تازه ای را تجربه خواهید کرد.

زمانی که شما نسبت به نعمت ها شکرگزاری می کنید میل شما به خرید کم شود و در نتیجه هزینه کمتری پرداخت می کنید.

در صورتی که شما از فعالیت هایی که انجام می دهید احساس هیجان و شادی کنید تمایل و گرایش شما به موارد مادی کاهش خواهد یافت و کمتر خرید های اجباری را انجام خواهید داد.

  • خرید را حفظ کنید اما زمان کمتری به آن اختصاص دهید.

در بعضی اوقات ممکن است از خرید به عنوان روش درمانی استفاده کرده و به وسیله آن تلاش کنید که حال خودتان را خوب کنید، اگر این تلاش برای آرامش و اعتدال شما انجام شود با انجام آن حس خوبی پیدا کنید.

پس به فروشگاه هایی که تخفیف دارند بروید و اجناسی که دارای قیمت مناسب و تخفیف زیادی هستند را انتخاب کنید علاوه بر این شما می توانید برای افزایش روحیه خود کار ارزان تری را انجام دهید و آرامش خود را از طریق دیگری به دست آورید، به عنوان مثال یک فنجان قهوه خوب و خوش عطر در کنار شمعی معطر و یا عود به اتاقتان ببرید و فضای آرامش بخشی را برای خود ایجاد کنید و از نوشیدنی و بوی معطر لذت ببرید این روش «فرار کوچکی» است و دیگر نیازی نیست برای خرید به بیرون بروید و هزینه کنید.

روانشناسان مثبت گرا، توصیه می کنند تا از چیزهای کوچک و هیجان انگیز برای کاهش استرس در زندگی خود استفاده کنید، گاهی یک خرید کوچک باعث تحریک شما برای خرید های دیگر می شود اما هزینه های سنگینی برای شما ایجاد خواهد کرد در این صورت شما احساس گناه می کنید و استرس شما بیشتر خواهد شد، در این حالت شما باید سعی کنید از فعالیت های هیجان انگیز و لذت بخش برای خوب شدن حالتان استفاده کنید در این صورت احساسات منفی بعد از خرید به سراغتان نمی آید.

در صورتی که متوجه شدید نمی توانید هزینه های مرتبط به استرس را کاهش دهید و یا آن ها را مدیریت کنید و شک دارید که آیا خرید های شما خارج از کنترل می باشد یا خیر باید به روانشناس حرفه ای مراجعه کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی  و پشتیبانی کرده و حمایت های لازم را انجام دهد.

  • پول، مانعی بر سر راه خرید درمانی

مشکلی که در این میان پیش می آید، پول می باشد، اگر فردی موقعیت های بد زیادی را تجربه کند و از هر واقعه احساس شکست و ناامیدی داشته باشد بسیار حساس و زود رنج می شود و ممکن است به خرید اعتیاد پیدا کرده مجبور شود هزینه های گزاف و سنگینی را بپردازد. در این صورت چه باید کرد؟

روش هایی برای درمان اعتیاد به خرید درمانی

راه های زیر به شما کمک می کند تا اعتیاد به خرید درمانی را ترک کنید:

  • خرید آیتم های ضروری

در هنگام خرید درمانی وسایلی را بخرید که از قبل به آن نیاز دارید در این صورت خرید درمانی و نیاز های اساسی تان با یکدیگر یکپارچه می شود و ضرر نمی کنید، برای این کار باید از قبل لیستی از وسایلی که نیاز دارید  تهیه نمایید.

  • خرید های کوچک

برای این که حالتان خوب شود نیازی نیست خرید های بزرگی را انجام دهید شما می توانید برای کاهش ناراحتی خود خرید های کوچکی مانند گل سر، رژ لب و غیره انجام دهید همچنین جواهرات کوچک و دست ساز می تواند بهترین انتخاب برای خرید کردن در این مواقع باشد.

  • قضیه را کش بدهید

این روشی است که در بیشتر مواقع خودم انجام می دهم در بعضی اوقات حالمان بسیار بد است و ساعت ها در پاساژ ها و فروشگاه ها می گردیم تا چیزی را برای خرید پبدا کنیم در این هنگام آیتمی که برای خرید پیدا کرده اید را باید در صف انتظار قرار دهید ( اگر خرید تان اینترنتی است چند ساعتی برای شما رزرو می شود)، بعد از این که گشت و گذار های شما به پایان رسید، با خودتان فکر کنید که آیا هنوز هم حال خوشی ندارید و باید حتما چیزی بخرید یا دیگر به خرید کردن نیازی ندارید؟ در بسیاری از مواقع همان گشت و گذار ها در فضای خرید حال شما را خوب می کند و دیگر نیازی به خرید ندارید.

  • اعتیاد به خرید

اگر خرید حال شما را بهتر می کند و بعد از خرید عذاب وجدان ندارید در این صورت خرید  ایرادی نخواهد داشت، اما اگر خصوصیاتی که در ادامه ذکر شده است را دارید به احتمال زیاد به خرید اعتیاد پیدا کرده اید و باید نکاتی که در ادامه بیان شده است را رعایت کنید.

آیا خرید درمانی واقعا در بهبود افسردگی موثر است؟

بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته شده است، بیش از نیمی از مطالعه شوندگان ( شامل 62 درصد از زنان و 40 درصد از مردان) تاکید کرده اند که برای بهبود حالشان خرید را انجام می دهند، خریدن خرده ریزها در بهبود حالشان بسیار موثر می باشد و بعد از خرید حس خوبی به سراغشان می آید.

در این جا به چند اتفاق که در اثر خرید کردن به وجود می آیند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • کاهش دوره انتقال

زمانی که برای فرد اتفاق ناگواری به وجود می آید مدت زمانی لازم است تا با شرایط به وجود آمده کنار بیاید به عنوان مثال وقتی کسی در محیط کار دچار ناراحتی و مشکل می شود سراغ خرید میوه، لباس، خودکار و هر وسیله دیگری می رود فکرش کمتر درگیر ناراحتی می باشد، کمتر از قبل فرصت می کند به مشکلات و دغدغه ها و ناراحتی های خود فکر کند و همین مسئله باعث می شود تا فرد راحت تر بتواند با شرایط کنار بیاید و شرایط جدید را درک کند.

فواید خرید درمانی و رهایی از افسردگی و اضطراب

  • حس لذت و آرامش

احتمالا حس لذت بخش بعد از خرید را حس کرده اید، زمانی که شما چیزی را دوست دارید یا مدت ها برای خریدنش صبر کرده اید با به دست می آورید بسیار خوشحال می شوید، زیرا خرید باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می شود و حس لذت بخشی را در شما به وجود می آورد. اثر ایجاد جریان دوپامین در مغز شما، مشابه لذتی است که از مصرف مواد مخدر به وجود می آید.

  • قدرت تصمیم گیری

بر اساس تحقیقات انجام شده زمانی که شما میان خرید دو جنس دچار تردید می شوید سعی می کنید با مقایسه و سنجش آن دو انتخاب بهتر و مناسب تری داشته باشید و این می تواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشد و فعالیت را به بهترین صورت انجام دهید.

  • افزایش اعتماد به نفس

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که محتوای کتاب را از روی جلد آن مورد قضاوت قرار دهیم، این قضیه در مورد انسان ها نیز صادق می باشد بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است زمانی که با کسی رفت و آمد و مراوده نداشته باشیم از روی ظاهر و لباس او را مورد قضاوت قرار می دهیم.

محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که برای موقعیت جدید یا شغل و اتفاق جدید لباس مناسب و خوبی تهیه می کنند از اعتماد به نفس بیش تری نسبت به افراد دیگر برخوردار می باشند.

  • افزایش خلاقیت و زیبا شناسی

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، افرادی که در هفته حداقل یکبار به خرید می روند ولی چیزی را خریداری نمی کنند نسبت به جزئیات دقیق تر می شوند و حس زیبا شناسی در آن ها بر انگیخته می شود، آن ها در ترکیب رنگ ها و زمینه ها خلاقیت بیشتر و بهتری دارند.

اما با توجه به مواردی که در بالا اشاره شده است، روانشناسان در به کار بردن خرید درمانی دچار تردید هستند، بر اساس مطالعات انجام شده حس خوب خرید کردن در خرید های کوچک به وجود می آید و در صورتی که فرد خرید های گران قیمتی انجام دهد ممکن است نتیجه برعکس شود

همچنین خرید روش موقتی برای تغییر حالت فرد می باشد و اگر به صورت طولانی انجام شود مانند اعتیاد به الکل می تواند مضر باشد، در نتیجه خریدهای هنگفت و بی رویه بر اساس نظر روانشناسان برای جیب و روان شما مضر می باشد.

هفت دلیل برای خرید کردن که در زمان های سخت می تواند یاری رسان ما باشد.

  • احساس در دست داشتن کنترل اوضاع

هنگام خرید کردن شما از قدرت تصمیم گیری استفاده می کنید و همین قدرت انتخاب باعث می شود تا بتوانید کنترل اطرافتان را به دست آورید و به خوبی به اطراف تسلط داشته باشید.

برای مثال: زمانی که وارد خانه جدیدم شدم همه تمرکزم بر روی اتاق خوابم بود و دوست داشتم آن طور که دوست دارم آن را بچینم، به همین منظور ساعت های زیادی را در فروشگاه و اینترنت صرف کردم تا وسایل مورد نیازم را پیدا کنم و هر زمان که معامله ای انجام می دادم به معنای واقعی احساس می کردم که قدرت انتخاب دارم و می توانم خودم برای خود تصمیم بگیرم و آن سبک زندگی که دوست دارم را برای خود انتخاب کنم.

بر اساس مطالعاتی که در مورد خرید درمانی انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که غم و اندوه به شدت با احساس عدم کنترل همراه است و به همین دلیل افرادی که خرید می کنند تا حد زیادی به دنبال آرامش بخش و تسکین دهنده می باشند زیرا خرید به نوعی باعث می شود تا به خوبی کنترل اوضاع و موقعیت را در دست بگیرند.

  • خرید لذت بخش است

آیا شما هم در زندگی احساس استرس و اضطراب دارید؟

زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب می شود سعی می کند برای پر کردن خلاء و کنار آمدن با احساسات منفی بیشتر خودش را درگیر کارهای لذت بخش کند در این صورت خرید هم مانند سایر کار های لذت بخش می تواند ترشح ماده دوپامین را افزایش دهد.

علاوه بر این فرد در راه دستیابی به موفقیت از خرید برای پاداش دادن به خود استفاده می کند، آیا شما بر روی پروژه ای سخت مشغول به کار هستید؟ شاید زمان آن رسیده است که به خودتان استراحت دهید، می توانید بیرون بروید و برای خودتان خوراکی خوشمزه بخرید  قطعا این کار بسیار شایسته می باشد.

  • خرید کردن برای خود، راهی برای استقلال شخصیت است

به صحبت های زیر دقت کند:

بعد از این که رابطه ام به پایان رسید اولین خریدی که برای خودم انجام دادم خرید سرویس خواب بود، من برای خرید آن وقت بسیاری صرف کردم و بیشتر از حد معمول برای آن وقت گذراندم.

بعد از شکست و پایان رابطه از خوابیدن های بدون نوازش واهمه داشتم چون که به نوازش قبل از خواب وابسته شده بودم اما زمانی که ارتباط ما به پایان رسید اولین شب بین لحاف و بالش نرم خزیدم و به خواب رفتم و اصلا احساس تنهایی و ناراحتی نکردم.

در واقع در آن جهنم دنج احساس خوبی داشتم و از این که می توانستم در تختخواب نرم بخوابم و شیرجه بزنم هیجان زده شده بودم و برای من فرقی نمی کرد که نوازش شبانه باشد یا نباشد.

این یک نوع قدرت استقلال در من پدید آورد، اگر چه نمی توانستم پیش بینی کنم که چه چیز هایی قرار است اتفاق بیفتد اما به مرور استقلال شخصیتی خود را پیدا کردم.

  • خرید کردن می تواند شادی و رضایت طولانی مدتی را در شما ایجاد کند

بر اساس مطالعاتی که در سال 2011 انجام شده است، خرید درمانی باعث احساس لذت و رضایت در فرد می شود و این احساس بیشتر از اولین خرید دوام دارد.

در صورتی که شما دوست داشته باشید چیز خاصی را بخرید و چشم شما بر روی یک چیز خیره شود و نتوانید فکرتان از آن خارج کنید، به دنبال به دست آوردن آن می گردید و زمانی که متعلق به شما شود احساس رضایت در شما ایجاد خواهد شد و تا مدت زمان زیادی این حس رضایت در شما باقی خواهد ماند.

از طرف دیگر خریدهایی که فوری و بدون فکر انجام می شود به احتمال زیاد جذابیت خود را در روز های آتی از دست خواهد داد و فرد از داشتن آن ها زیاد خوش حال نمی باشد.

  • خرید در زندگی واقعی شما را از خانه خارج می کند

در هنگامی که اندوهگین و ناراحت هستید امن ترین جا، خانه می باشد زیرا وسایلی مانند اینترنت و تلویزیون در خانه به راحتی در دسترس است.

زمانی که فرد به مدت طولانی درگیر افسردگی و اضطراب باشد، گوشه گیر می شود و این انزوا و عزلت نشینی می تواند مارپیچ های زندگی را برای او عمیق و تاریک تر کند، اما اگر به صورت فیزیکی خرید کند و از خانه خارج شود می تواند از محیط انزوا و گوشه گیری دوری کند.

  • یک چیز جدید می تواند برای شما اطمینان بخش باشد

در یکی از شکست هایی که تجربه کردم برای خوب شدن حالم به خرید کردن رفتم و یک شلوار از برندی معروف خریدم بدون اغراق زمانی که آن را پوشیدم حس عجیبی داشتم زیرا هر کاری که به ذهنم می رسید را می توانستم به راحتی انجام بدهم.

کالاهای فیزیکی تاثیر زیادی بر زندگی دارند و این توانایی را دارند تا اعتماد به نفس لازم برای مواجهه با جهان را به ما بدهند.

  • خرید کردن می تواند نمادی از یک زمان در زندگی ما باشد

هنگامی که 22 سال داشتم در فروشگاه کوچکی که در زیر زمین کلیسا قرار داشت یک کت جین خیلی بزرگی را دیدم که از آن خوشم آمد و هنگامی که تگ روی کت را برگرداندم چشمم به قیمت 11 دلاری اش افتاد آن را در سر جایش قرار دادم ( من در آن زمان با مبلغی معادل 700 دلار در ماه زندگی می کردم.)

تمام فکرم پیش آن کت بود و می دانستم آن به من تعلق دارد و هر وقت که به فروشگاه می رفتم و از این که هنوز روی چوب لباسی آویزان بود خوشحال می شدم، من آن کت را خریدم و به مدت یک سال آن را پوشیدم.

این کت الان به عنوان یادگاری از آن دوران در کمد من آویزان است در آن زمان 11 دلار پول بسیاری برای من محسوب می شد و کت جین بزرگ و زیبا یکی از ایده آل ترین اهداف من بود.

چگونه می توان یک خرید درمانی سالم انجام داد؟

بر اساس گفته محققان، باید به فعالیت های خود نظارت داشته باشید و این نکته را در نظر بگیرید که به صورت اجباری خودتان را درگیر هیچ فعالیتی نکنید.

خرید درمانی امری معمولی و بدون آسیب است اما فرد باید خود آگاهی لازم را کسب کند تا بتواند به خوبی سلامتی خود را بهبود بخشد و بر بودجه خود کنترل لازم را داشته باشد.

مشاوره تحصیلی کسی که از درس خوندن پیشمون شده و می خواهد درست انتخاب رشته کنه

خرید درمانی برای جلوگیری از پریشانی و ناراحتی

در ادامه این مقاله روش هایی برای جلوگیری از پریشانی بعد از خرید درمانی ارائه شده است که آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

توجه به مقدار بودجه

پیشنهاد می شود ماهانه مبلغی پول نقد را کنار بگذارید و آن را به خرید اختصاص دهید زیرا خرید با پول نقد واقعی تر به نظر می رسد، به همین دلیل شما مقداری پول نقد را در پاکتی قرار دهید و در زمان معین با آن به خرید بروید.

همچنین می توانید برای مدیریت بودجه از نرم افزار ها و برنامه های مدیریت بودجه استفاده کنید تا به شکل بصری متوجه شوید که پول هایتان را برای چه مصارفی خرج می کنید و بیشتر صرف چه مواردی می شوند.

یکی از قانون هایی که برای بودجه بندی مناسب است تقسیم پولی می باشد که پس از برداشت هزینه های ماهانه به دست می آید و شما تصمیم می گیرید چند درصد از این پول را پس انداز کنید و چقدر از آن را خرج کنید، از این طریق احساس خوبی را در خود تقویت خواهید کرد.

به پولی که باقی می ماند به اصطلاح پول « مخصوص سرگرمی » می گویند که صرف امور تفریحی می شود.

مطمئن شوید خریدهایتان قابل استرداد باشد

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که در زمان آخر ثبت خرید و نهایی شدن آن احساس هیجان به شما دست می دهد؟ گاهی اوقات به جای دلبستگی به چیز هایی که لازم داریم و می خریم بیشتر به دنبال هیجان هنگام خرید و سفارش محصول می باشیم و به همین خاطر بعد از گذشت یک الی دو روز آن حس خوب و هیجان از بین می رود.

در این موقعیت زمانی که متوجه شدید که بیش تر از حد معمول خرید کرده اید یا از خرید خود رضایت کافی ندارید بهتر است خرید خود را برگشت دهید و پولتان را پس بگیرید و گرنه بعد از خرید احساس نارضایتی خواهید داشت.

بر روی محرک ها و عادت های خود تامل کنید

برای این که بیش از حد خرید نکنید باید قبل از خرید به این نکته توجه داشته باشید که چرا احساس نیاز به خرید پیدا کرده اید!

آگاهی در این زمینه به شما کمک می کند تا در این موقعیت واکنش خود را کنترل کنید و پاسخ خود را تغییر دهید و روش دیگری را به جای آن انتخاب کنید.

فعالیت های آرامش بخش دیگری را امتحان کنید

شما نباید تنها مکانیسم مقابله با مسائل، اضطرابو افسردگیرا خرید درمانی در نظر بگیرید و باید هوای کیف پولتان را نیز داشته باشید. برای این کار می توانید فعالیت های لذت بخش و البته ارزان قیمت را جایگزین کنید که در ادامه مواردی را ذکر می کنیم.

  • حمام آرامش بخش
  • غذا پختن
  • گذراندن وقت با دوستان
  • مدیتیشن
  • ورزش
  • پیاده روی
  • فیلم دیدن
  • نقاشی کردن
  • شنا

چه مقدار خرید بی رویه محسوب می شود؟

به طور کلی خرید عملی است که باعث شادی و رضایت می شود اما زمانی که از کنترل خارج شد نه تنها مورد رضایت فرد نمی باشد بلکه مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد.

بسیاری از ما انسان ها منبع بی پایانی از پول برای خرج کردن نداریم و بالاخره روزی تمام پول های ما به پایان خواهید رسید به همین دلیل باید در خرید کردن مدیریت لازم را داشته باشیم.

اگر در هنگام خرید دچار پریشانی های منظم و اختلال شده باشید ممکن است اختلال اجباری را تجربه کنید، این مشکل بیشتر اوقات در کنار سایر مشکلات سلامت روان به وجود می آید که از می توان به اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلال استفاده از مواد مخدر و مشکلات کنترل انگیزشی اشاره کرد.

دراین شرایط مشکل بسیاری از افراد با خرید از بین نمی رود و بعد از خرید نیز ناراضی هستند و مشکل آن ها حل نشده است، این مسئله نشان از مشکل ریشه ای و عمیق تر دارد که از می توان به عزت نفس پایین، تنهایی، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

اگر نگران عادت خرید خود هستید باید به علائم هشدار دهنده ای که در زیر بیان شده است توجه کنید:

  • بعد از  خرید کردن احساس ناراحتی و پشیمانی می کنید.
  • در مورد خرید های خود دروغ می گویید.
  • احساس می کنید که در زمان خرید نمی توانید خود را کنترل کنید و چیز های غیرضروری می خرید.
  • خریدهایتان را به صورت اعتباری و یا به صورت قرض و بدهی انجام می دهید.
  • چگونه می توانیم از دیگران کمک بگیریم.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اصلاح خرید درمانی نمی تواند جای واقعی درمان و یا سایر مداخلات بهداشت روان را بگیرید و با خرید کردن شما کاملا درمان نمی شوید بلکه در همان لحظه احتمال دارد حالتان خوب شود.

منبع : فواید خرید درمانی و رهایی از افسردگی و اضطراب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *