X

عوامل مزاجی و شخصیتی TCI

مشخصات این آزمون :

حالت مقایسه‌ای، قابلیت استفاده آنلاین،زمان آزمون کوتاه .

زبان‌ها:

انگلیسی، آلمانی، مجارستانی .

کاربرد :

این آزمون چهار بخش مزاجی و سه بخش شخصیتی (بخش‌های اصلی) و همچنین 24 بخش مربوط به یک رتبه پایین‌تر را اندازه‌گیری می‌کند.

پس زمینه نظری :

مزاج به عنوان یک واکنش عاطفی اتوماتیک وار به یک تجربه تعریف می‌شود. بخشی از مزاج به صورت ارثی می‌باشد که معمولا در طول کل زندگی یک شخص ثابت می‌باشد.

بر خلاف آن، شخصیت به مفاهیم مربوط به خود و همچنین تفاوت‌های فردی موجود در اهداف و ارزش ها  اشاره دارد که بر روی آزادی تصمیم، اهداف و اهمیت تجارب شخصی دلالت می‌کند.

در طول دوره های زندگی، آموزش اجتماعی بر روی تغییرات ثابت و متفاوت ویژگی‌های افراد تاثیر می گذارد.

هر یک از این جنبه‌های شخصیتی ، با موارد دیگر تعامل دارند که نسبت به انطباق آن با تجارب زندگی و همچنین تاثیر مستعد بودن نسبت به اختلالات عاطفی و رفتاری، اطمینان حاصل می‌کنند. مهم‌ترین شخصیت های عنوان شده در این پرسش نامه، عبارت از مطالعات ژنتیکی و بالینی گسترده‌ای می‌باشد که نتایج TCI را تایید می‌کنند.

اجرا  :

فرد پاسخ‌دهنده باید به صورت “بله” یا “خیر” به 240 پرسش طراحی شده جواب بدهد. هیچ نوع اجباری برای پاسخ وجود ندارد؛ سوالات پاسخ نداده شده، بار دیگر و در آخر دوره آزمون ارائه می‌شوند. همچنین هفت مقیاس مربوط به رتبه‌های بالا می‌توانند به صورت انفرادی انتخاب شوند.

فرم‌های آزمون :

ورژن کامپیوتری شده TCI شامل ورژن تبدیل شده قلم و کاغذی می‌باشد و 240 آیتم را در بر می‌گیرد.

امتیاز بندی :

امتیاز بندی برای هفت بخش مربوط به رتبه بالاتر و همچنین 24 بخش مربوط به رتبه پایین‌تر انجام شده است. چهار بخش مزاجی اندازه‌گیری شده، عبارت از موارد به دست آمده جدید، اجتناب از آزار، وابستگی به پاداش و پایداری می‌باشد. سه بخش ویژگی عبارت از موارد خود اجرا شده، کار تعاونی و برتری خود می‌باشند.

پایایی :

سازگاری درونی (آلفای کرونباخ) مربوط به گروه نرمال از افراد سالم آلمانی بین r = 0.54 (پایداری) و r = 0.83 (موارد اخیرا به دست آمده) متغیر است.



اعتبار  :

مطالعات زیادی در رابطه با معتبر بودن این آزمون صورت گرفته است.  این مطالعات یک همبستگی را بین موارد اخیرا به دست آمده و رفتار بد در نظامیان (r = 0.35) و نوع دوم الکلیسم (r = 0.38) نشان داده است.

یک مطالعه صورت گرفته توسط اسوراکیک  و همکاران (1993) نتیجه‌گیری کرده است که وجود داشتن برخی از انواع اختلالات شخصیتی، در سطح بالایی توسط امتیازات نقطه ای  پایین مربوط به موارد خود اجرایی و مشارکتی (تعاونی) تعیین می‌شود.

راهنمای TCI مطالعاتی را گزارش کرده است . برخی از آن ها از مدل پیشرو مربوط به TCI استفاده می‌کنند که ثبات ژنتیکی و تغییر پذیری بخش‌های شخصیتی را مورد آزمون قرار داده است.

برای مثال، مطالعات پیچیده مربوط به بیش از 1400 دو قلو ها نشان داد که چهار بخش مزاجی موارد تازه دست-یابی شده، اجتناب از آسیب، وابستگی به پیامد و پایداری، دارای تجانس و هم شکلی ژنتیکی می‌باشند (Heath, Madden, Cloninger & Martin, 1994).

همچنین مطالعات جامع تری در رابطه با همبستگی‌های بخش‌های مزاجی وجود دارد. علاوه بر این، راهنمای TCI مطالعاتی را در مورد همبستگی عصبی – شیمایی و عصبی – غدد درون ریز مربوط به بخش‌های مزاجی گزارش کرده است.

معیار‌ها :

علاوه بر معیار‌ها جمع آوردی شده مربوط به ورژن قلم و کاغذی  بر مبنای نمونه آلمانی از N = 509 داوطلب سالم – یک نمونه معیار N = 463 نفری هم در دسترس می‌باشد.

معیار بعدی در تحقیق آزمایشگاهی Dr. G. Schuhfried GmbH با ورژن کامپیوتری شده آزمون به دست آمده است و این نمونه شامل 208 (44.9 %) مرد و 255 (55.1 %) زن می‌باشد.

زمان آزمون :

در صورتی که تمامی مقیاس‌های وجود داشته باشند، زمان آزمون در حدود 30 دقیقه خواهد بود.

دانلود رایگان PDF کتاب مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی وینا vienna + pdf از طریق سایت مشاوره خانواده برای شما فراهم شده است.

منبع: دادخواه، یاسر و نگار احمدی (1387). مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی vienna، انتشارات نارون دانش.

مطالب مرتبط