شناسایی شوهر رفیق باز و درمان آن

متاهل شدن و آغاز زندگی مشترک، یکی از تحولات عظیم زندگی هر فرد است و شرایط زندگی فرد متاهل تفاوت زیادی با یک فرد مجرد دارد و البته که این تفاوت لازمه ثبات یک زندگی مشترک است. یکی از این تفاوت ها رفیق بازی همسر قبل و بعد ازدواج است که معمولا خانم های بسیاری از شوهر رفیق باز خود شاکی هستند.

زمانی که فردی زندگی متاهلی را آغاز می کند، نه تنها نسبت به نیازهای مالی و مادی همسرش مسئول است بلکه نسبت به رفع نیازهای عاطفی همسرش نیز مسئولیت دارد و نیاز است که برای توجه به همسر خود و رفع نیازهای عاطفی او حداکثر تلاشش را به کار گیرد.

طبق نظریه عشق استرنبرگ یک رابطه عاطفی سالم سه مولفه شهوت، صمیمت و تعهد را با یکدیگر دارد. که در ادامه به طور خلاصه این سه مورد را توضیح می دهیم:

شهوت همان شور و اشتیاق زن و مرد نسبت به یکدیگر و تمایل برای برقراری رابطه جنسی و در واقع رفع نیاز جنسی یکدیگر است.

تعهد همان وفاداری به رابطه و برنامه ریزی بلندمدت برای کنار هم بودن است که زمانی که زن و مرد پیمان زناشویی با یکدیگر می بندند، نسبت به یکدیگر متعهد می شوند و برای زندگی طولانی مدت در کنار یکدیگر برنامه ریزی می کنند.

اما در کنار اهمیت شهوت و تعهد، صمیمیت نیز نقش پررنگی دارد و بدون وجود آن یک رابطه عاطفی سالم شکل نخواهد گرفت.

صمیمیت به معنای تجربه خوشحالی با شریک عاطفی، داشتن توجه زیاد به او، داشتن درک متقابل، درمیان گذاشتن مسائل شخصی، دریافت و ارائه حمایت عاطفی، احترام گذاشتن به شخص و نظر فرد و همچنین تمایل به وقت گذرانی با فرد مورد علاقه، می باشد.

معایب رفیق بازی همسر

حال تصور کنید که مردی بعد از اینکه زندگی متاهلی اش را آغاز می کند، به جای اینکه بر روی بعد صمیمیت در رابطه با همسرش تمرکز کند تا در راستای آن بتواند عملکرد موفقیت آمیزی در دو بعد دیگر (یعنی شهوت و تعهد) داشته باشد، تمام تمرکزش حفظ ارتباط با دوستان دوران مجردی اش باشد و اولویت اصلی اش رابطه با دوستان و وقت گذرانی با آن ها باشد، به نظر شما چه اتفاقی می افتد؟

نتیجه هرچه که باشد قطعا نتیجه خوشایندی نیست و می تواند آسیب زیادی به ابعاد زندگی زناشویی وارد کند.

بنابراین نیاز دانستیم که در این مقاله به مبحث مهمی یعنی شوهر رفیق باز که ممکن است خیلی از خانم ها با آن مواجه باشند بپردازیم تا بتوانیم علل و راه های پیشگیری، مقابله و اصلاح آن را فرا بگیریم.

شوهر رفیق باز

  • علل رفیق بازی شوهر

در بررسی علل رفیق بازی مرد، در ابتدا نیاز است که این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم که آیا همسر شما واقعا فردی رفیق باز است و رابطه با دوستانش را تحت هر شرایطی به رابطه با شما ترجیح می دهد یا اینکه آنطور که شما بیان می کنید همسرتان رفیق باز نیست، بلکه نحوه دیدگاه شما و نوع تفسیرتان از رفتار همسرتان باعث می شود که او را رفیق باز قلمداد کنید.

دقت کنید که اگرچه مفهوم زندگی مشترک بر فعالیت و اهداف مشترک پایه گذاری شده است، اما این به معنای این نیست که در زندگی متاهلی، حریم خصوصی و آزادی فردی به طور کامل از بین برود و فرد حق هیچگونه رفتار مستقلی را نداشته باشد و اجازه ارتباط با دوستان خود را نداشته باشد.

بنابراین اینکه همسر شما گاهی نیاز داشته باشد با دوستان خود ارتباط داشته باشد، با آنها بیرون برود و یا به تفریح بپردازد، امری طبیعی است و شما نباید با بدخلقی مانع از این کار بشید. در واقع قرار گذاشتن با دوستان خود، یک یا دوبار در ماه یا حتی هفته ای یکبار به معنی رفیق بازی نیست و اگر که همسرتان را به دلیل داشتن چنین ارتباطاتی سرزنش می کنید باید بدانید که رفتار نادرستی می کنید و نیاز است که در رفتار و دیدگاه خود تجدید نظر کنید.

اما اگر که همسری دارید که مدام تمایل دارد اوقات فراغت خود را با دوستان خود بگذراند و بودن با دوستان خود را به هرچیز دیگری ترجیح می دهد می توان گفت که شما همسری رفیق باز دارید.

چنین رفتاری دو علت می تواند داشته باشد: یا اینکه همسر شما ذاتا فرد بی مسئولیتی است و مفهوم زندگی مشترک را درک نکرده است و چنین تصور می کند که همچنان می تواند به مانند دوران مجردی رفتار کند و نیاز به هیچگونه قید و بند و محدودیتی در رفتارها و ارتباطاتش نمی بیند. این فرد ممکن است در خانواده خود دچار آسیب های زیادی شده باشد و از قبل نیز مفهوم ارتباط درست با خانواده را فرا نگرفته باشد و همین امر باعث تداوم روابط دوستی بی حد و اندازه در او شده باشد.

در چنین شرایطی اگر که فرد حاضر به پذیرش اشتباه خود نباشد و مدام برای رفتار اشتباهش دلایل و توجیهات غیر منطقی بیاورد و مسئولیت زندگی خود را بر عهده نگیرد، خیلی نمی توان به تغییر فرد امیدوار بود.

اما همیشه رفیق بازی مرد و فرار کردن از محیط خانه به علت عدم مسئولیت پذیری فرد نیست، بلکه مشکلات زناشویی و عدم ارتباط درست عاطفی و زناشویی است که باعث می شود مرد هر لحظه به نبال بهانه ای برای بیرون رفتن از خانه و وقت گذرانی با دوستانش باشد.

اگر شما زنی باشید که مدام در گوش همسرتان غر می زنید، از هر رفتار او خرده می گیرید، قبل از اینکه صحبت هایش را بشنوید آن ها را نقض می کنید و به طور کلی به نیازهای عاطفی و روانی همسرتان اهمیت نمی دهید، طبیعی است که در چنین شرایطی ترجیح همسرتان این باشد که بیشتر وقتش را با دوستانش بگذارند. بنابراین اگر زمانی شرایط زندگیتان طوری پیش رفت که باعث شد اینطور برداشت کنید که همسری رفیق باز دارید سعی کنید در ابتدا دیدگاهی منطقی به شرایط داشته باشید و ضمن تمرکز بر رفتار همسرتان به رفتارهای خودتان نیز توجه کنید تا بتوانید علت رفتار را پیدا کنید.

طبیعی است که اگر علت بروز چنین رفتارهایی در همسرتان، رفتارهای نادرست شما باشد، نیاز است که تمام تلاشتان را برای ایجاد تغییر در خودتان به کار بگیرید.

روش های مقابله و اصلاح رفیق بازی همسر

همانطور که در قسمت علت رفیق بازی شوهر به دو علت کلی، یعنی بی مسئولیتی مرد و یا رفتار نادرست زن در برخورد با همسرش اشاره کردیم، روش های مقابله و اصلاح این مسئله نیز با توجه به علت و عوامل بوجود آمدن چنین مشکلی به دو بخش تقسیم می شود. چون با توجه به اینکه علت بروز مشکل چه چیزی باشد، راه حل آن فرق می کند.

در موقعیت دوم که رفتار نادرست و مشکلات زناشویی مرد را به سمت رفیق بازی می کشاند باید از راه های زیر کمک بگیرید:

  1. ابتدا شرایطی را متصور می شویم که زن رفتار نادرستی یا همسر خود دارد و همین امر باعث شده است که مرد به دلایل مختلف از خانه فراری باشد. برای رفع این مشکل چه باید بکنیم؟
  2. به همسرتان توجه کنید و همیشه زمانی را برای صحبت کردن منطقی و مسالمت آمیز با همسرتان در نظر بگیرید. در مورد مسائل مختلف از او نظر خواهی کنید و برای نظرش احترام و ارزش قائل باشید.
  3. به همسرتان محبت فیزیکی و جسمی داشته باشید. گاهی مواقع به یکباره او را بغل کنید و ببوسید و گفتن کلمه دوستت دارم را از او دریغ نکنید. درخواست جنسی او را به طور مداوم رد نکنید، حتی گاهی سعی کنید پیشنهاد برقراری رابطه جنسی از سمت خودتان باشد و خودتان را مشتاق به برقراری رابطه با همسرتان نشان دهید.
  4. سعی در کنترل همسرتان نداشته باشید و سعی نکنید که رفتارهای او را زیر ذره بین داشته باشید و به هر رفتارش خرده بگیرید. این مسئله به خصوص در مسائل مالی بسیار اهمیت دارد. برخی از خانم ها اگر ببینند که همسرشان قصد دارد چیز گران قیمتی بخرد سریع به او خرده می گیرند و سعی می کنند با سرزنش و ابراز مخالفت شدید همسرشان را از آن کار منع کنند، غافل از اینکه اگر چنین مسئله ای در گروه دوستانه مطرح شود با احتمال زیاد با استقبال و حمایت دوستان مواجه می شود و همین امر می تواند باعث شود که همسر شما احساس کند در جمع های دوستانه راحت تر است و بدون ترس از قضاوت و سرزنش می تواند از تصمیمات و خواسته هایش حرف بزند.

بنابراین، تا جای ممکن از سرزنش کردن و انتقاد کردن از همسرتان خودداری کنید و سعی کنید شنونده خوبی برای همسرتان باشید و اگر معتقد هستید که همسرتان در حال انجام کاری نادرست است فقط سعی کنید با او صحبت و گفت و گوی مسالمت آمیز داشته باشید تا خودش بتواند به اشتباهش پی ببرد و تصمیم درست تری را اتخاذ کند.

وقت شناس باشید و اگر از رفتاری که از جانب همسرتان رخ داده ناراحت هستید، بلافاصله با ورد همسرتان شروع به سرزنش و گلایه نکنید، مطمئن باشید که در چنین شرایطی نه تنها حرف های شما تاثیری ندارد، بلکه می تواند باعث شود در ذهن همسرتان به همسری غرغرو تعبیر شوید و همین امر سبب شود که روز به روز تمایل همسرتان به حضور در  روابط دوستانه بیشتر شود و نسبت به حضور در خانواده تمایل کمتری را نشان دهد.

در موقعیت اول که خود مرد به طور طبیعی تحت هر شرایطی بودن در جمع های دوستانه را در اولویت قرار می دهد، می توانید از راه های زیر کمک بگیرید.

  • در چنین شرایطی نیاز است که در یک موقعیت مناسب، در مورد احساساتی که دارید با همسرتان گفت و گو کنید. از مهارت های ارتباط موثر استفاده کنید و به جای سرزنش و دعوا و تمرکز صرف بر روی نکات منفی رفتاری در همسرتان، نکات مثبت او را نیز یادآور بشید و فقط از او انتقاد نکنید.
  • سعی کنید ابتدا بابت کارهای خوبی که در حقتان می کند از او تشکر کنید و سپس شروع به انتقاد کنید و احساساتتان را صادقانه با او در میان بگذارید.  با این کار می توانید پذیرش همسرتان را نسبت به صحبت ها و حتی انتقادهاتون بالا ببرید. می توانید به او بگویید که نیاز دارید زمان بیشتری در کنار ایشون باشید و فکر می کنید که این کار به عمیق تر شدن رابطه و در نتیجه صمیمی تر شدنتان کمک می کند.
  • سعی کنید به این مسئله پی ببرید که همسرتان چه چیزی در گروه های دوستی دریافت می کند که او را برای تداوم ارتباط مشتاق تر می کند. چرا وقت بیشتری را با دوستانش می گذراند؟ سعی کنید شما بهترین دوستش باشید و او را در تفریحات مورد علاقه اش همراهی کنید. اگر چنین کاری کنید او دیگر دلیلی نمی بینید که وقت گذرانی با دوستانش را به بودن با شما ترجیح بدهد.
  • تلاش بیهوده نکنید که ارتباطات دوستانه همسرتان را به طور کامل قطع کنید، سعی کنید به علایق همسرتان و حریم خصوصی اش احترام بگذارید.  با برقراری ارتباطات خانوادگی و رفت و آمدها و مهمانی با دوستان متاهل همسرتان، هم رفتار اجتماعی و دوستانه ای انجام می دهید و هم اینکه باعث جدایی همسرتان از دوستانشان نمی شوید و باعث می شوید که همسرتان در یک جمع خانوادگی، در کنار دوستانش باشد و ارتباطش را با آن ها حفظ کند.
  • برای آخر هفته های تان برنامه ریزی کنید و این برنامه را زودتر با همسرتان مطرح کنید تا دیگر نتواند جایی قول دهد.
  • در مورد اهدافی که برای آینده دارید با همسرتان صحبت کنید و در مورد عواقب رفیق بازی  در به تعویق انداختن اهدافتان به همسرتان هشدار دهید. در این بین نظر او را در این مورد که چه کارهایی می توانید برای بهبود و تحکیم رابطه تان انجام دهید بپرسید.
  • در مرحله آخر اگر که نتیجه مطلوبی دریافت نکردید، حتما از مشاور کمک بگیرید.

چطور می توان از داشتن شوهری رفیق باز پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری در این مورد نیاز است که این مسئله را در جلسه خواستگاری مورد بررسی قرار دهید و با پرسیدن سوالاتی مثل: نظرش در مورد رفیق بازی، نحوه وقت گذرانی وی با دوستانش در در طول روز یا هفته یا ماه، نظر وی در مورد ارتباطات دوستانه بعد از ازدواج، عکس العملش در مورد رفیق بازی همسر و پرسیدن این سوال که در زندگی مشترک تا چه حد به دوستش اجازه ورود به زندگی اش را می دهد و تا چه حد برای دوستش فداکاری می کند، می توانید تا حدودی در مورد رفیق بازی یا عدم رفیق بازی او اطلاعاتی کسب کنید، اما برای کسب اطمینان، تنها بسنده کردن به پاسخ این سوالات لازم نیست و نیاز به ارتباط و تعامل بیشر با فرد و در نتیجه کسب شناخت بیشتر است.

در صورت پی بردن به رفیق بازی خواستگارتان، بهتر است که از ازدواج با او صرف نظر کنید، اما اگر با وجود آگاهی از چنین مسئله ای، به دلیل دلبستگی های عاطفی، همچنان تمایل داشتید که با فرد مورد نظرتان ازدواج کنید، حتما با یک مشاور مشورت کنید تا بتوانید با آگاهی بیشتری در این زمینه تصمیم گیری کنید و نحوه درست رفتار با شوهر رفیق باز را به طور مفصل و اختصاصی آموزش ببینید.

برای این منظور می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کمک بگیرید.

منبع : شناسایی شوهر رفیق باز و درمان آن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *