X

رابطه درمانی تجسمی در جلسه مشاوره خانواده


تجسم درمانی یک نوع خاصی از رابطه درمانی می باشد که برای کمک به حل اختلاف موجود در روابط و ایجاد فرصت هایی برای بهبود و رشد طراحی شده است. عبارت Imago معادل لاتین “Image” (به معنای تجسم) می باشد و در رابطه درمانی تجسمی، به یک “تصویر ناخودآگاه از عشق آشنا اشاره می کند.”

رابطه درمانی تجسمی برای اولین بار توسط هاویل هندریسک و هلن ماکلی هانت معرفی شد. در اواخر دهه 1970، هر دو این متخصصان بالینی در رابطه خودشان طلاق را تجربه کردند.

آنها بعد از تحیقیق در مورد یک حمایت موثر و مبتنی بر شواهد برای شناخت پویایی های رابطه و یافته های بسیار محدودی که در مورد منابع مفید داشتند، از تجارب خودشان برای تحقیق استفاده کردند و یک مدل مشاوره ای مبتنی بر شواهد را ایجاد کردند که برای تسهیل درمان و رشد در روابط تعهد شده مفید می باشد.

تجسم و روابط

مفهوم imago به عنوان یک تصویر از عشق آشنا باعث می شود که روابط اولیه ما، مواردی را در مورد عشق و خودمان به ما آموزش بدهد. ما از طریق این تجارب اولیه، یک حس هویت مربوط به عشق را تجربه می کنیم؛ برای مثال، عشق چیست و ما برای تجربه کردن عشق از طرف دیگران و احساس ایمنی، به چه چیزهایی نیازمندیم.

ما در روابط اولیه خودمان، احساس عزت نفس خودمان را بر مبنای نحوه برخوردی که توسط افراد مهم در زندگی خودمان با ما صورت می گیرد، ایجاد می کنیم. بعد از آن ما شروع به ایجاد الگوهای دلبستگی و به دست آوردن نحوه تفکر خودمان در رابطه با نحوه برخورد دیگران با خودمان می کنیم.

برای مثال، در صورتی که شما در هنگام رشد مورد تشویق قرار بگیرید و در هنگام انجام دادن وظایف خودتان به صورت مناسب با احساس دوست داشته شدن از طرف مراقبان خودتان مواجه شوید، می توانید در زندگی بزرگسالی این باور را داشته باشید که به منظور داشتن شایستگی مربوط به دوست داشته شدن و دریافت مراقبت و راحتی از طرف والدینتان، باید عملکرد مناسبی داشته باشید.

در صورتی که همسرتان از شما دور شود و رابطه اش را با شما قطع کند و احساس دوست نداشتن نسبت به شما داشته باشد، ممکن است که به صورت سریع شروع به انعکاس این موارد در رفتارهای خودتان بکنید، به برخورد وی واکنش نشان بدهید و به دنبال یافتن پاسخ این سوال باشید که چه کار “اشتباهی” انجام داده اید که همسرتان با شما به این نحو برخورد کرده است.

3 عامل کلیدی در روابط سالم از نظر روانشناس

روابط صمیمی ما، مهمترین عامل در ایجاد نقاط جدید، زخم های قبلی و رفتارهای عادی شده می باشند. این ارتباطات می توانند منجر به از بین رفتن احساس صمیمیت و مراقبت شدن، و همچنین تنهایی و ترک شدن شوند.

در اغلب موارد، روابط صمیمی منجر به افزایش یافتن ناراحتی های قدیمی، آشنا و عاطفی می شوند، چرا که تجسم درمانی بیان می دارد که ما الگوهایی را انتخاب می کنیم که برای ما “آشنا” باشند.

زمانی که این ناراحتی های قدیمی در روابط مطرح می شوند، می توانند شانس درمان یافتن و رشد را برای ما ایجاد بکنند. درمانگران تجسم درمانی بر این باور هستند که این موضوع کاملا صحیح می باشد.

برای مثال، دکتر هندریکس در پرفروش ترین کتاب خودش به اسم به دست آوردن عشقی که می خواهید بیان کرده است که “ما در روابط متولد می شویم، ما در روابط دچار ناراحتی می شویم و ما در روابط می توانیم به بهبود دست پیدا کنیم.”

انتخاب کردن یک الگوی آشنا

تجسم درمانی بیان می دارد که ما همسرانی را انتخاب می کنیم که مراقبان اولیه ما را برایمان یادآوری می کنند – یک ترکیبی از ویژگی های خوب و نه چندان خوب آنها. به همین دلیل است که نسبت به افرادی که برایمان آشنا هستند، احساس خوبی پیدا می کنیم و سعی می کنیم که روابط نزدیکی با آنها برقرار کنیم.

به دلیل اینکه آنها دارای ویژگی هایی هستند که با آن آشنا هستیم، به دلیل مواردی که در هنگام رشد یاد گرفته ایم، همچنین تمایل داریم تا ماهیت این ویژگیها را هم بشناسیم.

در نظر گرفتن این مورد که ممکن است ما همسری را انتخاب کنیم که تشابه زیادی با ویژگیهای مراقبان اولیه ما ندارند، می تواند منجر به سردرگمی ما شود! با این وجود، احتمال صورت گرفتن این شرایط وجود دارد، چرا که رابطه داشتن با موقعیت ها و افرادی که با ما آشنا هستند، برای ما راحتتر می باشد.

در صورتی که عادت کرده باشید در هنگام داشتن اختلاف یا ناراحتی با برخورد سرد و بی اعتنایی والدینتان مواجه شوید، این احتمال وجود دارد که شما یک احساس نامشخص و یک وضعیت راحتی خودمانی نسبت به همسری داشته باشید که در طول مدت اختلاف یا ایجاد ناراحتی، یک برخورد قطعی با شما داشته باشد و لحن صحبت کردن وی دچار تغییر شود.

چه چیزی منجر به متفاوت شدن تجسم درمانی می شود؟

ویژگی منحصر به فردی که تجسم درمانی دارد، عبارت از این مورد است که تجربیات دلبستگی اولیه نسبت به مراقبان، می تواند تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب همسر ما در دوره بزرگسالی داشته باشد.

در هنگام قرار گذاشتن، ما سعی می کنیم با افرادی ارتباط برقرار کنیم که برای ما آشنا هستند و ارتباط برقرار کردن با آنها به راحتی امکان پذیر است؛ همچنین یک احساس آشنایی طولانی مدت از قبل را نسبت به آنها داریم.

تجسم درمانی بیان می کند که این افراد بدلیل داشتن روابطی مشابه با روابط قبلی ما با مراقبانمان در مراحل اولیه زندگی، برای ما آشنا هستند. زمانی که ما احساس راحتی و آشنایی با یک شخصی پیدا می کنیم، محافظه کاری های خودمان را از بین می بریم و روابط نزدیکی با آنها ایجاد می کنیم و این امر منجر به راحتتر شدن برقراری یک رابطه عاطفی می شود.

همزمان با داشتن روابط نزدیک تر در طول زمان، ناراحتی های عاطفی و ظاهری موجود در روابطمان را از بین ببریم و صمیمیت بیشتری ایجاد کنیم.

مورد دیگری که تجسم درمانی را نسبت به سایر روشهای درمانی متفاوت می کند، عبارت از این است که این روش درمانی بر روی استفاده از تضاد و ناراحتی و فرصت های درمان یافتن و رشد تمرکز دارد.

تجسم درمانی به جای آموزش دادن به افراد برای “مبارزه بهتر” یا پیدا کردن روش هایی برای اجتناب از تضاد موجود در روابط موجود، زوجین را تشویق می کند تا از لحظه های ناراحتی برای بررسی، کنجکاوی و یادگیری استفاده کنند.

تجسم درمانی یک روش مشارکتی می باشد، به این معنا که یک نقش متمایز و قدرت مشورت دهی را برای درمانگر در نظر نمی گیرد، بلکه درمانگر با زوجین همکاری می کند تا آنها موارد اتفاق افتاده برای خودشان و بهبود روابط را به عنوان یک مورد کلی و مرتبط به هم در نظر بگیرند.

درمانگر به زوجین اجازه می دهد تا در روابط خودشان، نقش یک کارشناس را داشته باشند و مکالمات مابین زوجین را به نحوی تغییر می دهد که زوجین مواردی را از یکدیگر یاد بگیرند.

این روش چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

تجسم درمانی به طور خاص برای شناخت و بهبود روابط ایجاد شده است. برخی از مشکلاتی که تجسم درمانی می تواند برای آنها مفید باشد، عبارتند از:
• چالشهای ارتباطی
• ایجاد عدم توافقها / تضاد
• احساس عدم ارتباط
• نداشتن رابطه صمیمی
خیانت / اعتماد

برای استفاده از روش تجسم درمانی، هیچ ضرورتی برای داشتن ناراحتی وجود ندارد. در واقع، زوجینی که روابط ناراحت کننده ندارند هم می توانند از این روش درمانی استفاده کنند، مواردی را در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر روی روابط یاد بگیرند و شناخت بهتری نسبت به خودشان و همسرشان به دست بیاورند.

تجسم درمانی برای چه شخصی می تواند مفید باشد؟

همچنین افرادی که روابط تعهدآوری با افراد دارند، گزینه های مناسبی برای استفاده از روش تجسم درمانی می باشند. زوجین در تمامی مراحل و دوره های روابطشان، از قرار ملاقات تا مراحل پیش از ازدواج و افرادی که چند سال در کنار هم هستند، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

همچنین افراد مجرد هم می توانند در رابطه درمانی تجسمی شرکت کنند. افرادی که با هم قرار ملاقات می گذارند، با استفاده از این روش درمانی می توانند نکاتی را در رابطه با الگوهای رفتاری، انتخاب همسران و نحوه پیدا کردن و ارتباط برقرار کردن با یک شخص مطمئن و انتخاب همسر مناسب یاد بگیرند.

مکالمه تجسمی به وسیله مشاور خانواده

یکی از بخش های اصلی رابطه درمانی تجسمی، عبارت از مکالمه تجسمی می باشد. این مکالمه یک روش ساختار یافته ای می باشد که از طریق درمانگران تجسمی آموزش دیده اجرا می شود و به زوجین اجازه می دهد تا شناخت و همدلی خودشان را افزایش دهند. اهداف مکالمه تجمسی عبارتند از:

• از بین بردن زبان و لحن منفی و مضر از روابط موجود
• ایجاد یک محیط عاطفی ایمن برای زوجین و شریک شدن در مسائل یکدیگر
• ایجاد یک محیط مساوی برای زوجین و از بین بردن این ایده که یکی از زوجین قدرت زیادی نسبت به طرف مقابل دارد.

در طول این مکالمه، یک طرف “فرستنده” و یک طرف “گیرنده” وجود دارد؛ فرستنده عبارت از شخصی می باشد که تفکرات و احساسات خودش را به صورت آشکار با طرف گیرنده به اشتراک می گذارد. طرف دریافت کننده در طول مکالمه تجسمی، سه مورد زیر را انجام می دهد:

1. معکوس نمودن: مواردی که از همسر خودتان شنیده اید را تکرار کنید تا آن موارد را مشخص کنید و بشناسید. فرد دریافت کننده این کار را بدون صورت دادن تشخیص، انتقاد یا واکنش انجام می دهد، و فقط مواردی که از طرف همسرش شنیده است را تکرار می کند.

2. ارزیابی: فرد دریافت کننده تلاش می کند تا بخش هایی را که از طرف همسرش (فرستنده) شنیده است و برای وی معنادار است را تایید کند.

آنها در هنگام انجام دادن این کار، به همسر خودشان می فهمانند که آنها منظور همسر خودشان را دریافت کرده اند و به صورت فعالانه تلاش کرده اند تا آن را بفهمند. در صورتی که بخش هایی وجود داشته باشد که فرد دریافت کننده همچنان نمی فهمد، وی می تواند از فرستنده بخواهد که اطلاعات بیشتری را به وی بدهد.

3. همدلی: در این مرحله از گفتگو، فرد دریافت کننده مواردی را که احساس می کند از طرف مقابلش دریافت کرده است را به اشتراک می گذارد.

در این مرحله، به اشتراک گذاری یک روشی است که باعث می شود همسر فرد این احساس را داشته باشد که تجارب عاطفی وی به صورت مناسبی درک می شود و فرد به یک احساس دیده شدن و شنیده شدن دست پیدا می کند.

تجسم برای افراد

هرچند که رابطه درمانی تجسمی یک مدل مشاوره ای می باشد که برای کاربرد داشتن در روابط زوجین متعهد طراحی شده است، ولی برای منتفع شدن از تجسم درمانی، هیچ نیاز به قرار گرفتن در یک رابطه فعال وجود ندارد.

در واقع، اکثر افرادی که با یک نفر دیگر قرار ملاقات می گذارند، برای ارزیابی کردن سابقه خودشان و نحوه تاثیر آن بر روی الگوهای قرار ملاقات و انتخاب همسرشان می توانند از روش تجسم درمانی استفاده کنند.

شما با شرکت کردن در تجسم درمانی می توانید برخی از آسیب های قدیمی خودتان یا مراحل خام بودن خودتان از نظر عاطفی که می توانند بر روی روابط شما تاثیر گذار باشند را یاد بگیرید.

پیدا کردن حس بهبودی در این نقاط خام می تواند در کمک به شما برای بدست آوردن اعتماد بیشتر و یادگیری نحوه تبدیل شدن به همسر مناسب و همدل در روابط آینده تان مفید باشد.



سوالات رایج

چگونه می توانم تجسم درمانی را شروع کنم؟

دور روش مهم برای شروع یادگیری در مورد تجسم درمانی و مفید بودن آن بر روی روابط شما وجود دارد که شامل کارگاه ها و دوره های درمان می باشد. کارگاه های زیادی در دسترس می باشند که همه آنها بر مبنای مدل تجسم درمانی هستند. برخی از کارگاه هایی که وجود دارند، مخصوص افراد زیر می باشند:

• زوجین در مرحله پیش از ازدواج
• زوجین دارای ناراحتی
• زوجین دارای فرزند
• زوجین مسیحی
• زوجین دارای جنسیت مشابه
• مجردها

این کارگاه ها در سرتاسر جهان برگزار می شوند و ممکن است که در منطقه یا ناحیه شما هم کارگاه های مرتبطی برگزار شوند.

روش دیگری که برای شرکت کنندگان وجود دارد، عبارت از مشاوره گرفتن از درمانگر تجسمی آموزش دیده می باشد. معمولا دوره ها به صورت سنتی و یک ساعته برگزار می شوند، هر چند که خدمات دیگری هم در دسترس می باشد که برای مثال می توان به دوره های فشرده ای اشاره کرد که چند ساعت به طول می کشند یا می توان به دوره های بهبود اشاره کرد که چند روز به طول می کشند.

داشتن یک برخورد رو در رو با یک متخصص تجسم درمانی آموزش دیده به شما و همسر شما اجازه می دهد تا به صورت فعالی عوامل موجود در رابطه خودتان را بررسی بکنید.

در طول زمان، شما برای بررسی و یادگیری مواردی که در حین ایجاد ناراحتی و تضاد در روابط برای همسر شما صورت می گیرد، از گفتگویی استفاده خواهید کرد که با راهنمایی درمانگر صورت می گیرد.

شناخت فعال یکدیگر می تواند همدلی را افزایش دهد و یک احساس ارتباطی و درمانی ما بین زوجین ایجاد کند تا از بروز مشکلات و الگوهای مشابه در آینده جلوگیری کند.

به چه نحوی می توانم به درمانگر تجسم درمانی دسترسی داشته باشم؟

بیشتر درمانگرانی که بر روی زوجین کار می کنند، به احتمال زیاد یک سری آموزش ها – و درک مبنایی – را در مورد رابطه درمانی تجسمی پشت سر گذاشته اند.

شما می توانید منابع، همانند درمانگران رابطه درمانی تجسمی آموزش دیده و حتی دارای گواهی نامه کامل را در منطقه خودتان یا در سایت هایی همانند سایت بین المللی روابط تجسمی پیدا کنید.

شما در این سایت می توانید در یک پایگاه داده مربوط به درمانگران تجسم موجود در سرتاسر جهان، درمانگران موجود در منطقه خودتان و نوع نیاز رابطه ای را جستجو کنید. همچنین شما می توانید آدرسهای مربوط به کارگاه های قابل دستیابی را پیدا کنید که بر مبنای اصول رابطه درمانی تجسمی صورت می گیرند.

آیا رابطه درمانی تجسمی در برخی مواقع می تواند کارایی مناسبی نداشته باشد؟

همانند سایر روش های رابطه درمانی، برخی مواقع و شرایطی وجود دارند که تجسم درمانی نمی تواند برای رابطه شما مناسب باشد. این مواقع می تواند شامل موقعیت هایی از قبیل خشونت خانگی، سوء مصرف مواد به صورت فعال، یا سایر رفتارهای اعتیادآوری باشد که می تواند مانع موفقیت در رابطه درمانی شود.

تجسم درمانی فقط در مواردی می تواند کارایی داشته باشد که مشکلاتی از قبیل موارد بیان شده، قبل از مراجعه به درمان حل شده باشند.

مشاوره زوجین به چه نحوی می تواند برای مشکلات ناشی از اعتیاد مفید باشد

منابع اضافی

در صورتی که شما به یادگیری رابطه درمانی تجسمی علاقمند باشید ولی نسبت به شرکت کردن در کارگاه یا دوره های درمانی علاقمند نباشید، کتاب های مشهوری توسط دکتر هندریکس و دکتر هانت نوشته شده اند که می توانید مورد استفاده قرار بدهید. این کتاب ها عبارتند از:

• به دست آوردن عشقی که می خواهید: یک راهنمایی برای زوجین
• نگه داشتن عشقی که پیدا کرده اید: یک راهنمای شخصی
• داشتن یک ازدواج ساده: 10 حقیقت برای نگهداشتن یک رابطه
• دریافت عشق: انتقال رابطه خودتان با اجازه دادن به خودتان برای دوست داشته شدن
• فضای مابین: نقطه ارتباط
• رمز خوشحالی زوجین: چگونه می توان یک رابطه مدام و رضایتبخش داشت
اکثر این کتاب های دارای ورژن کتاب کار هستند که برای شناخت بهتر ازدواج و یادگیری نحوه بکارگیری آن در الگوهای رابطه ای خودتان مفید می باشند.

نویسنده: جودی کلارک
آخرین به روز رسانی: 19 سپتامبر 2018