عذرخواهی به چه معناست؟

عذرخواهی نوعی ابزار است که به وسیله ی آن نسبت به اشتباهات خود ابراز پشیمانی می کنیم تا روابط خود را با افراد، حفظ کنیم.

با ابراز تاسف به فرد مقابل نشان می دهید تا چه اندازه متاسف هستید و احساس ناخوشایندی دارید. همچنین با این کار برای شخص مقابل احترام قائل می شوید و به احساسات او اهمیت خواهید داد. عذرخواهی نشان می دهد شما حس همدلی دارید و نسبت به ناراحتی افراد بی تفاوت نیستید.

البته توجه داشته باشید که عذر خواهی کردن تنها جنبه ظاهری ندارد. ما با این کار نشان می دهیم ادب داریم و آداب معاشرت را کاملا از بر هستیم.

و اما شاید از خودتان بپرسید در چه مواقعی باید عذرخواهی کنیم؟

  • اگر کسی را با غرض یا بی غرض آزار دادید، وقت آن است که سریعا عذرخواهی کنید.
  • اگر چیزی را که متعلق به کسی است را شکستید یا گم کردید، باید سریعا عذرخواهی کنید.
  • اگر کاری را انجام دادید که خودتان هم می دانستید اشتباه است، باید سریعا معذرت خواهی کنید.
  • اگر پیش تر قولی دادید و آن را زیر پا گذاشتید و فراموش کردید، بهتر است هر چه سریع تر عذرخواهی کنید.

 

 

با عذرخواهی کردن به افراد نشان می دهیم برای احساسات و ادراک آن ها ارزش قائل هستیم.

گاهی اوقات فردی که مرتکب خطا شده با شخص آسیب دیده طوری رفتار می کند که انگار حق عصبانی شدن ندارد. این کار باعث می شود آتش خشم فرد شدت بیشتری بگیرد و نتواند فرد خطا کار را ببخشد. در مقابل حق دادن به افراد می تواند موثر باشد.

همه ی انسان ها دوست دارند احساساتشان مورد توجه و تایید افراد قرار بگیرند خصوصا هنگامی که احساساتشان آسیب دیده و احتیاج به توجه دارند.

یکی از مهم ترین کاربردهای عذرخواهی کردن در سطح شخصی و خانوادگی است. بسیاری از اشخاص از اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود فاصله گرفته اند چرا که فرد خطاکار نسبت به عذرخواهی کردن امتناع کرده است. عدم عذرخواهی تا به امروز خانواده های بسیاری از هم گسسته است.

گاهی اوقات اعضای خانواده و دوستان با یک عذرخواهی ساده دوباره به همدیگر برگشته اند. عذرخواهی کردن می تواند سخت ترین قلب ها را نرم کند و به کدورت ها پایان دهد.

وقتی کسی کار اشتباهی انجام داد لازم است عذرخواهی کند. وقتی والدین و افراد بزرگسال نسبت به اشتباهات خود مسئولیت پذیر باشند و از فرد مقابل خود عذرخواهی کنند، اعضای کوچک تر خانواده نیز یاد می گیرند تا در مواقعی که لازم بود عذرخواهی کنند.

بسیاری اوقات عذرخواهی صمیمانه و زود هنگام همه چیز را حل می کند و گاهی اوقات ممکن است زمان زیادی بگذرد تا فرد آمادگی عذرخواهی کردن را یاد بگیرد.

وقتی شخصی از شما عذرخواهی می کند ممکن است بلافاصله از عذرخواهی او استقبال کنید و ببخشید یا تصمیم بگیرید رابطه ی دوستانه ای با او برقرار بکند.

کلام آخر

عذرخواهی کردن از افراد اقدام سازنده ای است که افراد می توانند برای بهبود روابط به هم ریخته ی خود انجام دهند. عذرخواهی کردن موجب ترسیم زخم های درمانی افراد می شوند و سو تفاهم های زیادی را از بین می برد.

وقتی از کسی عذرخواهی می کنید به او نشان می دهید برای احساسات و شخصیت او ارزش قائل هستید و دوست ندارید رابطه تان را با او از دست بدهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *