X

درک پیرامونی PP

مشخصات این آزمون :

فروش بالا ، نیاز به ابزارهای اضافی ، مقاومت در برابر موارد نادرست ، طیف معیار گسترده.

زبان‌ها:

عربی، چینی (ساده‌سازی شده) ،چینی (سنتی) ،کرواسیایی، چکی ،هلندی، انگلیسی، فنلاندی، فرانسه‌ای، آلمانی، یونانی ،هندی ، مجارستانی، ایتالیایی، پرتقالی، روسیه‌ای، صربستانی، اسلواکیایی، اسلوونیایی، اسپانیایی، ترکیه‌ای.

کاربرد :

آزمون برای شناسایی درک و پردازش اطلاعات بصری پیرامونی طراحی شده است.

پس زمینه نظری :  درک تصویری مناسب، یک مورد حتمی برای اکثر فعالیت‌ها، همانند رانندگی یک موتور سیکلت می‌باشد که در آن فرد با ماشین سر و کار دارد. بیش از 90 % اطلاعات به دست آمده از رانندگان، با استفاده از کانال بصری به دست آمده است.

در ادبیات مربوط به این جنبه‌های بصری رانندگی، معمولا درک بصری پیرامونی در رابطه با سه مورد ذکر شده است که عبارتند از:

  • تخمین سرعت (سرعت زاویه بالاتر در میدان دید پیرامونی ایجاد می‌شود).
  • کنترل کردن وسیله نقلیه (اشیا در سمتی هستند که در گذشته، راه کالسکه رو به صورت پیرامونی وجود داشت).
  • نظارت بر محیط حرکت (پیدا کردن اتفاقات و اشیا، همانند ماشین های سبقت گرفته یا خودرهایی که در آن طرف خیابان ظاهر می‌شوند).

PP به عنوان یک ابزار صرف مبتنی بر حرکت طراحی شده است که استانداردهای روش شناختی بالا را در بر می‌گیرد.

اجرا  :

دیود های منتشر کننده نوری که در ماشین نصب شده است، محرک‌های نوری را ایجاد می‌کنندکه با یک سرعت از قبل تعیین شده حرکت می‌کند (با جهش های منظم). محرک مهم در فاصله‌های از قبل تعیین شده ظاهر می‌شود؛

فرد پاسخ‌دهنده نسبت با فشار دادن پدال پا، به این محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد. در همان زمان، وی باید توپ در حال حرکت بین دو خط  متقاطع را در صفحه موجود نگه دارد.

فرم‌های آزمون :

یک فرم آزمون در دسترس می‌باشد.

امتیاز بندی:

متغیرهایی که امتیاز بندی می‌شوند، عبارتند از: کل میدان دید، زاویه های دید چپ / راست، رد گذاری انحرافی ، تعداد موارد موفق در چپ / راست، تعداد واکنش‌های نادرست ، تعداد واکنش‌های حذف شده، زمان واکنش متوسط چپ / راست.

پایایی :

سازگاری درونی (آلفای کرونباخ) برای متغیره میدان دید، برابر با r = 0.96 است؛ سازگاری درونی برای متغیر انحراف ردیابی برابر با r = 0.98 می‌باشد.



اعتبار :

اعتبار مضمون منطقی یا اعتبار صوری بالا می‌تواند فرض شده و معین باشد. محرک مهم در میدان دید فرد پاسخ‌دهنده ظاهر می‌شود؛ فرد پاسخ‌دهنده باید در سریع ترین زمان ممکن، برای مثال در هنگام رانندگی یک ماشین، پاسخ دهد. مطالعات روان‌شناسی ترافیک نشان داد که این آزمون دارای اعتبار کافی می‌باشد.

معیار‌ها :

یک معیار N = 351 (173 مرد و 178 زن) افراد بالغ برای متغیر میدان دید و انحراف رد یابی در دسترس می‌باشد. این اطلاعات در سال 2008 در وینا جمع آوری شده است. علاوه بر نمونه کلی، سه نمونه فرعی مربوط به گروه‌های سنی مختلف در دسترس می‌باشد.

زمان مورد نیاز برای آزمون :

زمان مور نیاز برای متن، تقریبا 15 دقیقه می‌باشد (شامل مرحله راهنمایی و عملی می‌باشد).

دانلود رایگان PDF کتاب مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی وینا vienna + pdf از طریق سایت مشاوره خانواده برای شما فراهم شده است.

منبع: دادخواه، یاسر و نگار احمدی (1387). مجموعه آزمون های ارزیابی عصب روانشناختی vienna، انتشارات نارون دانش.

مطالب مرتبط